Bindning till LINE Vision 108 50/50 pist/offpist

qullman

Medlem
Klickade hem ett par LINE Vision 108 23/24 och behöver nu hitta rätt bindningar.

Som rubriken lyder så är det väldigt 50/50 i och utanför pisten, men erbjuder offpisten rätt möjligheter håller jag mig mer där. Inga turer så enbart fokus nedför. Då jag åkt skidor hela livet så behöver det inte vara nybörjarbindningar men inte heller några proffs. Vet att det är en djungel men hit me med era bästa förslag så jag kan djupdyka!

Allt gott!
/Q

Jag gillar pivot främst för att hälen dämpar i sidled och inte bara tån som på övriga bindningar. Rent anekdotiskt men upplever mina knän som fräschare efter en vecka pivot gentemot en vecka sth2. Speciellt på breda skidor där man redan har extra moment upp i knät.

Att skidan kan flexa mer bakom foten är ett faktum, sen om man bryr sig om det är en annan sak.

Notera att nya pivots med gripwalk platta har höjt tån 5 mm. Så vill man ha samma ramp som innan vi frälstes med gripwalk blir det till att shimma hälen 5 mm.

Jag äger själv Vision 108 och tänker du inte tura tycker jag du säljer dina Vision innan de är borrade och köper en stabilare skida. T.ex. Sick Day 104 som är mycket stabilare men ändå rolig och allround.

Senast ändrad:
Jag äger själv Vision 108 och tänker du inte tura tycker jag du säljer dina Vision innan de är borrade och köper en stabilare skida. T.ex. Sick Day 104 som är mycket stabilare men ändå rolig och allround.
Okej, du tycker att dem blir för ostabila pga vikten? Har du åkt mycket på dina Vision så hade varit intressant att höra pros and cons enligt dig.

Okej, du tycker att dem blir för ostabila pga vikten? Har du åkt mycket på dina Vision så hade varit intressant att höra pros and cons enligt dig.
Tror du måste förstå vad du har köpt. Vision är byggd för att vara en BC skida och det är där den kommer till sin rätt.

För liftburen off pist och piståkning finns det hur många bättre alternativ som helat.

+- som turskida
+ Lätta, stabila (för sin vikt), lekfulla
- isgrepp, fladdriga vid hög fart

Håller helt med om ovanstående svar. Ska du inte sätta en turbindning på dom, samt spendera minst 50% av tiden att tura så är de inte rätt skida. Har iofs bara kört på vision 98 , och det är en grym skida på alla sätt och vis för vad det är. Riktigt roliga och stabila för en skida som väger så lite, men om jag jämför med en annan skida jag har med samma midjemått och skärning som väger 400g mer styck så är det natt och dag.
Det finns såklart undantag och det finns garanterat åkare som uppskattar den lägre vikten och smidigheten som så lätta skidor ger även vid liftburen åkning, men du kommer märka begränsningarna när du trycker på hårt i hög fart i variabel terräng.

Tror du måste förstå vad du har köpt. Vision är byggd för att vara en BC skida och det är där den kommer till sin rätt.

För liftburen off pist och piståkning finns det hur många bättre alternativ som helat.

+- som turskida
+ Lätta, stabila (för sin vikt), lekfulla
- isgrepp, fladdriga vid hög fart
Håller helt med om ovanstående svar. Ska du inte sätta en turbindning på dom, samt spendera minst 50% av tiden att tura så är de inte rätt skida. Har iofs bara kört på vision 98 , och det är en grym skida på alla sätt och vis för vad det är. Riktigt roliga och stabila för en skida som väger så lite, men om jag jämför med en annan skida jag har med samma midjemått och skärning som väger 400g mer styck så är det natt och dag.
Det finns såklart undantag och det finns garanterat åkare som uppskattar den lägre vikten och smidigheten som så lätta skidor ger även vid liftburen åkning, men du kommer märka begränsningarna när du trycker på hårt i hög fart i variabel terräng.
Tacksam för svar!

Kan fortfarande avbryta beställningen då de inte är skickade och funderar på att göra det efter era svar. Frågan är bara vad man ska hitta istället. Har ni några förslag?

Har kollat på dessa:

ARMADA Arv 100
Nordica Unleashed 108
K2 Mindbender 106c
BLIZZARD Hustle 10
ROSSIGNOL Sender 104 Ti

Black crows Atris, suverän balans mellan lekfullhet och stabilitet. Perfekt skida för 50/50 då den klarar djupare offpist och hyfsat snabba carvingsvängar i pisten.

Jag tyckte hustle 10 var för lätt i känslan för resort och valde att gå upp 300g. Framförallt på hårt underlag i lite högre farter märks det av. Den är dock inte dålig och mycket skida för pengarna som de säljs för nu på rean. Vision 98 är mjukare (och även lättare).

Om du gillar Line (vilket man såklart gör!!!) så fundera på Blade Optic 104. Lite som Vision men med betydligt mer pulver och lite metall. Jag varvar mellan Vision 108 (Shift) och Optic 104 (Look Pivot) och vill nog mena att det är optimala set ups och som kompletterar varandra perfekt! Unna dig båda paren, sjukt bra pris på Bittle på Optic bl a: https://www.sport-bittl.com/en/line-blade-optic-104-22-23-freeski::211118.html

Om du gillar Line (vilket man såklart gör!!!) så fundera på Blade Optic 104. Lite som Vision men med betydligt mer pulver och lite metall. Jag varvar mellan Vision 108 (Shift) och Optic 104 (Look Pivot) och vill nog mena att det är optimala set ups och som kompletterar varandra perfekt! Unna dig båda paren, sjukt bra pris på Bittle på Optic bl a: https://www.sport-bittl.com/en/line-blade-optic-104-22-23-freeski::211118.html

Vad är pulver i detta sammanhang? :) Liten varning för Sport-Bittl, de är ofta billiga men monterade våra bindningar rejält snett och deras kundtjänst vägrade sedan åtgärda (och var allmänt snorkiga, med nonsens-svar typ Bagdad Bob).

De gillar hög fart, sjukt kantgrepp och en skida utan större begränsningar. Men fortfarande lekfull. Så egentligen en perfekt one-ski. Nja, undvik montering av en nätbutik fr annat land av just den anledningen - blir det fel blir det strul...:-)

Jag kastar in Armada Declivity 108 och 102 här också. Jag har en Shift på 108 ti idag och det funkar hyfsat tycker jag. Kul skida med väldigt bra kantgrepp utan att tappa "Armada känslan". Största nackdelen är att baken är rätt styv och har mindre rocker. Så man får inte bli baktung i offpisten. 😬

Kinatillverkade skidor av dålig kvalitet :)
Amen på det. Finns ingen anledning att köpa skidor made in China.
Apropå kvaliteten, såg en kille som vurpade i pisten i dag med Line-skidor (någon model i 95-105 mm spannet såg det ut som på håll). När hans polare samlade ihop grejorna pekade ena skidans spets 30 grader uppåt. Knäckt ungefär en dm framför tådelen på bindningen. Oklart om skidhaveriet orsakade krashen eller tvärtom. 😂 Killen klarade sig som tur var utan skador verkade det som, ställde sig upp direkt och sladdade ner på en skida efter några minuter. (y)

Lånar tråden. Ni som åkt på vision 108, någon som varit med om att de har gått sönder? Vad finns det för andra skidor som annars är lik vision 108 men inte kinatillverkade

Tillbaka
Topp