Trysil - pistning

Skrotarn

Medlem
Trysil - pistning
Var i Trysil på skidsemester för ca 12:te året i rad.

Jag vet inte om minnet sviker mig och jag bara börjar bli gammal, men jag känner att pistningen har blivit brutalt mycket sämre än det var förr. Ca 30 min efter att liftarna öppnat är backarna redan uppkörda och finns inte en hint om att det rört sig en pistmaskin där.

Enligt mitt minne var också "pistmaskin ränderna" alltid lite hårda förr när man kom ut medans nu är de som försiktigt utkammad lössnö.

Jag blir oavsett mer missnöjd med allt som gäller backarna, pistning och liftar i Trysil för varje år.

Hur är era erfarenheter av detta?

Trysil - pistning
Klimatförändringarnas direkta påverkan på skidåkning i norden. Fler dagar med nederbörd. Färre dagar med kyla. I övrigt borde tekniken för pistning blivit bättre, men där temperaturen blivit högre.

Trysil - pistning

Jag vet inte om minnet sviker mig och jag bara börjar bli gammal, men jag känner att pistningen har blivit brutalt mycket sämre än det var förr. Ca 30 min efter att liftarna öppnat är backarna redan uppkörda och finns inte en hint om att det rört sig en pistmaskin där.

Enligt mitt minne var också "pistmaskin ränderna" alltid lite hårda förr när man kom ut medans nu är de som försiktigt utkammad lössnö.

Jag blir oavsett mer missnöjd med allt som gäller backarna, pistning och liftar i Trysil för varje år.

Är inte pistningen som är felet.
Kolla hur mycket boende som tillkommit under dom tolv åren. Och så räknar du antalet nya nedfarter.
Snarare ett klassiskt tecken på överetablering, allt för många åkare på samma åkyta som för 12 år sedan.

Trysil - pistning

Det är fler och fler som åker där varje år pga. exploatering av Trysil. Detta har inget med pistningen att göra. Det finns fler backar i Norge att besöka, som inte är lika tungt belastade.

Trysil - pistning
Om det är en dagsfärsk spaning så var det samma i Kläppen igår, men det har knappast med pistningen att göra utan antagligen senaste tidens väder. Manchestern var redan efter en timme porös och sockrig där massorna rörde sig. Mest problem i "branta" partierna där det sladdas mer.

Trysil - pistning
Men herregud, är det inte dags att prova på något annat och uppleva lite nya vyer och backar? ;)
Det var visserligen inte sakfrågan, men spenderade 20 år med att gå igenom samtliga destinationer i sälen. När jag sedan provade Trysil och det var milsvid bättre än allt i sälen har jag stannat där.

Men du har kanske en poäng. Vilka ställen rrekkomenderas?

Edit: Har även varit i Åre och tyckte det var alldeles för mycket folk och överexploaterat.

Trysil - pistning
Det var visserligen inte sakfrågan, men spenderade 20 år med att gå igenom samtliga destinationer i sälen. När jag sedan provade Trysil och det var milsvid bättre än allt i sälen har jag stannat där.
20 år i Sälen?!
Ledsen att säga så, men du har missat mycket.... men aldrig för sent att ta igen det! :);)
Men du har kanske en poäng. Vilka ställen rrekkomenderas?
Någon av alla de hundratals skidorter som finns i Alperna kan vara en bra början. Eller Norge bortom Trysil och Skistar (finns massor).
För inspiration läs bland alla de olika resereportage som finns på den här siten.
Här några av mina erfarenheter "off the beaten track":
Edit: Har även varit i Åre och tyckte det var alldeles för mycket folk och överexploaterat.
Ja, kan jag tänka mig att det är under högsäsong.

Trysil - pistning
20 år i Sälen?!
Ledsen att säga så, men du har missat mycket.... men aldrig för sent att ta igen det! :);)

Någon av alla de hundratals skidorter som finns i Alperna kan vara en bra början. Eller Norge bortom Trysil och Skistar (finns massor).
För inspiration läs bland alla de olika resereportage som finns på den här siten.
Här några av mina erfarenheter "off the beaten track":

Ja, kan jag tänka mig att det är under högsäsong.
Ja Alperna givetvis, men de är tyvärr bortom räckhåll för tillfället beroende på familjer/resesällskap.

Ska kika på övriga tips.

Trysil - pistning
Ja Alperna givetvis, men de är tyvärr bortom räckhåll för tillfället beroende på familjer/resesällskap.

Ska kika på övriga tips.
Hafjell bjuder på riktigt bra skidåkning.
Liftkortet gäller även i Kvitfjell.
Men även där har det byggts massa nya boenden så det är mycket folk på helger.

Trysil - pistning
20 år i Sälen (!), sen 12 år i Trysil?
Wow, det är imponerande på något sätt. 🤯
Men som andra här har sagt, det finns fler skidorter att upptäcka.
Intressant att folk är förvånade 😀
Ska tillägga att vi åker på en veckas skidsemester per år.

Av mina bekanta och arbetskamrater är detta inte ovanligt alls. De flesta har enbart varit i sälen, och många har åkt längre än oss.

Trysil - pistning

Av mina bekanta och arbetskamrater är detta inte ovanligt alls. De flesta har enbart varit i sälen, och många har åkt längre än oss.
Intressant.
När jag åker på en skidsemestervecka så vill jag kunna besöka flera olika skidorter under den veckan. Blir för enahanda annars.

Trysil - pistning

Ska kika på övriga tips.
Nu finns inte annat än

jag förstår dig helt efter ha jobbat i svenska fjällvärlden. Majoriteten av besökarna är fast återvändande gäster. Framför allt de som bara är på en veckas skidåkning om året. Många här inne förstår nog inte den tryggheter detta ger för en familj oftast.

Finns folk som är i Ramundberget efter 25 år och aldrig har åkt i några andra backar i Funäsdalsfjällen.

Trysil - pistning
Om man åker 40-50 dagar per säsong på den närbelägna skidanläggningen, är man utanför normen då också? ;)

Trysil - pistning

Vilket säkert förklarar den enorma utbyggnaden av boende på vissa orter. Rekommenderar samma som andra här, våga prova ett nytt ställe! Övriga Norge är t ex jättefint.

Varför är Alperna bortom räckhåll? Många tror att skidåkningen i alperna är avancerad och svår, hoppas att det inte är det som gör att ni tvekar. Jag tycker att alperna generellt är bättre på många sätt än fjällen för nybörjare, medelåkare och andra semesteråkare, men visst kan det finnas orsaker till att det ändå blir fjällen.

Trysil - pistning
Vilket säkert förklarar den enorma utbyggnaden av boende på vissa orter. Rekommenderar samma som andra här, våga prova ett nytt ställe! Övriga Norge är t ex jättefint.

Varför är Alperna bortom räckhåll? Många tror att skidåkningen i alperna är avancerad och svår, hoppas att det inte är det som gör att ni tvekar. Jag tycker att alperna generellt är bättre på många sätt än fjällen för nybörjare, medelåkare och andra semesteråkare, men visst kan det finnas orsaker till att det ändå blir fjällen.
För en barnfamilj är Sverige/norge betydligt bättre än alperna…

Trysil - pistning
För en barnfamilj är Sverige/norge betydligt bättre än alperna…

Visst, om man föredrar att tillsammans med familjen oftare uppleva tvåsiffriga minusgrader, vind, moln, mörker, isiga smala backar, väderstängda liftar, liftar med sportlovsköer, medioker dyr mat och dyr dricka. Fast kranvattnet är oftare både gott och gratis.

Fördelar finns förstås, det är närmare för de flesta och man talar svenska i skidskolan. Men allvarligt talat, jag skulle aldrig skriva generellt att alperna är bättre eller sämre för en svensk barnfamilj. Men de är definitivt undervärderade av många svenskar.

Trysil - pistning
Visst, om man föredrar att tillsammans med familjen oftare uppleva tvåsiffriga minusgrader, vind, moln, mörker, isiga smala backar, väderstängda liftar, liftar med sportlovsköer, medioker dyr mat och dyr dricka. Fast kranvattnet är oftare både gott och gratis.

