Puderskidor alperna 24/25. Tips?

Hej

Mitt namn är Linus Cederlund och jag är på jakt efter ett par riktiga puderskidor och har problem med att hitta några som passar mig bra. Jag ska säsonga i alperna (Val-d'I'sere) 24/25. Jag har just nu ett par Atomic Bent Chetler 100 som enligt mig funkar till allt (körda 2 veckor).
Har gjort min research och velar mellan Norse 110 och K2 Reckoner 112 men min far kom med en bra poäng att nu när jag var nere i Serre Chevalier för en vecka sedan, så kan det vara skönt att ha ett par styvare off-piste skidor för t.ex om man inte kör rent puder, för då kan det vara lättare att skidan inte följer spåret och skär enklare. Tycker väldigt mycket om poppig/lekfull skida (vilket ovanstående nämnda verkar vara), men har inte tillärckligt med erfarenhet inom djup puder för att avgöra!

Så söker en skida som är egentligen:
- Gjord för djupsnö/puder (behöver ej funka i pisten, gärna ren off-piste/freeride)
- Poppig/lekfull
- Twintippig
- Över 188cm

Om mig:
194cm, 85kg, 20 år.
Avancerad skidåkare (pist)
Confirmé-Avancerade åkare (offpiste)

All rådgivning uppskattas! :)

Mvh,

Linus Cederlund

Blizzard Rustler 11. Kör den i all typ av snö i Alperna, funkar kanon. Finns i 186 och 192 cm i nya varianten om jag minns rätt. Förra modellen kan du nog hitta till bra pris, 188 eller 192 cm.
Oavsett skulle jag rekommendera något runt 115 mm under fot om du inte bara tänkt åka offpist när det är puder.

Blizzard Hustle 11 192cm poppigare än Rustler och finns till bra kurs nu.
Har själv både Rustler och Hustle... gillar Hustle skarpt!

Svårt att ge tips om skidor det är lite som konst, det finns fler åsikter än skillnader på skidor;)
Skaffa något fett och kör, kommer det ett megadump så är det sista du funderar på att du har exakt rätt skidor för dom kommer ändå va för små!
Mvh

Om du klarar dig fint på Bent 100 kanske det funkar bra med något riktigt brett men inte alltför hårt som komplement. (Skulle spontant säga att Benten är aningen för liten för din storlek)

Jag är 192cm 85kg och gillar K2 Reckoner 122 191cm (är eg 193cm då K2 mäter lite annorlunda) Den är lite mjuk i tailen så bör monteras på "team" eller kanske t.o.m någon cm framför för mer support bakåt. I alla fall är det väldigt mycket mer skida än Bent 120 eller Armadas hårdaste BC-twin Whitewalker.

Blizzard-skidorna är väl varken twintip och ligger dessutom med midjan långt bak (-7,5 cm monteringspunkt redan på 180-längden)

Faction har breda twins upp till 190cm där Mana 3 och 4 är rejält styva och poppiga, klarar din storlek utan problem. Har själv 3:an i 190 och det är ingen skida man söndagsåker med direkt. Prodigy är den lite snällare serien, mjukare och med mer taper.

Tack för tipset om Icelantic btw, trodde de var som On3p och Moment dvs endast för Nordamerikanska marknaden. Där borta stannar man inte runt 186 cm som är vanligt i EU. Om det beror på att jänkare i regel är tyngre låter jag vara osagt. :)

Blizzard Hustle 11 192cm poppigare än Rustler och finns till bra kurs nu.
Har själv både Rustler och Hustle... gillar Hustle skarpt!

Svårt att ge tips om skidor det är lite som konst, det finns fler åsikter än skillnader på skidor;)
Skaffa något fett och kör, kommer det ett megadump så är det sista du funderar på att du har exakt rätt skidor för dom kommer ändå va för små!
Mvh
Får man flika in en fråga. Kan beskriva lite mer om skillnaden mellan R11 och H11? Jag har kört lite på gamla R11 i 188 och gillade skidan i stort, framförallt att den var väldigt trygg och allround men för min nivå och vikt (68 kg) blev det lite mastig i längden, framförallt i lägre farter.Funderade då på R11 i 180 eller H i 188 om det är stor skillnad

Jag har kört Völkl Revolt 121 i flera år med en pistskida som komplement. I år bytte jag pistskidan mot en Bent 100 för att jag ville ha något som är mer allround. Har mest åkt i Ramundberget och trodde att det skulle bli 90% på Bent men jag tycker Revolt är överlägsen utanför så länge som det inte bara är hårt. Så det blir under hälften av tiden på Bent. Största skillnaden är nog i uppkörd lössnö där Revolten är mycket bättre. Tänker mig att uppkörd lössnö kommer vara ett vanligt underlag. Så om jag skulle säsonga själv skulle jag ta med mig dessa skidor - eller hitta något mitt emellan och bara ta med ett par. Ett problem med två par är ju att systemen är så stora så det är ju ofta svårt att byta skidor under dagen.

