[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent

Hoppas att skistars VD och de som har bestämt de här drabbas hårt av karma, de förtjänar allt ont som världen har att erbjuda! Hoppas han också får smaka på samma enorma knäskada som mig så ska vi se vem som spottar…
Herregud, låter som du ska vara glad att du överlevt. Skistar har nog gjort sig en fiende för livet i dig nu med råge, men vem ska betala uppvärmningen på VD:ns 3e pool om inte du fortsätter betala ditt abonnemang. Medmänsklighet betalar inga aktieutdelningar.

Citat från VDn i tv4 när de pratade om rekordvinster i vintras och varför en vecka kostar 40 000kr för en familj: ”men tänk vilken naturupplevelse man får”.

men vem ska betala uppvärmningen på VD:ns 3e pool om inte du fortsätter betala ditt abonnemang. Medmänsklighet betalar inga aktieutdelningar.

Citat från VDn i tv4 när de pratade om rekordvinster i vintras och varför en vecka kostar 40 000kr för en familj: ”men tänk vilken naturupplevelse man får”.
Nu börjar vi komma igång!
Naturupplevelsen den här Påsken i Fjällen var extra kraftig med blåst, grå himmel och vågrät nederbörd.
Hit reste jag Påsken det här året (och reste hem igen när vädret blev kass 🤷‍♂️).
Dumpa Skistar och deras ”Betrügerbande“ till ledning, och åk till någon trevlig norsk icke-Skistar-ort i stället 🇳🇴.
1717186541116.jpeg

Nu börjar vi komma igång!
Naturupplevelsen den här Påsken i Fjällen var extra kraftig med blåst, grå himmel och vågrät nederbörd.
Hit reste jag Påsken det här året (och reste hem igen när vädret blev kass 🤷‍♂️).
Dumpa Skistar och deras ”Betrügerbande“ till ledning, och åk till någon trevlig norsk icke-Skistar-ort i stället 🇳🇴.
Måste jobba på det där med att pricka in sol lika bra ... men jag håller med, finns mycket gott i Norge om man inte nu kräver allt lull-lull som finns i Åre; men då kanske skidåkningen är sekundär och liftkort valfritt (om man nu inte tvingas köpa liftkort, men så illa kan det väl inte vara).
IMG_4837 (1).jpeg

Tycker diskussionen är rätt meningslös men kan komma med ett annat exempel.

Har varit en del på Oppdal och gillar det egentligen bättre än Åre. Kostar 570 kr för en dag jämfört med 640 kr i Åre. Enligt standarden vi tydligen går efter var Oppdal en katastrof för några år sen. Några gamla slitna sittliftar men mest gamla ankar liftar. Nu har de dock fått en ny och bra 6-stolslift så kanske lite ok ändå. Var dock rätt långa köer till den fina liften när jag var där på julen för några år sen. Ibland kan man inte ta sig mellan områdena heller på grund av lite snö.

Måste jobba på det där med att pricka in sol lika bra ... men jag håller med, finns mycket gott i Norge om man inte nu kräver allt lull-lull som finns i Åre; men då kanske skidåkningen är sekundär och liftkort valfritt (om man nu inte tvingas köpa liftkort, men så illa kan det väl inte vara).
Visa bilaga 32447
Har aldrig sett Röldal i mulet väder som på din bild.;)
Röldal är en helt trädfri vackert-väder-skidort. Man bokar aldrig i förväg, man håller koll på prognosen, och när det kommer dump (vilket det gör mycket och ofta) med sol därefter, så kör man upp den dagen det dumpar (och ser till att man har bra däck så att man kommer över Hardangervidda), och så står man och väntar när liften öppnar nästa morgon.
Man kör Fjellheisen med skrå ut skiers right hela dagen, för nästa dag är allt uppåkt.

Ingen lift i världen gör skutan större än vad den är. Redan idag blir det sönderkörd innan lunch. Var ska man bygga modernare liftar? Huvudliftarna har hög kapacitet. VM8, VM6, Stärnliften, Gondolen, Fjällgårdsliften och Sadelexpressen. Kan de fraktar upp ännu mer folk blir det inte lätt att hitta plats för att åka ner. Att de stängs vid vind har ju diskuterats mycket, även med fakta att det är SLAO och säkerhetsregler bakom det.
En ny tusenmeter hade såklart varit nice. En bättre lift från dalen hela vägen upp också. Men inte för att minska köer, utom för att lättare kommer åt fin åkning. Skutan är inte så värst stor. Felet är inte att liftsystemet har för låg kapacitet, felet är att det är för mycket folk där för ett såpass litet berg. Iaf i typ 3 veckor om året. De andra veckorna ser jag inte så många fel. Liftkortspriset såklart. Klart dyrt. Hittills kunde man kompensera med billig boende som gjorde att det blev ungefär lika dyrt som i andra system. Får väl ser hur det blir i framtiden då.
Skutan är inget litet berg, däremot underutnyttjat vad gäller nedfarter.

