[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent

Redaktionen

Aktiv medlem
24219166100_95325841ef_k-2000x1331-1-1000x666.jpg

Nästa vinter blir det dyrare att åka skidor. Skistar meddelar nu att man höjer priset på liftkorten med 5,8 procent.

Läs hela artikeln:

Det gäller väl att få ut denna nyhet så vi vänjer oss medan vi kanske tänker att inflationen är på ungefär den nivån som de höjer priserna med. I själva verket är den nu nere på 2,3 % på årsbasis enl KPIF som är rensat från ränteeffekter, och 3,9% enl KPI.

Det kanske är dags att förändra så att liftkort inte är godkända som friskvårdsbidrag. Känns som priserna har skenat efter den förändringen.

Skistar har gjort några tunga investeringar i Åre området, och mer är planerat där. Sedan har det inte hänt så mycket i Vemdalenområdet och det verkar oklart om de får bygga det nya området som planerats. Trist med prishöjningar men knappast överaskande. Vi vill har bättre pister, och längre säsonger o det kostar. Läste att Björnrike skall får förlängd säsong till kommande vinter och det gillar i alla fall jag. Jag misstänker att övriga anläggningar oxså kommer höja, alternativt gör de inga satsningar o då försvinner gästerna.

Så förbannad jävla trött på skistar och deras ockrande efter pengar. Har haft stuga strax utanför Vemdalen i 25 år och de senaste åren höjs allt mer och mer och mer. Varför? Vad är det för ”upplevelse” som kostar så jäkla mycket. Aktieutdelning eller äventyrsbad i Sälen?!?
Din stuga har ökat osannolikt mycket i värde under den perioden; delvis ”tack vare” Skistar.

Om jag var i din sits, skulle jag sälja direkt och istället köpa boende i Lofsdalen, Borgafjäll eller Limone och få en rejäl slant över 😋 (bättre åkning och betydligt billigare Skipass på dessa ställen)

Tycker det verkar ha varit färre folk de två senaste åren när jag har varit i Åre så tvivlar på att inte folket är mer ekonomiskt medvetna nu än tidigare.

Nu är väl skistar dyrast men det kostar rätt mycket i de flesta anlägg och tvivlar på att ett pris på 550 kr vs 650 kr för en dag är det som får folk att välja skidområde eller en charter tur.

Tycker det verkar ha varit färre folk de två senaste åren när jag har varit i Åre så tvivlar på att inte folket är mer ekonomiskt medvetna nu än tidigare.

Nu är väl skistar dyrast men det kostar rätt mycket i de flesta anlägg och tvivlar på att ett pris på 550 kr vs 650 kr för en dag är det som får folk att välja skidområde eller en charter tur.
Jo, det har varit färre besökare i Åre senaste vintrarna men det har Skistar tagit igen på den danska invasionen i sälen/trysil/hemsedal.

👉Självklart är priset på liftkort en viktig faktor.
Blir en enorm skillnad för en familj att köpa veckokort i ex Lofsdalen (1995kr) jämfört med Åre (3000kr)

Skistar har gjort några tunga investeringar i Åre området, och mer är planerat där. Sedan har det inte hänt så mycket i Vemdalenområdet och det verkar oklart om de får bygga det nya området som planerats. Trist med prishöjningar men knappast överaskande. Vi vill har bättre pister, och längre säsonger o det kostar. Läste att Björnrike skall får förlängd säsong till kommande vinter och det gillar i alla fall jag. Jag misstänker att övriga anläggningar oxså kommer höja, alternativt gör de inga satsningar o då försvinner gästerna.
Tunga investeringar i Åre?
På vad då?
Ett liftsystem som till stor det består av sedan mer än 30 år gammalt eftersatt skrot.
Jag tycker att du ska ett studiebesök på några skidorter i Österrike och jämföra standarden, det är klasskillnad.