Jag har kört Völkl Revolt 121 i flera år med en pistskida som komplement. I år bytte jag pistskidan mot en Bent 100 för att jag ville ha något som är mer allround. Har mest åkt i Ramundberget och trodde att det skulle bli 90% på Bent men jag tycker Revolt är överlägsen utanför så länge som det inte bara är hårt. Så det blir under hälften av tiden på Bent. Största skillnaden är nog i uppkörd lössnö där Revolten är mycket bättre. Tänker mig att uppkörd lössnö kommer vara ett vanligt underlag. Så om jag skulle säsonga själv skulle jag ta med mig dessa skidor - eller hitta något mitt emellan och bara ta med ett par. Ett problem med två par är ju att systemen är så stora så det är ju ofta svårt att byta skidor under dagen.
Är inte Revolten lite som en modernare version av Salomon Rocker 2 122? Dvs en stabil sak som går att plöja på skär över och genom det mesta. Tänker mig att den är aningen styvare än Reckonern.
Troligen ett värdigt alternativ för en större åkare.

Det låter som Black Crows Anima skulle kunna vara ett alternativ. Twin tip, lekfull men viker inte ner sig när det blir hårdare. Finns i längderna 189 och 194.

Låter som du först behöver fundera över vad du värdesätter i skidorna. Styvare skidor är generellt stabilare men lite tristare i lössnön. Du kan bränna på mer i offpisten när det är uppkört, skare eller bara generellt sätt svårare snö.
Mjukare skidor blir lite mer instabila i ovan nämnda före men däremot så är de (iaf i min mening) oftare roligare och mer lättåkta i puder.
Välj skida utifrån vad du prioriterar.
(Personligen föredrar jag lite mjukare skidor som är lättsvängda och inte behöver drivas aggressivt för att vakna till liv.)
Jag kör i dagsläget på Norse Freeride som jag gillar skarpt. Det är ingen regelrätt twintip dock. Det finns så många bra skidor i dagsläget att du säkert hittar rätt bara du läser på ordentligt, kolla Blister.
Både K2 Reckoner & Völkl Revolt 121 verkar vara bra skidor men som jag tyvärr inte haft möjlighet att testa.

Kan ju kasta in Rossignol Black Ops 118 här som checkar alla dina boxar utom längden. Den är dock tung som sjutton och kanske inte något som passar jättebra för tajt skog med sina 25 meters radie. 😅

Hej

Mitt namn är Linus Cederlund och jag är på jakt efter ett par riktiga puderskidor och har problem med att hitta några som passar mig bra. Jag ska säsonga i alperna (Val-d'I'sere) 24/25. Jag har just nu ett par Atomic Bent Chetler 100 som enligt mig funkar till allt (körda 2 veckor).
Har gjort min research och velar mellan Norse 110 och K2 Reckoner 112 men min far kom med en bra poäng att nu när jag var nere i Serre Chevalier för en vecka sedan, så kan det vara skönt att ha ett par styvare off-piste skidor för t.ex om man inte kör rent puder, för då kan det vara lättare att skidan inte följer spåret och skär enklare. Tycker väldigt mycket om poppig/lekfull skida (vilket ovanstående nämnda verkar vara), men har inte tillärckligt med erfarenhet inom djup puder för att avgöra!

Så söker en skida som är egentligen:
- Gjord för djupsnö/puder (behöver ej funka i pisten, gärna ren off-piste/freeride)
- Poppig/lekfull
- Twintippig
- Över 188cm

Om mig:
194cm, 85kg, 20 år.
Avancerad skidåkare (pist)
Confirmé-Avancerade åkare (offpiste)

All rådgivning uppskattas! :)

Mvh,

Linus Cederlund

Hej!
Jag är 197 cm, runt 100 kg, kör WhiteDot Preacher, carbonlight.
Kan va svår att få tag på, men fantastisk, även om jag skulle vilja ha en längre skida. Funkar mycket bra i pist och fantastisk utanför.
Manne

Åker du ofta i 2d snö? Har aldrig upplevt det..😉
Hehe :D Armada ARG II har radius på 50 m. Är den trög skida i skogen?

Begreppet "3d snö" används rätt ofta när man beskriver skidans egenskaper i förhållande där du inte skärande svängar (läs: du åker offpist).

Senast ändrad:
Blizzard Rustler 11. Kör den i all typ av snö i Alperna, funkar kanon. Finns i 186 och 192 cm i nya varianten om jag minns rätt. Förra modellen kan du nog hitta till bra pris, 188 eller 192 cm.
Oavsett skulle jag rekommendera något runt 115 mm under fot om du inte bara tänkt åka offpist när det är puder.
Håller med om Rustler 11. Riktigt skön skida. Och trots dess bredd går det förvånansvärt bra att köra på bra med i pist också, även om det naturligtvis är stor skillnad mot en ren pistracer. Men i offpisten är den kanon, funkar fint i skogen och går alltså helt ok att lägga på hyfsad kant i pist.

Hehe :D Armada ARG II har radius på 50 m. Är den trög skida i skogen?

Begreppet "3d snö" används rätt ofta när man beskriver skidans egenskaper i förhållande där du inte skärande svängar (läs: du åker offpist).

Hade ju annars varit väldigt roligt med ett Isaac Asimovskt snötäcke. ;)

Jag håller med dig och kanske var lite kort i min beskrivning. Det är en mängd faktorer som spelar in.

Tillbaka
Topp