Hur många skidor ska jag köpa till min säsong i Candada?

Hej alla skidfantaster!

Jag ska för första gången säsonga. Det blir i Revelstoke Canada, och jag äger inga skidor just nu. Jag väger ca. 60 kg, och planerar att framför allt åka off pist. Jag funderar kring om jag borde skaffa en bra all mountainskida på typ 105 i bredd, eller om jag ska köpa en på typ 90, och sedan en puderskida på 110+. Revelstoke är känt för att ha över 10 meter nysnö per säsong, och jag vill kunna njuta av de dagar där man behöver lite bredare skidor... Samtidigt är det ju najs att ha något till backen, eller när det är lite hådare i off-pisten.

Funderar exempelvis på ett par salomon qst 106, eller fisher ranger 108. Några fler tips. Rekomenderas det att köpa begagnat eller nytt? Köper man två par skidor kanske de måste vara lite billigare för att jag ska ha råd. Kanske en billig puderskida ändå är bättre än en dyrare skida på ca. 105 mm midja?

Alternativet är ju att hyra/låna av kompis när man vill vara i pisten:)

Tacksam för hjälp!
ps. Har någon varit i Revelstoke vill jag gärna veta hur ni upplevde det...

Jag skulle satsa på ett par som är typ 100-120 i midjan och lekfulla. Revelstoke är fyllt av lekig terräng men även svin bra pister. Så du vill ha ett par som är allsidiga.

Gjort några säsonger i kicking horse för ca 20 år sedan. Då körde jag ett par völkl gotama, de var ca 105 i midjan och de funkade bra varje dag. Åkte alla dagar från december till slutet av mars och funderade aldrig på att jag behövde fler skidor.

Okej!

Då blir det nog typ Fisher ranger 108, Atomic bent 110 eller Salomon QST 106. Vet någon vilken utav dessa skidor som passar mig bäst, då jag är en ganska lätt åkare på endast 60 kg? Har prövat bent 110, och de gillade jag, men jag tror att det lutar åt qst då de är lite mer allsidiga.

Kan rekommendera Ogso Schwarztor 100 vilket är en skida som är väldigt väldigt allsidig, och finns just nu till kalaspris hos en av tyskarna - https://www.sport-bittl.com/en/ogso-schwarztor-100-23-24-touring-ski::212914.html
Som synes på websidan blir den bredare ju längre skida du behöver, så för tex 186 cm hamnar du på 106 mm i midjan.

Kör skidan själv i 194 cm (108mm midja) och är sjukt nöjd med den. Tycker den är så allsidig att jag haft funderingar på att köra den som enda skida. Men... det är ju kul med fler skidor....
Av naturliga skäl är den dock inte världsmästare på riktigt hårda/isiga pister, men i övrigt är den bara....jevligt skoj!

Senast ändrad:
Vill slå ett slag för Black Crows Atris, och skulle kalla den för den ultimata one-quiver skidan om du bara vill ha ett par. Jag har ett par, och de funkar både i pist (så länge det inte är jätteisigt) men framförallt i offpisten. Skall du ha 2 par kanske Ranger 115, BC Anima eller Salomon QST Blank är bra alternativ ihop med en typ 85-90mm skida?

Jag vill slå ett slag för pistskidor som komplement. Även om vissa allmountain är okej i pisten hade jag gått på en skida runt 80-90 och en runt 105-120 begagnat. Möjligheten att träna teknik på smala är betydligt större och även i uppåkta pucklar och stökig terräng som det ofta är i offpisten även i mer snörika områden föredrar jag smala skidor. Efter mina sex säsonger väljer jag allt oftare en lite smalare midja än andra eftersom det är lite skonsammare mot fötterna och kommer det ett riktigt dump så har man en ordentlig puderskida istället för en kompromiss som ska funka för allt

Tänk på att Revelstoke inom skidsystemet och dess absoluta närhet inte är grejen riktigt för det körs upp väldigt fort och är ganska litet om man inte är ute efter att köra teknisk åkning med klippor och pillow lines. Skulle jag tillbaka dit igen hade jag absolut kört ett par skidor runt 110 mm i midjan för inbounds och ett par turskidor runt 105 mm med techbindning.

