Montera fram 5 mm eller bak 11 mm? Armada JJ

Jag ska sätta ett par urgamla Dynafit bindningar på mina gamla JJ. Skidan har en del epoxyfyllda hål sen tidigare och jag är lite funderingar över hur nära jag kan gå? Om jag vill ha skruvarna att gå fritt från gamla hål får jag välja att montera 5 mm fram eller 11 mm bak.

Skidorna ska mest användas i Svenska och Norska fjäll (skog, offpist utan alltför mycket puder och lite pist i nödfall). Hoppar gärna men kör ytterst sällan switch (är för kass).
Har läst att många monterar bak på JJ, men det verkar mest vara för folk som nödvändigt ska köra med mycket plöstryck ute i offpisten, men jag är normalt Telisåkare så plöstrycket är minimalt, även med alpingrejor står jag mitt på skidorna. Har dessutom rätt mjuka pjäxor.

farsan56

Aktiv medlem
Jag hade gått på 11 bak. Dom är så lättsvängda. Och då får du upp tippen lite när det är löst.
När jag hade telis på dom tyckte jag att dom svängde för mycket, det blev kortsväng hela tiden. Nu är jag en usel telemarkare som åker allt för sällan.
Hustrun har dom nu med alpinbindning på som offpistskida. Perfekta i tajt svensk skog.

Tackar. Då får det nog bli så. Jag är ganska bra på telemark och tycker också att dom svänger lite väl snabbt, så det blev mycket paralellsväng.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Det är ju en väldigt lekfull och svängig skida så frågan är ju om du vill ha mer eller mindre av de egenskaperna. Sen är det ju inga drastiska ändringar så inget av dem lär bli fel.
Jag åker själv JJ och hade lätt flyttat bak men det beror på att skidan inte passar min åkstil så bra

Tack för alla bra svar!

Jag brukar gilla fram bättre, i alla fall på Telemark (som jag nästan bara kör). Med fram så är det lättare att få i kanterna i pist och skidorna sladdar inte utan skär mer. Å andra sidan är jag askass på alpin så jag vet inte vad det är jag förlorar? Om jag monterar fram, kommer dom bli jättedåliga i lössnö då? Jag tänker att jag helt enkelt kan stå lite längre bak (mindre tryck på plösen) men då kanske man lätt får bakvikt? Som sagt, jag har kört Telemark senaste 20 åren med undantag av enstaka toppturer med alpina grejor, så jag vet inte vad jag gillar.
Dessa skidor ska jag ha i Svenska backar är det tänkt, har tröttnat på Telemark i såna. Så det blir pistcarving, skog och inte alltför djup lössnö.
Ju mer lekfull och svängig desto bättre. Vem vill åka fort när man bara har typ 400 höjdmeter i bästa fall.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Som sagt, inget av alternativen kommer bli dåligt och marginella skillnader skulle jag tro. Om du brukar stå mitt på skidan och gillar att skidan går lätt in i sväng så flytta fram.
För mig dyker skidan lätt i lössnö men det beror också på att jag ligger på fram på skidan. Jag tror dock knappast jag skulle känna någon skillnad på +0,5

Pillard

Aktiv medlem
Noterar att tråden mest halkade in på frågan om huruvida man ska gå fram eller bak. Om hålen faktiskt är lagade med ordentlig epoxi skulle iaf jag montera där de ska vara istället.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Om du pluggar de gamla hålen ordentligt, så kan du montera riktigt nära och det kommer sannolikt ändå att fungera bra.
Har ägt nästan samtliga årsmodeller av JJ, JJ 2.0, ARV 116 JJ och ARV 116 JJ UL och skulle varje dag i veckan rekommendera att hellre montera 11 mm bak än 5 mm fram i ditt läge.

Noterar att tråden mest halkade in på frågan om huruvida man ska gå fram eller bak. Om hålen faktiskt är lagade med ordentlig epoxi skulle iaf jag montera där de ska vara istället.
Hålen som är i vägen sitter så att halva nya hålet hamnar i epoxi och andra halvan i trä. Dom är från ett något smalare hålmönster från en av de tre andra bindningar som suttit på skidan. Nya Dynafit-skruvarna tänkte jag också sätta med epoxi.

Pillard

Aktiv medlem
Hålen som är i vägen sitter så att halva nya hålet hamnar i epoxi och andra halvan i trä. Dom är från ett något smalare hålmönster från en av de tre andra bindningar som suttit på skidan. Nya Dynafit-skruvarna tänkte jag också sätta med epoxi.
Jag har dragit skruv så tidigare och det har funkat bra. Då har jag inte ens använt epoxi vid monteringen utan bara fuktsäkrat med trälim. Jag trodde att det skulle vara mer besvärligt att borra rakt när det är olika material men det gick förvånansvärt smidigt

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp