Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen pin-bindning kommer lösa ut och vara lika säker på samma sätt en alpin bindning är. Kanske nitpicky att säga, men bra att vara medveten om att risken ökarÄr de säkra och löser ut som Shift?
Ok, jag tänkte att nya techbindningar var nästan lika säkra som hybridbindningar.Ingen pin-bindning kommer lösa ut och vara lika säker på samma sätt en alpin bindning är. Kanske nitpicky att säga, men bra att vara medveten om att risken ökar
Hej, har läst och kollat på Fritschi Tecton 13. Den kan vara en kandidat. Har du den själv och kan säga hur bindningen är i svenska fjällen?Om du vill spara vikt och fortfarande ha nästan samma säkerhet som Shift, kolla på Fritschi Tecton eller Vipec. Traditionella tech är ett steg ner.
Ja, jag har både Tecton 12 (äldre version av samma bindning) och 13. Jag är väldigt nöjd. Kan tyvärr inte säga något om svenska fjällen, jag åker bara i schweiziska alperna.Hej, har läst och kollat på Fritschi Tecton 13. Den kan vara en kandidat. Har du den själv och kan säga hur bindningen är i svenska fjällen?
Då skidor, bindningar och pjäxor är en helhet som behöver vara anpassade för varandra så är det svårt att förstå vad som skulle vara en lämplig alternativ bindning då vi inte vet vad de övriga grejerna är för något? Till detta får man väga in åksätt och till vilken typ av åkning du använder grejerna och hur ofta; pist, liftnära turande, turande 1/2 dag, turande 1/1 dag osv. Använder du grejerna till en hel del piståkning skulle jag i varje fall aldrig ersätta hybridbindningen med en ren techbindning med tanke på säkerhet, elasticitet och förmåga till kraftöverföring. Strävar du efter att det skall gå lättare uppför behöver du även ha pjäxor med rimlig vikt och framförallt stort rörelseomfång i gåläget (ROM), avslutningsvis rätt val av stighudar sparar vikt och energi tack vara bättre glidförmåga.Hej, är sugen på att ersätta mina Salomon Shift mot några lättare.
Jag har som sagt Shift samt skidor med 110 i midja. Det blir rätt tungt när jag turar en hel dag.Då skidor, bindningar och pjäxor är en helhet som behöver vara anpassade för varandra så är det svårt att förstå vad som skulle vara en lämplig alternativ bindning då vi inte vet vad de övriga grejerna är för något? Till detta får man väga in åksätt och till vilken typ av åkning du använder grejerna och hur ofta; pist, liftnära turande, turande 1/2 dag, turande 1/1 dag osv. Använder du grejerna till en hel del piståkning skulle jag i varje fall aldrig ersätta hybridbindningen med en ren techbindning med tanke på säkerhet, elasticitet och förmåga till kraftöverföring. Strävar du efter att det skall gå lättare uppför behöver du även ha pjäxor med rimlig vikt och framförallt stort rörelseomfång i gåläget (ROM), avslutningsvis rätt val av stighudar sparar vikt och energi tack vara bättre glidförmåga.
Låter tungt med din setup vid turande en hel dag, då förstår jag du vill kapa lite vikt! ATK Raider 11/13/15 är min nya referensbindning för turande hela dagar. Med freeride spacer så är också kraftöverföringen väldigt bra. Extremt nöjd med mina! Strular aldrig och är väldigt användarvänligaHar du nå’t bra förslag på paket? ATK verkar vara en bra bindning men inte lika säker som en Tecton 13?
Spännande. Aldrig haft nåt problem själv,inte heller kompisen som kör på tecton 12. Var det efter att de gick eller efter att de åkt?Jag tycker inte att Tecton är det bästa valet enbart för touring. Jag har varit med flera gånger när häldelen i någons Tecton har isat och det har blivit krångel.
Haft is i häldelen en gång efter åkning i kramsnö typ. Kunde inte få över i gåläge för det hade blivit is under/bakom pjäxan. 10 sekunder krafsande med staven senare var det löst.Spännande. Aldrig haft nåt problem själv,inte heller kompisen som kör på tecton 12. Var det efter att de gick eller efter att de åkt?
Plum Guide 12Jag har som sagt Shift samt skidor med 110 i midja. Det blir rätt tungt när jag turar en hel dag.
Tecton 13 är lättare än Shift men det är andra saker som också väger in: pjäxor, skidor och hudar….
Har du nå’t bra förslag på paket? ATK verkar vara en bra bindning men inte lika säker som en Tecton 13?
Nu jämför du plommon och aprikos här.Plum Guide 12
Funkar alltid
Efter att vi hade gått. Tex i Japan var det två killar med Tectons och båda två hade likadana problem samtidigt.Spännande. Aldrig haft nåt problem själv,inte heller kompisen som kör på tecton 12. Var det efter att de gick eller efter att de åkt?
Har du åkt med den?Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad).
Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite.
1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern.
Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat.
2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra.
3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar.
Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det.
Då är det alltså en tyngre ATK från ett företag som har mycket mer begränsad erfarenhet att bygga techbindningar? Jag ser fortfarande inte charmen.Har du åkt med den?För mig matchar DIN bra. Nya modellen har ställbar DIN som jag skrev ovan.
Det bästa med bindningen är väl att alla tre gålägena är tillgängliga utan att behöva vrida häldelen mens man går.
Hur är setupen tänkt att användas? 100 % turande? ...eller 75 %, 50 % eller 25 % turande och resten liftburet? Jag skulle aldrig köpa en ren tech-bindning om tanken är att åka liftburet mer än 20 % av tiden med de bindningarna. Förlusten i säkerhet när det gäller elasticitet och generell tillförlitlighet är för stor. Då är det bättre att gå med tyngre utrustning än att löpa en större risk för skador.Jag har som sagt Shift samt skidor med 110 i midja. Det blir rätt tungt när jag turar en hel dag.
Hej, vilken ATK rekommenderar du? Jag kommer tura enbart nästa säsong i svenska fjällen.Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad).
Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite.
1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern.
Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat.
2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra.
3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar.
Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det.
Raider, Crest eller Haute route efter smak och behag och vad för skida du har samt åktstil etc.Hej, vilken ATK rekommenderar du? Jag kommer tura enbart nästa säsong i svenska fjällen.
Jag tycker Raider/Raider evo med freeride spacer är helt klart en go to för den som vill driva större skidor.Hej, vilken ATK rekommenderar du? Jag kommer tura enbart nästa säsong i svenska fjällen.