Tycker diskussionen är rätt meningslös men kan komma med ett annat exempel.

Har varit en del på Oppdal och gillar det egentligen bättre än Åre. Kostar 570 kr för en dag jämfört med 640 kr i Åre. Enligt standarden vi tydligen går efter var Oppdal en katastrof för några år sen. Några gamla slitna sittliftar men mest gamla ankar liftar. Nu har de dock fått en ny och bra 6-stolslift så kanske lite ok ändå. Var dock rätt långa köer till den fina liften när jag var där på julen för några år sen. Ibland kan man inte ta sig mellan områdena heller på grund av lite snö.
Och om jag har förstått det rätt så är det jättenära att stänga anläggningen tyvärr.

Ingen lift i världen gör skutan större än vad den är. Redan idag blir det sönderkörd innan lunch. Var ska man bygga modernare liftar? Huvudliftarna har hög kapacitet. VM8, VM6, Stärnliften, Gondolen, Fjällgårdsliften och Sadelexpressen. Kan de fraktar upp ännu mer folk blir det inte lätt att hitta plats för att åka ner. Att de stängs vid vind har ju diskuterats mycket, även med fakta att det är SLAO och säkerhetsregler bakom det.
En ny tusenmeter hade såklart varit nice. En bättre lift från dalen hela vägen upp också. Men inte för att minska köer, utom för att lättare kommer åt fin åkning. Skutan är inte så värst stor. Felet är inte att liftsystemet har för låg kapacitet, felet är att det är för mycket folk där för ett såpass litet berg. Iaf i typ 3 veckor om året. De andra veckorna ser jag inte så många fel. Liftkortspriset såklart. Klart dyrt. Hittills kunde man kompensera med billig boende som gjorde att det blev ungefär lika dyrt som i andra system. Får väl ser hur det blir i framtiden då.
Problemet med Åre är att alla investeringar görs i centrala delen av systemet. Kommer bli ännu värre med nya Lundsgårdsliften om den får tillstånd. Finns många områden som är helt öde idag. Skulle Skistar ersätta Järvenliften i Björnen eller Ullådalsliftarna (behåll en av dem för blåsiga dagar) med en modern 6-stolslift skulle de sprida ut folket på ett helt annat sätt. Barnfamiljer skulle söka sig bort från de branta backarna i Åre.

Skutan är inget litet berg, däremot underutnyttjat vad gäller nedfarter.
Jämfört med det som kommer upp här,typ samnaun eller zillertal är det en liten kulle.
Och stora fördelen med åre är att det är underutnyttjat. Tar bort allt pffpist från åre och det är inte mycket kvar...

Senast ändrad:
Vet inte om den mätparametern används på alporter. Vid en snabb googling hittade jag följande uppgifter för Ischgl/Saumnan (som dock är en mycket större skidort, skidåkningsmässigt men inte turistbäddsmässigt):

”Im grenzüberschreitenden Skigebiet Ischgl/Samnaun wurden durchschnittlich 12.000 Gäste pro Tag gezählt und insgesamt über 500.000 Skipässe verkauft. Der Beginn der Wintersaison 22/23 stand mit der Energiekrise samt massiver Inflation unter herausfordernden Vorzeichen.”

EDIT:
Systemet har en kapacitet på 96.500 pers/h och det lär ju svälja de 12.000 gästerna ganska bra. Därtill 330 km pist.
Åre har ungefär samma antal liftar som Ischgl/Samnaun, men kapaciteten är 53.100 pers/h och bara 75 km pist.
Ischgl/Samnaun har totalt 14.200 gästbäddar, dvs kapacitetsförhållande 6,8:1.
Åre har ett kapacitetsförhållande på 1:1.
Hur räknar du ut kapacitetsförhållandet? Eftersom kapaciteten mäts i personer per timme kan en del personer tolka 1:1 som att man kan åka ett åk per timme

Ja snart har vi väl Vail priser i Sverige med 3-400 dollar för ett dagskort.

