[Artikel] Ramundberget Winter Pride – ny pridefestival i Funäsfjällen

Redaktionen

Aktiv medlem
Pride-07-1000x723.jpg

11-14 april fylls Ramundberget med extra mycket kärlek och tolerans, underhållning i form av artister och karaoke, Drag Race-tävling, pridetåg och mycket mer. Detta som en del av arbetet med att vara en mer inkluderande arbetsgivare, men även för att synliggöra hbtqi-personers självklara plats i fjäll- och skidvärlden.

Läs hela artikeln:

För att det fortfarande är ett brett problem i samhället med sexuell läggning och så även i skidbacken? Självklart ska det inte ha någon betydelse, men ändå sker både diskriminering och hat beroende på din sexuella läggning och även hudfärg. Dessa evenemang sprider kunskap, glädje och skapar förståelse, vad gör det dig att fler känner sig välkomnade i skidbacken?

Maximilliam Smith kan du läsa om här hur han ser på ovan: https://www.friflyt.no/skiprofiler/jeg-har-blitt-vant-til-a-ikke-vite-hvem-jeg-er

Isak Germain Mukandilwa får kommentarer om att han inte hör hemma i skidbacken för han inte är vit: https://www.friflyt.no/twintip/isak-hooudiiniii-tar-oppgjor-med-rasisme-i-skimiljoet
Ingenstans kan man fly undan sexualisering av samtiden.
Varför måste man ha detta i en skidbacke? Hur är det relevant vad man har för sexuell identitet när man åker skidor?
Orka...

För att det fortfarande är ett brett problem i samhället med sexuell läggning och så även i skidbacken? Självklart ska det inte ha någon betydelse, men ändå sker både diskriminering och hat beroende på din sexuella läggning och även hudfärg. Dessa evenemang sprider kunskap, glädje och skapar förståelse, vad gör det dig att fler känner sig välkomnade i skidbacken?

Maximilliam Smith kan du läsa om här hur han ser på ovan: https://www.friflyt.no/skiprofiler/jeg-har-blitt-vant-til-a-ikke-vite-hvem-jeg-er

Isak Germain Mukandilwa får kommentarer om att han inte hör hemma i skidbacken för han inte är vit: https://www.friflyt.no/twintip/isak-hooudiiniii-tar-oppgjor-med-rasisme-i-skimiljoet
Tack för att du skrev ett så bra svar! Satt här och fundera på hur man svarar på så trötta kommentarer. Blev mest irriterad och fick distrahera mig med jobbet istället... Blev genast på bättre humör när jag såg ditt svar.

DN meddelar att senaste ungdomsbarometern där unga i åldern 15-24 får svara. Andelen som identifierar sig som antirasister sjunker från 32 till 17 procent och andelen som kallar sig feminist från 30 till 23 procent. Inte ens hälften av de unga kvinnorna tycker numera att jämställdhet är viktigt. Är det den målgruppen man vill nå?

Kan väl konstatera att jag får färre anledningar att åka till Ramundberget. Hbtqi organisationer jobbar hårt efter devisen "om du inte stöttar oss är du emot oss".

Det här splittrar mer än de själva förstår. Om nu syftet var att nå oliktänkande och skapa acceptans.

Kan väl konstatera att jag får färre anledningar att åka till Ramundberget. Hbtqi organisationer jobbar hårt efter devisen "om du inte stöttar oss är du emot oss".
"Helgen toppas med ett pridetåg ner genom Ramundbergets alpina system där alla är välkomna att medverka". Ja, detta intygar verkligen den insikten att de är emot dig!

Och du tror eventuellt motstånd mot dessa minskar av regnbågsflaggor i skidbacken och "Drag Race"?
Du tror inte det kan ha motsatt effekt; att folk blir irriterade över att behöva utstå Pridetrams på sin fjällsemester?

"utstå pridetrams" Just kommentarer och åsikter som dessa som gör att evenemang som Pride behövs extra mycket! Hoppas det blir årligt återkommande i varje svensk skidort! 👌
Bra att du bevisade Anzom rätt:
...Hbtqi organisationer jobbar hårt efter devisen "om du inte stöttar oss är du emot oss".

Det här splittrar mer än de själva förstår. Om nu syftet var att nå oliktänkande och skapa acceptans.

Det verkar vara ett återkommande evenemang i Alperna, i år i t. ex. Tignes och i Val Thorens fram i mars.

över tio år sen jag var i ramundberget men ett pride där så blir jag sugen! superfint att dom styr upp.
när jag var liten hjälmfoting, till hjälmlös snowboardunge till tävlande hjälprydd brädåkare, till telisälskande tönt, till tlt5frälst hälfast alpinist och vidare i livet till stora fjäll så hade(och har) jag mått sjukt bra av att se bögar och flator och transpersoner dundra runt i backarna! att få förebilder som också är "onormala" hade varit super för mig i unga år. "normala" förebilder finns överallt, tills en inser att alla har sina sidor och böjelser och prefferenser i fan allt mellan himmel och jord.
jag ser det som en inbjudan till mig, och det är jag glad för! känner mig mer inbjuden till ramundberget än jag nånsin gjort i mitt liv, så då blir ju tillochmed marknadsföringspersonerna glada. och att det sen hamnar i en tråd på freeride, som gör att jag får läsa nå fina svar från nån johanstahlberg gör min kväll lite finare, tack johan!

