Always-Sunny
Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lamineringsepoxy och 404, så är du hemma. Finns andra märken också, men det är onödigt att krångla till detta med dem.Ska fylla några gamla hål som jag delvis måste borra och skruva i. Vad ska jag ha? Biltemas lamineringsepoxy? West systems 403 eller 404 filler, vilken av dem är bäst?
Nice att den är tillbaka. Sist hade inte Biltema så jag fick köpa west…Lamineringsepoxy och 404, så är du hemma. Finns andra märken också, men det är onödigt att krångla till detta med dem.![]()
Det är inga problem med hål skidorna om du har dem inomhusklimat. Virket som skidorna byggs av har torkats flera år innan det har laminerats in.Tja
Snabb fråga. Kom på en sak inför ett montage av bindning.
Har borrat hål i skidorna för ett tag sedan, men väntat på bindningen. Kom på om det spelar någon roll om skidorna står borrade ett tag, eller om praxis är att borra och montera direkt.
Spelar det någon roll, eller kan trät torka och påverka hållfastheten någon om dom står borrade några någon månad eller två?
Nu killgissar jag lite men jag skulle utgå ifrån att det trä som används till skidor är så torrt som det går att få det. Annars skulle du ju ha rörelser i trät över tid och dessutom ha fukt kvar i trät som försöker komma ut vis temperaturförändringarTja
Snabb fråga. Kom på en sak inför ett montage av bindning.
Har borrat hål i skidorna för ett tag sedan, men väntat på bindningen. Kom på om det spelar någon roll om skidorna står borrade ett tag, eller om praxis är att borra och montera direkt.
Spelar det någon roll, eller kan trät torka och påverka hållfastheten någon om dom står borrade några någon månad eller två?
Tjena!Hej!
Sitter med min första montering till ett par metallskidor (Rossignol Sender 104Ti). De har en "titanal beam" eller något i den stilen och bör således borras med 4,1mm borr. Vissa verkar dock rekommendera att man ska använda en gängtapp när man monterar framförallt i skidor med metall. Behövs detta? Jag har inte riktigt fått någon klarhet i hur tjockt titanallager det är i mina skidor.
Stort tack!Tjena!
Bindingsskruven är skärande så gängtapp behövs ej, vilka är "vissa" i detta fall?
Titanal i skidor brukar generellt vara 0,4-0,5mm tjock x2 lager, ibland tunnare, sällan tjockare.
Det gamla argumentet för gängtapp var ju att förhindra att skruvarna greppar olika i trä och "metall" och därigenom tvingar isär de två materiel-lagren ifrån varandra vilket skapar alla möjliga sorters problem om man är petig och har otur.Stort tack!
Det nämns till exempel här på slidewright, men är 99% säker på att jag dessutom såg det på Wildsnow
Men eftersom gängtappen inte kommer skära i metallen heller så är ju risken lika stor att den trycker isär lagren också.Det gamla argumentet för gängtapp var ju att förhindra att skruvarna greppar olika i trä och "metall" och därigenom tvingar isär de två materiel-lagren ifrån varandra vilket skapar alla möjliga sorters problem om man är petig och har otur.
#fwiw
Påståendet var att gängtappen skar gängor i metalldelen. Jag har sett skidor där detta var sant, vilket iofs var ett par Völkl med rejält med förstärkningar.Men eftersom gängtappen inte kommer skära i metallen heller så är ju risken lika stor att den trycker isär lagren också.
Duke PTMan kan försänka öppningen på hålet lite innan man drar i skruven.
Vad är det för bindning?
T.ex. Tyrolia Attack brukar ha rätt tajta hål i hälplattan så skruven inte roterar fritt i den. Då blir det också lätt resning i toppsheetet har jag märkt...
Edit. I såna fall brukar jag gnugga upp hålen i plattan med en aning grövre borr, då slipper man det problemet.
Jag har också monterat ett gäng pinbindningar utan att det blivit nåt problem. Men sist nu fick jag lite problem av samma sort. Jag skulle dock i med inserts också så jag skruvade fast häldelen med vanliga skruvar först och satte in inserts för tådelen och klickade i en pjäxa och lät den sitta till limmet härdat. Sen gjorde jag samma sak med häldelen. Det blev inte perfekt men helt ok iaf. ATKs egna mall anger väl att man egentligen ska montera tån först och sen måtta in hälen med hjälp av pjäxan men jag lyckades få ut jämförelsemått från dem istället så att jag kunde montera exakt från start.Hej
Har monterat ett gäng tech-bindningar åt mig själv genom åren med pappersmall, men mestadels Dynafits med roterande tådel, och då är de lite större toleranser för att häl-tå linjerar. Monterade ett par ATK efter pappmallen och hade tur första gången och hamnade helt jäkla perfekt i linjeringen så pinsen i hälen hamnade perfekt, men de var mer tur än skicklighet.
Det andra paret ATK jag monterade tyckte jag att jag var brutalt nogrann, men lyckades ändå hamna nån mm snett så pinsen vilade lite på pjäxan innan den gled ner, ytterst lite. Men jag är perfektionist och tyckte att den bindningen som var lite lite sne hade en förmåga att lösa ut lite mer. Vad jag läst mig till i manualen och överlag för att montera tech så ska man se till att inte skruva i skruvarna i tån hela vägen ner förrän man skruvat häldelen, och då klicka i pjäxan i tån och rikta in den perfekt i häldelen, för att sedan skruva fast tån helt.
Funkar detta alltid, eller finns de fler tips på hur man får perfekt montering efter pappersmall?
Hur gör ni för att hitta exakt centrum på skidan, går efter skjutmått på stålkanten, eller mäter centrum från topsheet? Känns ju spontant som de är stålkanten som man bör gå efter.
Om nån lyckas bygga en jigg som ger en centrumlinje på skidan som man kan rikta in pappersmallen ifrån så betalar jag gärna en slant för en sån...
Sen behöver man ju att den ger en slät yta också helst så man kan lägga pappersmallen över. Men i värsta fall får man ju använda för att markera en linje iaf![]()
Centerline finder Jig
With this jig you no longer have to guess to get an accurate center line on your instrument. The clamp construction makes sure the jig centers itself automatically by pushing the clamps to the neck. Then you fasten the thumbwheels and mount the fixating plate with a elastic band. This ensures...tlcguitargoods.com
Edit: verkar inte funka med bredd över 70 mm. Attans.
Hm, intressant! Frågan är om de är fjädrande så att de kan följa en skida med variabel bredd?Finns en massa "centerline tools" på Amazon!
Jag har sett de där som brukar följa med mallarna och tänkte jag skulle testa en sån en gång men det är ju stört omöjligt att få till med ens lite precision.Att vika ett papper på mitten ger faktiskt mitten.
Inte lika kul som att skaffa specialprylar men...
Hm, intressant! Frågan är om de är fjädrande så att de kan följa en skida med variabel bredd?
En skruv har två val. Antingen kan den dra sig själv neråt eller så kan den dra omkringliggande material uppåt (tänk en vattenskruv som används för att lyfta vatten). Skruven kommer göra det som är lättast av dessa två. Om hålet är för litet för kärndiametern, om friktionen blir för stor (kan hänga ihop med det förstnämnda) eller om skruven bottnar i hålet innan hela skruven skruvats i så kommer den att lyfta materialet ovanför istället för att skruvas in vidare.Duke PT
Försänkte hålet lite men var kanske för försiktig. Hålen i plattan var rätt tight så hade nog kunnat vidga dem något.
Tack för tips!
Ja nästa gång ska jag skruva ur och skära rent innan slutmontage, bra tips. Känns också som det blev onödigt tight med rekommenderad 3.6 borrEn skruv har två val. Antingen kan den dra sig själv neråt eller så kan den dra omkringliggande material uppåt (tänk en vattenskruv som används för att lyfta vatten). Skruven kommer göra det som är lättast av dessa två. Om hålet är för litet för kärndiametern, om friktionen blir för stor (kan hänga ihop med det förstnämnda) eller om skruven bottnar i hålet innan hela skruven skruvats i så kommer den att lyfta materialet ovanför istället för att skruvas in vidare.