Fördelar finns förstås, det är närmare för de flesta och man talar svenska i skidskolan. Men allvarligt talat, jag skulle aldrig skriva generellt att alperna är bättre eller sämre för en svensk barnfamilj. Men de är definitivt undervärderade av många svenskar.
Jag har varit på bägge ställena med barn. Norr på är bättre till 98% av gångerna fortfarande med vårat barn på 5 år.

Trysil - pistning
Jag har varit på bägge ställena med barn. Norr på är bättre till 98% av gångerna fortfarande med vårat barn på 5 år.

Vad är bättre? Vädret? Backarna? Liftarna? Köerna? Maten?
Men visst, alla tycker olika och jag är glad att du provat. Många skidfamiljer här i Skåne finner ingen övervägande anledning att ta med barnen upp till norr. Vilket också är synd.

Trysil - pistning
Vad är bättre? Vädret? Backarna? Liftarna? Köerna? Maten?
Men visst, alla tycker olika och jag är glad att du provat. Många skidfamiljer här i Skåne finner ingen övervägande anledning att ta med barnen upp till norr. Vilket också är synd.
Backarna är bättra i alperna för MIG. Liftarna är ganska likvärdiga, vädret går upp och ner på bägge ställena, köerna är långa eller korta på bägge ställena och bra mat finns det överallt i världen.

För en 5-åring och yngre spelar backarna ingen roll. Min erfarenhet är att det bättre med ett mindre ställe och att barnen är där flera gånger så känner de igen backarna. Det största problem i alperna var att barnbackarna oftast ligger på lite sämre ställen än i Sverige/Norge där de flesta turister är barnfamiljer så de prioriteras jämfört med väldigt många skidorter i alperna som kräver en del lifter för att komma till de.

Och det där med skåningar som tar syd på hellre än norrut så är det väldigt många som åker norrut oxå. Var fyllt med Skåningar under deras sportlov i Funäs och det är långt från Skåne dit. (Plus att Sälen är fullt där oxå med skåningar/danskar den veckan)

Fast alla tycker olika men jag har fullt förståelse för de som åker till samma ort år efter år.

Trysil - pistning
Var i Trysil förra veckan och undrade samma sak som TS. Visst det var mycket folk och uppåkt fort, speciellt i Turistcentret. Vädret gjorde också sitt. Men uppe på berget (Skihytta, Högfjell, etc) var det precis som att någon inte använt fräsen och bara ”valsat och krattat”. Många isklumpar här och där också.
Långt ifrån någon expert på pistning… men något kändes underligt.

Trysil - pistning
Backarna är bättra i alperna för MIG. Liftarna är ganska likvärdiga, vädret går upp och ner på bägge ställena, köerna är långa eller korta på bägge ställena och bra mat finns det överallt i världen.

För en 5-åring och yngre spelar backarna ingen roll. Min erfarenhet är att det bättre med ett mindre ställe och att barnen är där flera gånger så känner de igen backarna. Det största problem i alperna var att barnbackarna oftast ligger på lite sämre ställen än i Sverige/Norge där de flesta turister är barnfamiljer så de prioriteras jämfört med väldigt många skidorter i alperna som kräver en del lifter för att komma till de.

Med all respekt, får känslan att du jämför med alpernas typiska ”vuxenorter”. Det finns hundratals prisvärda både mindre och större skidorter i alperna som med råge uppfyller alla dina önskemål för barnen som du beskriver. En hel del av dem har även liftsystem som gör föräldrarna glada genom att överglänsa allt som finns i fjällen.

Jag tror att backarna spelar roll för den som är under 5 år.

Bifogar några exempelbilder på sådana barnvänliga platser, med perfekta snälla barn/nybörjarbackar, väl servade av olika typer av liftar med snäll personal och ski in/out mitt i byn. Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag i alperna.

1710311747590.jpeg

1710311553258.jpeg

Trysil - pistning
Med all respekt, får känslan att du jämför med alpernas typiska ”vuxenorter”. Det finns hundratals prisvärda något mindre skidorter i alperna som med råge uppfyller alla dina önskemål för barnen som du beskriver. En hel del av dem har även liftsystem som gör föräldrarna glada genom att överglänsa allt som finns i fjällen.

Jag tror att backarna spelar roll för den som är under 5 år.

