Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag åkte med Xtravel för några år sedan, supernöjd med den
![]()
Skidresor för åkare på alla nivåer under 2026 | Apollo
Apollo har skidresorna för dig, kompisgänget och hela familjen. Boka en komplett paketresa med alla dess fördelar till någon av våra utvalda skidorter.www.xtravel.se
Saken är, att pisterna brukar vara ganska lågt i Japan, under trägränsen, och snön stannar där. Också offpiståkning är mestadels skogsåkning. I Norge brukar allt snö blåsas nånstans i helvete efter varje storm. Varit många gånger i Alperna. Det har snöat en meter under ett par dagar. men, efter ett par dagar är det bara is och skit igen.Jag får inte riktigt ihop det.
Alla säger att det snöar något kopiöst i Hokkaido/Furano/Niseko. Jag tvivlar inte på det (även om jag hört om stackare som fått regn under hela japanresan ).
Men när jag försöker kolla nederbörssratistik ligger de japanska skidorterna på ungefär samma nivå som alperna. Långt ifrån Vestlandet i Norge eller Whistlers nederbördsmängder.
Länk: https://en.climate-data.org/
Finns det någon som kan ”motbevisa” mig med annan statistik eller fakta?
Bilder på Furano, Niseko, Förde (Jölster), whistler och Chamonix (Jölster och Whistler får alltså 3ggr mer nederbörb i januari jämfört med Niseko)
Antal mm vatten i nederbörd går inte att översätta rakt av till ett visst antal cm snö.Jag får inte riktigt ihop det.
Alla säger att det snöar något kopiöst i Hokkaido/Furano/Niseko. Jag tvivlar inte på det (även om jag hört om stackare som fått regn under hela japanresan ).
Men när jag försöker kolla nederbörssratistik ligger de japanska skidorterna på ungefär samma nivå som alperna. Långt ifrån Vestlandet i Norge eller Whistlers nederbördsmängder.
Länk: https://en.climate-data.org/
Finns det någon som kan ”motbevisa” mig med annan statistik eller fakta?
Bilder på Furano, Niseko, Förde (Jölster), whistler och Chamonix (Jölster och Whistler får alltså 3ggr mer nederbörb i januari jämfört med Niseko)
whistlerplatinum.com
Låter underbart!Som alla ställen är det ju lite lotteri om det är bra eller inte. Jag var där i vintras i mitten februari och det var sammantaget ganska dåligt väder. Bluebird nästan varje dag och det kom inte så mycket ny snö. Det gick att hitta puder men jämfört med när jag var där 2017 var det inte samma djup. Och December/Januari hade varit katastrof. Typ barmark.
Jag åkte med Xtravel. Eftersom jag åkte själv (bägge gångerna) så blir det ett rätt enkelt val. Allt är fixat när man trycker på "Boka" och man behöver bara tänka på att ta sig till Arlanda i tid. Och man får 6-7 polare på köpet. Man gör det mesta tillsammans och bor på samma hotell. Inte många stjärnor men det bryr man sig inte så mycket i då det är revelj 0700 och man drar 0800. På kvällen drar man ut alla tillsammans och käkar middag och 22.00 är man död.Det är nästan halva grejen med att åka. Man spenderar mycket tid med att snacka skit med de andra i liftar, bussar och vid öppna spisen på kvällen.Det brukar vara rätt salig blandning av människor som åker. Allt från IT-nördar till fjällräddare till investerare till inredningsarkitekter till tandläkare till rallare.
Man åker med guide och de kör en lavinskola första dagen och lite sånt.De kollar även upp väder och vind och man åker till det ställe där det verkar bäst. Vi åkte tre dagar i Kiroro, två i Niseko och en i Rusutsu. Åkningen beskriver jag som offpist i fjällen gånger tre. Det är som typ Osthang fast 3 gånger så långa åk. Det är inget extremt men tajt mellan björkarna.
Guiderna har ganska bra magkänsla på vem som vill göra vad och det delar upp sig rätt naturligt. De har även koll på bra repor så efter lunch när det börjar bli uppåkt kan det bli en tur på någon baksida med hajk/skrå tillbaka. Vi som åkte bräda drog till baren för att skråa runt halva Niseko på hälskär är ingen höjdare (åker man bräda rekommenderar jag varm teleskopstavar eftersom det blir en del flacka offpist-transporter framförallt i Niseko. Jävligt smutt att kunna staka istälet för att spänna av sig och knata)
Man kan sticka iväg på egna äventyr om man vill och jag körde en hel del åk själv bara för att jag ville köra några repor igen osv.
Bäst var ändå snubben i vårt gäng som i Kiroro fick feeling och åkte ospårat. Ner på baksidan av berget och 4km från närmsta väg. De fick ringa in helikopter som plockade ut honom. Det gick på 30 papp och han var tvungen att lämna skidorna i skogen :D
Bumpar lite. Planen blir nog för nästa säsong men... Jag ser en resa till Japan och offpist som en "bucket list". Mitt dilemma är att jag enbart åker snowboard och det verkar som att de "episka" upplevelserna alla talar om i Japan ofta inkluderar stighudar och vandring. Är det "överdrivet" att åka dit om man vill hålla sig till liftsystemet? När jag tittar på paketresor så verkar de fokuserade på skidåkning, finns det paket för snowboard?
SKATA-gänget la nyligen upp en Japanfilm och de verkade kunna klämma in flera åkares väskor i en bil.Funderar på Japan jan-feb -25 4pers
Men Funderar på att arrangera resan själv. Kanske hyra bil och åka runt. Men har dom bilar i den storleken så att bagage med skidor får plats?
I Canada var det inte något problem...
Eller se om man kan hitta en paketresa.
Förra gången åkte vi med Activ Ski vilka var smidiga och bra.
Ser inga priser hod dom eller på X-travel.
Vad betalade ni i år för 5-7 skiddagar med all inclusive?
Funderar på Japan jan-feb -25 4pers
Men Funderar på att arrangera resan själv. Kanske hyra bil och åka runt. Men har dom bilar i den storleken så att bagage med skidor får plats?
I Canada var det inte något problem...
Eller se om man kan hitta en paketresa.
Förra gången åkte vi med Activ Ski vilka var smidiga och bra.
Ser inga priser hod dom eller på X-travel.
Vad betalade ni i år för 5-7 skiddagar med all inclusive?