Japan skidresa

OlaDaun

Medlem
Japan skidresa
Hej,
Skidor i Japan är på min bucketlist.
Vad har ni för tips på researrangör?
Vad kostar det på ett ungefär?
Allmänna tips på skidorter gällande pist och lätt offpist.

Ola

Japan skidresa
Jag åkte med Mountain Guide Travel här i mitten av januari och är supernöjd över min resa med.

Vi träffade även guider från olika företag och vem du än tar kommer du inte vara missnöjd. Det är lite vad du vill komma åt, stanna på samma ställe eller åka runt på Hokkaido. Mitt tips är att åka runt för att hitta där det har snöat.

Japan skidresa
Skulle säga att det är väldigt smidigt att arrangera resan själv och du kommer antagligen mycket billigare undan. Japan är sjukt välorganiserat.
Vi var där en månad för nåt år sedan och spenderade inte över 30k inklusive hyrbil delat på 4 pers.
Sen beror det väl på vad du vill åt..

Japan skidresa
Jag skulle också rekommendera att sätta ihop resan själv, om du inte nappar på ett speciellt paket med t ex rundtur eller guidning. Flygresa, transfer och boende brukar vara lätt att hitta på nätet. Tågbiljetter går att boka och köpa på plats, vid behov.
Satsa på Hokkaido. Det är mindre risk för plusgrader där. I Furano och Niseko finns det ett brett utbud av boende. Många andra japanska skidorter består av ett eller två lyxhotell och ett liftsystem, t ex Kiroro och Rusutsu. Där kan det vara svårt att hitta billigare boende.
Det är januari och februari som gäller. I mars har det i princip slutat snöa.

Japan skidresa
I mars har det i princip slutat snöa.
Niseko mars 8 ;)
CAM00988.jpg

Japan skidresa
Jag åkte med Xtravel för några år sedan, supernöjd med den :)

Jag bumpar tråden lite då jag sitter och kollar på en eventuell Japanresa till vintern. Ser ut som att Xtravel (numera Apollo?) har ett rätt så prisvärt paket (i princip samma pris som Mountain Guide Travel men med flyg och liftkort som ingår vilket gör prisskillnaden rätt så stor).

Var all åkning med guider eller var det vissa dagar man fick åka helt fritt?

Andra tips om man åker med Xtravel/Apollo? :)

Japan skidresa
Jag får inte riktigt ihop det.
Alla säger att det snöar något kopiöst i Hokkaido/Furano/Niseko. Jag tvivlar inte på det (även om jag hört om stackare som fått regn under hela japanresan ).

Men när jag försöker kolla nederbörssratistik ligger de japanska skidorterna på ungefär samma nivå som alperna. Långt ifrån Vestlandet i Norge eller Whistlers nederbördsmängder.
Länk: https://en.climate-data.org/

Finns det någon som kan ”motbevisa” mig med annan statistik eller fakta?

Bilder på Furano, Niseko, Förde (Jölster), whistler och Chamonix (Jölster och Whistler får alltså 3ggr mer nederbörb i januari jämfört med Niseko)

Bilagor

• IMG_9558.png
    IMG_9558.png
    110.2 KB · Besök: 124
  • IMG_9555.png
    IMG_9555.png
    98.5 KB · Besök: 123
  • IMG_9556.png
    IMG_9556.png
    91.7 KB · Besök: 107
  • IMG_9554.png
    IMG_9554.png
    117.8 KB · Besök: 121
  • IMG_9559.png
    IMG_9559.png
    90 KB · Besök: 113
Japan skidresa
Alla säger att det snöar något kopiöst i Hokkaido/Furano/Niseko. Jag tvivlar inte på det (även om jag hört om stackare som fått regn under hela japanresan ).

Men när jag försöker kolla nederbörssratistik ligger de japanska skidorterna på ungefär samma nivå som alperna. Långt ifrån Vestlandet i Norge eller Whistlers nederbördsmängder.

