[Artikel] Allt om korsbandsskador – från olycka till rehabilitering

Redaktionen

Aktiv medlem
2149866154-1000x667.jpg

Skidåkning och korsband är en duo som inte alltid drar jämnt. Vi tog hjälp av ortopeden Johan Norqvist för att tillsammans djupdyka i ämnet.

Läs hela artikeln:

Bra artikel - drog själv korsbandet feb 2012 och op i maj 2012. På den tiden blev man friskförklarad efter 6 mån om allt gått bra med rehab... men kan ärligt säga att det tog 12 månader innan jag litade helt på knät igen.
Här kan kan man läsa på om övergången från gymrehab till att komma igång på skidor efter 9 mån som freeskiåkare:

Tack för denna artikel, i februari denna vinter hände det, jag drog av alla korsband, alla ledband, båda minisker, knäskålen gick av samt både lår och vad muskel gick även av. Benet hängde bara i artärerna. Var väldigt nära att få amputera benet.
Allt detta skedde pga förspänningsfjädern i min bindning var trasig och kunde inte ens lösa ut på lägsta DIN fick jag veta av Åre skidsport efter skadan.
Jag tumlade ca 20 varv ner för hela östra ravin med en av skidorna fast i pjäxan, vred sönder allt efter varje varv.

Så ha koll på era bindningar vill jag säga till alla. Man kan tro att den funkar bra men är bra att gå till en verkstad med jämna mellanrum och kolla upp så allt är som det ska.
Jag kommer troligtvis aldrig kunna åka igen som jag gjorde förut, allt pga en bindning som inte kunde lösa ut. Tråkigt men det är något man får ta när man håller på med denna sport som man lever för.

Tack för denna artikel, i februari denna vinter hände det, jag drog av alla korsband, alla ledband, båda minisker, knäskålen gick av samt både lår och vad muskel gick även av. Benet hängde bara i artärerna. Var väldigt nära att få amputera benet.
Allt detta skedde pga förspänningsfjädern i min bindning var trasig och kunde inte ens lösa ut på lägsta DIN fick jag veta av Åre skidsport efter skadan.
Jag tumlade ca 20 varv ner för hela östra ravin med en av skidorna fast i pjäxan, vred sönder allt efter varje varv.

Så ha koll på era bindningar vill jag säga till alla. Man kan tro att den funkar bra men är bra att gå till en verkstad med jämna mellanrum och kolla upp så allt är som det ska.
Jag kommer troligtvis aldrig kunna åka igen som jag gjorde förut, allt pga en bindning som inte kunde lösa ut. Tråkigt men det är något man får ta när man håller på med denna sport som man lever för.

Tänkte just klaga litet på min menisk men tappade liksom tråden... Tack för påminnelsen om att saker kan hända i backarna. Hoppas du hittar nya sätt att njuta av bergen. När en dörr stängs öppnar sig ofta andra.

PS: Bra artikel, välskriven.

Senast ändrad:

Usch, riktigt brutalt att läsa. Skönt att benet sitter kvar efter allt. Ska be någon kika på bindningen. Men om man vill göra det själv, alt få verkstaden att testa den vad kan man göra? Är inte säker på att alla kan det som jobbar med det heller.

Jag skrev ner hur mina operationer och rehab gick på Korsbandsbloggen. Långtråkig läsning förutom för nyskadade som glasar detaljerna (och misstänker wierdos son gillar knäbilderna..)!

Tillbaka
Topp