På vad då?
Ett liftsystem som till stor det består av sedan mer än 30 år gammalt eftersatt skrot.
Jag tycker att du ska ett studiebesök på några skidorter i Österrike och jämföra standarden, det är klasskillnad.
Är det någon större skillnad på mängden av besökare/säsong mellan Åre/Skistar och ställen i Österrike?

På vad då?
I Åre området finns det alltså:
en sittlift som är 1 år gammal
2 snabba sittliftar som är ca 10 år gamla
1 långsam sittlift som är ca 10 är gammel.
VM 8, VM 6 och hummelliften tror jag är under 20 år gamla.
Liften i Duved tror jag också är ca 20 år.
Möjligt att gondolen är ca 25 år.

Några ankarliftar är nog rätt gamla och kabinen är det men det mesta annat tycker jag håller hög klass.

Några ankarliftar är nog rätt gamla och kabinen är det men det mesta annat tycker jag håller hög klass.
Tycker du att det är ”hög klass”?:rolleyes:

Tycker du att det är ”hög klass”?:rolleyes:
Nu vet jag inte vad du jämför med och jag jämför väl inte heller med så mycket men jag tycker det är mer beskrivande att säga hög klass än "30 år gammalt eftersatt skrot." i alla fall.

Ingen av sittliftarna är ens 30 år och de har hittills alltid fungerat när jag har varit där (förutom då när VM 8 var helt ny och en av världens första 8 stolsliftar (har jag för mig) och alltför ofta slutade fungera).

Förstår inte vad det är för lyx som saknas.

Är det någon större skillnad på mängden av besökare/säsong mellan Åre/Skistar och ställen i Österrike?
Är inte riktigt med på vad du menar.
Om alla turistbäddar är fullbelagda så måste Åres liftsystem hantera 4-5 ggr fler personer i förhållande till transportkapaciteten/h jämfört med en genomsnittlig österrikisk skidort. Vecka 9 eller Jul/Nyår t ex, då man lämpligen väljer annan skidort om man inte vill tillbringa en stor del av sina dyra skidsemester stående i liftkö. Sådana betänkligheter behöver man oftast inte ha när det gäller skidorter i Österrike.

Nu vet jag inte vad du jämför med och jag jämför väl inte heller med så mycket men jag tycker det är mer beskrivande att säga hög klass än "30 år gammalt eftersatt skrot." i alla fall.

Ingen av sittliftarna är ens 30 år och de har hittills alltid fungerat när jag har varit där (förutom då när VM 8 var helt ny och en av världens första 8 stolsliftar (har jag för mig) och alltför ofta slutade fungera).

Förstår inte vad det är för lyx som saknas.
Jämför ålder, modernitet, bekvämlighet och kapacitet på Åres liftar jmf med liftarna i det här systemet:
Eller jämför med liftarna i Ischgl/Samnaun systemet.
Jo, Åres liftsystem är till stor del gammalt skrot i jämförelse.

Jämför ålder, modernitet, bekvämlighet och kapacitet på Åres liftar jmf med liftarna i det här systemet:
Eller jämför med liftarna i Ischgl/Samnaun systemet.
Jo, Åres liftsystem är till stor del gammalt skrot i jämförelse.
Vad jag kan se så har liftarna där ofta lite lägre kapacitet än vad liftarna i Åre har. Hur nya de är såg jag inte i översikten.

Men ser inte poängen. Jag har inga problem med de flesta liftarna i Åre. Når man enkelt kan åka 3000 höjdmeter i timmen i VM8 så tycker jag kapaciteten och farten är tillräckligt och jag sitter tillräckligt bra.

Förstår helt enkelt inte en del av kritiken av Åre.

Men bara för att ha det sagt. Om jag kunde sätta mig i bilen några timmar för att komma till alperna skulle jag nog åkt ditt.

