Tips på bra Offpistskidor med bindning

Frajjan1

Medlem
Undrar lite vad man ska köpa för offpistskidor! Har ett par Blizzard Rustler 10, men är sugen på att köpa ett par som är mer turskidor. Vilken bindning är bäst till att Tura med? Är det shift som gäller?

Om det är hybrid-bindning du är ute efter är det Shift eller Duke som är ledande enligt mig. Har mest erfarenhet av Shift och funkar bra på kortare turer där vikten inte är ett problem.

Hur många höjdmeter tänker du gå? Jag går korta turer med Rustler 11 och kommer nog prova att gå med 10 också. Har Tecton som bindning. Så om det är korta turer, sätt Shift eller liknande på de du redan har. Antar att du redan har pjäxor med inserts, annars får du kolla på rambindning.
Ska du gå mycket, kolla på lätta skidor med pinbindning.

Aaa okej, vad kör du för skidor när du turar?
Jag kör på ett par DPS Wailer 112 rp och sen ett par G3 hudar så inte direkt ett "lätt" kit att gå med men jag är ingen som går så överdrivet mycket höjdmeter. För mig funkar Shiften suvveränt till den skidan och vikten sen så lägger jag hellre mer krut på nedförs åkningen. Hoppas jag kom med någon hjälp!

Jag kör på ett par DPS Wailer 112 rp och sen ett par G3 hudar så inte direkt ett "lätt" kit att gå med men jag är ingen som går så överdrivet mycket höjdmeter. För mig funkar Shiften suvveränt till den skidan och vikten sen så lägger jag hellre mer krut på nedförs åkningen. Hoppas jag kom med någon hjälp!
Nej jag är inte någon jätteturare heller! Tänker ska köra nästa säsong i Alperna så behöver köpa lite grejer till det.

Hur många höjdmeter tänker du gå? Jag går korta turer med Rustler 11 och kommer nog prova att gå med 10 också. Har Tecton som bindning. Så om det är korta turer, sätt Shift eller liknande på de du redan har. Antar att du redan har pjäxor med inserts, annars får du kolla på rambindning.
Ska du gå mycket, kolla på lätta skidor med pinbindning.
Tack för länken, jag går nog inte överdrivet med höjdmeter! Ska säsonga i Alperna nästa säsong så tänker att jag ska köpa lite grejer till det så det blir nog bara några gånger! Mer pistoffpist. Så tänker typ shift!

Tack för länken, jag går nog inte överdrivet med höjdmeter! Ska säsonga i Alperna nästa säsong så tänker att jag ska köpa lite grejer till det så det blir nog bara några gånger! Mer pistoffpist. Så tänker typ shift!
Då kan du bara sätta Shift på skidorna du har. Åker bara i Alperna (liftburen offpist i Engelberg mest), Rustler 10 funkar bra. Stökiga dagar vill ja ha större skidor så då kör jag på Rustler 11. Så köp större skidor, flytta bindningarna du har dit och sätt Shift på R10. (y) ⛷️

Då kan du bara sätta Shift på skidorna du har. Åker bara i Alperna (liftburen offpist i Engelberg mest), Rustler 10 funkar bra. Stökiga dagar vill ja ha större skidor så då kör jag på Rustler 11. Så köp större skidor, flytta bindningarna du har dit och sätt Shift på R10. (y) ⛷️
Om du bara fick ha ett par skidor, väljer du tian eller elvan (eller blev rånad på dina skidor och bara får köpa ett nytt par i år)? Dvs hur mycket sämre är 11 på att carva is och Manchester, och hur mycket bättre i stök och puder?
Kommer förmodligen också att veckopendla lucerne engelberg nästa vinter 🙏

Senast ändrad:
Om du bara fick ha ett par skidor, väljer du tian eller elvan (eller blev rånad på dina skidor och bara får köpa ett nytt par i år)? Dvs hur mycket sämre är 11 på att carva is och Manchester, och hur mycket bättre i stök och puder?
Kommer förmodligen också att veckopendla lucerne engelberg nästa vinter 🙏
Elvan. Över 300 skiddagar på dem, fem på tian. Jag åker bara pist på försäsong och om det är rent livsfarligt offpist (dimma, riktigt svår snö, lavinfara), så det har låg prioritet. I branta smala pister blir det så klart mest sladdande på elvorna. I t.ex. återfrusen kramsnö, kartongsnö eller bristande vill jag absolut ha de större.
Edit: har faktiskt ett oborrat par R11 stående i källaren som backup, säger väl en del. Nog snart dags att pensionera de gröna från 2017…

Grattis, Luzern är trevligt! Titlis har fantastisk terräng och ofta bra med snö. Du kommer nog inse varför jag inte åker pist där däremot. ;) Om du kommer ha bil är ju Andermatt också på ok avstånd.