Bifogar några exempelbilder på sådana barnvänliga platser, med perfekta snälla barn/nybörjarbackar, väl servade av olika typer av liftar med snäll personal och ski in/out mitt i byn. Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag i alperna.

Visa bilaga 31232

Visa bilaga 31231
Nej det är inte vuxenorter som du skriver.

Men vi kan ta Kläppen som exempel. Från våran sön var 1,5 till 3,5 så bodde vi 23,4 meter från barnliften för en spottstyver. När han ville äta, vila så var den precis på lagomt avstånd. Det där spelar stor roll som småbarnsförälder i min hjärna. (Åkning för mig är ju långt ifrån prioritet just nu)

Nu är han 5 och vi har precis varit i Funäs en månad. Tror inte jag hade kunnat gjort en månad billigare i Alperna än den månaden i Sverige.(danska kronan är stark mot svenska)

Trysil - pistning
Fattar inte att man alltid ska jämnföra Alperna och Norden. Är det så svårt att acceptera att vissa av oss gillar att åka skidor i Skandinavien? Och att det finns de som gillar Norden mer än Alperna?
Själv håller jag helt med Hasse, för Barn är det fantastisk bra i många skanidnaviska skidorter. Sättet hur man bor, hur man tar sig dit, hur systemen är uppbyggt osv. Barn åker gratis i Sverige, sällan det är så i Alperna (iaf inte där jag var de senaste åren). Än så länge har jag åkt 3 veckor i Sverige, i år. Jag har köat 3 gånger. Det vill säga att det då var några före mig, så att jag inte kan glida in till liften direkt. Kortare köar går ju inte då.
Själv föredrar jag Norden också, för mig själv. Finns många fantastiska backar. Det finns massvis med fantastiska fjäll att tura på. Vädret är ldgt bra, tycker jag. För att det oftast är vinter. Om det är som i @fredw s första bild här uppe är det ingen vinter enligt mig. Tyvärr är det något man upplever allt oftare i Alperna. Och även om systemen ligger högt, liger oftast byarna låg, så det är vår där. (Jag vet att det finns hög belägna byar också, men med en nuförtiden vanlig snöfallsgräns på 1500-2000m är det inte så värst många).
Såklart är Alperna större och har längre backar. Det är annorlunda. Vissa giller det ena och andra det andra. Är det svårt?

Trysil - pistning
Fattar inte att man alltid ska jämnföra Alperna och Norden.

Varför gör du det då? Vi som väljer mellan alper eller fjäll vill förstås jämföra. Är det svårt att förstå? Varför deltar du i en diskussion som du enligt dig själv inte förstår?

Jag ser att en del barnfamiljer väljer bort både alper och fjäll av skäl som helt enkelt inte stämmer. Synd. Liksom det är synd som att TS endast besökt Sälen, Åre och Trysil. Det är ju alltid en sorts risk att prova något nytt, men "if you never go, you'll never know".

Du har helt rätt i att det finns många goda anledningar att välja fjällen, vilket svenskar som bor nära fjällen av naturliga skäl känner ganska väl till. Det är lika naturligt att de flesta svenska barnfamiljer inte känner till alperna lika väl, och kanske ännu mindre vet att där finns många prisvärda och barnvänliga "low key"-orter, plus en hel del som kombinerar det bästa för både föräldrar och barn.

Senast ändrad:
Trysil - pistning
Jag ser att en del barnfamiljer väljer bort både alper och fjäll av skäl som helt enkelt inte stämmer. Synd. Liksom det är synd som att TS endast besökt Sälen, Åre och Trysil. Det är ju alltid en sorts risk att prova något nytt, men "if you never go, you'll never know".
Jag tror att kunskapen om Alperna bland den stor massan av svenska sportlovsfamiljer har minskat på senare år. På Stenmarks tid kände nästan varenda svensk till namnet på Världscupens skidorter och visste genom TV varje helg hur det ser ut där.
Kommer själv ihåg som barn när vi åkte till Alperna på sportlovet hur välfyllda färjorna var och hur många svenska bilar man såg på Autobahn. När man numera kör ner fre-lör inför vecka 8 så är det inte många svenska bilar man ser.