Är inte riktigt med på vad du menar.
Om alla turistbäddar är fullbelagda så måste Åres liftsystem hantera 4-5 ggr fler personer i förhållande till transportkapaciteten/h jämfört med en genomsnittlig österrikisk skidort. Vecka 9 eller Jul/Nyår t ex, då man lämpligen väljer annan skidort om man inte vill tillbringa en stor del av sina dyra skidsemester stående i liftkö. Sådana betänkligheter behöver man oftast inte ha när det gäller skidorter i Österrike.
Var placeras genomsnittliga österrikiska skidort i denna lista?
https://www.freeride.se/lista-svenska-skidanlaggningarna-med-flest-antal-skiddagar/

Vad jag kan se så har liftarna där ofta lite lägre kapacitet än vad liftarna i Åre har. Hur nya de är såg jag inte i översikten.

Men ser inte poängen. Jag har inga problem med de flesta liftarna i Åre. Når man enkelt kan åka 3000 höjdmeter i timmen i VM8 så tycker jag kapaciteten och farten är tillräckligt och jag sitter tillräckligt bra.

Förstår helt enkelt inte en del av kritiken av Åre.

Men bara för att ha det sagt. Om jag kunde sätta mig i bilen några timmar för att komma till alperna skulle jag nog åkt ditt.
Tog skidsystemen Zillertal Arena och Ischgl//Samnaun som exempel. Här hittar du inga ”Tväråvalvssläpliftar” eller kabinbanor från 70-talet, systemen består av moderna express-Leitners med huv (ofta 6- eller 8-personers) och moderna gondolbanor.
Ischgl/Samnaun är supermodernt och effektivt, men det innebär också en nackdel: Liftsystemet är så effektivt att det uppstår sällan köer, men skapar i stället trängsel i pisterna. Men den vanlige sportlovsturisten får i alla fall åka skidor i stället för att stå i liftkö.

Skistar slår sig gärna för bröstet och pratar om hur prisvärt Åre är jmf med Alperna. Då får de också tåla att bli jämförda, och de platsar inte i samma liga. Med en fantastisk vinstmarginal på ofta 20%, skulle de säkert ha kunnat investera och vara på samma nivå, men de har valt att i stället vinstmaximera och låta skidsystemet bli eftersatt i förhållande till den turistbäddskapacitet som har byggts upp i byn:

Skistar är landets största idioter.
Jag har ett skistar All abbonemang, kostar runt 800kr/mån. Tecknades i december 2022.
Nu i februari 2024 åkte jag på en rejäl krasch i åre så alla mina ledband, korsband, minisk, knäskål, lårmuskel samt vadmuskel gick av! Var nära på att få amputera benet.

Jag skrev detta till skistar att jag kommer inte kunna åka mer skidor eller cykla downhill i sommar pga detta, inte nästa vinter heller för den delen.

Jag skickar dem läkarintyg som styrker detta som de krävde för en uppsägning.
Men icke, fick svaret:
Tyvärr ser att du inte tecknat försäkring på ditt abbonemang så du får betala 800kr/mån ett år till!!!!
Här ligger jag och kämpar för livet, går fortfarande på kryckor. Åsså sitter dom där idioterna bakom deras skärmar och skriver så iskallt helt utan hjärta till mig!
Jag skadade mig ju i deras anläggning så att jag inte kan använda mitt abbonemang längre!

Är precis som att säga åt en person som har telefonabonnemang hos telia plötsligt blivit blind och döv
så personen inte kan ringa eller använda tjänsten längre.
”neee tyvärr du är bunden hos oss så du måste betala ett år till” alltså jag blir så arg att jag snart spricker!
Det är dags att vi människor gör uppror mot dessa idiotiska kostymnissar som tror att de kan bete sig hur som helst mot sina kunder och människor, de här är misshandel minst sagt!

Man får inte sparka på någon som ligger, är precis vad Skistar gör på mig nu. Ännu värre, dom spottar på mig och skrattar därefter, medans jag ligger som en invalid pankaka.