Bilder på Furano, Niseko, Förde (Jölster), whistler och Chamonix (Jölster och Whistler får alltså 3ggr mer nederbörb i januari jämfört med Niseko)
Saken är, att pisterna brukar vara ganska lågt i Japan, under trägränsen, och snön stannar där. Också offpiståkning är mestadels skogsåkning. I Norge brukar allt snö blåsas nånstans i helvete efter varje storm. Varit många gånger i Alperna. Det har snöat en meter under ett par dagar. men, efter ett par dagar är det bara is och skit igen.

Japan skidresa
Som alla ställen är det ju lite lotteri om det är bra eller inte. Jag var där i vintras i mitten februari och det var sammantaget ganska dåligt väder. Bluebird nästan varje dag och det kom inte så mycket ny snö. Det gick att hitta puder men jämfört med när jag var där 2017 var det inte samma djup. Och December/Januari hade varit katastrof. Typ barmark.

Jag åkte med Xtravel. Eftersom jag åkte själv (bägge gångerna) så blir det ett rätt enkelt val. Allt är fixat när man trycker på "Boka" och man behöver bara tänka på att ta sig till Arlanda i tid. Och man får 6-7 polare på köpet. Man gör det mesta tillsammans och bor på samma hotell. Inte många stjärnor men det bryr man sig inte så mycket i då det är revelj 0700 och man drar 0800. På kvällen drar man ut alla tillsammans och käkar middag och 22.00 är man död.Det är nästan halva grejen med att åka. Man spenderar mycket tid med att snacka skit med de andra i liftar, bussar och vid öppna spisen på kvällen.Det brukar vara rätt salig blandning av människor som åker. Allt från IT-nördar till fjällräddare till investerare till inredningsarkitekter till tandläkare till rallare.

Man åker med guide och de kör en lavinskola första dagen och lite sånt.De kollar även upp väder och vind och man åker till det ställe där det verkar bäst. Vi åkte tre dagar i Kiroro, två i Niseko och en i Rusutsu. Åkningen beskriver jag som offpist i fjällen gånger tre. Det är som typ Osthang fast 3 gånger så långa åk. Det är inget extremt men tajt mellan björkarna.

Guiderna har ganska bra magkänsla på vem som vill göra vad och det delar upp sig rätt naturligt. De har även koll på bra repor så efter lunch när det börjar bli uppåkt kan det bli en tur på någon baksida med hajk/skrå tillbaka. Vi som åkte bräda drog till baren för att skråa runt halva Niseko på hälskär är ingen höjdare (åker man bräda rekommenderar jag varm teleskopstavar eftersom det blir en del flacka offpist-transporter framförallt i Niseko. Jävligt smutt att kunna staka istälet för att spänna av sig och knata)

Man kan sticka iväg på egna äventyr om man vill och jag körde en hel del åk själv bara för att jag ville köra några repor igen osv.
Bäst var ändå snubben i vårt gäng som i Kiroro fick feeling och åkte ospårat. Ner på baksidan av berget och 4km från närmsta väg. De fick ringa in helikopter som plockade ut honom. Det gick på 30 papp och han var tvungen att lämna skidorna i skogen :D

