Ersätta Salomon Shift med Salomon MTN Tour?

muggen

Medlem
Hej, är sugen på att ersätta mina Salomon Shift mot några lättare. Hur är Salomon MTN Tour?
Är de säkra och löser ut som Shift? Mina Shift är jag helt säker med att de löser ut som de skall.

Hej, har läst och kollat på Fritschi Tecton 13. Den kan vara en kandidat. Har du den själv och kan säga hur bindningen är i svenska fjällen?
Ja, jag har både Tecton 12 (äldre version av samma bindning) och 13. Jag är väldigt nöjd. Kan tyvärr inte säga något om svenska fjällen, jag åker bara i schweiziska alperna. ;)
För mig är den väldigt stabil och pålitlig, kör pist på försäsong och sen alla sorters snö offpist resten av vintern. Kommer knappt ihåg när jag tappade en skida senast, men de har alltid löst ut när det behövts.
Turar inte så mycket, men de är smidiga att gå med och lätt att byta mellan gå- och åkläge.

Kör mest på ganska stora skidor (Blizzard Rustler 10 och 11). Är 176 cm och runt 70 kg. Ställer de på DIN 7, vilket väl är i underkant av rekommenderat.

Jag har en Tecton 13 (tror Kalle också, om jag minns rätt). Helnöjd. Den har alltid löst ut när den skulle, men jag har inte fått en tjuvsläpp än. Kör den på rätt låg DIN, samma som med Griffon eller liknande. (Och jag kör alltid rätt låg, ca 7.5 med mina 73 kg). När man får Bindningen känns den plastigt, men allt verkar hålla väldigt bra. Jag känner ingen skillnad när jag åker på de eller alpinbindningar. Men är kanske för dåligt för det, vad vet jag. Kör de på ett par Bonafides i 187 cm.
Att komma in och ut är nånstans mellan ren tech och alpint. Tån är lite enklare än ren tech, men krångligare än alpin, såklart. När det är riktigt kallt, dvs under -20 upplevde jag att lilla sparken som stänger bindningen när man trycker ner foten var lite trög, dvs det blev lite krångligare att komma in. Men ingen fara. Det går alltid att "hålla emot" med staven eller delöppna bindningen för att sortera tån.
Ställa om till gåläge är sjukt enkelt och snabbt. Riktigt bra att gå med, bra hälhöjare osv.
Letar man efter en hybridbindning med prio mer mot att tura så är det helt klart en Tecton. Även om man vill ha en biffig turbindning skulle jag välja tecton. Den är inte mycket tyngre (eller inget alls) än många biffiga turbindningar typ dynafit rotation osv.
Som sagt, jag är helnöjd. Dock är de tyngre än MTN Tour eller ATK bindningar.

Edit: Kalle samtidigt ;)
Edit2: Har man pengarna så skulle jag satsa på ATK Freeraider 15 EVO. Men den kostar...

Hej, är sugen på att ersätta mina Salomon Shift mot några lättare.
Då skidor, bindningar och pjäxor är en helhet som behöver vara anpassade för varandra så är det svårt att förstå vad som skulle vara en lämplig alternativ bindning då vi inte vet vad de övriga grejerna är för något? Till detta får man väga in åksätt och till vilken typ av åkning du använder grejerna och hur ofta; pist, liftnära turande, turande 1/2 dag, turande 1/1 dag osv. Använder du grejerna till en hel del piståkning skulle jag i varje fall aldrig ersätta hybridbindningen med en ren techbindning med tanke på säkerhet, elasticitet och förmåga till kraftöverföring. Strävar du efter att det skall gå lättare uppför behöver du även ha pjäxor med rimlig vikt och framförallt stort rörelseomfång i gåläget (ROM), avslutningsvis rätt val av stighudar sparar vikt och energi tack vara bättre glidförmåga.

Då skidor, bindningar och pjäxor är en helhet som behöver vara anpassade för varandra så är det svårt att förstå vad som skulle vara en lämplig alternativ bindning då vi inte vet vad de övriga grejerna är för något? Till detta får man väga in åksätt och till vilken typ av åkning du använder grejerna och hur ofta; pist, liftnära turande, turande 1/2 dag, turande 1/1 dag osv. Använder du grejerna till en hel del piståkning skulle jag i varje fall aldrig ersätta hybridbindningen med en ren techbindning med tanke på säkerhet, elasticitet och förmåga till kraftöverföring. Strävar du efter att det skall gå lättare uppför behöver du även ha pjäxor med rimlig vikt och framförallt stort rörelseomfång i gåläget (ROM), avslutningsvis rätt val av stighudar sparar vikt och energi tack vara bättre glidförmåga.
Jag har som sagt Shift samt skidor med 110 i midja. Det blir rätt tungt när jag turar en hel dag.
Tecton 13 är lättare än Shift men det är andra saker som också väger in: pjäxor, skidor och hudar….

