Riksgränsen piståkning Maj

erdna

Medlem
Hur är pisterna i Riksgränsen? Är de rimligt att åka upp med flickvännen som inte åker offpist alls till riksgränsen i Maj? Eller är det nästan bara offpist åkning i riksgränsen då jag aldrig vart där innan.

Om ni är ute efter fin piståkning är det rimligt att åka innan Björkliden stänger (vanligtvis runt 10 maj).

Då kan ni bo i Riksgränsen och ta skidbussen mellan (ingår i samma liftkort). Åka några dagar på båda ställena. (Björkliden är bedövande vackert så du kommer få ligga om du tar henne dit ;)

Till gränsen åker man för att åka utanför pisten, dricka skattefritt på campingen och ta en vätskepaus på Niehku på väg hem från norgesvängen.
Håller med ovan, Björkis har liggaranti. Hotellet är helt ok i Björkis.
Narvik är inte heller fy skam, kanske annan prisbild dock.
Fast en middag på Niehku är inte heller illa för ett kärlekspar.
Nu svävar svaret iväg. Det finns pister i gränsen men bättre i Björkis. Gränsens kvällsåkning till runt 01:00 är dock svårslagen. Packa picknick och ta liften upp, hajka till toppstugan ( går ej att gå in) äta, drick och mys.
Magiskt.

Inte för att vara den, jag e inte alls omöjlig på nått sätt om maken,mot förmodan, skulle bjuda mig till gränsen. Men kånkade inte Björkliden hotellt i höstas? E de öppet o i vilket skick? Svaret ligger säkert bara en googling borta men kan åtmn noteras

Inte för att vara den, jag e inte alls omöjlig på nått sätt om maken,mot förmodan, skulle bjuda mig till gränsen. Men kånkade inte Björkliden hotellt i höstas? E de öppet o i vilket skick? Svaret ligger säkert bara en googling borta men kan åtmn noteras
Skicket var helt ok för två år sedan då vi var där och åkte. Träffade några som bodde på hotellet. Själv har jag inte bott där på 10 år.
Det går att boka så det bör finnas kvar.

Nej, Lapland Resorts som äger Riksgränsen/Björkliden frodas och mår bra
(”Konkurshotet” i höstas berodde på en konflikt med en idiot.)

Jag åker gärna dit, ofta och mycket. 9 maj förra året (eller om det var året innan) var det full vinter och rätt nära snöstorm, dock gick liftarna. (Frågan är alltid om liftarna går eller inte, de har dock servat mycket till i år så det borde vara relativt OK, man lär höra mer när de öppnar) . Första veckan i maj har jag också haft -10C, strålande sol och årets utan tvekan bästa pister. I mitten av maj kan du också få slask och sol eller kallsnö och sol. I slutet av maj har jag oftast haft sol men även ordentligt regn. I början av maj är alltså även mitt tips.

FYI, man missar mycket i gränsen utan att åka offpist.

Senast ändrad:
Om ni är ute efter fin piståkning är det rimligt att åka innan Björkliden stänger (vanligtvis runt 10 maj).

Då kan ni bo i Riksgränsen och ta skidbussen mellan (ingår i samma liftkort). Åka några dagar på båda ställena. (Björkliden är bedövande vackert så du kommer få ligga om du tar henne dit ;)
Går såklart fint att ligga i Gränsen också. Att som den gentleman man självklart är stanna till och hjälpa en stackars ”nödställd” dam navigera ned för den ibland svåra offpisten kan vara gångbart har jag hört. Är det dessutom Maj-sol så är det dock inte säkert att man kommer hela vägen ned för backen innan damen visar sig villig under bar himmel, då är det dags att titta upp och jaga bort publiken när man hör det omisskännliga pipet från en GoPro som börjar filma, har jag också hört.

Det kan ju såklart komplicera saken en aning om det är just du som ”lurat ut henne” i nämnda offpist.

Går såklart fint att ligga i Gränsen också. Att som den gentleman man självklart är stanna till och hjälpa en stackars ”nödställd” dam navigera ned för den ibland svåra offpisten kan vara gångbart har jag hört. Är det dessutom Maj-sol så är det dock inte säkert att man kommer hela vägen ned för backen innan damen visar sig villig under bar himmel, då är det dags att titta upp och jaga bort publiken när man hör det omisskännliga pipet från en GoPro som börjar filma, har jag också hört.

Det kan ju såklart komplicera saken en aning om det är just du som ”lurat ut henne” i nämnda offpist.
🤔 Diskuterades det inte ligga i liften i någon annan tråd?
Här kommer i alla fall en låt:

Tillbaka
Topp