Alperna resa

erdna

Medlem
Alperna resa
Kollar runt vart man bör resa 24/25 säsongen, har hittills endast åkt skidor i Sverige.
Vad är bäst och billigast när det gäller resor till Alperna att försöka boka via "paket resor" sida(vilken sida isf?) eller boka allt själv?
Vill försöka hitta billig skidort så möjligt som ger bra skidåkning/snö garanti... Helst ingen "turistfälla ort". Några som har tips vart man bör resa till?
Flyg eller tåg?? Tacksam för alla svar :)

Alperna resa
Om du är ensamresenär är det nog svårt att bli billigare än paketresor. Särskilt paketresor under lågsäsong (dvs inte sportlov eller jul/nyår), kan vara riktigt prisvärda. Dessutom har man tryggheten att resebolaget tar ansvar för helheten om det skulle bli strul.

Om ni är flera kan dock bil + hyra lägenhet vara ett alternativ som är billigare. Speciellt om man kan tänka sig att bo lite längre bort från liften, kan man hitta riktigt bra deals. Oftast är skidbuss-systemen väl utbyggda, så går smidigt att ta buss om man bor utanför.

Zillertal-dalen i Österrike är en bra rekommendation. Stor dal med bra utbud av boende, dvs går att hitta bra deals. Fyra stora system på ganska bra höjd, inkl. glaciären Hintertux, vilket gör att du alltid kommer hitta bra snö.

Jag skulle gärna önska att tåg var ett bra alternativ, men tyvärr är det i nästan alla fall billigare och smidigare att ta flyg. Alternativt bil om man är flera kan vara väldigt smidigt och prisvärt.

Alperna resa
Svårt att ge specifika råd. Utbudet och urvalet är ju enormt.

Allra billigast kan det möjligen bli med busscharter. En del arrangörer är bra på att hitta prisvärda hotell i utkanten av stora liftsystem, ofta med prisvärd halvpension. Kan vara bra att ha litet sällskap på första alpresan också (dock ej nödvändigt alls). Titta dock på liftsystemets höjd för snösäkerhet. En hel del busscharter går till orter som ligger alldeles för lågt.

Man får undvika jul, nyår och påsk, då är det som dyrast. Mest prisvärt tycker jag ofta är veckorna mellan sportlov och påsk, då är också chansen bäst till fint väder (jämfört med januari som också är lågsäsong).
Zillertal är finemang, bra tågförbindelse men långt från Stockholm. Bättre från Skåne.

Jag bokar i princip aldrig paketresor utan syr ihop resa och boende själv. Det är inte så svårt men det är en fördel om man vet vad man letar efter. Så charter för första alpresan är ingen dum idé men det blir nog inte alltid billigast.

Alperna resa
För att börja någonstans... Ett exempel nedan på flygcharter till ett mycket trevligt område, hyggligt snösäkert i mars då det finns platser kvar från Stockholm. Tysk/österrikisk reda och italienskt vänligt gemyt i bästa kombination (jag skulle kunna bo permanent i denna vackra dal...). Känns prisvärt (åtminstone från GOT och CPH) med flyg och halvpension. Möjlighet att ta sig till Sella Ronda etc via La Villa med skidbuss som ingår om man köper det stora Dolomiti Ski-liftkortet. Och är man det minsta intresserad av att komplettera med längdskidåkning så är detta område nog alpernas juvel.

Alperna resa
Tack för bra svar, vi är två stycken som ska iväg och utgår ifrån Stockholm.
Är det någon idé att dra i Januari efter julloven eller är vädret helt kasst då?
Kan ta ledigt in princip när som helst så mellan skolloven siktar jag på så man undviker så mycket folk som möjligt med.

Alperna resa
Risk med charter/paketresor är ju att de flesta går just till "turistfälleorter" per definition.
Billigare blir det oftast i mindre (kända) skidområden, eller som nämnts ovan om man kan bo lite utanför de populäraste orterna.

Påsken sent nästa år, så nog många ställen som inte kommer klara att hålla öppet då. Jag brukar ta v10, de flesta sportloven är över och det brukar ha hunnit snöa och blivit bra bas som håller även om det blir milt väder. Oftast stabilare väder än i januari då det ofta är lite stormsäsong. Fördelen i januari är att snön håller sig kall och pulvrig eftersom solen inte är så stark. Som vanligt med väder är det en hel del tur/otur involverat.

Alperna resa
Om ni väljer ett lite större område, vilket jag tycker att ni ska göra, så tycker jag att det är en fördel att ta en paketresa första gången då det brukar ingå att reseledarna gör guidade dagsturer. Ibland kan det kosta lite extra, men det är så värt det om man är van vid våra svenska kullar med några få liftar och skall åka i ett system där man utan problem kan åka intensivt en hel dag utan att åka i samma lift.