Sen kan nog ekonomin spela in. Jag har förstått att många familjer bor med självhushåll och tar med sig mat eller handlar lokalt och sedan tillagar. Transporten är också billigare, man slipper färjebiljetter och övernattningskostnader.

Med ovanstående sagt, så håller jag med @fredw , att upplevelsen är mycket större i Alperna. Jag var i Alperna första gången som 8-åring och har inte åkt skidor i fjällen förrän i vuxen ålder.

EDIT:
På tal om att upptäcka och uppleva nya platser och resmål. Jag hade en kollega på en tidigare arbetsplats, han hade enbart varit i Alperna, närmare bestämt bott på samma frukostpension i Sölden 19 år i sträck, och tyckte att det fanns väl ingen anledning att prova något annat när det var så bra där.
Vi är alla olika, ”trygghet” för någon är ”tristess” för en annan osv.

Senast ändrad:
Trysil - pistning
Där sätter du ju en viss ton och framställer det inte som en objektiv jämförelse. Annars, visst ska man jamföra. Men det går inte med siffror eller i en forum, det går bara med att åka till olika ställen.
Sen har jag full förståelse att vissa inte gör det. Vi har alla våra traditioner och jag känner många där sportlovsveckan är en sån tradition. Då åker man till samma stuga varje år och gillar att det är samma varje år. Det fattar jag fullt ut. Även om jag själv gillar att testa nya orter och nya grejor överhuvudtaget, brukar vi också klämma in nån långhelg på ställen vi alltid återkommer.

Edit: De absolut bästa veckor hittills hade vi på orter som vissa här inte ens överväga åker till, eftersom de har långsama liftar, liten fallhöjd, få backar, inga svarta backar, inga dyra restauranger osv. Men upplevelsen och känslan var helt överlägsen allt annat. För oss. För andra är det viktigare med sol och bombardino och afterski. Och det är fine.

Senast ändrad:
Trysil - pistning
Med ovanstående sagt, så håller jag med @fredw , att upplevelsen är mycket större i Alperna. Jag var i Alperna första gången som 8-åring och har inte åkt skidor i fjällen förrän i vuxen ålder.
Det är din åsikt och den ska du såklart få ha. För mig och mina barn är det nog inte så. Semesterna i Alperna var en upplevelse, såklart. Men i nordiska fjäll har vi större naturupplevelser, mer vinter, mer natur, mer ensamhet, mer enkel touring osv. Det är min åsikt. Jag kan förstår båda, och jag tycker att ingen av oss kan säger vilket som är bäst förutom för sig själv.
Mina tips är att testa flera varianter och sen ärligt känna efter vad amn själv tycker är roligast, och inte går efter vad några i nån forum tycker eller vad siffrorna på pistkartan säger.

Edit: För att förklara: Jag har själv varit i alperna och flera mindre fjäll på kontinenten (tjekien osv). Senast i fiol var vi som familj nere i alperna och jag kommer åker dit imorgon. Men huvudsemestern kommer framöver vara i nåt litet system i nordiska fjällen. Helst med möjlighet att åka tåg.

Senast ändrad:
Trysil - pistning
Ja jag har gjort 8 säsonger i alperna och tror jag har åkt i över 70 system där nere och omkring 60 i Sverige. Bägge har sin charm men för familjen så är Sverige bäst just nu. Om 10 år när ungen är äldre får vi se.

Trysil - pistning
För andra är det viktigare med sol och bombardino och afterski. Och det är fine.

Man får ju hoppas att det inte blir för soligt på dina favoritorter i fjällen, så att ni får en sämre upplevelse. ;) Skojar litet, jag förstår att det finns aspekter av fjäll vs alp som måste upplevas och inte kan jämföras rakt av. En mysig mörk kall decembervecka i fjällen har absolut sin charm, och man är ju... svensk liksom.

Afterski med bombardino, tjo och tjim och pjäxdans på borden etc är förresten inget typiskt för många alporter, särskilt inte dem med familjekaraktär - det är ofta något som skapats av efterfrågan från oss alkoholälskande skandinaver, engelsmän och tyskar.