Hoppas att skistars VD och de som har bestämt de här drabbas hårt av karma, de förtjänar allt ont som världen har att erbjuda! Hoppas han också får smaka på samma enorma knäskada som mig så ska vi se vem som spottar…

Efter att jag sett vad greenfee-priser i Stockholmsområdet är i år för en sunkig bana med usla greener (800-900 kronor) vet jag inte om jag kommer klaga över liftkortspriser något mer :ROFLMAO: . Skidåkning är fler aktiva timmar, mycket roligare och kräver nog mer personal misstänker jag.

Vet inte om den mätparametern används på alporter. Vid en snabb googling hittade jag följande uppgifter för Ischgl/Saumnan (som dock är en mycket större skidort, skidåkningsmässigt men inte turistbäddsmässigt):

”Im grenzüberschreitenden Skigebiet Ischgl/Samnaun wurden durchschnittlich 12.000 Gäste pro Tag gezählt und insgesamt über 500.000 Skipässe verkauft. Der Beginn der Wintersaison 22/23 stand mit der Energiekrise samt massiver Inflation unter herausfordernden Vorzeichen.”

EDIT:
Systemet har en kapacitet på 96.500 pers/h och det lär ju svälja de 12.000 gästerna ganska bra. Därtill 330 km pist.
Åre har ungefär samma antal liftar som Ischgl/Samnaun, men kapaciteten är 53.100 pers/h och bara 75 km pist.
Ischgl/Samnaun har totalt 14.200 gästbäddar, dvs kapacitetsförhållande 6,8:1.
Åre har ett kapacitetsförhållande på 1:1.

Senast ändrad:
På vad då?
Ja t.ex. Saalbach som jag besökte i somras ofta av ovanstående (med glimten i ögat) jämförs med Åre (finns ju likheter i fallhöjd etc) har flera toppmoderna liftar på varje kulle/berg. Och så ser det nog ut i större delen av Österrike. Österrike och Schweiz är ju överlägsna när det kommer till liftmodernitet, men även Frankrike som jag varit i flera gånger har generellt sett mycket modernare liftsystem än Åre.

Senast jag var där, påsken 2021 tror jag vilket troligen blir sista besöket på ett tag, så stod VM8 stilla 5 dagar av 8 typ pga vind vilket i princip gjorde även Tväråvalvet obrukbart. När VM8 väl öppnade på påskdagen så var köerna enorma, liksom i Tväråvalvet (dit man kom efter ca 1,5 timme i köer och liftar). Där en av de två antika släpliftarna från 1980-talet stannade efter några timmar med enorma köer där som resultat.

VI drog då till fina Duved men där stod tyvärr stolliften stilla. Det blev iofs en fin dag i en lift i Tegefjäll som inte byggts av Skistar utan som bekostats av de omgivande stugföreningarna.

Under väntetiden i köerna kunde man ju alltid sluta ögonen och försöka fantisera om hur fin åkning det troligen samtidigt kunde ha varit på den fantastiska tusenmetersplatån, där jag hde många fina åk på 1980- och 1990- talet men vars stollift ramlade ner strax efter att Skistar tagit över och som inte ersatts ännu trots miljardvinster.

Det finns vissa förbättringar men systemet är sammantaget mindre attraktivt idag än det var på 1990-talet.