Så deras son identifierade sig som flicka vilket går emot föräldrarnas religion, en religion föräldrarna tvingade på sitt barn. Böner och terapi hjälpte inte och föräldrarna vägrade stötta sitt barn med hänvisning till sin religion.
Och detta är HBTQ rörelsens fel?
Tror du barnet fick sina tankar och känslor utifrån påtryckningar av HBTQ rörelsen?
Kanske bättre att ifrågasätta föräldrarnas förmåga att vara just föräldrar och framför allt fundera över den katolska kyrkans syn på värderingar och barns värde.
Nu kommer vi en bit från ämnet men ledare inom katolska kyrkan har ju bränt alla broar för att någonsin hävda att dom bryr sig om barn.
Du kan även fundera på hur många som fått en känsla av tillhörighet, fått stöttning vid något som troligen är något av det jobbigaste man kan uppleva , som äntligen fått vara sig själva och trivas med sig själv.
Eller förresten, strunt i det. Det är ju ändå bögarnas fel…..

Så deras son identifierade sig som flicka vilket går emot föräldrarnas religion, en religion föräldrarna tvingade på sitt barn. Böner och terapi hjälpte inte och föräldrarna vägrade stötta sitt barn med hänvisning till sin religion.
Och detta är HBTQ rörelsens fel?
Tror du barnet fick sina tankar och känslor utifrån påtryckningar av HBTQ rörelsen?
Kanske bättre att ifrågasätta föräldrarnas förmåga att vara just föräldrar och framför allt fundera över den katolska kyrkans syn på värderingar och barns värde.
Nu kommer vi en bit från ämnet men ledare inom katolska kyrkan har ju bränt alla broar för att någonsin hävda att dom bryr sig om barn.
Du kan även fundera på hur många som fått en känsla av tillhörighet, fått stöttning vid något som troligen är något av det jobbigaste man kan uppleva , som äntligen fått vara sig själva och trivas med sig själv.
Eller förresten, strunt i det. Det är ju ändå bögarnas fel…..
Ett barn hamnar i en fas och vill bli kallad något som föräldrarna inte vill göra; är det grund för att ta ifrån dem vårdnaden?
Detta är ett exempel. Vi kan ta besattheten av att ha dragqueen-artister som ska läsa sagor för barn.
Att vuxen-"underhållare" ska indoktrinera barn är ju helt befängt. Och görs givetvis med en agenda. Att låtsas som något annat är bara trams.

Ett barn hamnar i en fas och vill bli kallad något som föräldrarna inte vill göra; är det grund för att ta ifrån dem vårdnaden?
Jag har inte hittat något om ålder på barnet, vilket vore intressant att veta.
”En fas” , hur vet du att det handlar om en fas i livet och inte ett livslångt beslut? Om jag ska gissa så är det en stor mängd homosexuella som fått höra samma sak, ” det är bara en fas”.
Jag vet för lite om just detta fall för att svara på om det är grund för att ta vårdnaden från föräldrarna. Men det handlar inte endast om att inte vilja kalla barnet för något annat. Det handlar om barnets identitet.
Hade det endast handlat om ett namnbyte så tycker jag inte det är grund för att ta bort vårdnaden.
Detta är ett exempel. Vi kan ta besattheten av att ha dragqueen-artister som ska läsa sagor för barn.
Att vuxen-"underhållare" ska indoktrinera barn är ju helt befängt. Och görs givetvis med en agenda. Att låtsas som något annat är bara trams.
Jag skulle inte kalla det en besatthet, var länge sen jag såg något om detta i media och som jag förstod det så var det inte så vanligt som en del politiker menade på att det var.

Angående indoktrinering, du tror inte föräldrarna är indoktrinerade? Troende katoliker i USA…..

Nog om detta, vi får nog helt enkelt enas om att vi ser detta på olika sätt. Vilket för min del är helt ok.

Jag har inte hittat något om ålder på barnet, vilket vore intressant att veta.
”En fas” , hur vet du att det handlar om en fas i livet och inte ett livslångt beslut? Om jag ska gissa så är det en stor mängd homosexuella som fått höra samma sak, ” det är bara en fas”.
Jag vet för lite om just detta fall för att svara på om det är grund för att ta vårdnaden från föräldrarna. Men det handlar inte endast om att inte vilja kalla barnet för något annat. Det handlar om barnets identitet.
Hade det endast handlat om ett namnbyte så tycker jag inte det är grund för att ta bort vårdnaden.

Jag skulle inte kalla det en besatthet, var länge sen jag såg något om detta i media och som jag förstod det så var det inte så vanligt som en del politiker menade på att det var.

Angående indoktrinering, du tror inte föräldrarna är indoktrinerade? Troende katoliker i USA…..

Nog om detta, vi får nog helt enkelt enas om att vi ser detta på olika sätt. Vilket för min del är helt ok.
Att säga att man som barn helt plötsligt tillhör ett annat kön får anses vara en fas.

Absolut, åsikter skiljer, kärleken till snön förenar. :)

Att säga att man som barn helt plötsligt tillhör ett annat kön får anses vara en fas.

Absolut, åsikter skiljer, kärleken till snön förenar. :)
Kunde inte hålla mig borta. Det är ju ett intressant fall, oavsett hur man ser på det. 😀

Myndigheten i Indiana menar dock att barnet inte omhändertogs för att föräldrarna pga religös övertygelse vägrade acceptera barnets könsidentiteten utan omhändertagandet berodde på att hen hade grov ätstörning som föräldrarna enligt myndigheterna inte sökte tillräcklig hjälp för under två års tid. Barnet misstänktes riskera att få hjärnskador av ätstörningen.
Det handlar alltså enligt myndigheten om en form av vanvård. Vilket givetvis är en helt annan anledning till omhändertagande. Det tror jag de flesta håller med om.
Tänk att den informationen inte stod på varken de katolska hemsidorna eller Fox news hemsida.
Dailymail.co.uk

Bilagor

• IMG_2227.png
    IMG_2227.png
    439.7 KB · Besök: 83
Tillbaka
Topp