Min första lavinupplevelse.

Schubertan1997

Aktiv medlem
Hej Freeride.

Här kommer en redogörelse för en dag som jag hoppades att jag aldrig skulle behöva uppleva.

Jag befinner mig i Zermatt, och hade min hittills bästa dag idag, med sol och allt puder som fallit senaste dagarna. Efter härliga åk på Gornergrat skulle jag ner till Furi för att ta gondolen upp igen för att äta. På nervägen ser jag den största lavin jag någonsin sett. Hela bergsidan släppte.

Först förstod jag inte om det var folk i, så jag åkte upp på en kam för att skapa en bättre överblick över situationen, och hörde då av andra svenskar att det saknades folk. Så vi pulsade genom snön och började sökningen, som snabbt ledde oss till ett par pjäxor som stack upp ur käglan. Vi grävde fram honom, och hand huvud var krossat, då hjälmen slitits sönder. Har aldrig sett en död människa, och nu låg den en framför mig, efter att ha utfört sporten jag älskar mest.

Vi fortsatte sökningen förgäves, vi hittade prylar men inga fler signaler från transcievers. Vi blev tillslut ivägschasade av fjällräddningen, och jag har aldrig känt mig så arg och otillräcklig innan. Hur fan kan man åka ut på en 30+ gradig sluttning som lapat sol fram till 14:10? Vårt sällskap hade aktivt undvikit bergsidan hela resan av just denna anledning. Det var ju en 4:a på lavinskalan dessutom. Och samtidigt så hade man velat göra så mycket mer.

Jag skrev detta i affekt, och kan vara ett tråkigt men kanske nödvändigt inlägg på denna sidan. Idag kom två personer inte hem från berget. Var försiktiga, så ni slipper gräva upp en medmänniska. För det unnar jag ingen.

På bilderna syns brottkanten, som går över hela sluttningen, och höjden på brottkanten samt Fatmapprofil

Med vänlig hälsning, Jakob

Bilagor

• IMG_8623.jpeg
    IMG_8623.jpeg
    694.7 KB · Besök: 1,941
  • IMG_8629.jpeg
    IMG_8629.jpeg
    342.3 KB · Besök: 1,880
  • IMG_8639.jpeg
    IMG_8639.jpeg
    393.6 KB · Besök: 1,894
Hej Freeride.

Här kommer en redogörelse för en dag som jag hoppades att jag aldrig skulle behöva uppleva.

Jag befinner mig i Zermatt, och hade min hittills bästa dag idag, med sol och allt puder som fallit senaste dagarna. Efter härliga åk på Gornergrat skulle jag ner till Furi för att ta gondolen upp igen för att äta. På nervägen ser jag den största lavin jag någonsin sett. Hela bergsidan släppte.

Först förstod jag inte om det var folk i, så jag åkte upp på en kam för att skapa en bättre överblick över situationen, och hörde då av andra svenskar att det saknades folk. Så vi pulsade genom snön och började sökningen, som snabbt ledde oss till ett par pjäxor som stack upp ur käglan. Vi grävde fram honom, och hand huvud var krossat, då hjälmen slitits sönder. Har aldrig sett en död människa, och nu låg den en framför mig, efter att ha utfört sporten jag älskar mest.

Vi fortsatte sökningen förgäves, vi hittade prylar men inga fler signaler från transcievers. Vi blev tillslut ivägschasade av fjällräddningen, och jag har aldrig känt mig så arg och otillräcklig innan. Hur fan kan man åka ut på en 30+ gradig sluttning som lapat sol fram till 14:10? Vårt sällskap hade aktivt undvikit bergsidan hela resan av just denna anledning. Det var ju en 4:a på lavinskalan dessutom. Och samtidigt så hade man velat göra så mycket mer.

Jag skrev detta i affekt, och kan vara ett tråkigt men kanske nödvändigt inlägg på denna sidan. Idag kom två personer inte hem från berget. Var försiktiga, så ni slipper gräva upp en medmänniska. För det unnar jag ingen.

På bilderna syns brottkanten, som går över hela sluttningen, och höjden på brottkanten samt Fatmapprofil

Tack för att du delar med dig, det är en bister påminnelse som är nyttig att få för alla som håller på med offpist-åkning.

Tack för att du delar med dig. Har tyvärr själv erfarenhet att vara i first line då olyckan e framme o kan ännu nu över 10 år senare ha mardrömmar om det. Så sök samtalstöd eller om du har ngn att prata med. Fast det kan kännas onödigt nu kan det hjälpa dig längre fram❤️

Senast ändrad:
Tack för ditt inlägg. Heder åt ditt deltagande, de flesta människor smiter när skiten träffar fläkten.
Som Emmis skrev så är det viktigt att du tar hand om dig själv nu och att du gör det omgående, du vill inte ha den här upplevelsen med dig i åratal framöver. Jag har varit med om liknande trauma både som drabbad och som hjälpare, dock inte inom skidåkning och debriefing ÄR nödvändig (för de flesta). Återigen, snyggt jobbat!

Det där vill man aldrig uppleva... Vi hade funderingar på att dra dit på måndagen, men det kändes för sketchy med all vind och värme. Glad för det nu så här i efterhand.

Hej,
Jag och min familj var också med i sökningen efter att hitta de försvunna personerna. Måste säga tack till dig för ditt agerande. Det var proffsigt och hjälpsamt. Jag har själv aldrig upplevt ngt liknande tidigare och det var en tråkig lärdom för livet!
Måste passa på att säga att man blir stolt över svenskarnas agerande då 80% av sökarna var svenskar med utrustning.
Blev också förvånad över att vi inte fick hjälpa till längre när räddningstjänsten dök upp.
My Sandgren

Det har nu dykt upp video på lavinen på instagram. Meteovalledaosta är kontot. Svårt att förstå just hur stor lavinen var innan man såg den. Och ja, det är väldigt brant där så inte konstigt att den gick. När jag var i området vecka 11 såg man hur det hade gått många mindre laviner där.