Senast ändrad:
Elvan. Över 300 skiddagar på dem, fem på tian. Jag åker bara pist på försäsong och om det är rent livsfarligt offpist (dimma, riktigt svår snö, lavinfara), så det har låg prioritet. I branta smala pister blir det så klart mest sladdande på elvorna. I t.ex. återfrusen kramsnö, kartongsnö eller bristande vill jag absolut ha de större.
Edit: har faktiskt ett oborrat par R11 stående i källaren som backup, säger väl en del. Nog snart dags att pensionera de gröna från 2017…

Grattis, Luzern är trevligt! Titlis har fantastisk terräng och ofta bra med snö. Du kommer nog inse varför jag inte åker pist där däremot. ;) Om du kommer ha bil är ju Andermatt också på ok avstånd.
Ok ok ! Åker oftast pist mest när det inte går eller är bra utanför men mest kört bräda senaste två decennierna så behöver bygga upp både skills på skidor och en skidgarderob. Kommer därmed också må bra av att träna lite carving i pist för att bli van på skidor, även om det mest kommer bli när man kör med sällskap eller snön är sådär utanför. Så med den inställningen - kommer jag ogilla elvorna i pist när man kör med sällskap tex? Tänker att med duke pt på elvorna skulle jag få sidor som står pall för liftburen både pist och offpist som jag dessutom har extra nytta av några dagar efter dump, när det kan vara värt att släpa på dem över Backland 95orna. Rustler 10 är ju inte mycket bredare så kanske inte blir superskillnad på flytet, även om de lär vara lite styvare och fartstabilare ? Eller behöver jag mer än ett par skidor till ? 😅

Haha för att OP är bra eller för att det är många turister? Har mest hängt i les portes du soleil och verbier när jag var där 14’/15’.

Jag har inga problem med pist på R11, med undantag om det är stenhårt då. I mjuk pist är det inga konstigheter. Håller med, 95 och 102 (eller 104 beroende på längd) blir väl lite onödigt nära varandra.

Pisterna i Engelberg är helt enkelt inte särskilt bra, smalt och brant mest. Sen dessutom horder av nybörjare så fort det är skollov. Lägg till massa racekids och -farsor som använder övriga som rörliga slalomstänger...

Jag har inga problem med pist på R11, med undantag om det är stenhårt då. I mjuk pist är det inga konstigheter. Håller med, 95 och 102 (eller 104 beroende på längd) blir väl lite onödigt nära varandra.

Pisterna i Engelberg är helt enkelt inte särskilt bra, smalt och brant mest. Sen dessutom horder av nybörjare så fort det är skollov. Lägg till massa racekids och -farsor som använder övriga som rörliga slalomstänger...
@Kalle_Luzern årets kontra fjolåretsmodell av R11? Förra årets kostar ju hälften och är snyggare… men är metallformningen på den nya så mycket bättre?

Kör också det "gamla" R10 och tycker de är sjukt roliga men upplever dem som lite fladdriga när det går fort i uppkörda backar. Är sugen på ett par lite bredare för att kunna tura och överväger de nya R11 alt. Hustle 11 är dock lite fundersam kring att H11 är lite för lik gamla R10 i fladdrighet. Vad är er uppfattning ni som kört dem?

Jag har bara åkt gamla R11, men nya R10. Tror knappast de nya är dubbelt så bra.
Hur mycket bättre är den nya tian på kantgrepp och fladderbrist i pist?
Har börjat vela lite mellan nya/gamla Rustler 10/11 (fast mer åt elvan) eller Nordica Enforcer free 104/110. (Verkar vara lite bättre i pist? Fast mindre rocker ? Mindre lekfulla och mindre kul utanför ?) finns dock att handla för 300 eur så är kanske en nobrainer 😅

Tillbaka
Topp