Vägen till en smärtfri pjäxa

durren

Medlem
Jag har börjat ge upp att ägna mig åt vintersport utan att ha riktigt ont. Men så kommer jag ihåg att jag haft bra dagar i backarna. Jag har åkt med pjäxor som passar mig. Hur ska jag bära mig åt för att lyckas få så många bra dagar som möjligt?

Det är alltid utsidan av foten som strular. Från den bredaste delen av foten och kanske 4cm bak mot hälen på båda fötterna. Det har gått bäst när jag hyrt pjäxor och åkt i ett gäng tills jag hittat några som passar. Jag har bett om att få köpa dom men blivit nekad 3 ggr på olika ställen. "Just dom här säljer vi inte". Det hade annars varit det absolut bästa sättet att hitta pjäxor tycker jag.

Jag har formgjuten sula. Provat att spänna hårt och löst. Åker i ett par Lange XT 100. Dessa var de bästa vi hittade vid utprovning hos Stadium i Hundfjället, men med facit i hand, not so much. Även tidigare haft ett par utprovade hos skidbytarboden, men samma smärta. Jag lämnat in dom för att trycka ut dom på de ställen som gör ont. Inget verkar hjälpa riktigt. Bryr mig i dagsläget inte längre om en pjäxa har bra prestanda eller inte. Bara den inte gör ont :)

Steg 1: Notera Märke och Modell av de som passar i uthyrningen.

Steg 2: Gå till nån som kan, berätta vilka pjäxor som var bra och få en bootfitting. Eftersom du verkar har svårt att känna av det direkt i butik, ska du nog köpa i en skidort och prova i backen mellan/ under fittingen. Finns ju några affärer som har bra rykte, tex i Stöten och Åre...

Tråkigt att du har ont av pjäxorna! Jag har så länge jag kan minnas och har nog aldrig helt kommit ifrån problemen. Mina problem är hög fotrygg, högt fotvalv och bred fot framtill.
Jag köpte pjäxor för ett par år sedan där både skal och innesko värmdes upp för att formas efter min fot.
Efter första gången har jag gått tillbaka minst 4 gånger för att ytterligare rätta till problem. Det har blivit väldigt bättre för varje gång jag varit där. Notera också vad som görs varje tillfälle i detalj så du kan återge infon när du går tillbaka.
Jag är idag inte 100% smärtfri men efter första skiddagen så upplever jag ingen smärta längre.

Min poäng är att nöjd dig inte med att justera en gång, gå tillbaka och justera om och om igen tills För mig så har det ingått i köpet.

Alternativet är titta på sprutade inneskor, finns säkert många här som kan redogöra för resultat.

Jag har börjat ge upp att ägna mig åt vintersport utan att ha riktigt ont. Men så kommer jag ihåg att jag haft bra dagar i backarna. Jag har åkt med pjäxor som passar mig. Hur ska jag bära mig åt för att lyckas få så många bra dagar som möjligt?

Det är alltid utsidan av foten som strular. Från den bredaste delen av foten och kanske 4cm bak mot hälen på båda fötterna. Det har gått bäst när jag hyrt pjäxor och åkt i ett gäng tills jag hittat några som passar. Jag har bett om att få köpa dom men blivit nekad 3 ggr på olika ställen. "Just dom här säljer vi inte". Det hade annars varit det absolut bästa sättet att hitta pjäxor tycker jag.

Jag har formgjuten sula. Provat att spänna hårt och löst. Åker i ett par Lange XT 100. Dessa var de bästa vi hittade vid utprovning hos Stadium i Hundfjället, men med facit i hand, not so much. Även tidigare haft ett par utprovade hos skidbytarboden, men samma smärta. Jag lämnat in dom för att trycka ut dom på de ställen som gör ont. Inget verkar hjälpa riktigt. Bryr mig i dagsläget inte längre om en pjäxa har bra prestanda eller inte. Bara den inte gör ont :)
Jag hade köpt pjäxorna i en butik med egen bootfitter (med bra rykte/recensioner), sen gått tillbaka dit för korrigeringar efter någon skiddag, tills jag blev nöjd.
Ny pjäxa och ny formgjuten sula för den pjäxans innersko.
Eller om bootfittern rekommenderar att testa det dyrare alternativet, en formsprutad innersko.

Gå till en kompetent bootfitter, de kommer veta vilken modell som är lämpligast och komma väldigt nära slutmålet - innan du ens ställt dig i backen. Fördelen med att ta det på hemmaplan är att du alltid har möjlighet till justeringar. Många här förespråkar att köpa på plats eftersom du kan göra löpande justeringar under veckan du åker. Nackdelen med att ta det på plats är att innerskor behöver åkas in så du kommer inte känna finliret förräns i slutet på veckan, som tidigast, alternativt riskera att det blir för mycket plats.