En sak jag aldrig fattit som en person som står utifrån och tittar in, (är inte någon åre local) är varför så många är kroniskt emot att bygga en ny bättre lift till berget? Använder världens mest långsökta semantik och mentala gymnastik bara för att vägra erkänna för sig själva att den gamla gondolen är kass? Varför vill ni ha ett sämre skidsystem, jag fattar verkligen inte.

Har förstått det som att det främst handlar om Hovden vars markägare inte vill förnya liftarrendet.
Ja, läste det nyligen. Hovden er dock bara en relativt liten del av anläggning. En lift och en lång och fin backe som är för brant för rätt många. Väldigt viktig för alpinisterna tror jag dock den är.

Men Oppdal kallas kranglebyggda. För 10-20 är sen var området ett tag uppdelat i två skidanlägg med egna liftkort.

Har också varit bråk om skispåret in till Gjevilvasshytten ett tag nu.

Problemet med Åre är att alla investeringar görs i centrala delen av systemet. Kommer bli ännu värre med nya Lundsgårdsliften om den får tillstånd. Finns många områden som är helt öde idag. Skulle Skistar ersätta Järvenliften i Björnen eller Ullådalsliftarna (behåll en av dem för blåsiga dagar) med en modern 6-stolslift skulle de sprida ut folket på ett helt annat sätt. Barnfamiljer skulle söka sig bort från de branta backarna i Åre.
Tror inte helt på det. Tror barnfamiljer med små barn föredrar ankarliftar ett tag men möjligt att det inte stämmer. Tycker också backarna där är så pass ointressanta att jag tvivlar på att många andra kommer åka där.

I första hand skulle man väl i så fall fixa till Rödkullen och Bräcke.

Det är ju också i liknande terräng som man för 10 år sen har gjort de största och bästa uppgraderingarna i Åre. Sadelliften och Fjällgårdsliften har helt ändrat användningen av det området, framför allt sadeln och transporten mellan Björnen och resten.

Ja, läste det nyligen. Hovden er dock bara en relativt liten del av anläggning. En lift och en lång och fin backe som är för brant för rätt många. Väldigt viktig för alpinisterna tror jag dock den är.

Men Oppdal kallas kranglebyggda. För 10-20 är sen var området ett tag uppdelat i två skidanlägg med egna liftkort.

Har också varit bråk om skispåret in till Gjevilvasshytten ett tag nu.
Ett norskt Åre :)

Tror inte helt på det. Tror barnfamiljer med små barn föredrar ankarliftar ett tag men möjligt att det inte stämmer. Tycker också backarna där är så pass ointressanta att jag tvivlar på att många andra kommer åka där.

I första hand skulle man väl i så fall fixa till Rödkullen och Bräcke.

Det är ju också i liknande terräng som man för 10 år sen har gjort de största och bästa uppgraderingarna i Åre. Sadelliften och Fjällgårdsliften har helt ändrat användningen av det området, framför allt sadeln och transporten mellan Björnen och resten.
Barnfamiljer föredrar stolsliftar. Bara att titta vilket lyft Sadelexpressen gav de backarna. Hade givetvis föredragit en stolslift inom andra delar av systemet, men fördelarna att placera en bra lift i ytterkant är för att sprida ut folket även bland befintliga områden. Dessutom finns det idag endast en stolslift i Åre som försörjer blåa backar från toppen till botten, det är Sadelexpressen. Utan att veta statistik så är nog Sadelexpressen den näst populäraste liften efter vm8 sett till liftköer. Att få fler barnfamiljer till Järven eller Ullådalen hade avlastat även andra liftar.

Även om ovanstående förslag till liftar inte attraherar majoriteten av medlemmarna på Freeride så hade de gynnat alla här, liftarna hade avlastat VM8 eller Sadelexpressen. Många system i Alperna jobbar mycket med att kartlägga hur åkare rör sig samt försöka sprida ut skidåkarna jämnare över de backar som redan finns. Tyvärr inte lika enkelt i Åre då vinden är en parameter att ta hänsyn till..

Sadelexpressens popularitet beror nog förutom att det är en bra lift oxså mycket på att det blivit otroligt mycket byggt i Årebjörnenområdet de senaste årtiondet. Många gillar att åka i backen som ligger nära boendet, och ger sig inte vidare ut i skidsystemet. Påfallande ofta kan det vara obefintlig kö till Fjällgårdsexpressen samtidigt som det är tjockt i Sadelexpressen. Skistar styr ju inte över boendeexploateringen utan får ju försöka lösa liftproblematiken efter hur det ser ut. Den nya släpliften upp mot Sadeln avlastar en del i kombination med att Högåsliften körs ibland som stöd, men de fleste verkar ändå välja kön till Sadelexpressen trots att alternativen finns.