Och mars är både snösäkrare och ljusare än januari.

Alperna resa
Risk med charter/paketresor är ju att de flesta går just till "turistfälleorter" per definition.
Billigare blir det oftast i mindre (kända) skidområden, eller som nämnts ovan om man kan bo lite utanför de populäraste orterna.

Påsken sent nästa år, så nog många ställen som inte kommer klara att hålla öppet då. Jag brukar ta v10, de flesta sportloven är över och det brukar ha hunnit snöa och blivit bra bas som håller även om det blir milt väder. Oftast stabilare väder än i januari då det ofta är lite stormsäsong. Fördelen i januari är att snön håller sig kall och pulvrig eftersom solen inte är så stark. Som vanligt med väder är det en hel del tur/otur involverat.
V10 brukar vara bra förutsättningar MEN inte 2025:
den stora högtiden Mardi Gras infaller 4 mars vilket gör det omöjligt att hitta (prisvärt) boende v9-10.

Personligen gillar jag alperna i januari då skillnaden mot vårt kalla klimat är störst (i mars-april är ju Skanderna kanonfint!).

Alperna resa
V10 brukar vara bra förutsättningar MEN inte 2025:
den stora högtiden Mardi Gras infaller 4 mars vilket gör det omöjligt att hitta (prisvärt) boende v9-10.

Personligen gillar jag alperna i januari då skillnaden mot vårt kalla klimat är störst (i mars-april är ju Skanderna kanonfint!).
Ja, där har du rätt! Fastan hänger ju ihop med påsken, så också sent. Kommer vara Fasnachtferien här v9-10, med party 27 feb till 4 mar. Så v11 är nog rätt val 2025. (y)

Januari kan vara riktigt bra, men nog större chans på sydsidan än på nordsidan (där jag brukar hålla till).

Alperna resa
Jag syr alltid ihop egna resor till alperna, och nästa resa blir till Zermatt (dyr ort) vecka 2, och betalade följande för 7 nätter
  • Boende 4400 kr
  • Flyg 2700 till Zürich
  • Gissningsvis typ 1200 för tåg (fantastiskt smidigt i Schweiz)
  • Liftkort lär landa på 5000
  • Sammanlagt 13 300, vilket du aldrig kommer komma undan med hos en charterbyrå. Det går att komma undan bra mycket billigare på andra orter som ofta tipsas om här på forumet, men jag anser inte att bekvämligheten som kommer med charter inte är värt flera tusen extra.
Det är väl egentligen bara till Italien som jag hade kunnat tänka mig att åka charter, då jag trots intensivt googlande inte riktigt blir klok på hur man smidigt tar sig till Champoluc eller Dolomiterna. Schweiz och Österrike är ju kanon med tågen redan från flygplatserna hela vägen till många av orterna. Annars vill jag slå ett slag för UCPA, där du verkligen blir omhuldad och får allt du behöver till ett fast pris.

Alperna resa
Jag syr alltid ihop egna resor till alperna, och nästa resa blir till Zermatt (dyr ort) vecka 2, och betalade följande för 7 nätter
  • Boende 4400 kr
  • Flyg 2700 till Zürich
  • Gissningsvis typ 1200 för tåg (fantastiskt smidigt i Schweiz)
  • Liftkort lär landa på 5000
  • Sammanlagt 13 300, vilket du aldrig kommer komma undan med hos en charterbyrå. Det går att komma undan bra mycket billigare på andra orter som ofta tipsas om här på forumet, men jag anser inte att bekvämligheten som kommer med charter inte är värt flera tusen extra.
Det är väl egentligen bara till Italien som jag hade kunnat tänka mig att åka charter, då jag trots intensivt googlande inte riktigt blir klok på hur man smidigt tar sig till Champoluc eller Dolomiterna. Schweiz och Österrike är ju kanon med tågen redan från flygplatserna hela vägen till många av orterna. Annars vill jag slå ett slag för UCPA, där du verkligen blir omhuldad och får allt du behöver till ett fast pris.
4.400 kr för en veckas boende i Zermatt?!
Ska du bo i ett ko-stall?🐮:unsure:;)

Alperna resa
Haha! Man kan tro det, kanske får förtydliga att det var 4400 x 4. Tyckte ändå att jag lyckades fynda ett riktigt bra boende för pengen. :D https://www.airbnb.se/trips/v1/0e3a...cb643e85d1/ro/RESERVATION2_CHECKIN/HMY8CTSCAT

Jaha, inte här alltså….?:cautious:

1719432649326.png

EDIT:
Blir kanske baguetter i ryggsäcken till lunch?
En lunch på restaurang i backen i Zermatt går väl lös på en 400-500 pistoler.💸💳

Alperna resa
Senast vi gjorde en snabb räd genom Schweiz så stannade vi först på Lidl i Domodossola för att ha råd med mat… 😂 Ser inte den utgiftsposten? En lasagne med bordsvatten till lunch i Mürren kostar 350 kr.
Fortkörningsböter fick jag också, iofs korrekt (och det är ju inte Schweizarnas fel att kronan är svag).