Har du nå’t bra förslag på paket? ATK verkar vara en bra bindning men inte lika säker som en Tecton 13?

Senast ändrad:
Jag tycker inte att Tecton är det bästa valet enbart för touring. Jag har varit med flera gånger när häldelen i någons Tecton har isat och det har blivit krångel.

Har du nå’t bra förslag på paket? ATK verkar vara en bra bindning men inte lika säker som en Tecton 13?
Låter tungt med din setup vid turande en hel dag, då förstår jag du vill kapa lite vikt! ATK Raider 11/13/15 är min nya referensbindning för turande hela dagar. Med freeride spacer så är också kraftöverföringen väldigt bra. Extremt nöjd med mina! Strular aldrig och är väldigt användarvänliga 👍Pjäxor i segmentet Dynafit Radical Pro eller Tecnica Zero G Tour Pro lämpliga. Dynafit att föredra då gåläget har mer ROM🔥

Jag tycker inte att Tecton är det bästa valet enbart för touring. Jag har varit med flera gånger när häldelen i någons Tecton har isat och det har blivit krångel.
Spännande. Aldrig haft nåt problem själv,inte heller kompisen som kör på tecton 12. Var det efter att de gick eller efter att de åkt?

Spännande. Aldrig haft nåt problem själv,inte heller kompisen som kör på tecton 12. Var det efter att de gick eller efter att de åkt?
Haft is i häldelen en gång efter åkning i kramsnö typ. Kunde inte få över i gåläge för det hade blivit is under/bakom pjäxan. 10 sekunder krafsande med staven senare var det löst. 🤷‍♂️ Annars inga problem. Jämfört med meck som verkar vanligt med Shift och lösa delar på andra hybrid så känns det överkomligt.

Sen skulle jag nog inte heller sätta Tecton på några rena turskidor.

Jag har som sagt Shift samt skidor med 110 i midja. Det blir rätt tungt när jag turar en hel dag.
Tecton 13 är lättare än Shift men det är andra saker som också väger in: pjäxor, skidor och hudar….

Plum Guide 12
Funkar alltid

Vad tror vi om Shift 2 då? Det går ju att fynda Shift på diverse reor. Men är Shift 2 så pass förbättrad att det är värt att vänta?

För mig har Salomon MTN Tour funkat fantastiskt bra! Hade först Shift på mina 105:or men vi turade så mycket att jag bytte till mina MTN istället. Har kört dem lika hårt i pisten som med mina Shift. De löser ut när de ska utan att tjuvlösa. Skulle inte köra klippor eller hopp med dem, då känns Shift:en tryggare.
Jag älskar bindningen. Vill man ha finlir med DIN-inställningarna så finns det på den nya MTN-modellen.
På Touren är det ju bara tre DIN-värden - dam, herr, expert. Herr funkar perfekt för mig.

Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad).

Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite.

1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern.

Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat.

2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra.

3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar.

Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det.

Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad).

Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite.

1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern.

Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat.

2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra.

3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar.

Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det.
Har du åkt med den? 🙂 För mig matchar DIN bra. Nya modellen har ställbar DIN som jag skrev ovan.
Det bästa med bindningen är väl att alla tre gålägena är tillgängliga utan att behöva vrida häldelen mens man går.

Har du åkt med den? 🙂 För mig matchar DIN bra. Nya modellen har ställbar DIN som jag skrev ovan.
Det bästa med bindningen är väl att alla tre gålägena är tillgängliga utan att behöva vrida häldelen mens man går.
Då är det alltså en tyngre ATK från ett företag som har mycket mer begränsad erfarenhet att bygga techbindningar? Jag ser fortfarande inte charmen.

Den fungerar säkert jättebra, men det finns bindningar som är mycket bättre. En Fiat 500 funkar bra som bil, men är ett sämre köp än en Mercedes A-klass med samma pris/skick/etc... (Med viss reservation för att jag har väldigt dålig koll på bilar, men jag hoppas att liknelsen funkar)

Hittar förresten ingen information om att det ska finnas en ny version med normal inställning av utlösningsvärdet? Tänker det borde vara front and center på Salomons hemsida för bindningen om så var fallet?

Senast ändrad:
Hur är setupen tänkt att användas? 100 % turande? ...eller 75 %, 50 % eller 25 % turande och resten liftburet? Jag skulle aldrig köpa en ren tech-bindning om tanken är att åka liftburet mer än 20 % av tiden med de bindningarna. Förlusten i säkerhet när det gäller elasticitet och generell tillförlitlighet är för stor. Då är det bättre att gå med tyngre utrustning än att löpa en större risk för skador.

Tänker man sig en del lift, definitivt värt med en hybrid. Duke pt, shift, tecton är alla ok alternativ i den kategorin och skulle säga i den skalan från majoritet luftburet till minoritet

turande enbart kanske nått åk i lift...ATK

Hej, vilken ATK rekommenderar du? Jag kommer tura enbart nästa säsong i svenska fjällen.

Tillbaka
Topp