Senast jag var där, påsken 2021 tror jag vilket troligen blir sista besöket på ett tag, så stod VM8 stilla 5 dagar av 8 typ pga vind vilket i princip gjorde även Tväråvalvet obrukbart. När VM8 väl öppnade på påskdagen så var köerna enorma, liksom i Tväråvalvet (dit man kom efter ca 1,5 timme i köer och liftar). Där en av de två antika släpliftarna från 1980-talet stannade efter några timmar med enorma köer där som resultat.
Det finns vissa förbättringar men systemet är sammantaget mindre attraktivt idag än det var på 1990-talet.
Jobbigt med utomhusaktiviteter när vädrets makter är emot, och du har nog maxat otur med vädret vad det verkade. Det har varit några säsonger med ganska taskigt fjällväder men den senaste säsongen har i alla fall varit helt otroligt bra. Fick ihop 50 skiddagar liftburet med massor med fallhöjdsmeter. Överlag med minimala köer. Dessutom massor med längdåkning. Det har i alla fall för mig inte varit brist på liftkapacitet som begränsat mitt åkande. Liftkortspriset per åkdag blev inga stora pengar. Att det var bättre på 90 talet köper i alla fall inte jag men det är ju min personliga uppfattning. Jag minns bara de evighetslånga köerna till gamla Fjällgårdsliften och Hummelliften.

Jobbigt med utomhusaktiviteter när vädrets makter är emot, och du har nog maxat otur med vädret vad det verkade. Det har varit några säsonger med ganska taskigt fjällväder men den senaste säsongen har i alla fall varit helt otroligt bra. Fick ihop 50 skiddagar liftburet med massor med fallhöjdsmeter. Överlag med minimala köer. Dessutom massor med längdåkning. Det har i alla fall för mig inte varit brist på liftkapacitet som begränsat mitt åkande. Liftkortspriset per åkdag blev inga stora pengar. Att det var bättre på 90 talet köper i alla fall inte jag men det är ju min personliga uppfattning. Jag minns bara de evighetslånga köerna till gamla Fjällgårdsliften och Hummelliften.

Jag har varit i Åre/Duved kanske 15-20 veckor totalt varav ca 2,5 veckor på 2000-talet och högzonen var mer tillgänglig då och köerna blev aldrig lika enorma.
Är man där en hel säsong så är det ju annorlunda. Men det är ett enormt lotteri för en familj som ska satsa årets viktigaste semestervecka, barnens sport/påsklov och en hel massa pengar och sen står liftarna stilla - inte främst pga av vädret utan pga att liftarna inte tål vädret på den plats de är byggda.

Ja det har blivit bättre i backarna ovanför Fjällgården etc och det blev mest där vi tillbringade den veckan. Den nya Lundsgårdsliften är ju helt rätt tänkt för övrigt.

För min del får det mig att välja Alperna istället.
Har flera bekanta som väljer att skippa en eller två helgresor till Åre istället.

Ingen lift i världen gör skutan större än vad den är. Redan idag blir det sönderkörd innan lunch. Var ska man bygga modernare liftar? Huvudliftarna har hög kapacitet. VM8, VM6, Stärnliften, Gondolen, Fjällgårdsliften och Sadelexpressen. Kan de fraktar upp ännu mer folk blir det inte lätt att hitta plats för att åka ner. Att de stängs vid vind har ju diskuterats mycket, även med fakta att det är SLAO och säkerhetsregler bakom det.
En ny tusenmeter hade såklart varit nice. En bättre lift från dalen hela vägen upp också. Men inte för att minska köer, utom för att lättare kommer åt fin åkning. Skutan är inte så värst stor. Felet är inte att liftsystemet har för låg kapacitet, felet är att det är för mycket folk där för ett såpass litet berg. Iaf i typ 3 veckor om året. De andra veckorna ser jag inte så många fel. Liftkortspriset såklart. Klart dyrt. Hittills kunde man kompensera med billig boende som gjorde att det blev ungefär lika dyrt som i andra system. Får väl ser hur det blir i framtiden då.

Kan byggnadsåren utan till, från när familjen hade stuga i Tegefjäll.

Kabinbanan 1976
Gondolen: 1989 (renoverad 2018)
Duveds Linbana: 1998
VM6:an och Hummelliften: 2002
VM8:an: 2006
Fjällgård och Sadelexpressen, samt Tegeliften: 2013
Stjärnliften: 2021

Tusenmetersliften togs bort 2012 eller 2013.