Tack för svaren!

Är en bootfitter en speciell yrkesgrupp, för jag trodde det var bootfitting jag gjorde hos Stadium hundfjället och skidbytarboden? Man mätte foten och fick prova dom pjäxorna som låg nära i form (ganska få). Går gärna till en bra bootfitter i Stockholm eller om det finns en på plats där man åker. Troligtvis blir det Idre nästa gång.

Jag minns tyvärr inte vad det var för modell som jag försökt köpa loss från skiduthyrarna mer än att en var en Nordica där man kunde pumpa upp innerskon på något vis för att passa bättre och den andra sa man var "Head world cup pjäxa". Båda var utgångna modeller och detta var ju ett gäng år sen dessutom.

Tack för svaren!

Är en bootfitter en speciell yrkesgrupp, för jag trodde det var bootfitting jag gjorde hos Stadium hundfjället och skidbytarboden? Man mätte foten och fick prova dom pjäxorna som låg nära i form (ganska få). Går gärna till en bra bootfitter i Stockholm eller om det finns en på plats där man åker. Troligtvis blir det Idre nästa gång.

Jag minns tyvärr inte vad det var för modell som jag försökt köpa loss från skiduthyrarna mer än att en var en Nordica där man kunde pumpa upp innerskon på något vis för att passa bättre och den andra sa man var "Head world cup pjäxa". Båda var utgångna modeller och detta var ju ett gäng år sen dessutom.
Bootfitter är ett yrke, ska det utföras på ett bra sätt krävs en god kunskap om skidteknik, anatomi, biomekanik och plast. En del kedjor har anammat begreppet och kallar lite allt möjligt för bootfitting.

Generellt kommer du få prova relativt få pjäxor hos en bootfitter då fötterna blir trötta m.m av de påfrestningar pjäxprovning innebär.

Alpingaraget har kompetent personal i Stockholm och ligger relativt centralt, utanför centrum finns det någon butik med men den har jag ätit upp namnet på.

Lycka till med pjäxjakten

Senast ändrad:
Jag vill lägga till att även den bästa bootfittan inte kan leverera bra resultat om kunden inte kan beskriva hur pjäxan känns. Kunden måste ha förståelse vad bra fit är för nåt.
Bra poäng. Tveksamt om jag kan det. Tycker inte jag åker runt i pjäxan utan sitter rätt bra fast. Imorse tryckte vi ut yttersidan på pjäxan. Spände ordentligt. Kunde nästa känna krampen krypa sig på i sittliften upp, det är ovanligt, även för mig. Måste spänt för hårt över fotvalvet. Var tvungen att avbryta åket för att det gjorde för ont. Även det ovanligt, då det brukar kännas som bäst när jag åker.

Nu på eftermiddagen provade jag att värma upp pjäxan och körde ett gäng åk med lös knäppning. Tycker åkningen blir lite "slarvig" med så löst knäppt men mindre smärta iaf.

Är den typen av beskrivning sånt som hjälper en bootfitter?

Måste spänt för hårt över fotvalvet.
Om de har fyra spännen så ska de två nedersta inte spännas hårt alls har jag fått lära mig. Har de tre spännen så gäller det för det nedersta. Spänns de för hårt så trycks foten ihop med smärta och begränsad rörlighet som resultat.

Jag är min egen bootfitter, har tillverkat mina egna verktyg för att forma skalet och utvecklat mina egna metoder genom att prova mig fram.
Det viktigaste jag har lärt mig angående att trycka punkter är hur viktigt det är att vara extremt noggrann med placeringen av tryckpunkten. Det räcker med en ynka mm fel åt något håll för att problemet inte ska lösas. Jag fäster en liten magnet på utsidan av linern vid problempunkten och en till magnet visar motsvarande punkt på utsidan av skalet. Har inte sett någon bootfitter som klarar av att vara lika exakt vid placering av tryckpunkter, men med en bra bootfitter kan du gå tillbaks och korrigera tills det blir rätt.
Jag formar även mina egna sulor och min erfarenhet säger att en sula formad efter en avslappnad fot är många gånger bättre än de sulor som sportbutikerna formar efter en fot med tryck eller halvtryck. Tror det finns ortopeder som formar efter avslappnad fot men inte sportbutiker.

Tillägg:
Jag rekommenderar att du går till en bra bootfitter på en skidort dit du kan gå tillbaka flera gånger under tiden du åker snarare än att göra det i Stockholm. (Går ju iofs att åka skidor i Sthlm också även på sommaren numera).

Tillägg 2:
Någon annan som har formgjutna sulor formade efter avslappnad fot som kan bekräfta/dementera att dessa sulor är överlägsna?

Tillägg 3:
Det är vanligt med vissa besvär första och andra åkdagen även med bra sittande pjäxor.

