jag kan se ett scenario där ett par onämnbara religioner utrotas pga av deras i mina ögon helt perverst sjuka grejer dom sysslar med utan att det skulle påverka mitt liv negativt samtidigt som jag kan se saken med deras ögon
Bara för att vara tydlig (igen) här.. vi pratar alltså om diktaturer och fanatiker som stiftar strikta lagar med religion som ursäkt. Även kristna i moderna västländer förvränger bibeln för att passa sin skruvade agenda. När du säger "deras ögon" - är det då de perversa ledarnas eller den kuvade befolkningens ögon du talar om?
hur främmande ett annat liv än det dom lever är för dom med samma typ av pöbelmentalitet som förordar olika slags "påtryckningar" för att hindra sina atleter från att delta i andra kulturers evenemang pga deras åsikter om hur dom lever där.
Det är inte svinlätt att hänga med i ditt resonemang, det måste vara jag som bara kan ha en tanke i huvudet samtidigt.
Men den här pöbelmentaliteten du pratar om känns som att du tror att folk vill straffa Saudi. Det handlar väl mer om att man i första hand inte vill att ens pengar går till förtryckare, och i andra hand undvika att ge pengar till de som associeras med (och ger pengar till) förtryckare. Nu råder det ju ingen brist på pengar i just Saudiarabien, men det betyder inte att jag längtar efter att skicka även mina mina pengar dit.
Ett annat exempel är att folk försöker undvika företag som fortfarande gör affärer med Ryssland, för man vill inte att ens pengar går till Putins invasionskrig. Enkelt. Finns ingen pöbelmentalitet i det. Det är inte påtryckningar. Du måste alltid vara beredd att ta konsekvenserna av ditt agerande.
Blir bara fånigt när man tar ställning mot helt uppenbara saker "Tar du ställning mot förtryck? Fan jag som älskar förtryck!"
Jag tolkar dig som att du är emot förtryck. Där är vi åtminstone på samma sida.
Att företag är lite ängsliga är ju ingen nyhet och jag har ingen riktig koll på sponsorer till skidåkare men känns generellt som att den skidrelaterade målgruppen inte är samma som woke gänget. Jag har väl en rebellisk syn på det men jag blir mer benägen till att stötta nån som Henrik Hallå även fast jag har noll intresse i skidåkning bara för att han vågar gå sin egen väg när det skaver hos en del.
Du blir mer benägen att stötta Henrik bara för att han har tävlat i förtryckarstaten Saudiarabien? Den här tråden blir ju bara sjukare och sjukare.
Det är det enda värdiga vi kan göra, vad det än gäller egentligen, signalera med plånboken.
Och nu har vi gått varvet runt. Det var ju precis här vi började:
Harlaut är fri att själv välja om han ska stötta den där regimen, precis som jag är fri att välja att köpa kläder från hans märke eller välja något annat. Ingen kan tvinga honom att avstå den där tävlingen, men hans sponsorer och finansiärer kan säga att de avbryter samarbetet baserat på att han inte tog tillfället att ta tydligt avstånd.
Du vet.. signalera med plånboken. Både konsumenter och sponsorer.
Att utöva förtryck genom sin makt som tex ditt exempel att sponsorer ska avsluta ett samarbete pga godhetsignalering från sponsorens sida, det är lite vad ska man säga, äckligt på nåt vis
Det är bara att konstatera att "hålla flera tankar i huvudet" i det här fallet innebär att säga emot sig själv utan att tycka det är något konstigt med det.
-----
Vill göra en liten disclaimer: Jag kan ingenting om Henriks åsikter om nånting. Allt jag vet om honom är att han är en jävel på att åka skidor, och det respekterar jag honom för. Hade det varit jag så hade jag kanske använt min position som beundrad idrottsman att göra ett statement, för jag tycker personligen att det är viktigt. Men vi är alla olika, och som sagt vet jag inget om Harlaut. Han kanske bedömde att det här var bästa sättet att skapa uppmärksamhet (vilket det ju gjort). Eller så skiter han i det. Jag vet inte. De exempel jag har tagit upp i den här tråden har ju egentligen inget med honom att göra utan skulle kunna gälla vilken idrottsman och situation som helst.