Japan skidresa

Antal mm vatten i nederbörd går inte att översätta rakt av till ett visst antal cm snö.
Whistlers officiella statistik säger att det faller i snitt 11,64 m snö varje år på 1660 möh (Whistlers åkhöjd ligger mellan 675 och 2284 möh):
Det officiella snittet för Niseko hittar jag inte just nu, men enligt följande länk är det något liknande:
I tabellen en bit ner går det att se det ackumulerade snöfallet månad för månad för de 12 senaste säsongerna - titta på april månad. En skillnad är att uppgifterna som redovisas där gäller för dalstationen och räknat i cm snö faller det rätt mycket mer en bit upp på berget. En annan skillnad är att nästan all snö faller under perioden december till februari i Japan. I Nordamerika, Alperna och Skandinavien är snöfallen lite mer utspridda över säsongen. Jag kan av egen erfarenhet intyga att japanerna inte överdriver mängden snöfall - snarare tvärtom.
Så ja, en bra säsong i Japan snöar det mängder under december, januari och februari. Vanligtvis fylls det också på regelbundet - det snöar i genomsnitt två dagar av tre på Hokkaido under den perioden. I Alperna kan det komma ett jättedump följt av tre veckors solsken.
Kvaliteten på snön kan naturligtvis skifta, men om det behövs mer vatten för lika många cm snö, innebär det naturligtvis också att snön är tyngre och mer kompakt. Whistler m fl orter i de västligaste delarna av Nordamerika är inte precis kända för att ha lätt och fluffig snö. Hur det är i norska Vestlandet vet jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att det är ganska tung och fuktig snö där också. På Hokkaido är snön ofta lätt och fin. På Honshu i t ex Nagano-området är snön lite tyngre. Generellt sett.
Sedan är det som det är med väder. Du kan aldrig vara säker. Säsongen 23/24 var en katastrof i Japan.

Japan skidresa
Som alla ställen är det ju lite lotteri om det är bra eller inte. Jag var där i vintras i mitten februari och det var sammantaget ganska dåligt väder. Bluebird nästan varje dag och det kom inte så mycket ny snö. Det gick att hitta puder men jämfört med när jag var där 2017 var det inte samma djup. Och December/Januari hade varit katastrof. Typ barmark.

Jag åkte med Xtravel. Eftersom jag åkte själv (bägge gångerna) så blir det ett rätt enkelt val. Allt är fixat när man trycker på "Boka" och man behöver bara tänka på att ta sig till Arlanda i tid. Och man får 6-7 polare på köpet. Man gör det mesta tillsammans och bor på samma hotell. Inte många stjärnor men det bryr man sig inte så mycket i då det är revelj 0700 och man drar 0800. På kvällen drar man ut alla tillsammans och käkar middag och 22.00 är man död.Det är nästan halva grejen med att åka. Man spenderar mycket tid med att snacka skit med de andra i liftar, bussar och vid öppna spisen på kvällen.Det brukar vara rätt salig blandning av människor som åker. Allt från IT-nördar till fjällräddare till investerare till inredningsarkitekter till tandläkare till rallare.

Man åker med guide och de kör en lavinskola första dagen och lite sånt.De kollar även upp väder och vind och man åker till det ställe där det verkar bäst. Vi åkte tre dagar i Kiroro, två i Niseko och en i Rusutsu. Åkningen beskriver jag som offpist i fjällen gånger tre. Det är som typ Osthang fast 3 gånger så långa åk. Det är inget extremt men tajt mellan björkarna.

Guiderna har ganska bra magkänsla på vem som vill göra vad och det delar upp sig rätt naturligt. De har även koll på bra repor så efter lunch när det börjar bli uppåkt kan det bli en tur på någon baksida med hajk/skrå tillbaka. Vi som åkte bräda drog till baren för att skråa runt halva Niseko på hälskär är ingen höjdare (åker man bräda rekommenderar jag varm teleskopstavar eftersom det blir en del flacka offpist-transporter framförallt i Niseko. Jävligt smutt att kunna staka istälet för att spänna av sig och knata)

Man kan sticka iväg på egna äventyr om man vill och jag körde en hel del åk själv bara för att jag ville köra några repor igen osv.
Bäst var ändå snubben i vårt gäng som i Kiroro fick feeling och åkte ospårat. Ner på baksidan av berget och 4km från närmsta väg. De fick ringa in helikopter som plockade ut honom. Det gick på 30 papp och han var tvungen att lämna skidorna i skogen :D
Låter underbart!
Hann ni med Tokyo något?

Japan skidresa
Hej, Jag åkte med Xtravel i vintras på Hokkaido Roadtrip och det va en grymt bra resa. Bra arrangerad resa med en riktigt bra guide som hittade på orterna som i sin egna ficka. Vi hittade orörda åk även på eftermiddagarna. Hokkaido Roadtrip kör man 4-5 orter beroende på var bästa snön är. Min personliga favorit på denna resa va orten Asahidake med en stor gondollift och ett helt berg av bara massa offpist (lite av min dröm) Kan starkt rekommendera denna resa.