Du vill ha en montering som håller sig fast med hjälp av friktionen mellan skruv och material och där plattan för bindningen ligger helt an mot skidans ovansida så att du inte får skjuvningskraft i skruvförbandet. Om man rymmer hålet för mycket så minskar friktionen och om man har det för tajt så kommer topsheetet resa på sig och öka skjuvningskraften. Här är det lite av en avvägning. Jag brukar skruva i skruvarna, backa ut dessa, skära av resningen och sedan montera bindningen då jag anser att skjuvningskraften är mest påverkande på styrkan då man dessutom limmar skruven vilket bidrar med friktion.
Jag är dock noga med att inte korsgänga skruven när jag skruvar tillbaka den så att den löper i samma gängning som skapades när den först skruvades i.
2mm är väldigt lite. Det kommer absolut inte märkas. Men vem vet han kan uppleva det som att han känner skillnad. Hjärnspöken kan vara jobbigt i matrialsportNi som är vana att montera bindningar själv eller har en vana från verkstad, hur mycket är godtagbart "fel" i en montering?
Mätte lite på en väns skidor för att han ville ha en "second opinion" och han har ett par Look Pivot 14 på ett par Bent Chetler 110. Och när man mäter lite framåt och bakåt så sitter ena bindningsparet 2mm längre fram än det andra, så hans pjäxa hamnar så alltså 2mm "fel i längsled".
Jag hävdar att detta kommer han inte ens märka överhuvudtaget och om jag mäter på mina skidor så är det nog så att de också sitter nån mm fel.
Man hade nog kunnat lossa lite på skruvarna och rucka på bindningen och vips är det 1mm, är det görbart eller måste man i med nytt lim samtidigt?
Vad är den samlade expertisens tankar om detta? Är det normalt att det blir lite fel? Finns det någon som märker en sån skillnad ens?
Var på skidan är differensen uppmätt från? Markeringar på skidor är sällan 100%, samma sak med många mallar osv.Ni som är vana att montera bindningar själv eller har en vana från verkstad, hur mycket är godtagbart "fel" i en montering?
Mätte lite på en väns skidor för att han ville ha en "second opinion" och han har ett par Look Pivot 14 på ett par Bent Chetler 110. Och när man mäter lite framåt och bakåt så sitter ena bindningsparet 2mm längre fram än det andra, så hans pjäxa hamnar så alltså 2mm "fel i längsled".
Jag hävdar att detta kommer han inte ens märka överhuvudtaget och om jag mäter på mina skidor så är det nog så att de också sitter nån mm fel.
Man hade nog kunnat lossa lite på skruvarna och rucka på bindningen och vips är det 1mm, är det görbart eller måste man i med nytt lim samtidigt?
Vad är den samlade expertisens tankar om detta? Är det normalt att det blir lite fel? Finns det någon som märker en sån skillnad ens?
Var på skidan är differensen uppmätt från? Markeringar på skidor är sällan 100%, samma sak med många mallar osv.
Tar du loss skruvarna skulle jag lägga i nytt lim
Nej, ett par millimeter lär ytterst få i världen känna någon skillnad på. Helt nya pivot-mallar har större glapp än såTip och tail till nåbara enkla ställen att mäta till på bindningen.
Gjorde samma mätning på mina egna skidor med en pivot 15 på ett par atris nyss och även mina låg 1.5-2mm fel och de har jag iaf inte känt nån skillnad på, även om jag bara kört på dem 1 dag, inga racelagg direkt.
Dock verkar grafiken på mina ligga rätt då man ser det med ögat att den ena är framflyttad så det är nog bara "slarv" vid montering.
Jag sa iaf till han att inte lägga nån vikt vid det och njuta av skidorna istället.