Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?

• Trådstartare Trådstartare Bgn
  • Start datum Start datum
Jag var i Hemseda då (lördag vecka 7). Grymt bra förhållanden hela veckan med två dumps till tisdag och fredag utan vind. 2 på skalan. Natten till lördag (då lavinen gick) hade det blåst rejält och det syntes väldigt tydligt på syd och sydostsidorna. Dom flesta härinne borde veta vad det betyder.
Jag noterade att det hade släppt vid flera ställen.
Innan Danska pappans son utlöste lavinen var en (troligen norsk) pappa på lilla matterhorn med två kids i 10 års åldern och alla 3 hade skråat ut samtidigt och hela sidan släppte.
Tyvärr tror många att man är säker och kör utan utrustning (och hjärna).
Varför tog det så lång tid att hitta killen som dog i januar? Ingen transciever?
Jag tycker inte att skistar har fel i detta. Gjorde danska pappan fel? Ja man skall inte skicka en unge som inte kan åka ut i en brant över 30 grader. Gjorde norska pappan fel. Ja man skall inte skåa ut ett helt sällskap samtidigt. Gjorde killen som dog i januari och hans kompisar fel. 3 stycken åkte med lavinen och två klarade sig. Varför åkte alla 3 på samma brant samtidigt och iövrigt i en rejell terrängfälla. (Samma ställe som gubben dog på nyår ifjol. Ensam utan utrustning).
Om jag eller någon jag har tagit med utlöser en lavin är det mitt fel och ingen andras.
Vi kan inte begära att anläggningarna skall totaltsäkra för alla 1000tals turister.

Nu åker jag mycket i Hemsedal och mycket offpist med min son, men jag håller mig alltid uppdaterad, bla vid att kolla varsom appen samt andända den erfarenhet jag har. Min största uppgift är att lära min son så mycket det går så han själv bedömma vad som är rätt och fel när han engång skall åka själv.

Jag var i Hemseda då (lördag vecka 7). Grymt bra förhållanden hela veckan med två dumps till tisdag och fredag utan vind. 2 på skalan. Natten till lördag (då lavinen gick) hade det blåst rejält och det syntes väldigt tydligt på syd och sydostsidorna. Dom flesta härinne borde veta vad det betyder.
Jag noterade att det hade släppt vid flera ställen.
Innan Danska pappans son utlöste lavinen var en (troligen norsk) pappa på lilla matterhorn med två kids i 10 års åldern och alla 3 hade skråat ut samtidigt och hela sidan släppte.
Tyvärr tror många att man är säker och kör utan utrustning (och hjärna).
Varför tog det så lång tid att hitta killen som dog i januar? Ingen transciever?
Jag tycker inte att skistar har fel i detta. Gjorde danska pappan fel? Ja man skall inte skicka en unge som inte kan åka ut i en brant över 30 grader. Gjorde norska pappan fel. Ja man skall inte skåa ut ett helt sällskap samtidigt. Gjorde killen som dog i januari och hans kompisar fel. 3 stycken åkte med lavinen och två klarade sig. Varför åkte alla 3 på samma brant samtidigt och iövrigt i en rejell terrängfälla. (Samma ställe som gubben dog på nyår ifjol. Ensam utan utrustning).
Om jag eller någon jag har tagit med utlöser en lavin är det mitt fel och ingen andras.
Vi kan inte begära att anläggningarna skall totaltsäkra för alla 1000tals turister.

Nu åker jag mycket i Hemsedal och mycket offpist med min son, men jag håller mig alltid uppdaterad, bla vid att kolla varsom appen samt andända den erfarenhet jag har. Min största uppgift är att lära min son så mycket det går så han själv bedömma vad som är rätt och fel när han engång skall åka själv.
Såklart gjorde danska pappan fel, det är uppenbart för den som ser filmen men att sitta framför skärmen och näthata mot någon som nyligen varit med om en oerhört traumatisk händelse som många här i tråden gör leder knappast till något konstruktivt. (Menar inte dig.)
Att vara så arrogant att man menar på att Hemsedal inget kan göra då det är orimligt att säkra hela berget leder heller inte till mycket konstruktivt. Lite ödmjukhet inför att alla som vistas på berget har olika kunskapsnivåer och bakgrund vore på sin plats. Debatten bör istället handla om hur man kan nå ut med information bättre och vad man faktiskt kan göra för att minska olyckorna. Den stora andelen åkare som använder hjälm vittnar ändå om hur många som tycker säkerheten är viktig men när det kommer till laviner finns det en stor okunskap. Vad kan vi alla göra för att förbättra detta?
Helt skyddad mot laviner kommer vi aldrig att vara på stora berg, jag vet en svensk mycket rutinerad familj som alla begravdes helt eller delvis av en lavin i en blå pist då det var en etta på lavinskalan, även då slutade det ändå lyckligt.
#Kärlek och förståelse
#Skidglädje på nätet

Jag tycker det är slående hur många här inne som verkar tycka sig kunna tillräckligt om laviner och skidåkning för att kunna döma ut ”vanliga” skidturister beteende (naturligtvis skall man ha utrustning och kunskap i offpisten). Ni om någon borde veta hur svårbedömt och nyckfull terrängen och snöläget kan vara. Det publiceras kända professionella skidåkare med 200 skiddagar om året som överraskas av laviner titt som tätt på denna sida. En del är inte med oss längre, pistörer avlider alldeles bredvid backen osv.

De flesta av er har säkert varit i alperna och sett deras arbete med lavinbekämpning.

Som börsnoterat bolag borde SkiStar vara intresserad av god PR, som uppleveseleverantör bör man även vara intresserade i positiv uppleveseleverans. Vore det fel att arbeta förebyggande oavsett vems fel det är?

Är ansvaret mitt om jag kör i diket med bilen i en feldoserad kurva? Självklart. Skulle Trafikverket bygga om kurvan om det sker 100 avåkningar ytterligare som även innefattar dödlig utgång? Självklart!

Tycker driftschefens uttalande både är märkligt och osmakligt. De skickar ju ut skidpatrullen i offpisten och plockar upp olycksdrabbade, så där tar de ansvar. Finns ju ingen arbetsplats där man inte är skyldig att arbeta förebyggande mot olyckor.

Vad kostar en helikopterinsats? Kan man undvika en enda insats per säsong finns det lite deg till sprängämnen.

Kör hårt resten av säsongen men se nu till att inte lösa ut ngn lavin 😜

/Johan

Ett barn nästan dog 100 meter utanför Skistars pist.
Skistars kommentar:
Jag vill inte kommentera händelser som har inträffat utanför vårt ansvarsområde.

Litet märkligt.

Är ansvaret mitt om jag kör i diket med bilen i en feldoserad kurva? Självklart. Skulle Trafikverket bygga om kurvan om det sker 100 avåkningar ytterligare som även innefattar dödlig utgång? Självklart!
Fast då var du ändå på vägen. Trafikverket skulle inte tar ansvaret om du är 100m vid sidan om vägen...

Jag tycker det är slående hur många här inne som verkar tycka sig kunna tillräckligt om laviner och skidåkning för att kunna döma ut ”vanliga” skidturister beteende (naturligtvis skall man ha utrustning och kunskap i offpisten).
Det de mesta dömma ut är att det är allt för många som tror att pistnära offpiståk är säkert. Kolla Trysil, Hemsedal, Åre eller hela Sälen. Det åks branta offpiståk helt utan utrustning och omdömme. Skitfarligt enligt mig. För att som du skriver är det svårt att helt undvika laviner. Det är därför man ska tänka efter och ha utrustning.
Lavinen i frågan var små. Med transceiver och full utrustning hade det inte varit allt för farligt även om barnen hade begravts fullt. Helt utan utrustning hade det varit ytterst livsfarligt om barnen hade hamnat under snön, även om det bara var nån cm. Lavinen gick att lösa ut väldigt enkel. Skulle tror att man kunde ha haft en känsla av att det är farligt (vilket bekräftates i tråden). För min del går jag efter grundregeln: Är man det minsta osäkert håller man sig till flak terräng. Det är även det jag gör med mina barn.

Skistars kommentar:
Jag vill inte kommentera händelser som har inträffat utanför vårt ansvarsområde.

Litet märkligt.

Vad ska de kommentera? Det är inte deras ansvar. Skulle de kunna göra det säkrare mha spränging osv? Visst. Är det deras ansvar att göra det? Nej. Skulle det vara ok att folk åker utan eftertanke och utrustning i offpist för att det har sprängts? Nej. Skulle det blir säkrare? Nja, kanske- För de som har koll, troligtvis. Men det skulle kanske locka ännu fler till offpisten, för att det är ju säkert.

Visst kan man bygga staket runt alla backar. Men blir kanske inte så snygg och roligt?
Köper man liftkort godkänner man alla regler som finns i området. Skulle tror att det står där att det är på egen risk att åker offpist. Står säkert även där att Hemsedal inte lavinsäkrar utanför backen. Så står det iaf när jag kollade, som då inte var Hemsedal.

Själv är jag imponerat över att det inte händer mer i Åre och Hemsedal. Är ju tusendtals personer som åker överallt helt utan utrustning och eftertanke. Men visst, i Hemsedal händer det mer än i Åre, troligtvis pga av lavinsäkring. Själv har jag aldrig varit mer rädd att det skulle triggas en lavin än dagen jag åkte i Åre. Fan vad folk åker överallt...

Senast ändrad:
Skistars kommentar:

Litet märkligt.
Nja, egentligen är det nog inte så märkligt även om uttalandet är ganska klumpigt förstås. Jag kan kolla upp det här med kompisar som har bättre koll men misstänker starkt att det handlar om vilka regler, lagar och förutsättningar som skidanläggningar, oavsett ägare, drivs under i Norge respektive Sverige.

