Tur-guide online för området kring Eresfjord Möre/Romsdal ?

Tele777

Aktiv medlem
Hej, jag och kompis tänker justera resplanen och siktar på området och utgångspunkt Eresfjord i Norge (Möre Romsdal)

Jag hinner förmodligen inte ordna en bra guide-bok till i morgon kväll då vi åker.

Någon som kan tipsa om bra guide on-line?

Gärna med turer med utförsbetonat "tänk" och som går bra att skriva ut.

Gärna också tips om fina turer.
Hittills har vi "Skjorta" som vi tänkt.

Mvh
Emil

P.s. OM någon som bor i Falun, kan ha en guide-bok att låna ut vote det väldigt snällt.

jag har lagt in några turer på Wikiloc i området

Gogsöra, Sjövdöla, Ryssdalsnebba, Kvitfjellett är givna klassiker

På ut.no finns ju oftast rätt mycket info.

Har varit några turer i området. Ut tror jag har en del men då får man ofta bara en version av turen som ibland kan vara missvissande.

strava global heat map
peakbook för att se andras turer

I området men gås från andra sidan. Trolltind, Åbbitinden och Fløtatind.

Det mesta är sagt om online turbeskrivelser. De två som har allra flest turguider skulle jag säga är peakbook.org som @Fredrik- nämnde och friflyt.no. Men för att få tillgång till friflyts turbeskrivelser måste du abonnera på deras tidning/hemsida. Tror friflyt har beskrivelser till 1996 olika toppturer i Norge.

Om det är första gången i området skulle jag absolut rekommendera Flötatind, lång tur men värt det. Skjorta, Trolltind, Ryssdalsnebba och många andra är också fina.

Jag tror det är mindre snö där än normalt. Vill ni skippa att gå med skidorna på ryggen i starten (som ofta är fallet när man ska upp på Skjorta) åk till Ryssdalen och välj mellan Åbbitind, Trolltind eller Ryssdalsnebba.

Det mesta är sagt om online turbeskrivelser. De två som har allra flest turguider skulle jag säga är peakbook.org som @Fredrik- nämnde och friflyt.no. Men för att få tillgång till friflyts turbeskrivelser måste du abonnera på deras tidning/hemsida. Tror friflyt har beskrivelser till 1996 olika toppturer i Norge.

Om det är första gången i området skulle jag absolut rekommendera Flötatind, lång tur men värt det. Skjorta, Trolltind, Ryssdalsnebba och många andra är också fina.

Jag tror det är mindre snö där än normalt. Vill ni skippa att gå med skidorna på ryggen i starten (som ofta är fallet när man ska upp på Skjorta) åk till Ryssdalen och välj mellan Åbbitind, Trolltind eller Ryssdalsnebba.
Väldigt bra !
Kollade på YR.no och det "blåa" området med snö verkar börja precis där med barmark nere i dalarna. Så jag misstänker att det kan bli gå eller förhoppningsvis man kan köra med bil upp en bit innan man kan ta på skidorna.

Har varit rätt lite snö i vinter men har kommit lite mer nyligen.

Man får nog gå lite i början på de flesta turerna men högre upp är det bra.

Finns en facebook grupp som heter "toppturer i nordvest" där man kan fråga.

Kvittfjellet var en tur jag inte visste om men "råkade" ta i påskas. Väldigt fint, där man går upp en väg och ned en annan med transport i dalen (men kan vara för lite snö nu).

Tillbaka
Topp