Jag tror att många av oss som ofta varit i alperna som vuxna utan barn helt enkelt missar de aspekter av samma orter som en barnfamilj ser. Därmed inte sagt att t ex St Anton eller Chamonix är lämpliga familjeorter, tvärtom.

En annan sak som jag uppskattat och hittat i en del alporter är långsamma lågt hängande sittliftar i snälla breda backar för barn och nybörjare, som t ex på en av de bilder jag skickade här ovan. Vi känner nog alla till både barn och vuxna vars skidkarriär (eller ännu oftare snowboardkarriär) helt i onödan slutat tvärt i en driva bredvid knappliften.

Trysil - pistning
jag förstår att det finns aspekter av fjäll vs alp som måste upplevas och inte kan jämföras rakt av. En mysig mörk kall decembervecka i fjällen har absolut sin charm,
:oops: Eeeh… not really fredw.:rolleyes:
Afterski med bombardino, tjo och tjim och pjäxdans på borden etc är förresten inget typiskt för många alporter, särskilt inte dem med familjekaraktär - det är ofta något som skapats av efterfrågan från oss alkoholälskande skandinaver, engelsmän och tyskar.
Vad är det för fel på Bombardino, sol och skön stämning?
Tacka vet jag en termos med Oboy eller kaffe som öppnas i värmestuga med stelfrusna fingrar.;)
Jag tror att många av oss som ofta varit i alperna som vuxna utan barn helt enkelt missar de aspekter av samma orter som en barnfamilj ser. Därmed inte sagt att t ex St Anton eller Chamonix är lämpliga familjeorter, tvärtom.
Ja, för svenska föräldrar måste allt ”curlas”, har de vuxna ingen egen vilja och önskningar efter att de har fått barn? Går det överhuvudtaget inte att kombinera?

Nä, nu har jag raljerat tillräckligt.;)
Var och en gör sina egna prioriteringar och val, och det är helt i sin ordning.

Trysil - pistning
:oops: Eeeh… not really fredw.:rolleyes:

Vad är det för fel på Bombardino, sol och skön stämning?
Tacka vet jag en termos med Oboy eller kaffe som öppnas i värmestuga med stelfrusna fingrar.;)

Ja, för svenska föräldrar måste allt ”curlas”, har de vuxna ingen egen vilja och önskningar efter att de har fått barn? Går det överhuvudtaget inte att kombinera?

Nä, nu har jag raljerat tillräckligt.;)
Var och en gör sina egna prioriteringar och val, och det är helt i sin ordning.
Föräldrar har alltid en egen vilja.

Den stora skillnaden är om man står i backen 25-30 minuter från huset eller 2 minuter från huset med en skrikande 3 åring som bara vill vara hemma på en gång. Glädjen hos en 3
Åring som bara vill åka mer direkt efter snabb mat i huset är betydligt större än den 3 åring som inte vill ut igen för att det är långt hem.

Detta är bara en reflektion från verkliga livet som nuvarande föräldrarskap.

Och fortfarande om jag ser efter MINA behov så hade jag valt alperna och massa puder varje gång vi bokade en resa. Men jag kan inte vara så egotrippad om jag vill ha ett barn som fortfarande vill pka skidor om ett par år.

Det är inte det jag kallar curlande utan bra föräldraskap och investering för framtiden.

Trysil - pistning
Trysil - pistning
Det kan iofs vara svårt med ironi på ett forum och visste raljerar även jag ibland. Själv har jag tre barn som varit med i både fjäll och alper. Två lärde sig åka skidor mest i Romme och Trysil och en i Abetone (i Apenninerna) och i Selva/Val Gardena just på det fina barnbacksområde som ses mitt i byn på min bild 1 ovan.
Vecka tre på skidor kunde hon följa med på hela Sella Ronda och upp på Marmolada och jag vet att hon gillade det skarpt. Att det är grönt i backarna omkring beror delvis på att det var sent i mars månad. Nu har tyvärr Selva blivit för dyrt för oss.
Den som sammanfattar att jag "bara propagerar för Alperna" har iofs läst mina inlägg dåligt.
Men trista antydningar om att jag väljer alperna med barnen för att jag är "egotrippad" och vill hinka bombardino och åka i pudersnö vill man ju gärna bemöta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp