Vad gjorde du med din utrustning idag?

Känns bra! Snabbt och smidigt att spänna, justera och släppa på. Verkar ge jämnare tryck över foten än spännen tycker jag. Tror det gjorde skillnaden på min breda vänsterfot jämfört med de andra modellerna jag testade. Men testet blir ju när jag använder dem. Early adopter, hoppas jag slipper vara early discarder. 😅
Skriv gärna om just BOA någonstans så att man inte backar vid nästa pjäxköp bara för att man inte vet bättre, dock handlar mitt nästa pjäxköp om racepjäxor, och där har väl inte BOA fått fotfäste. Eller?

Ett av höstens projekt börjar ta form. Ännu en knäckt carbonskida ska få nytt liv.
Efter lagning/laminering är det målat + dekaler.
Nu dags för några lager klarlack, sedan ska ett par svart/vita touringbindningar på.
Fortsättning följer…..Visa bilaga 25789
Fortsättning var det ja…..
Idag kom dom i tjänst.
Lägg märke till matchande stavar, mkt viktigt 🤣😂
Dumpar det enligt plan nu Onsdag/Torsdag så ska dom få testas i sitt rätta element.
IMG_7727.jpeg

Skriv gärna om just BOA någonstans så att man inte backar vid nästa pjäxköp bara för att man inte vet bättre, dock handlar mitt nästa pjäxköp om racepjäxor, och där har väl inte BOA fått fotfäste. Eller?
Bara tre korta skiddagar, så får väl ta med en nypa salt tills jag provat lite mer riktig freeride. Så långt tycker jag BOA håller vad de säljer. Smidigt att använda, börjat lära mig hur mycket jag måste spänna. Spänner jämt över foten, inga tryckpunkter. Hittills inte känt något på ”sjätte tån” på min vänstra fot som ju egentligen är väl bred för en 98 mm läst.
Pjäxorna som helhet också imponerande, märker stor skillnad i flexet jämfört med mina gamla (Salomon MTN Lab, listade som 120). Sitter som skruvstäd utan att jag behöver spänna särskilt hårt. Nackdelar hittills: grip walk mycket sämre att gå med på parkeringen än rockad tursula och att komma i en kall överlappspjäxa klart jobbigare än mina gamla. 😅

Vad gäller race tror jag att det kommer dröja innan vi ser någon i världscupen som kör med BOA?!

Fant en gammel uåpnet tube med Casco Liquisole (heter nå Rubberfix) for å fikse sålen på et par gamle Salomon SPK liners.
Ble bra resultat på den jeg tapet - den andre ikke like bra:
IMG_0953.jpeg
IMG_0954.jpeg
IMG_0960.jpeg

Senast ändrad:
På Happyride.se finns det en tråd som heter
Visa din fulmek
Det skulle behövas här med.
Jag har säkert mkt att bidra med också 😆

Provkörde min nya bredare allmountain setup; Atomic Hawx Ultra xtd 130 BOA, Nordica Enforcer 104 Free, Salomon Shift MNC 13. Denna gång endast testad i pist men blev imponerad av prestandan där, trots skidor strax över 100 mm under fot.

IMG_7869.jpg

Lite kvällsmys i vallaboden, ett par ska bli dom nya rockskis. Fick hänga kanten och slöa ner tip och tail.
Dom andra ska provåkas imorgon, fabriksskidor. SL Fis-godkända 165cm.
Väger dubbelt så mycket som mina Racetiger RC.
Vi får väl se vad som ger sig först, jag gissar på min gamla kropp.
Tack till ”Båte” som låter mig botanisera bland alla elaka WC-lagg.
IMG_7880.jpeg

Nej det skulle jag inte påstå. Den är inte tunn som vätska men flyter ut. De fyller ut bra i hålrum och springor dit den rinner, men går knappast att bygga på höjden med mer än någon mm. Såvida man inte gör det i flera omgångar vilket iofs är en möjlighet.
Så iofs möjligt att t ex bygga på ett tunt slitlager på en sula t ex

Epilog - använde det sista av mitt Casco Rubberfix för att förstärka de nästan utslitna sulorna på mina vardags-vinterskor (Merrell Goretex nånting). Utmärkt vidhäftning men ingen slitstyrka - det slets upp inom några dagar.

Å va vad det som hände / gjorde du för att behöva gå till bysmeden?
Jag fick en snedskärning på ena skidan när jag kom till mjukare snö med fullcarv och därmed vred mig 180°och fortsatte att åka baklänges och fick sen en ny snedskärning på ena skidan som jag var inte så beredd på. För annars brukar jag bara switcha mig tillbaka till rätt riktning. Då tappade jag balansen och småningom vurpade från bakvändåkning, och då löser inte bindningarna ut eftersom de sitter ju i fel färdriktning. Där faller jag ned och förmodligen vrider - och trycker ned mitt knä under mig. Hade inte så mycket fart kvar. När jag skulle upp så satt laggen kvar i pjäxorna som jag lossade med mina stavar som sig bör och skulle resa mig och då känner jag att vänster underben mådde inte så kry då.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp