Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En märklig diskussion detta. Nu har jag i varje fall kollat upp lastvikter lite noggrannare och insignian får faktiskt lasta 100 kg på taket vilket är bättre vilket är typ "bäst i klassen":Och dom 80kg + eventuellt takräcke om de inte va med i 25kg skidbox skall dras av Max tillåten lastvikt samt justering kring förare och passagerare vikt från 75kg med vinterkläder och skor.
Förra generationens insignia som jag har delar i stort sett all teknik med sista generationens saab 9-5, och saabfolket byggde rätt sportiga bilar på slutet.Opel och sporrig får man inte nämna ens i samma bok...![]()
I senaste pappersutgåvan av Teknikens Värld (nr 3/24) finns en fortsättning på testet där det indikeras att en bakbox från Thule förbrukar mindre bensin än samma bil utan box. Tyvärr är testet aningens ofullständigt, men det låter ju väldigt intressant. Montaget av boxen verkar dock påverka en del - helst ska boxen vara smalare än bilens bredd och den ska sitta relativt högt monterad på kroken. Nederkant av boxen måste monteras ovan stötfångarens nedre kant.![]()
Takbox möter ”bakbox” – så mycket ökar förbrukningen
Har du suttit i laddkö i flera timmar på väg till fjällen? Bakbox i stället för takbox kan förlänga din bils räckvidd med upp till 20 procent. Vi testar hur förbrukningen påverkas med bakbox respektive takbox på bilen.teknikensvarld.expressen.se
Kanske ett intressant test? Nu testar de bara på motorväg iofs.
Det de nämner om backkameror som piper och varnar när man har något på kroken. Det är ju ett aber man har vant sig med. Stressar inte ens upp mig. Eller kollissionssystem som panikbromsar så att man får whiplash så fort man lägger i backväxeln.. måste ju gå att koppla ur tänker man och sen gör man aldrig det.
Men nu på min nya bil så har tydligen mjukvaruprogrammerarna tänkt till lite. När kontakten är inkopplad så känner bilen av släpet. T o m så att släpet är animerat i parkeringsdisplayen. Inget pip. Borde ju vara så på en ny Hyundai också. Funkar T o m när man kör släp eller cykelställ med 7 polig kontakt och adapter till bilens 13.
Räknade just på det här. Har bytt bil till Model Y. Totalvikt 2634, tjänstevikt 2072. Maxlast således 562 kg.Hur mkt lastvikt har du faktiskt över efter alla passagerare samt din vikt som överstiger 75kg även det ni har på er i kläder räknas som vikt samt takräcke med box?
Är det någon i tråden som faktiskt har räknat på det?
Släpkärra känns som det säkraste alternativet och troligt mest ekonomiskt och miljövänligt. Kontrat att köpa större bil för de få gånger du faktiskt behöver ha med så mycket
Du menar väl "förbrukar mindre bensin än samma bil med takbox istället"?I senaste pappersutgåvan av Teknikens Värld (nr 3/24) finns en fortsättning på testet där det indikeras att en bakbox från Thule förbrukar mindre bensin än samma bil utan box.
Nja...
Volvo är känd för att vara framtung och vikt på taket bör alltid hållas så lågt det går.
Jag hade en stor takbox på en XC90 för en massa år sedan.
Och den stack ut fram över vindrutan så som stora boxar gör.
Den byttes mot en kort bred Box som började 40cm in på taket
Det gjorde 1,6/100
Funka inte för långa skidor men för övrigt
Liknande hade vi med den stora boxen på Mercan E klass vi hade före XC90Nja...
Volvo är känd för att vara framtung och vikt på taket bör alltid hållas så lågt det går.
Det gjorde 1,6/100
Funka inte för långa skidor men för övrigt
Föraren ingår i tjänstevikten.Räknade just på det här. Har bytt bil till Model Y. Totalvikt 2634, tjänstevikt 2072. Maxlast således 562 kg.
Två vuxna, tre tonåringar: 305 kg
Skidor+pjäxor: ca 40 kg
Kläder: 15 kg/pers, 75 kg.
Mat: 15 kg
Takräcke, takbox, laddkabel mm: 35 kg
Totalt 470 kg, vilket ger 92 kilos marginal till maxlast. Även om jag har gissat helt fel och vi tar med oss dubbelt så mycket kläder och mat så klarar vi alltså maxvikten.
Med den S-Max jag hade tidigare minns jag att förbrukningen blev samma med takbox som med (liten) kåpvagn, så vi struntade i takboxen och körde med släpvagnen istället. Blev ju fantastiskt mycket mer utrymme och man slapp även tetrispacka.
Instämmer, släpvagn är ett jättebra alternativ, och det ger ju även mervärde under andra delar av året, åtminstone om man har hus. Annars går det ju att hyra släpvagnar med.
Som motsvarar nio flak öl i kortburk eller något annat behövligt som man räknar bort i onödan.Med 75kg
Just, det glömde jag!Föraren ingår i tjänstevikten.
Det gjorde 1,6/100
Liknande hade vi med den stora boxen på Mercan E klass vi hade före XC90
På vägen ner till Italien närvi kom ner till Helsingborg i kön till färjan flytta vi boxen så långt bak det gick.
Så i stället för att skjuta ut framöver framrutan så stack fen ut bakom
Såg helt sjukt ut å vi kunde inte öppna bakluckan på vägen ner
Men förbrukning sjönk ordentligt
Nej, så som det beskrevs i text och tabell så blev förbrukningen lägre med bakbox än utan box. Det spekulerades i om att ”luften släpper” på ett mer fördelaktigt sätt. Är inte hemma just nu, men kan kanske klippa in något av resultaten i testet.Du menar väl "förbrukar mindre bensin än samma bil med takbox istället"?
Okej, jag refererade, kanske felaktigt, till hur bakboxen monteras jämfört med en takbox. Då är bredden är 170, längden 40 och höjden 35. Ish. På samma sätt kan ju en takbox vara 205 cm på längden och 65 cm på bredden. Den boxen är ju inte 65 cm lång och 205 cm bred.Hur breda skidor har du
Eller är boxen ruskigt smal?
En sådan som rörläggarna har för att köra rör i?![]()
Jag lånade en heck pack, och lastade två täta plastlådor samt min duffelbag. Funkade oförväntat bra.
Det är sällan vi åker 5 vuxna personer med egna skidor/pjäxor/brädor, och denna gång fick vi köra med takbox, gallerkorgen på kroken och bilen fullastad.
Min bil har max 70kg som kultryck.
Till vardags räcker bilen mer än väl, och denna resa blev maxad.
Viltkorg för dragkrok, tiltbar med snabbkoppling - Lundhs
![]()
Viltkorg för dragkrok, tiltbar med snabbkoppling - Lundhs
Köp Viltkorg för dragkrok, tiltbar med snabbkoppling hos Lundhs! Vi erbjuder alltid ✓ Fri Frakt och Fri Retur på Jaktkläder ✓ Snabba och säkra Leveranserwww.lundhs.com