Tack för all fin feedback, det betyder mycket att ha ett sånt här ställe med likasinnade att få skriva av sig på. :giggle:

Hej,
Jag och min familj var också med i sökningen efter att hitta de försvunna personerna. Måste säga tack till dig för ditt agerande. Det var proffsigt och hjälpsamt. Jag har själv aldrig upplevt ngt liknande tidigare och det var en tråkig lärdom för livet!
Måste passa på att säga att man blir stolt över svenskarnas agerande då 80% av sökarna var svenskar med utrustning.
Blev också förvånad över att vi inte fick hjälpa till längre när räddningstjänsten dök upp.
My Sandgren
Hej My,

Hoppas att du repat dig. Tack för att ni var med och hjälpte till, jag och min tjej tyckte att det var väldigt skönt att det var så många svenskar där och att alla gjorde sitt yttersta i letandet. Man blir som du säger, väldigt stolt över oss som folk.

Det har nu dykt upp video på lavinen på instagram. Meteovalledaosta är kontot.

Fantastiskt jobbat av alla som var där.

På samma konto lades ett par dagar tidigare nedanstående bild upp som visar den inblåsta sanden från Sahara med följande översatta text "Sanden på pälsen är en svaghet för de överlappande skikten, förutom att minska reflektionsförmågan hos solstrålar orsakade av snö, främjar smältning."

1712140847036.png

Vi var någon dal bort, och på fredagen var det puder, lördag hade all snö blåst bort och det var ett stenhårt aningen brunt lager överallt. Jag gissade att det var ett fruset lager av regn och sand. Verkligen stenhårt. Plus 30-40cm nysnö på det och det blir extremt sketchy.

Undrar hur många av dom omkomna som hade sändare och utrustning för offpist. Det är klart en ABS skyddar ju inte mot att slå i huvudet tyvärr.

Minst en av de döda var Amerikan.
Jag gissar att antalet amerikanska gäster ökat sedan Zermatt gick in i Ikonpass.

Lätt att se framför sig Amerikaner som är vana vid att ”inbounds” är safe. Funkar ju inte så i alperna…

Intressant att en blev räddad av Recco:
Det blev nyligen uppmärksammat att Recco knappast räddat några liv (men ibland kan det vara till hjälp att hitta döda)

Läs mer:

Läste här att två hittades via tranceiver, en med RECCO och en via GPS-signal från mobiltelefon (vet inte hur exakt). Enligt utsago från räddningschefen i Zermatt.

Kan tänka mig att det är därför som räddningstjänsten inte vill ha hjälp i ett senare skede. Finns risk att andra har på mobiltelefoner, har transcievers i fel läge, har recco mm som kan störa letandet. Men all cred till er som hjälpte att söka!

Skrev tidigare inlägg i annan tråd om skillnaden i sprängning mellan Sverige och Norge. Hur är skillnaden mellan alpländer? Kan personligen tycka att den typ av sluttning borde fått en salva.
Jag förstår tanken, och det är inte så att jag tycker tvärt emot, men en hel del lavinproblem är ju övergående. Efter några upptinings- och återfrysningscykler senare i april eller maj kanske den där snön är skillnaden mellan åkbart och inte åkbart en dag då det hade varit förhållandevis säkert. Speciellt om lagret under var brunt av sand. Blir en avvägning helt enkelt.

Kan inte riktigt svara på grundfrågan då jag nästan bara åkt i Frankrike av alpländerna men min erfarenhet är att det verkar skilja sig en del mellan orterna, kanske mer än mellan länderna?

Skrev tidigare inlägg i annan tråd om skillnaden i sprängning mellan Sverige och Norge. Hur är skillnaden mellan alpländer? Kan personligen tycka att den typ av sluttning borde fått en salva.
I Schweiz är det i alla fall klart, det som skulle kunna ramla över pist etc. säkras, resten inte.
Tyvärr vimlar det ju av liknande sluttningar i Alperna. Om de alla måste säkras skulle de i princip aldrig hinna öppna dagar efter det snöat. Alternativt stora investeringar i säkringsanläggningar. Vet hur mycket sprängningar man kan höra i Engelberg om morgnarna, det är ju bara en bråkdel av vad de har att hålla koll på i Zermatt.

Verkar tyvärr som att en person till saknas, inte hittad trots ytterligare sökning. Länk. 😔

Kan tänka mig att det är därför som räddningstjänsten inte vill ha hjälp i ett senare skede. Finns risk att andra har på mobiltelefoner, har transcievers i fel läge, har recco mm som kan störa letandet. Men all cred till er som hjälpte att söka!
Och antagligen också för att man inte vill riskera liv på icke-räddningspersonal i ett sökande där utsikterna för att hitta överlevande är små.

Hej Freeride.

Jobbig och fruktansvärd upplevelse. Och djäkligt bra att du skrev om det på Freeride. Det du skriver når många. Och vi som tar del av det når ännu fler genom informerat och genomtänkt beteende i och utanför pisten. Stort tack!/Per

Bra poäng kring att sluttningen något senare ändå hade frusit. Att spränga när det dumpat 30 cm ter sig naturligt. Att stänga av liftar efter kl.12 för att spränga kanske borde också falla sig mer naturligt, särskilt i alperna med större solpåverkan. Oerhört stor lavin som går i ett åk du kan åka från botten av lift och komma in i annan pist. En sydvänd hummelbrant.

Tillbaka
Topp