I Norge har skidanläggningen endast ansvar för säkerheten i de preparerade och/eller uppmärkta pisterna.

I Sverige är det utökat till att omfatta lavinsäkring och viss patrullering av den terräng som man når till genom att skråa ut från en lift. Vilket exempelvis på Åreskutan är ett ganska stort område.

Här är en skylt från Vangslia i Oppdal från där man kliver av släpliften Vangsheisen på toppen, du ser inga liknande skyltar på den svenska sidan av fjällen.

IMG_2852.jpg

Debatten bör istället handla om hur man kan nå ut med information bättre och vad man faktiskt kan göra för att minska olyckorna. Den stora andelen åkare som använder hjälm vittnar ändå om hur många som tycker säkerheten är viktig men när det kommer till laviner finns det en stor okunskap. Vad kan vi alla göra för att förbättra detta?
Visst kan man informera mer på plats på skidorterna och sätta upp skyltar till förbannelse men problemet är att den stora massan av skidåkare helt ignorerar den information som finns, även om dom passerar rakt förbi den. Det enda sättet är att fysiskt spärra av saker med rep som man måste passera under men inte ens då är man helt säker på att folk tar åt sig av budskapet.

Det går aldrig att komma ifrån att ansvaret att utbilda sig, ta till sig information och ta rätt beslut på berget till syvene och sist kommer ner till individen själv. Som i fallet med den danska pappan som trots att enligt egen utsago åkt offpist i 40 år och ändå inte kunde se dom varningssignaler som fanns för en lavin på den aktuella platsen.

Senast ändrad:
Visst kan man informera mer på plats på skidorterna och sätta upp skyltar till förbannelse men problemet är att den stora massan av skidåkare helt ignorerar den information som finns, även om dom passerar rakt förbi den. Det enda sättet är att fysiskt spärra av saker med rep som man måste passera under men inte ens då är man helt säker på att folk tar åt sig av budskapet.

Det går aldrig att komma ifrån att ansvaret att utbilda sig, ta till sig information och ta rätt beslut på berget till syvene och sist kommer ner till individen själv. Som i fallet med den danska pappan som trots att enligt egen utsago åkt offpist i 40 år och ändå inte kunde se dom varningssignaler som fanns för en lavin på den aktuella platsen.
Jag tror personligen att ett pedagogiskt utformat informationsmail om hur det lavinförebyggande arbetet utförs och var samt var det inte utförs samt skillnader mellan olika länders lavinbekämpning till alla gäster skulle göra skillnad.
Inte alls konstigt om någon som bara åkt i Sverige tror att det fungerar på samma sätt i andra länder.
Jag upplever även att information om aktuell lavinfara ofta är undermålig och svår att hitta på skidorter. Denna information måste man ofta aktivt söka upp själv.
Handlar ju lite också om hur man marknadsför sig och vilka kunder man vänder sig till. För en skidort som aktivt marknadsför sig som en ort för avancerad friåkning så är det såklart helt okej att lita på att kunderna är kunniga. Vänder man sig däremot till barnfamiljer och nybörjare så skadar det ju inte med lite extra information.

Tillägg:
Jag tycker egentligen inte att det är bristen på information som är ett problem utan hur tydlig den är. Drunknar lätt i mindre viktig info.

Senast ändrad:
Intressant att det är ett tillägg att man åker på egen risk i den engelska texten, för norrmännen kanske det känns mer självklart.
Angående skyltar så håller jag helt med om att folk struntar i dem. Vikarierade som fastighetsskötare för 20år sen och skyltar och även avspärrningar där det varnas för snöras och is struntade de flesta i helt, vissa lyfte t.o.m. på avspärrningsbandet och gick under för att det gick snabbare än att gå runt.

Vad ska de kommentera? Det är inte deras ansvar.

Det har inträffat en olycka med potentiellt dödlig utgång för ett barn i direkt anslutning till deras område. En ganska onödig olycka. Och det är inget nytt problem.

Det finns definitivt något mer konstruktivt de kan säga även om det inte är "deras ansvar". De skulle ju t.ex. ge sin version av den problematik som vi här i denna tråd diskuterar. Har de verkligen inget att säga alls? Varför? För att de inte måste?

Jag tror definitivt att Skistar etc verkligen bryr sig både i Norge och i Sverige och att de verkligen har många kloka tankar om detta, men att de liksom inte vågar ge sig in i det hela (särskilt inte via media) eftersom det lätt kan bli fel, och det handlar om att ha många olika tankar i huvudet samtidigt.

Såhär informerar skistar Hemsedal kring lavinfara på hemsidan. Jag tycker att det är rätt tydligt. Jag tror att dom flesta turister går in och kollar väder mm varje dag. Då borde man ju läsa lite mer om man nu tänker köra offpist.
Skall denna information skickas utt till alla via mail? Jag tycker inte det.
Däremot borde man upplysa om alkoholreglar och ”skidfylla”. För mig är det helt oacceptabelt. För många skidturister helt naturligt.

Bilagor

• IMG_3773.png
    IMG_3773.png
    102.2 KB · Besök: 97
  • IMG_3774.png
    IMG_3774.png
    114.4 KB · Besök: 95
  • IMG_3775.png
    IMG_3775.png
    102.5 KB · Besök: 92
Såhär informerar skistar Hemsedal kring lavinfara på hemsidan. Jag tycker att det är rätt tydligt. Jag tror att dom flesta turister går in och kollar väder mm varje dag. Då borde man ju läsa lite mer om man nu tänker köra offpist.
Skall denna information skickas utt till alla via mail? Jag tycker inte det.
Däremot borde man upplysa om alkoholreglar och ”skidfylla”. För mig är det helt oacceptabelt. För många skidturister helt naturligt.
Tror problemet i detta fall är att den danske pappan inte uppfattat att åkning precis bredvid pisten är att betrakta som offpist. Att informationen finns på hemsidan är ju jättebra för oss lite mer rutinerade åkare som ständigt hämtar in så mycket information som möjligt för att kunna göra medvetna val om var och hur vi åker offpist. Men nu är det inte oss det här handlar om utan den stora massan som till över 90% åker pist och den offpist de åker är i direkt anslutning till pisten. Jag tror knappast att denna danska pappa är ensam om att inte se skillnad på det pistade och opistade precis bredvid. Sannolikt fanns det inte ens i hans tankevärld att detta område inte var en del av skidområdet som är kontrollerat och säkrat, han hade således ingen anledning att ens gå in på hemsidan för att läsa lavinprognosen då han i sin värld inte åkte utanför systemet.

Tror det är få här på forumet som vill begränsa vuxna människors rätt till att ta medvetna och övervägda risker i offpisten, men det kan man knappast kalla denna situation. Den var omedveten och onödig.

Får också ta med i bilden i vilken värld vi lever i. Pappa staten är inne och detaljstyr praktiskt taget alla delar av våra liv; hur vi bor, jobbar, sjukvård/mediciner, vad vi stoppar i oss, uppfostran av barn och utbildning, hur våra pengar spenderas osv, osv.
När vi sedan kommer till skidanläggningen som av många uppfattas som ett kontrollerat och säkrat område så ska vi plötsligt förväntas agera ansvarsfullt och vuxet? Trots att vi i praktiken är omyndigförklarade i övriga samhället, hur ska det gå till egentligen?

hur ska det gå till egentligen?
Tänk innan du åker åket, svårare än så är det faktiskt inte.

Ett exempel: La Grave är världens kanske minst exploaterade skidort. Det finns inga pister, inga avspärrningar och ingen aktiv lavinsäkring trots att liftarna ger tillgång till en på många håll radikal terräng. Nu sker det självklart allvarliga olyckor där men inte alls j den utsträckning som man kanske kan tro när man först läser om stället eller ser berget med egna ögon. Varför? Mest troligt för att folk tänker efter både en och tre gånger innan dom åker saker. Eller hur en guide som kan ta med dom på ställen som dom inte har egen kompetens att klara av.

I slutändan handlar all offpiståkning, oavsett hur nära liftarna den än är, om dina egna beslut och ditt eget ansvar, det går aldrig någonsin att komma ifrån.

Tänk innan du åker åket, svårare än så är det faktiskt inte.

Ett exempel: La Grave är världens kanske minst exploaterade skidort. Det finns inga pister, inga avspärrningar och ingen aktiv lavinsäkring trots att liftarna ger tillgång till en på många håll radikal terräng. Nu sker det självklart allvarliga olyckor där men inte alls j den utsträckning som man kanske kan tro när man först läser om stället eller ser berget med egna ögon. Varför? Mest troligt för att folk tänker efter både en och tre gånger innan dom åker saker. Eller hur en guide som kan ta med dom på ställen som dom inte har egen kompetens att klara av.

I slutändan handlar all offpiståkning, oavsett hur nära liftarna den än är, om dina egna beslut och ditt eget ansvar, det går aldrig någonsin att komma ifrån.
Jag håller fullständigt med dig i allt du skriver om hur ett samhälle borde se ut och fungera men att förvänta sig att alla orutinerade åkare från länder där den högsta punkten är en bro direkt ska ta till sig allt om hur laviner fungerar är orimligt i det förmyndarsamhälle vi lever i.
La Grave är väl inte riktigt relevant för tråden, där finns inga orutinerade åkare. Alla är invigda och vi hoppas såklart att ingen inskränkning görs på friheten som finns där.

La Grave är väl inte riktigt relevant för tråden, där finns inga orutinerade åkare.
Du skulle bli överraskad över hur många åkare utan koll som faktiskt åker där. Men visst, exemplet kanske var lite överdrivet men faktum kvarstår att vi aldrig kan säkra upp bergen tillräckligt, sätta tillräckligt med skyltar eller informera nog mycket för att undvika alla olyckor. Oavsett vad kommer folk antingen inte ta till sig information eller helt enkelt ignorera den. Någonstans måste det personliga ansvaret kicka in i bergen, oavsett hur samhället i övrigt ser ut.

Du skulle bli överraskad över hur många åkare utan koll som faktiskt åker där. Men visst, exemplet kanske var lite överdrivet men faktum kvarstår att vi aldrig kan säkra upp bergen tillräckligt, sätta tillräckligt med skyltar eller informera nog mycket för att undvika alla olyckor. Oavsett vad kommer folk antingen inte ta till sig information eller helt enkelt ignorera den. Någonstans måste det personliga ansvaret kicka in i bergen, oavsett hur samhället i övrigt ser ut.
Jag är helt för skidorter helt utan lavinbekämpning och avspärrningar, vad gäller frihet på berget så ligger Frankrike verkligen i framkant. Har verkligen inga förhoppningar om att undvika alla olyckor eller att begränsa vuxna människors frihet att ta medvetna risker oavsett om det gäller i bergen eller exempelvis folks rätt till att utforska sitt medvetande med hjälp av droger. Jag är verkligen för människans frihet på alla plan men det betyder ju inte att man inte kan bli effektivare på att informera orutinerade åkare om de faror som finns i bergen och vilket ansvar man förväntas ta när man vistas där.

Tror problemet i detta fall är att den danske pappan inte uppfattat att åkning precis bredvid pisten är att betrakta som offpist. Att informationen finns på hemsidan är ju jättebra för oss lite mer rutinerade åkare som ständigt hämtar in så mycket information som möjligt för att kunna göra medvetna val om var och hur vi åker offpist. Men nu är det inte oss det här handlar om utan den stora massan som till över 90% åker pist och den offpist de åker är i direkt anslutning till pisten. Jag tror knappast att denna danska pappa är ensam om att inte se skillnad på det pistade och opistade precis bredvid. Sannolikt fanns det inte ens i hans tankevärld att detta område inte var en del av skidområdet som är kontrollerat och säkrat, han hade således ingen anledning att ens gå in på hemsidan för att läsa lavinprognosen då han i sin värld inte åkte utanför systemet.

Tror det är få här på forumet som vill begränsa vuxna människors rätt till att ta medvetna och övervägda risker i offpisten, men det kan man knappast kalla denna situation. Den var omedveten och onödig.

Får också ta med i bilden i vilken värld vi lever i. Pappa staten är inne och detaljstyr praktiskt taget alla delar av våra liv; hur vi bor, jobbar, sjukvård/mediciner, vad vi stoppar i oss, uppfostran av barn och utbildning, hur våra pengar spenderas osv, osv.
När vi sedan kommer till skidanläggningen som av många uppfattas som ett kontrollerat och säkrat område så ska vi plötsligt förväntas agera ansvarsfullt och vuxet? Trots att vi i praktiken är omyndigförklarade i övriga samhället, hur ska det gå till egentligen?
Den danska pappan har åkt skidor på 40 orter, åker skidor varje år och betraktar sig själv som väldigt erfaren så han borde ha den kunskapen. Enligt uppgifter i Danmark så har flertal gånger varit i Österrike och Norge bland annat så detta är inget nytt för han.

Jo i detta fall handlar det nog om dåligt omdöme av en typ som blir svårt att komma åt med rimliga medel.

Den danska pappan har åkt skidor på 40 orter, åker skidor varje år och betraktar sig själv som väldigt erfaren så han borde ha den kunskapen. Enligt uppgifter i Danmark så har flertal gånger varit i Österrike och Norge bland annat så detta är inget nytt för han.
Gäller detta även offpist? Jag tar hans uppgifter med en nypa salt då han nyligen sett sitt barn dras med i en lavin i en situation som han inte borde låtit ske. Jag finner det fullt naturligt och mänskligt att han initialt överdriver sin egen förmåga och skyller på andra framför att erkänna för sig själv att det var hans misstag som satte hans barn i en potentiellt livsfarlig situation.
Ruben Östlunds film Turist tar upp ämnet hur människan reagerar i just en sådan situation, inte lika underhållande som Free Radicals men ändå tänkvärd.
Misstag gör vi alla i skidbacken, påverkade av trötthet, oerfarenhet, nageltrång, bråkat med tjejen eller 1000 andra orsaker. Att försöka lindra konsekvenserna av dessa misstag borde ligga i allas intresse.