Senast ändrad:
Jag är min egen bootfitter, har tillverkat mina egna verktyg för att forma skalet och utvecklat mina egna metoder genom att prova mig fram.
Det viktigaste jag har lärt mig angående att trycka punkter är hur viktigt det är att vara extremt noggrann med placeringen av tryckpunkten. Det räcker med en ynka mm fel åt något håll för att problemet inte ska lösas. Jag fäster en liten magnet på utsidan av linern vid problempunkten och en till magnet visar motsvarande punkt på utsidan av skalet. Har inte sett någon bootfitter som klarar av att vara lika exakt vid placering av tryckpunkter, men med en bra bootfitter kan du gå tillbaks och korrigera tills det blir rätt.
Jag formar även mina egna sulor och min erfarenhet säger att en sula formad efter en avslappnad fot är många gånger bättre än de sulor som sportbutikerna formar efter en fot med tryck eller halvtryck. Tror det finns ortopeder som formar efter avslappnad fot men inte sportbutiker.

Tillägg:
Jag rekommenderar att du går till en bra bootfitter på en skidort dit du kan gå tillbaka flera gånger under tiden du åker snarare än att göra det i Stockholm. (Går ju iofs att åka skidor i Sthlm också även på sommaren numera).

Tillägg 2:
Någon annan som har formgjutna sulor formade efter avslappnad fot som kan bekräfta/dementera att dessa sulor är överlägsna?

Tillägg 3:
Det är vanligt med vissa besvär första och andra åkdagen även med bra sittande pjäxor.
Angående sulor:
Jag har gjort sulor tre gånger hos ortopedtekniker. Alla gångerna med avslappnad fot. Första två för >20 år sen med gipsavgjutning. Senaste för fem år sen så scannades foten.
Sulor hos bootfitters brukade förr göras stående, men mina två senaste är gjorda med avslappnad fot och är klart bättre än de som gjorts stående.

Tillägg:

Tillägg 2:

Tillägg 3:
Ingen känner det du gör lika bra som du själv så klart. Kommunikation med sin pjäxfixare är av yttersta vikt. Bra jobbat med verkstaden hemmavid!

Bootfitters kan, och bör, använda flera olika metoder för att säkerställa träffsäkerhet i anpassningen. Magneter används inte sällan. Alla kan ha ont om tid, ha en dålig dag, växtvärk i håret osv med så klart.

Har, och har haft, många olika sulor genom åren för olika ändamål. Tillverkat oräkneliga. Jag hävdar att de bör göras med avslappnad fot. Om foten i fråga är belastad är det relativt vanligt att snedställningar och annat uppstår innan foten får någon hjälp av sulan. Det går att korrigera en belastad fot med men det är lite mer jobb med och kan vara obekvämt för kunden i fråga. Inga regler utan undantag dock, i vanlig ordning.

Med kraftiga innerskor kan det vara obekvämt betydligt längre än ett par dagar om man är ute efter en precis passform 😁

Har länge haft problem med pjäxor och breda fötter som gör väldigt ont. Just införskaffat K2 BFC 120 som är väldigt sköna och sol gör att jag kan åka hela dagen utan ont.

Tillägg:

Tillägg 2:

Tillägg 3:
Jag har precis gjort sula med avslappnad fot. Helt överlägsna mot de sulorna jag gjorde för några år sedan hos Inter Sport. Helt värdelöst. Hjälpte mig inte alls, satte tillbaka orginalsula då.

Sen till trådskaparen, samma som andra säger, gå till bootfitter helst på en skidort. Jag fixade till mina gamla pjäxor närmast gjorde sulan i fjällen. De sa att kom tillbaka om någon timme om det gör ont. Hade ömma punkter som fixades efter förklaring vad som var fel.

Jag har sk svåra fötter o har liksom många andra gjort x antal sulor. Utan specialsulor får jag en massa problem så använder även till vardags. Tekniken hur de gjorts har varierat, senaste pjäxsulorna gjorde jag för året sedan på jennewein i st anton. Trodde de kunde sina saker där, men de fick pröva fyra gånger innan de blev bra. Fick även uppgradera bootfittern mitti till version 55.0. De gjordes sittandes på nån värmekudde. De jag hade innan gjodrs med att de plockade plastdelar under en sula, då jag stod. Eg gillar jag nog dem mer. Slutsats; om sulan blir lyckad beror på en massa tillfälligheter

Jag har sk svåra fötter o har liksom många andra gjort x antal sulor. Utan specialsulor får jag en massa problem så använder även till vardags. Tekniken hur de gjorts har varierat, senaste pjäxsulorna gjorde jag för året sedan på jennewein i st anton. Trodde de kunde sina saker där, men de fick pröva fyra gånger innan de blev bra. Fick även uppgradera bootfittern mitti till version 55.0. De gjordes sittandes på nån värmekudde. De jag hade innan gjodrs med att de plockade plastdelar under en sula, då jag stod. Eg gillar jag nog dem mer. Slutsats; om sulan blir lyckad beror på en massa tillfälligheter
Efter att ha experimenterat med belastning (ståendes) och halvbelastning (sittandes) så har jag kommit fram till att jag gillar helt obelastat bäst. Då ligger jag på mage med fotsulan upp i vädret, sedan lägger jag helt enkelt en värmd sula på den avslappnade foten och låter svalna.
De belastade sulorna gjorde jag på fotavtryck i sandbädd istället för värmekudden som används i butik.