Snön på undre halvan av berget är oftast blöt så man håller till på den övre delen och då gäller det att kunna lätt komma åt större ytor där vilket du kör med turande.

Numera bor jag i Åre o kör jag QST 106 med shift som allt och Line Locator 104 med ATK14 på tur.
I Revelstoke tyckte jag ofta 114mm midja var för lite. Jag hade valt en skida på 116-122 i midja för puderdagarna. Numera hade jag haft den och en lätt puderskida ala Locator 104 eller bredare variant för Kanada.
Jag turar hellre än åker pist men går ju att ha en 106 som allroundskida, är ju bra i pisten de med.
En puderskida (115mm+)är inte så ball i pist men är svängradien inte över 22 går det ju.

Numera bor jag i Åre o kör jag QST 106 med shift som allt och Line Locator 104 med ATK14 på tur.
I Revelstoke tyckte jag ofta 114mm midja var för lite. Jag hade valt en skida på 116-122 i midja för puderdagarna. Numera hade jag haft den och en lätt puderskida ala Locator 104 eller bredare variant för Kanada.
Jag turar hellre än åker pist men går ju att ha en 106 som allroundskida, är ju bra i pisten de med.
En puderskida (115mm+)är inte så ball i pist men är svängradien inte över 22 går det ju.
Tror inte jag kan köpa mer än ett par skidor. Kanske jag kör på en qst 106 eller liknande även om den kanske inte är optimal till puderdagarna. Ett alternativ är kanske att köra en qst blank eller liknande, men jag är rädd att den inte kommer vara så rolig under försäsongen och slutet på säsongen.

Hur upplever du qst:en? Hur är den i pisten, och hur är den i lössön? Hur skulle den fungera att tura på?

Hej.

jag har gjort 6 säsonger i Revelstoke (både korta rundor och helsäsong). Jag gjorde första säsongen med Bent Chetler 124 med marker Duke rambindning. Alldeles för brett och tungt, tröttnade efter halva säsongen. Nästa två säsong körde jag på Extrem Opinion 118 med marker kingpin. Fantastiska skidor, riktigt one quiver som passar mig. Men tyckte de fortfarande var för breda, det är inte knädjupt puder varje dag där, även fast man skulle önska. Så köpte Opinion 108 med kingpin, vilket jag kört med sedan dess och är supernöjd.

Så mitt tips skulle vara att köpa en (1) skida i träkonstruktion för att hålla nere vikten, runt 100-110 midja. En bra nose-rocker kommer ge flytt i lössnön. Och en bindning du kan tura med för att komma åt lössnön (vilket är typ hela grejen med att åka till Kanada, som du kommer upptäcka).

Salomon Quest 106 såg riktigt fin ut, jag har aldrig gillat Salomons skidor men bara att läsa specs så verkar den Nice. Plus rea hos tysken. Du kanske kommer känna att 106 är lite för smalt den dagen du har snö upp till armhålorna, meeeen alla andra dagar på säsongen när det är slask eller 10cm nysnö på gammal uppkörd offpist kommer dina knän tacka dig.

Tror inte jag kan köpa mer än ett par skidor. Kanske jag kör på en qst 106 eller liknande även om den kanske inte är optimal till puderdagarna. Ett alternativ är kanske att köra en qst blank eller liknande, men jag är rädd att den inte kommer vara så rolig under försäsongen och slutet på säsongen.

Hur upplever du qst:en? Hur är den i pisten, och hur är den i lössön? Hur skulle den fungera att tura på?
Älskar QST 106, kör förra modellen från 21. I öppna fält i alperna föredrar jag 188 men bor i åre och här räcker 181 bra.
Som Fredrik skriver är det jobbigare men breda skidor och hårt men beror mkt på pjäxor, desto biffigare pjäxor desto lättare att åka på breda skidor ändå.
I japan tycker jag att mina Billy Goat på 116 var perfekt med den rockern men resan innan hade jag Praxis GPO som är lika breda men annan form o rocker o de räckte verkligen inte till.
En skida på 110 eller strax över gör sig bättre i Kanada än en 106 men blir lite mer vrid i hård snö.

Tillbaka
Topp