Gäller detta även offpist? Jag tar hans uppgifter med en nypa salt då han nyligen sett sitt barn dras med i en lavin i en situation som han inte borde låtit ske. Jag finner det fullt naturligt och mänskligt att han initialt överdriver sin egen förmåga och skyller på andra framför att erkänna för sig själv att det var hans misstag som satte hans barn i en potentiellt livsfarlig situation.
Ruben Östlunds film Turist tar upp ämnet hur människan reagerar i just en sådan situation, inte lika underhållande som Free Radicals men ändå tänkvärd.
Misstag gör vi alla i skidbacken, påverkade av trötthet, oerfarenhet, nageltrång, bråkat med tjejen eller 1000 andra orsaker. Att försöka lindra konsekvenserna av dessa misstag borde ligga i allas intresse.
Han har åkt offpist en del vad jag har sett i artikel om detta. Och även sett han har rest med renodlad offpist sällskap. Sen om det är offpist på mitt sätt eller om det är offpist bredvid pisten det vet jag inte.

Han har åkt offpist en del vad jag har sett i artikel om detta. Och även sett han har rest med renodlad offpist sällskap. Sen om det är offpist på mitt sätt eller om det är offpist bredvid pisten det vet jag inte.
Då borde han såklart ha noterat tecknen och vetat bättre men det betyder ju fortfarande inte att det inte finns enkla åtgärder som Hemsedal/Skistar skulle kunna vidta för att minska olyckorna. Exempelvis skulle de offentliga pistkartorna som sitter i systemet kunna vara interaktiva och visa var problem finns, tillsammans med aktuell lavinprognos. Skulle ju underlätta för de som inte planerat att åka offpist och därför inte kollat upp detta på förhand. Precis som Fredw så är jag säker på att Skistar ständigt jobbar på olika lösningar.

En intressant artikel i friflyt om en lavin olycka som gick bra för alla.

Kort sammanfattat en dansk familj åker skidor i Hemsedal, den 11 årige sonen blir tagen av en liten lavin utanför pistat område medan pappan filmar. Pappan tycker det är konstigt att området inte var avspärrat och att lavinfaran inte var satt högre mm. Hemsedal konstaterar att olyckan skedde utanför pistat område och att skidpatrullen var på plats på 10 min och kontrollerade att ingen var skadad.

Vem tycker ni har rätt pappan eller Hemsedal?

Jag anser att all åkning utanför pist sker på eget ansvar.

Håller med 100% att all skidåkning utanför pistat område sker på egen risk. Måste Skistar (i detta fall) säkra alla sidor som finns från de liftar som tar en till de tre topparna? Orimligt i mina ögon, och de som anser att de är ägarens uppgift; var slutar ansvaret?

Håller med 100% att all skidåkning utanför pistat område sker på egen risk. Måste Skistar (i detta fall) säkra alla sidor som finns från de liftar som tar en till de tre topparna? Orimligt i mina ögon, och de som anser att de är ägarens uppgift; var slutar ansvaret?
Till vem ställs frågan? Har inte sett någon kommentar som tyder på att någon här anser att Skistar måste säkra hela berget.

Svenska och norska skidsystem är enormt små i jämförelse mot alporter och orter i usa/canada. I just USA och Kanada säkrar de allt. Med tanke på den enorma snömängden i jämförelse mot säg Åre och Hemsedal handlar det enbart om pengar. SkiStar lägger inga pengar på det så det kommer fortsätta hända liknande olyckor tills tillräckligt många skadat sig eller dött innan de väljer att ta tag i det. Förmodligen kommer ingenting hända förs anläggningarna i Norden måste ta högra ansvar.

Svenska och norska skidsystem är enormt små i jämförelse mot alporter och orter i usa/canada. I just USA och Kanada säkrar de allt. Med tanke på den enorma snömängden i jämförelse mot säg Åre och Hemsedal handlar det enbart om pengar. SkiStar lägger inga pengar på det så det kommer fortsätta hända liknande olyckor tills tillräckligt många skadat sig eller dött innan de väljer att ta tag i det. Förmodligen kommer ingenting hända förs anläggningarna i Norden måste ta högra ansvar.
Oppdal lägger inga pengar. Rördal lägger inga pengar, Narvik lägger inga pengar, Stranda lägger inga pengar.

För de behöver inte det i Norge för det är ett annat land. Det är i samma direktiv där.

För övrigt så finns det orter i alperna som inte heller spränger eller lavinsäkrar områden inbounds. Har själv åkt med i en liten lavin i en ort i alperna precis bredvid pisten.

Personligen skulle jag gärna se en större variation även i Sverige, där orter med fokus på offpist/friåkning skulle kunna ha mindre långtgående åtgärder och de orter med fokus på barnfamiljer har mer långtgående åtgärder. Tror det skulle främja eget ansvar och eftertanke.

Två små funderingar kring den här tråden.

Hjälper det att lavinsäkra? Flyttar det inte bara problemet? Det kommer ju alltid att finnas osäkrad terräng längre bort med mera orörd snö dit någon utan omdöme kommer att förirra sig. Om den har svårt att förstå skillnaden mellan pist och utanför pist så försök förklara skillnaden mellan säkrad off-pist och icke säkrad off-pist. Säkrad är ju dessutom inte ett absolut tillstånd utan betyder bara att risken har minskats, inte eliminerats.

Fundering nummer två. Hade vi diskuterat händelsen lika mycket om sonen hade omkommit? Jag tror inte det. Men det är lärorikt så bra att det rapporterades om den. Och där tror jag att jag själv har landat. Jag tycker att det är klantigt av Skistar att bara svara med en kort mening om att det är utanför deras ansvarsområde när de har chansen att nå ut i media. Rätt hanterat så hade de kunnat göra en folkbildningsinsats som räddat liv.

Hjälper det att lavinsäkra? Flyttar det inte bara problemet? Det kommer ju alltid att finnas osäkrad terräng längre bort med mera orörd snö dit någon utan omdöme kommer att förirra sig. Om den har svårt att förstå skillnaden mellan pist och utanför pist så försök förklara skillnaden mellan säkrad off-pist och icke säkrad off-pist. Säkrad är ju dessutom inte ett absolut tillstånd utan betyder bara att risken har minskats, inte eliminerats.

Fundering nummer två. Hade vi diskuterat händelsen lika mycket om sonen hade omkommit? Jag tror inte det. Men det är lärorikt så bra att det rapporterades om den. Och där tror jag att jag själv har landat. Jag tycker att det är klantigt av Skistar att bara svara med en kort mening om att det är utanför deras ansvarsområde när de har chansen att nå ut i media. Rätt hanterat så hade de kunnat göra en folkbildningsinsats som räddat liv.
Fråga 1.
Har tänkt samma. Och hur blir det med ansvar om det då skulle släppa i ”lavinsäkrat” område? Jag tro att det kommer skapa störra problem.
Frågan är hur man får den allmänna skidturisten att förstå att dom befinnar sig på ett fjäll där saker och ting kan hända.
Jag blir på riktigt skrämt när jag ser hur folk kör i tex Hemsedal. Ut i branta slutningar på hyrskidor modell sämst, utan stavar. Och det är inte få som håller på så.
Jag tror att manga helt enkelt tänkte att laviner förekommer i stora berg i alperna. Detta är en lekplats.

Till fråga 2. Hade detta diskuterats i Norge om han var norsk eller i sverige om han var svensk?

Svenska och norska skidsystem är enormt små i jämförelse mot alporter och orter i usa/canada. I just USA och Kanada säkrar de allt. Med tanke på den enorma snömängden i jämförelse mot säg Åre och Hemsedal handlar det enbart om pengar.
Det är som att jämföra clementiner med granatäpplen. I USA och Kanada har många skidorter ett avtal med myndigheterna att få utnyttja ett visst område för att driva en skidort, inom det området är man då skyldig att lavinsäkra och göra allt man kan för att undvika personskador. Därav mer skyltar, mer regler och mer av allt. Utanför skidområdet däremot, out of bounds, gör skidorten ingenting mer än att sätta upp rep som visar var gränsen går.

Ett problem i USA och Kanada är att många skidåkare ger sig ut offpist helt utan säkerhetsutrustning eftersom dom anser att det är säkrat. Det har skett olyckor med dödlig utgång in-bounds där offren varit svåra att hitta eftersom dom inte kunnat sökas fram med hjälp av transceivers. Senast i januari dog en man i Palisades Tahoe på det sättet.

Så med andra ord, den typen av lavinsäkring och kommunikation runt det kan skapa en falsk trygghet.
SkiStar lägger inga pengar på det så det kommer fortsätta hända liknande olyckor tills tillräckligt många skadat sig eller dött innan de väljer att ta tag i det. Förmodligen kommer ingenting hända förs anläggningarna i Norden måste ta högra ansvar.
Det här handlar ytterst inte om vilket företag som driftar den aktuella anläggningen i fråga utan om vilka nationella regler och lagar som skidorterna lyder under. I Sverige har vi SLAO vars branschregler alla anslutna skidanläggningar lyder under. I Norge Alpinanleggenes Landsforening (ALF).

Senast ändrad:

Det räcker att säkra området som vi gör i Sverige. Kan du glida dit och tillbaka är det säkrat område.

Att hitta orörd snö som är osäkrad kommer i så fall innebära att man behöver ta på sig stighudar eller ta av sig skidorna.

Skillnaden mellan säkrat och osäkrat skidområde.

Det räcker att säkra området som vi gör i Sverige. Kan du glida dit och tillbaka är det säkrat område.

Att hitta orörd snö som är osäkrad kommer i så fall innebära att man behöver ta på sig stighudar eller ta av sig skidorna.

Skillnaden mellan säkrat och osäkrat skidområde.
Håller med om att det är en enorm skillnad mellan att kunna glida tillbaks och att inte kunna göra det. Tror de absolut flesta förstår att de är i vildmarken om man inte kan glida tillbaks, det är då ett aktivt val att åka utanför systemet.

Till en helt orelevant fråga: står det något om resultatet i FTW Georgien bland rubrikerna i forumet? Har inte vågat lämna denna tråd för risk för spoilers. 🤣

Historiskt sätt vill jag anta att norrmännens synsätt är mer relevant. En pist är en pist, utanför pisten är det offpist.

Med bredare skidor har pisten flutit in i offpisten, standardåkaren är väl uppe i åtminstone 80 mm midja. Vilket borde göra att det svenska perspektivet blir mer modernt. Skidåkning tänker jag i ett system görs över hela liftområdet och inte bara i backarna. Även om målet måste vara att få fler att förstå när man befinner sig i lavinterräng.

Ett område som Hummelbranten hade säkerligen i Norge kunnat utmynnat i fler laviner än det gör i dagsläget. Oppdal har ju ofta laviner som går uppe i Ådalen, Hemsedal går det överallt, Röldal senast förra året. Osv. Trots att många är norska åkare (läs ej utlänningar) verkar man inte komma åt problemet i nuvarande läge.

Jag är inte riktigt med i frågan avseende skidanläggningarnas ansvar i Sverige. Finns det verkligen någon form av skyldighet att "säkra" det område som det går att glida från och till (i förhållande till skidområdets preparerade pister antar jag)?

Det låter oerhört diffust, dels vad som avses med att "säkra" och dels vad som avses med att glida från och till. Men finns verkligen dessa regler vore det intressant att se hur regelverket är utformat. Någon som kan hänvisa?

Sedan är ju frågan vad denna skyldighet innebär i ansvarsfrågan, SLAO är ju tydliga i den lilla gula att åkning utanför preparerad pist sker med eget ansvar iofs. skriver SLAO att all åkning sker med eget ansvar ... ;-)

/MM

Jag är inte riktigt med i frågan avseende skidanläggningarnas ansvar i Sverige. Finns det verkligen någon form av skyldighet att "säkra" det område som det går att glida från och till (i förhållande till skidområdets preparerade pister antar jag)?

Det låter oerhört diffust, dels vad som avses med att "säkra" och dels vad som avses med att glida från och till. Men finns verkligen dessa regler vore det intressant att se hur regelverket är utformat. Någon som kan hänvisa?

Sedan är ju frågan vad denna skyldighet innebär i ansvarsfrågan, SLAO är ju tydliga i den lilla gula att åkning utanför preparerad pist sker med eget ansvar iofs. skriver SLAO att all åkning sker med eget ansvar ... ;-)

/MM
Killgissar bara men antar att säkra i detta fall enbart handlar om lavinbekämpning, är detta inte gjort ska området vara avstängt. Det innebär ju inte att man jagar bort bjärven, madrasserar alla träd och spränger bort alla potentiellt farliga stenar.

Jag gick in på Skistar Hemsedals hemsida och det första man möter är detta:
”Välkommen till de skandinaviska alperna. Med skidåkning från tre toppar, alla över 1 000 meter höga, och utmanande offpist är Hemsedal perfekt för äventyrliga skidåkare i alla åldrar.”

Jag tycker det rimmar dåligt med att vid olyckor säga att de har noll ansvar utanför pisterna. När det är en del av marknadsföringen kan man inte bli förvånad att gästerna uppfattar det som en del av anläggningen. Och är det dessutom ”perfekt för alla åldrar” kanske man som förälder inte direkt tänker att det finns pistnära områden med stor lavinrisk.

Jag gick in på Skistar Hemsedals hemsida och det första man möter är detta:
”Välkommen till de skandinaviska alperna. Med skidåkning från tre toppar, alla över 1 000 meter höga, och utmanande offpist är Hemsedal perfekt för äventyrliga skidåkare i alla åldrar.”

Jag tycker det rimmar dåligt med att vid olyckor säga att de har noll ansvar utanför pisterna. När det är en del av marknadsföringen kan man inte bli förvånad att gästerna uppfattar det som en del av anläggningen. Och är det dessutom ”perfekt för alla åldrar” kanske man som förälder inte direkt tänker att det finns pistnära områden med stor lavinrisk.
Och samtidigt står där också på hemsidan vad som gäller vid offpiståkning gällande kundskap och itrustning.
Vi kan ju göra en jämförelse. På danska västkusten har man skylltar överallt som informerar om farliga vattenströmmar och vad man skall tänka på när man badar. Där finns markerade områden där redningspersonal finns varje dag. På varenda strand. Likaväl drunknar ett antal tyska turister varje år, oftast badande utanför dom markerade badområden.
Skall man sluta att göra reklam för havet?

Tillbaka
Topp