Barnfamiljer föredrar stolsliftar. Bara att titta vilket lyft Sadelexpressen gav de backarna. Hade givetvis föredragit en stolslift inom andra delar av systemet, men fördelarna att placera en bra lift i ytterkant är för att sprida ut folket även bland befintliga områden. Dessutom finns det idag endast en stolslift i Åre som försörjer blåa backar från toppen till botten, det är Sadelexpressen. Utan att veta statistik så är nog Sadelexpressen den näst populäraste liften efter vm8 sett till liftköer. Att få fler barnfamiljer till Järven eller Ullådalen hade avlastat även andra liftar.

Även om ovanstående förslag till liftar inte attraherar majoriteten av medlemmarna på Freeride så hade de gynnat alla här, liftarna hade avlastat VM8 eller Sadelexpressen. Många system i Alperna jobbar mycket med att kartlägga hur åkare rör sig samt försöka sprida ut skidåkarna jämnare över de backar som redan finns. Tyvärr inte lika enkelt i Åre då vinden är en parameter att ta hänsyn till..
Tänkte i första hand på familjer med små barn. Vår yngsta ville tex inte åka stollift de första åren.

Skulle säga att backarna vid sadelexpressen är väldigt mycket bättre än backarna vid järven och tror att det är huvudorsaken till att den är så populär. Ullådalen kan kanske vara bra för nybörjare men av någon anledning är väl folk oftast vid rödkullen. Det är väl i alla fall inte bättre lift och mindre kö som gör att de är där.

Ja snart har vi väl Vail priser i Sverige med 3-400 dollar för ett dagskort.

En sak jag aldrig fattit som en person som står utifrån och tittar in, (är inte någon åre local) är varför så många är kroniskt emot att bygga en ny bättre lift till berget? Använder världens mest långsökta semantik och mentala gymnastik bara för att vägra erkänna för sig själva att den gamla gondolen är kass? Varför vill ni ha ett sämre skidsystem, jag fattar verkligen inte.
Jag tillhör ju en av dem som är emot att bygga effektiva liftar, så lika bra att svara hur jag ser det
Det är inte liften jag är emot, en ny lift är alltid trevligare än en gammal, så är det bara, så de får gärna byta ut de gamla mot nya
För min del får de gärna byta ut dem mot färre säten med, så typ att VM8:an blir VM6 eller nästan hellre VM4:an
Så emot nya liftar är jag absolut inte.

Problemet är inte liftarna som sagt, utan att bara byta ut en lift mot en ny effektiv gör mer skada för skidåkningen än nytta
Man måste bygga i rätt ände genom att fixa nedfarterna innan man bygger nya liftar. Tyvärr är det ett dyrt projekt och inte lika medialt som att fixa en ny lift

Bor man typ i Skåne och åker i Åre en gång om året eller ens det, och den gången man är här råkar få stå i kö så är det lätt att skrika över att liftarna är för gamla och dåliga. Det finns en del som till och med tror att vädret blir bättre med nya liftar.
Själv råkar jag bo ganska långt ifrån skåne, så pass att jag genom mitt köksfönster kan kolla ut över skutan och VM8-området. Vilket gör att jag har möjlighet att åka skidor hyfsat frekvent. Den här säsongen blev det 7månader på skidor. Så jag hinner se både bra dagar, dåliga dagar mycket folk och lite folk. Så man får en annan insikt på hur man vill utveckla systemet när man kan kolla på backarna exakt just nu.

Tror de flesta som hänger här på freeride sett klippen från typ Aspen när det kryllar av folk i backarna, ser mer ut som en myrstack än en skidbacke.
Det är min mardröm när det kommer till skidåkning
Efter att den nyaste liften inne i Åre kommit till, Stjärnliften så upplever man rätt ofta en liknande senario i Stjärnbacken då både Stjärnliften och VM6:an skickar upp folk som hamnar i samma backe. Det är mer kö-tid att ta sig ner i backen än att stå vid liften för att åka upp emellanåt.
Nu är jag nog en trångsynt Åre-bo, bott lite för länge här, men jag uppskattar verkligen inte att köa ner i backarna.