Senast ändrad:
Japan skidresa
Mountainguide.se har IFMGA-guider, Xtravel kan ha nån helt random snubbe utan någon utbildning eller lokalkännedom. Men åtminstone får du en glad Hiace-chaffis :)

Japan skidresa
Bumpar lite. Planen blir nog för nästa säsong men... Jag ser en resa till Japan och offpist som en "bucket list". Mitt dilemma är att jag enbart åker snowboard och det verkar som att de "episka" upplevelserna alla talar om i Japan ofta inkluderar stighudar och vandring. Är det "överdrivet" att åka dit om man vill hålla sig till liftsystemet? När jag tittar på paketresor så verkar de fokuserade på skidåkning, finns det paket för snowboard?

Japan skidresa
Bumpar lite. Planen blir nog för nästa säsong men... Jag ser en resa till Japan och offpist som en "bucket list". Mitt dilemma är att jag enbart åker snowboard och det verkar som att de "episka" upplevelserna alla talar om i Japan ofta inkluderar stighudar och vandring. Är det "överdrivet" att åka dit om man vill hålla sig till liftsystemet? När jag tittar på paketresor så verkar de fokuserade på skidåkning, finns det paket för snowboard?

Tvärtom. Det är lika episkt under liften. Det är snarare så att man undrar över de som hajkar när det innebär att de missar hyfsat många liftåk under tiden. Är det värt fyra timmar hajk för ett 30 sek orört åk mot 20-25 lika långa åk bredvid uppkörda spår? Visst är det så att Japan är hajkvänligt som tusan, i alla fall nordön vilket teoretiskt hjälper om det är skitförhållanden medan man är där. Alltså att det inte snöat på ett tag och att allt i systemen är uppåkt. Men det snöar ofta där.

Det jag dock rekommenderar när man åker bräda är tredelade stavar. Måna åk, särskilt på eftermiddagen när det börjar bli uppspårat, leder bort från liftarna och det blir uppåkta transporter i botten på åken. Som är gjorda av skidåkare med stavar. Det är totalt värdelöst att behöva spänna av sig för att knata den där transporten. Med stavar är det bara att staka ut sig. Jag fixade så att jag hängde stavarna på bröstspännet på ryggan med en hake så det bara var att haka av dem när det blev dags.

Japan skidresa
Funderar på Japan jan-feb -25 4pers
Men Funderar på att arrangera resan själv. Kanske hyra bil och åka runt. Men har dom bilar i den storleken så att bagage med skidor får plats?
I Canada var det inte något problem... 😂
Eller se om man kan hitta en paketresa.
Förra gången åkte vi med Activ Ski vilka var smidiga och bra.
Ser inga priser hod dom eller på X-travel.
Vad betalade ni i år för 5-7 skiddagar med all inclusive?

Japan skidresa
Men Funderar på att arrangera resan själv. Kanske hyra bil och åka runt. Men har dom bilar i den storleken så att bagage med skidor får plats?
SKATA-gänget la nyligen upp en Japanfilm och de verkade kunna klämma in flera åkares väskor i en bil. :)

Japan skidresa

Hyr man en minibuss så sväljer den tammefan hur mycket som helst. Nu utgår jag visserligen från de minibussar Xtravel använde när jag åkte med dem men som jag fattade hyrde de minibussar som vilken svensson som helst från random hyrföretag i Japan. Inget special utan bara en minibuss rätt upp å ner.
Vi trycke in resväskor å skidbagar för 4-5 pers i en sån.

Jag har räknat på det där och värderar man sin tid så är det svårt att slå Xtravel/Active Skis priser. Ett knapptryck så är allt klart liksom. Plus att man får åka med lite fler folk. Man får lite häng på köpet. Och guide. Och nån som styr upp middag varje kväll.
Och det man sparar in blåser man ändå för att man bokar nåt hotell med högre standard...

Tillbaka
Topp