Värdet av custom-anpassade pjäxor - värt investeringen?

skifall

Medlem
Hej alla skidentusiaster!

Jag har åkt skidor i många år och har alltid haft problem med att hitta pjäxor som passar perfekt. Efter en hel del research har jag börjat fundera på att investera i ett par custom-anpassade pjäxor. Men innan jag tar steget vill jag höra era erfarenheter och tankar.

Har någon av er provat custom-anpassade pjäxor? Är det verkligen värt den extra kostnaden och tiden det tar att få dem tillverkade? Jag är särskilt nyfiken på:
  1. Hur mycket bättre är åkupplevelsen jämfört med vanliga pjäxor?
  2. Hur länge håller de sin passform? Behöver man göra om anpassningen efter en säsong?
  3. Finns det några nackdelar med custom-pjäxor som man bör vara medveten om?
  4. Har ni några rekommendationer på bra ställen att få custom-pjäxor gjorda?

Jag är en allround-åkare som gillar både pist och offpist, om det spelar någon roll för rekommendationerna. Dela gärna med er av era erfarenheter, både positiva och negativa!

Tack på förhand för era insikter!

I väntan på proffsigare kommentarer så önskar jag dig lycka till. Du är på rätt väg. Jag råkade iofs av en slump i 30-årsåldern på en rea få på mig ett par pjäxor som satt perfekt direkt ur lådan. De liksom sög sig fast på foten redan innan spännena var knäppta. Och skillnaden i åkkänsla blev mycket stor. Jag hade dittills haft pjäxor med för stor innervolym för mina slanka fötter utan att förstå det.

Jag är lite osäker på vad du menar exakt. Kan du ge exempel? Låter som du hittat något som går utöver "vanlig" bootfitting med val av rätt pjäxa, anpassning av innersko och eventuellt tryckning av enstaka punkter?

Jag skulle säga att personlig anpassning av pjäxor handlar om passformen och då spelar det inte så stor roll vilken pjäxmärke eller -modell det handlar om, men det är klart enklare att anpassa pjäxor som passar någorlunda i dina fötter redan från början. Prestanda av pjäxan kräver däremot mer specifikt pjäxmärke eller framförallt rätt modell som man ska försöka få å lira med dina fötter. Alltså det går inte att bygga upp så mycket mer prestanda på pjäxan än den har från fabriken. Men väl anpassade pjäxor ( om anpassning behövs överhuvudtaget ) är väldigt mycket skönare att åka i än pjäxor som sitter bara någorlunda bra.
Har jag rört om soppan tillräckligt nu?

Senast ändrad:
Om man bortser från "passar perfekt", vilket aldrig händer, skulle jag absolut rekommendera sprutade innerskor och gjuten sula. Visst, det kostar typ dubbelt mot ett par vanliga, men det är värt det. Jag förstår att vi alla har olika budgetar och prioriteringar, så jag kan bara säga hur jag ser på det. Sprutade innerskor tappar inte formen, som vanliga kan göra, och de håller i många, många år. Dessutom är ju prylkostnaden minimal jämfört med vad många av oss betalar för att ens få åka skidor. Och att då åka runt i ett par pjäxor man får ont av tar ju liksom bort en stor del av glädjen med att åka skidor... Dumsnålt i min bok 🤗

Sen är det en fördel om du har koll på dina "problemområden" när du väljer pjäxa. Då kan man trycka och fixa innan man sprutar innerskon. Sen kan man be om hårdare eller mjukare "sprut". Mitt råd är att köra på standard, alltså det pjäxmeken kör på normalt för den pjäxa du valt. Då kommer du få en pjäxa som ger riktigt bra stöd och känsla, och som kommer hålla i många säsonger.

Tackar för svaren! Ni rörde om lite lagom i soppan, men tror jag kör på sprutade innerskor och gjuten sula. Även om det kostar en del så känner jag ändå att det är värt det.

Nu verkar du ju (iaf nästan) bestämt dig. Men för min del löste det sig när jag köpte ett par Intuition-innerskor. Lycka till!

Oavsett pjäxa, om du så köper en på stormarnaden😲 eller tar dig ner till Lech för att köpa Strolz 💶 på plats så ska en gjuten sula i.
Alltså en ickefråga!
Godafton.

Min erfarenhet är att tighta pjäxor som tryckts till rätt passform ger bättre åkkänsla än pjäxor som anpassas/fylls ut med sprutad innersko. Men det kan också delvis ha varit att jag bytt pjäxmodell samtidigt..? -Vad kör race-åkarna med nuförtiden..? Är man främst ute efter komfort så är säkert sprutat bra oavsett. 🤔

Har kört med såväl gjuten sula och intuition-liner som fräst sula och sprutad liner från Surefoot och kan inte säga annat än att det sistnämnda alternativet har varit i en klass för sig! :-)

/C

Tillbaka
Topp