/marsun

Kabinbanan 1976

Två av Tväråvalvsliftarna byggdes samtidigt som kabinen ca 1976 och en av de nedre tillkom ca 1986. Stendalsliften ca 1980. Släpliftar.

Kabinbanan 1976

/marsun
Släpliften upp till sadeln byggdes 2023.

VI drog då till fina Duved men där stod tyvärr stolliften stilla. Det blev iofs en fin dag i en lift i Tegefjäll som inte byggts av Skistar utan som bekostats av de omgivande stugföreningarna.

Under väntetiden i köerna kunde man ju alltid sluta ögonen och försöka fantisera om hur fin åkning det troligen samtidigt kunde ha varit på den fantastiska tusenmetersplatån, där jag hde många fina åk på 1980- och 1990- talet men vars stollift ramlade ner strax efter att Skistar tagit över och som inte ersatts ännu trots miljardvinster.

Har aldrig haft så dålig erfarenhet och har för mig att det vara långa köer också på 2000 talet när jag var där. De två senaste åren har det inte varit mycket kö.

Tycker också det är en väldigt stor förbättring med två nya sittliftar mellan byn och Björnen. Stjärnliften är också bra. Nu kan man antagligen hela säsongen åka utan köer i det området.

Det blåser mycket i Åre och tvivlar egentligen på att det hade gått bättre med nyare liftar. SLAO har tydligen en vindgräns också.

Men flera av ankar liftarna borde bytas ut och 1000 metern var fin.

Tycker väl helt enkelt att en del är lite väl negativa till liftarna i Åre utan att för den delen tycka området är perfekt.

Tycker väl helt enkelt att en del är lite väl negativa till liftarna i Åre utan att för den delen tycka området är perfekt.
Åre är Skandinaviens största skidort och ett sådant fint skidberg borde ha det liftsystem som det förtjänar, dvs det borde hålla modern alpklass och vara dimensionerat för antalet gäster. Åre har t ex inte någon vettig transportfunktion från dal till topp.
När du argumenterar för att ett skidsystem med en nästan 50 år gammal kabinbana med en timkapacitet på 400 pers/h, 40 år gamla släpliftar och lifkortspriser som i Alperna är helt OK, vad jämför du med?

Åre är Skandinaviens största skidort och ett sådant fint skidberg borde ha det liftsystem som det förtjänar, dvs det borde hålla modern alpklass och vara dimensionerat för antalet gäster. Åre har t ex inte någon vettig transportfunktion från dal till topp.
När du argumenterar för att ett skidsystem med en nästan 50 år gammal kabinbana med en timkapacitet på 400 pers/h, 40 år gamla släpliftar och lifkortspriser som i Alperna är helt OK, vad jämför du med?
Jag fokuserar inte bara på det dåliga som du verkar göra.

Nu har jag inte varit i alperna på länge men jag har åkt gamla släppliftar där också och det har också varit köer.

Det kommer inte bli nån ny lift dal till topp så länge kabinen finns. Och det är tydligen inte så värst enkelt att få lov att riva den.
Sen ska ett liftsystem vara dimensionerat för åkytan och storleken på berget och inte nödvändigtvis antalet besökare. Fast antalet besökare borde begränsas så det passar bergets storlek, såklart.
Med detta sagt var det betydligt mer köar i alperna v 10 och 11 2023 än det var i åre v 6 och 11 i år...
Personligen står jag hellre i liftkö och har plats i backen än att få åka upp direkt fast inte har nån plats att åka ner... tex dolomiterna minns jag så. Sällan liftkö,men en jävla massa folk i backen...

Senast ändrad:

Kabinbanan 1976

/marsun
Glöm inte Vargliften som byggdes hösten 2022 då med kommentaren att Skistar tyckte att de ökat kapaciteten 🤔👍🏼

Tillbaka
Topp