Problem med Ortovox Free Rider 22 AVABAG

supermarium

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad lavinryggsäck från Ortovox för ungefär ett år sedan. I början av den här säsongen märkte jag att dragkedjan till airbag-facket har en tendens att gå upp väldigt lätt. Ibland håller den ihop en halv dag, ibland går den upp så fort jag tar på mig den, oavsett om ryggsäcken är packad eller tom. Har till och med testat ta ur hela airbag-systemet med samma resultat.
Då det handlar om en specialdragkedja som ska gå upp när ballongen blåser upp vågar jag inte pilla för mycket heller. Har försökt kontakta Ortovox utan framgång. Har sett att Ortovox och Arc’teryx nya system, Litric, har ett slags lås för att förhindra just detta, så jag misstänker att dom själva känner till problemet.

Är det någon som upplevt liknande med Ortovox Avabag-system?
Förslag på åtgärd?

Bilagor

• IMG_8759.jpeg
    IMG_8759.jpeg
    872.6 KB · Besök: 103
  • IMG_8760.jpeg
    IMG_8760.jpeg
    725 KB · Besök: 96
Upplevt samma sak när väskan är full. Något som funkade för mig var att alltid pilla upp dragkedjan i den lilla fickan som finns i slutet, och detta hjälpte.

Tja, både jag o min polare har samma rygga och upplevt att facket öppnar sig då o då. Har försökt att pilla upp dragkedjan med som Schubertan råder, men vid normal packning (mellanlager, vatten o ucpa-frallan) så tenderar de ändå att öppna sig då o då…
Vore bra om Ortovox kunde råda på lösning

Där ser man, misstänkte att det inte bara var jag. Misstänker att dragkedjan kring den gula delen har nötts av att gå upp hela tiden. Numera går dragkedjan upp fast kardborrebanden sitter ihop.

Är det någon av er som har haft någon kontakt med support eller liknande?

Var det inte den ryggan de hade på FWT för något år sedan där nästan varje krash resulterade i att airbagen ramlade ur?

Där ser man, misstänkte att det inte bara var jag. Misstänker att dragkedjan kring den gula delen har nötts av att gå upp hela tiden. Numera går dragkedjan upp fast kardborrebanden sitter ihop.

Är det någon av er som har haft någon kontakt med support eller liknande?
Nej. Borde ha gjort det, kan ju gå på reklamation. Är ju trots allt en säkerhetsdetalj ! (Kan ju va bra att ha kvar ballongen när det väl knakar i berget)

Nej. Borde ha gjort det, kan ju gå på reklamation. Är ju trots allt en säkerhetsdetalj ! (Kan ju va bra att ha kvar ballongen när det väl knakar i berget)
Ja, kanske. Jag har bara försökt kontakta Ortovox, blivit skickad vidare till deras svenska importör och sen inte hört ett ord. Nu är ju ryggsäcken rätt gammal men jag har andra prylar från Ortovox så det känns ju inte helt bra…

Vik ihop den exakt som hon gör i denna videon:

Lossa låset från ena kedjan så att själva låset bara sitter på ena kedjan likt en jacka. Börja längst ner till vänster (sett uppifrån bakom ryggan) och trä på kedjan i låset och dra upp likt en jacka. Dra hela vägen bak och pilla upp dragkedjan i den lilla orangea öglan. Sen tar du flärpen som täcker den gula delen av kedjan och drar över den med ett rejält tag och fäster den på kardborren. Försök inte pilla in den nedre delen av dragkedjan innanför ryggan som man lätt vill göra, alltså den delen som är nedanför och innan den gula delen. Låt denna delen vara och låt den bara täckas av flärpen som sitter med kardborren.

Hade massa problem innan men efter att ha gjort såhär så har jag kört en månad utan att den öppnas.

Vik ihop den exakt som hon gör i denna videon:
Skönt att det verkar fungera för dig! Har sett den här videon tidigare och försökt härma, men oftast räcker det med att jag tar på mig ryggsäcken för att den ska gå upp igen. Dragkedjan orkar helt enkelt inte hålla emot, inte ens nu när jag tagit ur airbagen. Kommer eventuellt försöka igen när jag inte är lika less på fanskapet! Känns dock inte rimligt att man ska behöva behandla en lavinväska som en kattunge för att den ska fungera som avsett.

Var det inte den ryggan de hade på FWT för något år sedan där nästan varje krash resulterade i att airbagen ramlade ur?
Vet faktiskt inte, men det skulle absolut inte förvåna mig om jag säger så. 😄
Om det ändå vore så att den bara går upp när jag kraschar hade jag kunnat köpa det...

Har inte läst hela tråden, men jag hade samma problem med både min Freerider och Ascent. Jag kontaktade supporten och fick nya ryggsäckar. Det var ett erkänt problem på äldre modeller och det har aldrig hänt med de nya jag fick.
De hade även gjort andra schyssta uppdateringar, så det var trevligt :)

Har inte läst hela tråden, men jag hade samma problem med både min Freerider och Ascent. Jag kontaktade supporten och fick nya ryggsäckar. Det var ett erkänt problem på äldre modeller och det har aldrig hänt med de nya jag fick.
De hade även gjort andra schyssta uppdateringar, så det var trevligt :)
Oj, det var ju väldigt generöst!
Hoppas dom är konsekventa med den lösningen.

Tillbaka
Topp