Gör man en obelastad sula hos en ortoped eller hos bootfitter? Rätt säker på att den jag har gjordes ståendes. Bör man göra en sula till exakt dom pjäxorna man ska ha? Så jag inte gör en ny sula nu som kommer sitta i ett par andra pjäxor nästa år :)

Gör man en obelastad sula hos en ortoped eller hos bootfitter? Rätt säker på att den jag har gjordes ståendes. Bör man göra en sula till exakt dom pjäxorna man ska ha? Så jag inte gör en ny sula nu som kommer sitta i ett par andra pjäxor nästa år :)
I Tänndalen hos Hamra Sportshop gjorde man det sittande. Och jag ska kunna flytta den till annan pjäxa

För mig blir de sulor som görs stående alltid för aggressiva vid fotens utsida precis framför hälen vilket resulterar i krampande fötter och värk. Om man har problem med sina sulor så behöver man inte direkt köpa nya utan ta istället med de du har till en bootfitter och hör om de kan värma om sulorna. Om detta görs sittande så rekommenderar jag att ha så avslappnad fot som möjligt när detta sker och med väldigt lite eller inget tryck på foten.

Allt detta med ”avslappnad fot” etc vid gjutning av sulor är helt nytt för mig, och konsensus här verkar vara att det är ”gold standard”?

Är det ”tillräckligt bra” att sitta vid utprovningen eller måste man ligga på magen med fötterna i luften?
Och hur får man till ett vettigt ”avtryck” i sulan om man inte belastar foten?

Allt detta med ”avslappnad fot” etc vid gjutning av sulor är helt nytt för mig, och konsensus här verkar vara att det är ”gold standard”?

Är det ”tillräckligt bra” att sitta vid utprovningen eller måste man ligga på magen med fötterna i luften?
Och hur får man till ett vettigt ”avtryck” i sulan om man inte belastar foten?
Ortopeder har nog traditionellt sett gjort gipsavgjutningar av avslappnade fötter. Själv nöjer jag mig med att värma sulan med värmepistolen till den blir riktigt mjuk, sedan masserar jag kanterna lätt då den läggs på fotsulan för att den ska formas bra.
Skulle tro att sittande egentligen ger samma resultat men min erfarenhet är att de flesta bootfitter trycker till foten för hårt för att de vill se till att avtrycket blir bra. Kanske använder de lite för lite värme för att inte riskera bränna kunden, ordentligt värmd bör sulan vara mjuk nog för att ingen belastning ska behövas.

Titta på din fot vart blodådrorna startar och tar vägen. Ofta när en del av foten domnar eller får ont av tryck kommer det från en åder eller nerv högre upp ovanför eller runt anklarna. Då hjälper det inte att trycka där du får ont. Höga fötter passar oftast bättre i en överlaps pjäxa. När du fått ont ta av dej dojan och kolla ådrorna som ofta sväller vid tryck. När en botfitter anpassar en innersko som värms paddar han eller hon ställen som inte tål tryck.

Det ser ut som du bor i Stockholm så gå till alpingaraget och snåla inte. Jag har haft många pjäxor genom åren och de som är absolut skönast är de jag har nu som jag köpt på alpingagaret. De va ett par tusingar dyrare än stadium, länna etc. Men helvette va bra de gjorde mina pjäxor. De har inte pjäxrea så du behöver inte vänta på ett bättre pris om du går dit.

Kanske vore det bästa att gå till Alpingaraget nästa år när de första backarna öppnar i Stockholm. Jag får ju problem även i våra pluttbackar och kan gå tillbaka till Alpingaraget. Hade iaf en lite bättre dag i backen idag.

Kanske vore det bästa att gå till Alpingaraget nästa år när de första backarna öppnar i Stockholm. Jag får ju problem även i våra pluttbackar och kan gå tillbaka till Alpingaraget. Hade iaf en lite bättre dag i backen idag.
Shit har du så ont! Ja då borde du verkligen göra det. Det tar ju några veckor att åka in en pjäxa men det ska absolut inte smärta utan mer ge ömma fötter.

Jag gjorde exakt det du säger. Jag köpte i november och har åkt massor i flottsbro och Hammarbybacken med grabben för att åka in pjäxorna.

Tillbaka
Topp