Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?

• Trådstartare Trådstartare Bgn
  • Start datum Start datum

Bgn

Aktiv medlem
En intressant artikel i friflyt om en lavin olycka som gick bra för alla.

Kort sammanfattat en dansk familj åker skidor i Hemsedal, den 11 årige sonen blir tagen av en liten lavin utanför pistat område medan pappan filmar. Pappan tycker det är konstigt att området inte var avspärrat och att lavinfaran inte var satt högre mm. Hemsedal konstaterar att olyckan skedde utanför pistat område och att skidpatrullen var på plats på 10 min och kontrollerade att ingen var skadad.

Vem tycker ni har rätt pappan eller Hemsedal?

Jag anser att all åkning utanför pist sker på eget ansvar.

Vad jag har förstått skiljer sig norsk och svensk lavinhantering. Den svenska är att man säkrar glidområdet från toppen och tillbaka till botten av liften. För en norsk är allt område utanför pisten osäkrat.

Vem tycker ni har rätt pappan eller Hemsedal?
Om inte pappan kan förstå att allt ansvar och allt fel bakom olyckan är hans eget så borde han förbjudas från att någonsin ens ta på sig ett par skidpjäxor igen.

"Jeg har aldri opplevd noe lignende etter å ha stått på ski over hele verden i 40 år. Hvorfor? Jo, fordi slike områder normalt ville vært sperret eller sikret ved at fjellsiden ble sprengt ut."

Men det är ju någon annans fel. Såklart.

Skidorten har absolut noll och ingenting med det här att göra. Oavsett om man lavinsäkrar ett område utanför pisten så finns det andra faror som kan skapa tillräckligt med problem och eventuellt kroppsskador för de allra flesta 11-åringar, laviner är bara en del av den problematiken. Men överst på listan över akuta faror på berget står korkade föräldrar utan omdöme och med en kamera i handen.

Senast ändrad:
Självklart pappans fel.
Men det var bara några veckor sedan en annan yngling dog i en lavin i anslutning till systemet (i Hemsedal). Och samma sak hände tydligen förra året åxå.

i ex Åre spränger pistörerna i de offpistområden där många åker (utan att för den skull garantera säkerheten).
Det ställer ändå frågan om pistörer i Norge jobbar annorlunda jämfört med Sverige 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Instämmer med att pappan har 100% ansvar för vad hans barn gör utanför pisten.

Men det finns ju angränsande frågeställningar, som om skidbolaget kan tänka sig att ta något ansvar alls utanför pistat område. Tydligen skiljer det sig något.

Det är svårt för någon annan aktör än Hemsedal att göra något väsentligt åt problemet, som tydligen kvarstår (även om det i grunden inte är deras fel). Jag tycker nog därför att Hemsedal skulle kunna välja att ta ett ansvar att fortsätta och kanske t o m förstärka arbetet med att minska risken för denna typ av incidenter. Vilket jag antar och hoppas att de redan gör.

Suck….
Otroligt tröttsamt att man inte tar ansvar för sitt eget agerande . Självklart pappans fel! Jag tycker även hela diskussionen huruvida skidorten har ett ansvar är idiotisk . Åker du utanför finns risk att saker skiter sig - ganska enkelt . Fattar du inte det så ska du inte vistas i miljön. Punkt!

Förr i tiden då bergen användes för att livnära sig och barn följde med föräldrar ut på jakt etc var det en annan förståelse för farorna . Skötte sig inte barnen på berget så åkte de på rejält med stryk - ett brutalt men effektivt sätt att lära sig om faror och hur man vistas i terräng med rasrisk. Idag skyller man hellre på någon annan - pappan har inget att hämta på sin snyfthistoria ….

Ja, jisses den pappan får en att undra om det finns något Darwin-award för de som bidrar till genpolen genom att tillse att deras avkomma inte ges möjlighet att sprida deras gener vidare.

Jag är inte så säker på att de gör något alls utanför pisterna i Norge. Och jag skulle kunna tänka mig, dvs jag killgissar vilt, att det handlar om vilket ansvar aktören då anses ta på sig enligt landets lagstiftning. Här hemma har vi åtminstone haft en tradition av att inte utkräva ansvar vilket gör att skidorter kan säga att vi sköter pisterna och utanför försöker vi lavinbekämpa så gott det går men åkning sker på eget ansvar utan att skidorten riskerar att bli tilldömda ansvar. Har man däremot en tradition av att utkräva ansvar så blir det här väldigt luddigt. I staterna där alla stämmer alla hela tiden så sätts det upp rep där ansvaret slutar. Innanför = du kan stämma skiten ur oss, utanför = vi skiter i dig. Ser trist ut men det är klart och tydligt vems ansvaret är i alla fall. Det lyfter ansvaret från individen vilket skapar i våra ögon "dumma" individer.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om Norges rättstradition innebär att om Hemsedal lavinbekämpar utanför pistområdet så anses de även ha tagit på sig ett ansvar för att det är säkert. Det vill säga att det finns inget utrymme för dem att förbättra säkerheten utan att också ta på sig fullt ansvar och då låter de bli.

Jag tycker även hela diskussionen huruvida skidorten har ett ansvar är idiotisk . Åker du utanför finns risk att saker skiter sig - ganska enkelt . Fattar du inte det så ska du inte vistas i miljön. Punkt!

Jag tror att vi diskuterar litet olika typer av "ansvar" - "ta ansvar" vs "ha ansvar". Och jag tror att PD kan vara gåtan på spåret en aning. Men det kan knappast vara förbjudet för skidorten att göra mer än det man måste göra.

Tittar man på Skistar Hemsedals sida just nu så får man t ex leta ett tag innan man hittar något om lavinfaran. Är de kanske rädda att "få ett ansvar" om de varnar litet extra?

Uppenbart har åkningen skett utanför markerad pist där liftbolaget inte har ansvar. 100% ansvar ligger på Pappa Dansk. Han säger att han åkt skidor i 40 år runt om i världen ... undrar hur stor hans värld är?

Frågan är hur man löser den här typen av problem? Det vore supertrist om liftbolaget skulle vara tvunget att spärra av alla möjligheter att åka utanför pisten så den frågan släpper jag ... jag föreslår istället.

Tydliga skyltar vid påstigning av liften och avstigning av liften med texten.
Liftfirmaet anbefaler, at al skiløb foregår på de afmærkede pister. Alt skiløb uden for de afmærkede pister er på eget ansvar.

Detta i kombination med att "liftvärden" i de fall riskobjekt identifieras även tydligt säger.
Alt skiløb uden for de afmærkede pister er på eget ansvar. Har du forstået?

Vad tror ni? Är jag allt för fördomsfull ...? :)

Over and out!
/MM

Uppenbart har åkningen skett utanför markerad pist där liftbolaget inte har ansvar. 100% ansvar ligger på Pappa Dansk. Han säger att han åkt skidor i 40 år runt om i världen ... undrar hur stor hans värld är?

Frågan är hur man löser den här typen av problem? Det vore supertrist om liftbolaget skulle vara tvunget att spärra av alla möjligheter att åka utanför pisten så den frågan släpper jag ... jag föreslår istället.

Liftfirmaet anbefaler, at al skiløb foregår på de afmærkede pister. Alt skiløb uden for de afmærkede pister er på eget ansvar.

Detta i kombination med att "liftvärden" i de fall riskobjekt identifieras även tydligt säger.

Over and out!
/MM
Det står på danska , jag förstår inte 😀

Kollar man lavinprognoser.se, ser man att prognosen inte gäller för skidområden. Är det så att skidorten har ansvar för lavinbedömning inom "sitt" område? Då skulle det ju vara naturligt att man lavinsäkrar, om man ändå ska bedömma....
Exempel från Åre:
1709033354605.png

Sen är det såklart skidåkarens fel om man hamnar/ triggar en lavin utanför säkrat område. (Edit: Läs pisterna, dvs området där operatören/ pistörer säger det är säkert att åka). Samtidigt ska man ställa frågan varför lavinfaran bedömdes till en 2a när man läsar berättelser hur folk tydligt hörde hur svaga lager kollapsade lite överallt, snön sprack "30-40m" och det triggas flera laviner i hela systemet. (Edit, i "området" eller närra systemet, jag, ni fattar.) Tydligen var förhållanden mycket sämre/ farligare än det bedömdes. Det ligger ändå ett visst ansvar på de som gör lavinprognoser att de går att lita på. Framförallt om det utfärdas för ett såpass litet område. Även om slutliga ansvaret ligger på skidåkaren och ingan ska kunna anklagas för en felaktigt prognos, såklart.

Sen tyckte jag alltid att Hemsedal är ett farligt system, framförallt runt Roniheisen. Allt för farligt åkning som nås enkelt från liften, och allt för mycket folk som inte ha nån tänk om laviner och risker och åker överallt. Så de dras med laviner och ramlar nerför klippor osv.

Senast ändrad:
Kollar man lavinprognoser.se, ser man att prognosen inte gäller för skidområden. Är det så att skidorten har ansvar för lavinbedömning inom "sitt" område? Då skulle det ju vara naturligt att man lavinsäkrar, om man ändå ska bedömma....
I Åre säkrar man all lavinterräng som man kan nå genom att skråa från liftarna. Men faktum kvarstår, du är ytterst ansvarig för din egen säkerhet utanför dom markerade pisterna oavsett vad. Och du är definitivt ansvarig för de eventuella minderåriga som du åker med.

I Åre säkrar man all lavinterräng som man kan nå genom att skråa från liftarna. Men faktum kvarstår, du är ytterst ansvarig för din egen säkerhet utanför dom markerade pisterna oavsett vad. Och du är definitivt ansvarig för de eventuella minderåriga som du åker med.
La det till ovan, utryckte mig otydligt/ fel. Säkrat område = det operatören/ pistören säger är säkert. Dvs pisterna.

Är det pga lavinsäkring skidsystemets område inte ingår i lavinprognoser.se's prognos?

Själv fattar jag inte hur man kan påstår det är nån annans fel om man hamnar i en lavin utanför pistat område (iaf i Europa, USA säkrar väl storre delar av berget?). Såklart är man ansvarigt och ansvarigt för sina barn. Även på pisten är man ju ansvärigt att man inte skickar ner de i nån mörksvart backe.
Men ändå: Hur mycket ska och vill man kunna lita på en såpass lokal lavinbedömning? Att det skulle vara en 2a var ju helt klart felaktigt där.

självklart pappan.

Men! Det är extremt att inte säkra så liftnära offpist. Betalar man 500-600kr dagen kan man tycka att det borde vara säkert att åka allt man kan komma åt från liften. Mellan backarna borde man definitivt säkra.

Kanske borde anamma hur de gör i kanadensiska system. Allt som är innan för området säkras.

Over and out!
/MM
Kom nu ihåg att han är från samma land som jag bor i och är medborgare i. 🤣

Min erfarenhet av danskarna är att när de säger att de är erfarna så är de på att åka skidor i solig ort med bra uteservering och långa pister. Lite som @PisteCarver 😊

Men de kan läsa och förstå norska utan problem så han borde förstår att det var en fara utanför pisterna.

I trådens titel ställer du en annan fråga:

Vilket får mig att bli fundersam över vilken av frågorna som Gullabull, och alla de som gillat den posten, svarat på:

?
#snö
Eftersom alla andra har tolkat det på samma sätt så kanske du kan tänka dig att du har tolkat fel?
Titeln och frågan vem som har rätt, pappan eller Hemsedal är samma fråga.

Jäkla Hemsedal som inte tar sitt ansvar! Finns det minsta risk ska liftarna vara stängda tills dess att allt är riskfritt!!! Basta!!
Tacka vet jag San Bernardino i Schweiz. Dit åkte vi en kväll för några veckor sedan eftersom det under natten skulle komma 30-40 cm nysnö. Och mycket riktigt nästa morgon när vi vaknade hade det snöat en 10-15 cm i byn och alla liftar på berget var följaktligen stängda!! Kan inte bli säkrare och vi var överlyckliga att vi slapp utsättas för några som helst risker……
Den danska pappan hade trivts som fisken i vatten och hade kanske i rena glädjeyran bestämt sig för att köpa ett säsongskort på stående fot, precis som vi självklart var nära att göra. Men efter lite funderande valde vi istället att åka vidare och lovade varandra att aldrig mer åka till ett sånt skitställe…..🤬🤯

Senast ändrad:
Eftersom alla andra har tolkat det på samma sätt så kanske du kan tänka dig att du har tolkat fel?
Titeln och frågan vem som har rätt, pappan eller Hemsedal är samma fråga.
Q1:Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
A: "Pappan"
dvs Pappan är ansvarig.
Q2:Vem tycker ni har rätt pappan eller Hemsedal?
A: "Pappan"
dvs Pappan har rätt när han tycker att Hemsedal är ansvariga.

Det är gulligt att du bestämt dig för att "alla andra har tolkat det på samma sätt" när detta inte framgår av den tillgängliga texten, t.ex. ditt inlägg.

Jäkla Hemsedal som inte tar sitt ansvar! Finns det minsta risk ska liftarna vara stängda tills dess att allt är riskfritt!!! Basta!!
Tacka vet jag San Bernardino i Schweiz. Dit åkte vi en kväll för några veckor sedan eftersom det under natten skulle komma 30-40 cm nysnö. Och mycket riktigt nästa morgon när vi vaknade hade det snöat en 10-15 cm i byn och alla liftar på berget var följaktligen stängda!! Kan inte bli säkrare och vi var överlyckliga att vi slapp utsättas för några som helst risker……
Den danska pappan hade trivts som vatten och hade kanske i rena glädjeyran bestämt sig för att köpa ett säsongskort på stående fot, precis som vi självklart var nära att göra. Men efter lite funderande valde vi istället att åka vidare och lovade varandra att aldrig mer åka till ett sånt skitställe…..🤬🤯
Just ja, läste att de försöker öppna där igen... Står faktiskt på hemsidan att de bara öppnar liftarna om snö- och väderförhållandena tillåter. ;)

Där jag åker spränger de bara där snön kan hota pisterna. Sen ett snöre och någon skylt om "alpina faror" vid de mest populära ställena där folk åker ut. Om någon pist måste hållas stängd pga lavinfara är de väldigt noga med att markera att den är stängd (snöre/nät + skylt). Det har med juridiska ansvaret att göra om något skulle hända i en stängd pist.

Just ja, läste att de försöker öppna där igen... Står faktiskt på hemsidan att de bara öppnar liftarna om snö- och väderförhållandena tillåter. ;)
Japp, och eftersom vi var i Italienska delen av CH så innebär tydligen snö+mulet=inte väder för skidåkning….
Bara för Hemsedal att ta efter!!!
🤣🤣🤣

Som pappa tycker jag att det är dåligt att jag inte får säkra med egen dynamit. Då hade hela området varit säkert efter min sportlovsvecka.

Var åker du oftast och när? :oops: ;)

Alla verkar överens om att pappan är ute och cyklar, han borde inte ha släppt ut sin son på den platsen och han har ansvar för att det gick som det gick.

I övrigt vore det bra om man inte gräver ner sig i resonemang typ "det är inte mitt problem" vilket jag iofs inte tror att Skistar etc gör heller. Gissningsvis kan man alltid göra ännu mer för att öka säkerheten för sina betalande kunder, varav en del är ganska oerfarna och/eller vårdslösa, så att risken för sådant här minskar ytterligare. Jag tror att antalet incidenter kan bli ännu lägre.

För "offret" här är ju varken pappan eller Skistar utan den minderårige sonen. Hans ansvar är pga åldern begränsat. Inte alla barn åker alltid under den översikt som hade behövts, och inte alla barn har föräldrar med omdöme.

I övrigt vore det bra om man inte gräver ner sig i resonemang typ "det är inte mitt problem" vilket jag iofs inte tror att Skistar etc gör heller. Gissningsvis kan man alltid göra ännu mer för att öka säkerheten för sina betalande kunder, varav en del är ganska oerfarna och/eller vårdslösa, så att risken för sådant här minskar ytterligare. Jag tror att antalet incidenter kan bli ännu lägre.
Ja men lite så. I grunden är det ju lite märkligt att inte säkra sluttningar som är såpass lättillgängliga från pistar och liftar. Inte för att flytta ansvaret från individen utan för att helt enkelt slippa den här typen av olyckor som ganska enkelt hade kunnat undvikas.

Å andra sidan går det aldrig att skydda sig helt mot mänsklig dumhet. Jag vet inte hur många familjer med riktigt små barn som jag stött på nere i Susabäcken i Åre genom åren. "Ja men det går jättebra, lilla Sigge är så duktig." Två sekunder senare kommer random lokal hotshot flygandes över ungen.
För "offret" här är ju varken pappan eller Skistar utan den minderårige sonen. Hans ansvar är pga åldern begränsat. Inte alla barn åker alltid under den översikt som hade behövts, och inte alla barn har föräldrar med omdöme.

There you go, exakt så.

Var åker du oftast och när? :oops: ;)

Alla verkar överens om att pappan är ute och cyklar, han borde inte ha släppt ut sin son på den platsen och han har ansvar för att det gick som det gick.

Är glad åt att ha haft föräldrar som informerade om farorna med laviner och var man ska se upp men lämnade över ansvaret på mig för hur och var jag åkte.
Tycker att man kan begära av Hemsedal att det sitter skyltar vid såpass pistnära lavinterräng, nu vet jag ju inte om sådant existerande.

Senast ändrad:
Är glad åt att ha haft föräldrar som informerade om farorna med laviner och var man ska se upp men lämnade över ansvaret på mig för hur och var jag åkte.
Tycker att man kan begära av Hemsedal att det sitter skyltar vid såpass pistnära lavinterräng, nu vet jag ju inte om sådant existerande.
Tyvärr så verkar många skidåkare inte se skyltar även om de finns. Jag vet inte hur många och var skyltarna fanns i Hemsedal men de fanns iaf och flera personer hade inte sett dem.

Känns som ett rätt vanligt problem, att folk kör efter andra spår ut i offpisten utan att tänka över vad konsekvenserna kan bli.

Lång tråd. Håller med om att föräldrar måste ha bättre koll på var ungarna åker. Inte bara lavinfara. Träd, stenar och uppstickande saker under snön. Sällan riskfritt att vistas utanför pisten. Men undrar om den bereste farsan varit i Japan? Där är offpisten avspärrad och sedan öppnar de ”gates” där man får åka ut, och där ska det vara typ säkert. Men är det samma som att ta ansvar? Skulle mer tycka att det handlar om att riskminimera offpisten. Ansvaret är fortfarande åkarens, att köra på egen risk och anpassa åkningen efter förmåga (vilket verkar svårt hos många yngre killar där konsekvenstänk inte är fullt utvecklat). Och är man minderårig är det föräldern som har ansvaret. Verkar inte det rimligt?

Eftersom lavinsäkring skiljer sig mellan olika länder borde någon form av förtydligande göras för respektive land och förmedlas ut. Även då måste man ha huvudet med sig.

Verkar från klippet vara ett vanligt skråspår skiers right under roniliften dansken körde. Inget speciellt brant område mer än att omgivningen skapar farliga förutsättningar.

Det kunde hänt i princip alla som någon gång kört utanför pisten, vilket är 99% av skidbefolkningen. Det som är anmärkningsvärt i den här berättelsen är väl pappans skuldbeläggande, och att norrmännen inte tar sitt ansvar i liftnära terräng.

Eftersom lavinsäkring skiljer sig mellan olika länder borde någon form av förtydligande göras för respektive land och förmedlas ut. Även då måste man ha huvudet med sig.

Verkar från klippet vara ett vanligt skråspår skiers right under roniliften dansken körde. Inget speciellt brant område mer än att omgivningen skapar farliga förutsättningar.

Det kunde hänt i princip alla som någon gång kört utanför pisten, vilket är 99% av skidbefolkningen. Det som är anmärkningsvärt i den här berättelsen är väl pappans skuldbeläggande, och att norrmännen inte tar sitt ansvar i liftnära terräng.
I Norge har de inte ansvar för den terrängen och det är väl förklaringen?

Ett problem är också hur lavinfaran anges. En trea är en seriös varning men det är många som inte uppfattar det så.

Och hur kan det komma sig att det krävs ett green card för att få beträda en välklippt gräsmatta med ett (1) hål i sig men ingen utbildning alls för att bege sig ut i lavinterräng? Just wondering. Ja jo, det går förstås inte att stoppa någon som vill, men det går kanske att få stopp på någon utan koll om de måste gå en utbildning under en eller två kvällar.

I Norge har de inte ansvar för den terrängen och det är väl förklaringen?

I Skåne tidigare i vintras hade kanske ingen skyldighet att ta övergripande ansvar för snökaoset på E22, möjligen gjorde ingen formellt fel men resultatet blev uselt.

Om man då inte börjar tänka litet mindre fyrkantigt så kommer samma sak att upprepa sig. Likaså i Hemsedal, antagligen. Liksom i Trysil häromåret. Och även då kommer det att vara pappans fel. Men kanske kan vi andra, inklusive de som tar betalt för den anläggning som sköter pisten intill, göra något mer ändå?

Det är inte förbjudet att göra mer än man måste. Man kan välja att ta ansvar för mer än det man är tvungen till. Eller så kan man låta bli.

Ett problem är också hur lavinfaran anges. En trea är en seriös varning men det är många som inte uppfattar det så.

Och hur kan det komma sig att det krävs ett green card för att få beträda en välklippt gräsmatta med ett (1) hål i sig men ingen utbildning alls för att bege sig ut i lavinterräng? Just wondering. Ja jo, det går förstås inte att stoppa någon som vill, men det går kanske att få stopp på någon utan koll om de måste gå en utbildning under en eller två kvällar.

Redan vid faregrad 2 ska man ha kunnskap och erfarenhet för att röra sig i lavinfarlig terräng. Vilket tyvärr det här är, pojken skråade nedanför en brant.

1709131278187.png

I Skåne tidigare i vintras hade kanske ingen skyldighet att ta övergripande ansvar för snökaoset på E22, möjligen gjorde ingen formellt fel men resultatet blev uselt.

Om man då inte börjar tänka litet mindre fyrkantigt så kommer samma sak att upprepa sig. Likaså i Hemsedal, antagligen. Liksom i Trysil häromåret. Och även då kommer det att vara pappans fel. Men kanske kan vi andra, inklusive de som tar betalt för den anläggning som sköter pisten intill, göra något mer ändå?

Det är inte förbjudet att göra mer än man måste. Man kan välja att ta ansvar för mer än det man är tvungen till. Eller så kan man låta bli.
Som det diskuteras norska forum så skulle förmodligen lifkortspriserna skjut iväg i priset. En pistör i en mindre ort trodde att deras liftkortspriser skulle öka med 30 procent om de skulle kontrollera och säkra allt..

Som det diskuteras norska forum så skulle förmodligen lifkortspriserna skjut iväg i priset. En pistör i en mindre ort trodde att deras liftkortspriser skulle öka med 30 procent om de skulle kontrollera och säkra allt..
Finns ju såklart andra åtgärder än att säkra all lavinterräng, man kan komma ganska långt med information. I en ideal värld känner såklart alla till alla regler även i de länder man besöker men i praktiken fungerar det ju inte så, det finns fler lagar och regler än någon kan hålla i huvudet. Att informera besökarna hur lavinbekämpning fungerar i Norge kan tyckas som en smal sak, nu vet jag ju inte hur information sett ut i det aktuella fallet. Här kan jag dock tycka att det är så pass pistnära att det ska vara kontrollerat. Så kort utanför pisten kan folk åka helt av misstag, det kan vara svårt för en nybörjare att stanna eller svänga om man tappat balansen. Gäller även vid dålig sikt.

Kan man kanske göra något positivt utan att ”kontrollera och säkra allt”?

Vi hade ju en liknande diskussion angående ett barn i en pistnära lavin i Trysil häromåret. Och det var inte första gången. Två typreaktioner på det :
1. Man kan inte kontrollera och säkra allt.
2. Man kan biffa upp avspärrningar och varningsskyltar just där.

Tillbaka
Topp