Så det jag vill är att man utvecklar backarna först, så det finns bra ytor att åka skidor på, sen liftarna, inte tvärtom.
Lite som man gjorde med Fjällgården/Sadelområdet
Kanske är lite bakåtsträvande, men tror ändå på den idén.

Men jag är öppensinnad, så övertyga gärna mig varför det är bättre att bygga nya effektiva liftar som till omoderna backar som gör att det blir kaos i dem. Än att fixa bättre nedfarter och sen bygga nya liftar.
Lovar att lyssna och skulle bli glad om någon övertygar mig.

Jag tillhör ju en av dem som är emot att bygga effektiva liftar, så lika bra att svara hur jag ser det
Det är inte liften jag är emot, en ny lift är alltid trevligare än en gammal, så är det bara, så de får gärna byta ut de gamla mot nya
För min del får de gärna byta ut dem mot färre säten med, så typ att VM8:an blir VM6 eller nästan hellre VM4:an

Problemet är inte liftarna som sagt, utan att bara byta ut en lift mot en ny effektiv gör mer skada för skidåkningen än nytta
Man måste bygga i rätt ände genom att fixa nedfarterna innan man bygger nya liftar. Tyvärr är det ett dyrt projekt och inte lika medialt som att fixa en ny lift

Bor man typ i Skåne och åker i Åre en gång om året eller ens det, och den gången man är här råkar få stå i kö så är det lätt att skrika över att liftarna är för gamla och dåliga. Det finns en del som till och med tror att vädret blir bättre med nya liftar.
Själv råkar jag bo ganska långt ifrån skåne, så pass att jag genom mitt köksfönster kan kolla ut över skutan och VM8-området. Vilket gör att jag har möjlighet att åka skidor hyfsat frekvent. Den här säsongen blev det 7månader på skidor. Så jag hinner se både bra dagar, dåliga dagar mycket folk och lite folk. Så man får en annan insikt på hur man vill utveckla systemet när man kan kolla på backarna exakt just nu.

Tror de flesta som hänger här på freeride sett klippen från typ Aspen när det kryllar av folk i backarna, ser mer ut som en myrstack än en skidbacke.
Efter att den nyaste liften inne i Åre kommit till, Stjärnliften så upplever man rätt ofta en liknande senario i Stjärnbacken då både Stjärnliften och VM6:an skickar upp folk som hamnar i samma backe. Det är mer kö-tid att ta sig ner i backen än att stå vid liften för att åka upp emellanåt.
Nu är jag nog en trångsynt Åre-bo, bott lite för länge här, men jag uppskattar verkligen inte att köa ner i backarna.

Så det jag vill är att man utvecklar backarna först, så det finns bra ytor att åka skidor på, sen liftarna, inte tvärtom.

Men jag är öppensinnad, så övertyga gärna mig varför det är bättre att bygga nya effektiva liftar som till omoderna backar som gör att det blir kaos i dem. Än att fixa bättre nedfarter och sen bygga nya liftar.
I så fall låter det som att den bästa ”lösningen” vore att riva hälften semesterboendena. Det har byggts för mycket och det låter som att det inte finns någon annan lösning på problemet än att många högsäsongsresenärer slutar att åka dit.

EDIT:
Men faktum kvarstår att jmf med österrikisk standard så är delar av liftsystemet ”skrot”.

Senast ändrad:

Därav det viktiga att Skistar sprider ut gästerna mer. Både Rödkullen och Ullådalen har gott om plats för fler åkare. Dessutom kan backarna vid behov breddas där. Skulle fler folk lockas dit så blir det mindre folk på andra håll, exempelvis centrala Åre.

Att skidområden beräknar liftar utifrån hur många som kan åka i backarna görs på många anläggningar, även Åre gör det. Finns en stor anledning att kapacitet skiljer stort mellan olika liftar, vissa 6-stolsliftar kan ha en kapacitet på 3200 pers/h medan andra har en kapacitet på 2000 pers/h. Den siffran sätter man ofta på vad backarna kan svälja. Beror helt på hur rätt stolar/gondoler placeras. Sadelexpressen har exempelvis högre kapacitet än Fjällgårdsexpressen. Sedan görs undantag på platser där folk ska upp i systemet på morgonen. Därav man ofta ser en myrstack i många skidområden när folk ska hem mot byn, backarna har inte platsen som behövs.

