Ja snart har vi väl Vail priser i Sverige med 3-400 dollar för ett dagskort.
En sak jag aldrig fattit som en person som står utifrån och tittar in, (är inte någon åre local) är varför så många är kroniskt emot att bygga en ny bättre lift till berget? Använder världens mest långsökta semantik och mentala gymnastik bara för att vägra erkänna för sig själva att den gamla gondolen är kass? Varför vill ni ha ett sämre skidsystem, jag fattar verkligen inte.
Jag tillhör ju en av dem som är emot att bygga effektiva liftar, så lika bra att svara hur jag ser det
Det är inte liften jag är emot, en ny lift är alltid trevligare än en gammal, så är det bara, så de får gärna byta ut de gamla mot nya
För min del får de gärna byta ut dem mot färre säten med, så typ att VM8:an blir VM6 eller nästan hellre VM4:an
Så emot nya liftar är jag absolut inte.
Problemet är inte liftarna som sagt, utan att bara byta ut en lift mot en ny effektiv gör mer skada för skidåkningen än nytta
Man måste bygga i rätt ände genom att fixa nedfarterna innan man bygger nya liftar. Tyvärr är det ett dyrt projekt och inte lika medialt som att fixa en ny lift
Bor man typ i Skåne och åker i Åre en gång om året eller ens det, och den gången man är här råkar få stå i kö så är det lätt att skrika över att liftarna är för gamla och dåliga. Det finns en del som till och med tror att vädret blir bättre med nya liftar.
Själv råkar jag bo ganska långt ifrån skåne, så pass att jag genom mitt köksfönster kan kolla ut över skutan och VM8-området. Vilket gör att jag har möjlighet att åka skidor hyfsat frekvent. Den här säsongen blev det 7månader på skidor. Så jag hinner se både bra dagar, dåliga dagar mycket folk och lite folk. Så man får en annan insikt på hur man vill utveckla systemet när man kan kolla på backarna exakt just nu.
Tror de flesta som hänger här på freeride sett klippen från typ Aspen när det kryllar av folk i backarna, ser mer ut som en myrstack än en skidbacke.
Det är min mardröm när det kommer till skidåkning
Efter att den nyaste liften inne i Åre kommit till, Stjärnliften så upplever man rätt ofta en liknande senario i Stjärnbacken då både Stjärnliften och VM6:an skickar upp folk som hamnar i samma backe. Det är mer kö-tid att ta sig ner i backen än att stå vid liften för att åka upp emellanåt.
Nu är jag nog en trångsynt Åre-bo, bott lite för länge här, men jag uppskattar verkligen inte att köa ner i backarna.
Så det jag vill är att man utvecklar backarna först, så det finns bra ytor att åka skidor på, sen liftarna, inte tvärtom.
Lite som man gjorde med Fjällgården/Sadelområdet
Kanske är lite bakåtsträvande, men tror ändå på den idén.
Men jag är öppensinnad, så övertyga gärna mig varför det är bättre att bygga nya effektiva liftar som till omoderna backar som gör att det blir kaos i dem. Än att fixa bättre nedfarter och sen bygga nya liftar.
Lovar att lyssna och skulle bli glad om någon övertygar mig.