Dolomiterna nås bäst med charter eller eget bokat flyg till Innsbruck eller Verona, därefter hyrbil eller transfertaxi. Eller egen bil hela vägen.

Senast ändrad:
Alperna resa
Senast vi gjorde en snabb räd genom Schweiz så stannade vi först på Lidl i Domodossola för att ha råd med mat… 😂 Ser inte den utgiftsposten?
Fortkörningsböter fick jag också, iofs korrekt.

Dolomiterna nås bäst med charter eller eget bokat flyg till Innsbruck eller Verona, därefter hyrbil eller transfertaxi. Eller egen bil hela vägen.
Tänkte såklart fasta kostnader, men vi lagade all mat själva på kvällarna, och vi lyxade inte till det med dyra styckdetaljer utan vi körde vegetariskt för det mesta. Coop hade en stor familjepizza för 7 CHF som vi åt ett par kvällar och baguetter för 5,5 CHF till lunch. Men ja, en hamburgare och en öl fick vi pröjsa 500kr för på Chez Vrony.

Tack för svar angående Dolomiterna. Jag har inte lyckats hitta någon transfertaxi som inte kostar en arm och ett ben, därför man dragit sig lite för att åka dit...
EDIT:
Blir kanske baguetter i ryggsäcken till lunch?
En lunch på restaurang i backen i Zermatt går väl lös på en 400-500 pistoler.💸💳
Ja precis, fanns goda och rätt prisvärda baguetter på Coop. Det och en långhylsa är inte världens sämsta lunch. Men de två restaurangbesöken i backen gick som du säger på 500 kr styck...

Alperna resa
Tack för svar angående Dolomiterna. Jag har inte lyckats hitta någon transfertaxi som inte kostar en arm och ett ben, därför man dragit sig lite för att åka dit...

Maila turistbyrån och fråga. Det har från och till funnits regelbunden transfer från Verona och Innsbruck till Val Gardena. Övriga Sella Ronda-området ligger sämre till för hyr-transfer men Alta Badia - La Villa, Corvara, Colfosco etc som är jättefint är lätt att nå med bil norrifrån. München är också klart inom räckhåll med hyrbil (och dit kan man ju ta sig med både flyg och tåg).
Tåg/flyg plus hyrbil är nog ett underskattat alternativ för övrigt. Är man två eller fler så är hyrbil en vecka inte så dyrt per person även om den bara står parkerad på skidorten under veckan.

Minst en gång i livet bör man ha åkt skidor i Dolomiterna, sen vet man. Där finns inte de värsta åken och inte så ofta puderlätt snö men i övrigt en viss kombination av trevligheter som är svår att hitta på andra ställen. Och då menar jag inte fusk-Dolomiterna (Dolomiti di Brenta) väster om Adige-dalen (typ Madonna di C) utan de röda bergen söder om Val Pusteria.

1719470970019.png

Alperna resa
Kollar runt vart man bör resa 24/25 säsongen, har hittills endast åkt skidor i Sverige.
Vad är bäst och billigast när det gäller resor till Alperna att försöka boka via "paket resor" sida(vilken sida isf?) eller boka allt själv?
Vill försöka hitta billig skidort så möjligt som ger bra skidåkning/snö garanti... Helst ingen "turistfälla ort". Några som har tips vart man bör resa till?
Flyg eller tåg?? Tacksam för alla svar :)
Sent svar här, men blir lite förvånad att ingen nämner UCPA alls? Det är ju ett ekonomiskt och tryggt alternativ som funnist i många år. Det passar inte alla, men ofta bra för skidnördar och om man inte älskar att alltid klara sig själv. Jag är iofs partisk då jag själv är helfrälst på deras concept, och det beror ju förstås på vad man söker.

Från runt 14-15.000 får man en vecka där "allt" ingår. Det finns billigare för studenter, och det kan kosta mer om man vill flyga istället för åka buss.
Men med "allt" menar jag resa, boende, skidhyra, lektioner/guidning hela veckan, och även maten! (Vilket brukar glömmas bort vid andra räkneexempel nät man jämför.)

Men... man ska uppskatta gemenskapen, vara okej med att bo lite mer kollektivt, och uppskatta conceptet med instruktörer/guider under veckan, i de grupper man delas in med. Gillar man inte sånt, och/eller vill skämma bort sig med riktig hotellstandard, så passar det mindre bra. För mig passar det utmärkt, och åker alltid därifrån som en bättre skidåkare på kuppen.

Tillbaka
Topp