Nu kanske denna tråd inte är rätt för denna diskussion, men skidområden jobbar i regel mer än vad man kan tro med att planera hur folk rör sig och när på dagen.

Därav det viktiga att Skistar sprider ut gästerna mer. Både Rödkullen och Ullådalen har gott om plats för fler åkare. Dessutom kan backarna vid behov breddas där. Skulle fler folk lockas dit så blir det mindre folk på andra håll, exempelvis centrala Åre.

Att skidområden beräknar liftar utifrån hur många som kan åka i backarna görs på många anläggningar, även Åre gör det. Finns en stor anledning att kapacitet skiljer stort mellan olika liftar, vissa 6-stolsliftar kan ha en kapacitet på 3200 pers/h medan andra har en kapacitet på 2000 pers/h. Den siffran sätter man ofta på vad backarna kan svälja. Beror helt på hur rätt stolar/gondoler placeras. Sadelexpressen har exempelvis högre kapacitet än Fjällgårdsexpressen. Sedan görs undantag på platser där folk ska upp i systemet på morgonen. Därav man ofta ser en myrstack i många skidområden när folk ska hem mot byn, backarna har inte platsen som behövs.

Nu kanske denna tråd inte är rätt för denna diskussion, men skidområden jobbar i regel mer än vad man kan tro med att planera hur folk rör sig och när på dagen.
Kan de breddas? Har markägarna gett tillåtelse till det?

Kan de breddas? Har markägarna gett tillåtelse till det?
uttryckte mig lite fel, de kan breddas rent tekniskt men givetvis behövs ju ett godkännande, både från markägare samt även kommunen med tanke på risker för jordskred mm. Är blandade ägare, har inte koll på vilka som äger marken men tror Skistar och ägarna bakom Rödkullen panorama äger en hel del kring Rödkullen och de har nog inget emot bredare backar.

Finns även en del kartor i tråden ”utbyggnad av skidsystemet i Åre” långt tillbaka i tråden med både bredare backar och en stolslift inritad i Rödkullen. Osäker hur relevanta de kartorna är idag, ca 10 år senare. Nedan bilder är från kommunens hemsida, där finns en lift och förkortade släpliftar med. Även en sittlift från parkeringen i Ullådalen inritad. Tror dock mycket av detta inte kommer bli verklighet, både då marknaden är mättad och för stort motstånd från lokalbefolkningen. Gissar ser slutar med något hotell på nuvarande parkering eller liknande..

Bilagor

• IMG_9019.jpeg
    IMG_9019.jpeg
    636.1 KB · Besök: 74
  • IMG_9020.jpeg
    IMG_9020.jpeg
    157.9 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Om antalet bäddar byggs ut många gånger fortare än både backar och liftar så är det ett grundproblem. Men jag tror ändå att den typiske veckoresenären föredrar att tillbringa tiden i backen, även om där är mycket folk, än i en liftkö.

Flaskhalsar vid nyckeliftar förhindrar att folk dynamiskt tar sig vidare och sprider ut sig till delar av systemet där backarna är mindre belastade eller tomma för att ingen hunnit ta sig dit. Typ ta sig upp till Ullådalen eller Tväråvalvet snabbt.

Visst vore det fint om en del backar kunde breddas ytterligare etc etc. Fast jag börjar inse att inget av detta kommer att hända under min livstid. Man får ta det som det är helt enkelt. Men det är verkligen inte berget som begränsar Åres utveckling.

Dock svårt att göra sig kvitt tanken att med dagens tänkande hos den lokalbefolkning som byggde ut Åre på 1900-talet så hade samma lokalbefolkning som nu ogillar utvecklingen inte haft någon försörjning. Åtminstone inte i Åre.

Om antalet bäddar byggs ut många gånger fortare än både backar och liftar så är det ett grundproblem. Men jag tror ändå att den typiske veckoresenären föredrar att tillbringa tiden i backen, även om där är mycket folk, än i en liftkö.

Flaskhalsar vid nyckeliftar förhindrar att folk dynamiskt tar sig vidare och sprider ut sig till delar av systemet där backarna är mindre belastade eller tomma för att ingen hunnit ta sig dit. Typ ta sig upp till Ullådalen eller Tväråvalvet snabbt.

Visst vore det fint om en del backar kunde breddas ytterligare etc etc. Fast jag börjar inse att inget av detta kommer att hända under min livstid. Man får ta det som det är helt enkelt. Men det är verkligen inte berget som begränsar Åres utveckling.
Har vi inte konstaterat att det är markägarna i första hand?

Senast ändrad:
Har vi inte konstaterat att det är markägarna i första hand?

Nja, det verkar vara betydligt mer komplext än så. Tydligen finns det ett visst motstånd även bland lokala "icke markägare"? Och det är väl knappast någon markägares fel att varken Tusenmetersliften eller Kabinen eller en del andra andra mekaniska antikviteter är ersatta ännu trots miljardvinster etc. Tror också att "modern" svensk lagstiftning sätter käppar i hjulet för oss själva. Vi ska ta så många hänsyn och diskussioner att det blir svårt att få något gjort innan omvärlden sprungit ifrån oss.
Tänk dig om Åreskutan hade varit tom på liftar idag. Tror inte att det hade gått att från "scratch" bygga ens dagens problematiska liftsystem på Åreskutan i nutid.

Nja, det verkar vara betydligt mer komplext än så. Tydligen finns det ett visst motstånd även bland lokala "icke markägare"? Och det är väl knappast någon markägares fel att varken Tusenmetersliften eller Kabinen eller en del andra andra mekaniska antikviteter är ersatta ännu trots miljardvinster etc. Tror också att "modern" svensk lagstiftning sätter käppar i hjulet för oss själva. Vi ska ta så många hänsyn och diskussioner att det blir svårt att få något gjort innan omvärlden sprungit ifrån oss.
Tänk dig om Åreskutan hade varit tom på liftar idag. Tror inte att det hade gått att från "scratch" bygga ens dagens problematiska liftsystem på Åreskutan i nutid.
Så pingar vi in en av de som vet detta: @Glisseur hur är det med de två liftarna? Har du inte förklarat det flera gånger?

Så pingar vi in en av de som vet detta: @Glisseur hur är det med de två liftarna? Har du inte förklarat det flera gånger?

Eller så läser man vad han redan skrivit (se t ex länk nedan). Det har ju också framgått i denna tråd att problemen sträcker sig bortom markägare (lagar, myndigheter mm), och att det t o m verkar finnas en betydande opinion bland "icke markägande" Åre-bor mot att t.ex. ersätta kabinen med en modern lift. Plus att ett visst bolag helt enkelt tänkt (och bevisat) att det i Åre går utmärkt att gå med god vinst utan att fokusera särskilt på att modernisera liftsystemet.

Fördelen med framtida utveckling i Ullådalen samt Rödkullen är ju att Skistar äger större delen av marken förutom eventuella berggstationer som ägs av samfälligheten som äger all mark på högzon. Så där kommer det bli enklare med backar och liftar än andra projekt. Men sedan har ju myndigheter sitt att säga till om också..

Tydligen finns det ett visst motstånd även bland lokala "icke markägare"?
Oavsett åsikter eller eventuellt motstånd så har icke-markägande bybor extremt lite att säga till om när det gäller något som handlar om exploatering. Ta bara exemplet med Rödkulleprojektet som har en massiv, lokal opinion emot sig som planerna ser ut just nu, men som ändå ser ut att bli av.

Och det är väl knappast någon markägares fel att varken Tusenmetersliften eller Kabinen eller en del andra andra mekaniska antikviteter är ersatta ännu trots miljardvinster etc.
Jag tror du skulle bli förvånad hur mycket som vissa markägare sätter sig emot. Nya Lundsgårdsliften är bara ett av många exempel.

Eller så kan i vi ta den fastighetsägare, som inte ens är bosatt i Åre, som överklagade den nya cykelbanan mellan Frönäset och Vik på grund av oklar anledning. En cykelbana som varit på tapeten i över 30 år, som alla politiska partier var ense om skulle byggas och äntligen skulle byggas av Trafikverket (E14 är ju inte kommunal så kommunen bestämmer inte över den). Bygget blev helt sonika försenat med ett år på grund av överklagandet, som iofs aldrig gick igenom. Nu till slut står cykelbanan där, och halva byn gnäller på att den är byggd på fel sida järnvägen...

Senast ändrad:
det t o m verkar finnas en betydande opinion bland "icke markägande" Åre-bor mot att t.ex. ersätta kabinen med en modern lift.
Nja, det där är en sanning med modifikation. Jag tror extremt få är emot den Skutgondol som det pratats om i rätt många år nu, den hade varit bra för både sommar- och vintersäsongerna. Däremot är många emot att riva den befintliga Kabinbanan eftersom den i mångt och mycket är själva symbolen för Åre och ett av Sveriges verkliga landmärken. Plus att den är en reseanledning i sig.

Att Kabin har kass kapacitet och "vissa" tekniska utmaningar finns det ingen som tvivlar på och förutom i april så är det få av oss som bor här som använder den för skidåkning. Däremot skulle det bli extremt kostsamt att riva den, vi pratar hundratals miljoner kronor. Var tror du dom pengarna kommer att läggas i slutändan? Korrekt, du gissade rätt.

En grej som man måste tänka på är att marken i Åre på några få decennier gått från att i det närmaste varit värdelös till att vara bland landets mest värdefulla. Så det är inte konstigt att saker händer med folk som äger mark som antingen vill ha extremt bra betalt, sätter sig emot bara för att man kan eller för att grannen får bra betalt för sin mark medan man själv blir lottlös. Försök sedan att bygga ut ett liftsystem som är anpassat för en mångdubblad turism och 2-3 gånger så många, betydligt mer kräsna än förr, skidåkare så har du en perfekt storm av problematiska utmaningar att handskas med. Jag är inte avundsjuk på dom som ska lösa dom frågorna och få alla sidor i närheten av nöjda.

Från artikeln "– Generellt sett har vi, precis som många andra företag, kostnadsökningar kopplade till valutan då många av våra inköp direkt påverkas av detta eller att våra leverantörer påverkas av det. Inköp kopplade till lift, pist och snö har ökat med cirka 20 procent de tre senaste åren. Euron har sedan den 28 maj 2021 gått upp med 15 procent (från 10,13 till 11,65, reds. anm."

Nu är den nere på 11.39. Innebär det kostnadssänkningar om det håller sig över några månader?

En grej som man måste tänka på är att marken i Åre på några få decennier gått från att i det närmaste varit värdelös till att vara bland landets mest värdefulla. Så det är inte konstigt att saker händer med folk som äger mark som antingen vill ha extremt bra betalt, sätter sig emot bara för att man kan eller för att grannen får bra betalt för sin mark medan man själv blir lottlös. Försök sedan att bygga ut ett liftsystem som är anpassat för en mångdubblad turism och 2-3 gånger så många, betydligt mer kräsna än förr, skidåkare så har du en perfekt storm av problematiska utmaningar att handskas med. Jag är inte avundsjuk på dom som ska lösa dom frågorna och få alla sidor i närheten av nöjda.

Tack för sammanfattningar. Resultatet av denna ”perfekta storm” av problem (som verkar handla om mer än markägare även med din beskrivning) har ju blivit mycket olika avseende å ena sidan Åres liftsystems utveckling och å andra sidan pengar till liftsystemets förvaltare och ägare.

Jag förstår att kabinen blir dyr att avveckla men nån gång måste den ju ner… Ska Skistar få ta en springnota på den?

Under familjens näst senaste besök i Åre, detta nyår, passade vi på att åka en dag i Huså. Har länge varit nyfiken på denna ”pärla”, som den beskrivits lite här och var i olika forum. Under vistelsen på ca 9 dagar åkte vi även i Åre, Tege och Duved.

Som någon kanske minns så var det rejält bistert, så vi köpte endast dagkort, då vi inte visste dagsform och förhållanden. Principen är att köper man dagskort så åker man en dag. Inte två åk och sedan klagar på att det är kallt. Nåväl.

Att betala 668 kr för en dag är ju ganska saftigt å ena sidan. Å andra sidan betalade jag 430 kr i Huså för en dag. Trots att jag tyckt Skistar varit riktiga banditer så fick detta mig att reflektera över vad man betalar och vad man får. I relation till Huså så tycker jag att produkten och upplevelsen Åre levererade var mångdubbelt bättre. Om det nu ska kosta 430 kr att åka i en släplift för att åka ner i 2-3 backar samt svintät och flack skog, då skulle Åre kunna kosta det dubbla.

Men vad är det som gör mig så irriterad då, om det nu skulle gå att acceptera ett högre pris på kortet? Jag tror det är att Skistar mjölkar så mycket de kan. Är en backe öppen, då är det fullpris. Kan man ta betalt för parkering, då gör man det. Vill man åka längd kostar det extra, utöver liftkortet. Om man bokar vissa boenden, då är man tvingad att köpa liftkort. Det är liksom inte så särskilt sympatiskt paketerat. Man gör det för att man kan. Det är nog vad jag stör mig mest på, inte att det kostar en viss slant.

Tillbaka
Topp