Svaret är komplext men bottnar i geografi och befolkningsunderlag. Att från Götaland åka 5-6 timmar tåg till Sälen jämfört med 12-14 till Åre resulterar i ett mindre kundunderlag från södra Sverige. Ofta är tåget väl nyttjat oavsett årstid, vilket har förvånat mig. Åre är populärt från söder trots längre restid. Där tror jag Sälen hade blivit än mer populärt.
Nattåg till Åre från Göteborg har andra aspekter. Större kostnader på nattåg, gamla vagnar som krånglar(vilket man tycker Trafikverket ska bekosta..), lokförarbrist, omlopp osv.
Längre sträcka du kör desto större blir utmaningarna. I grunden är snabbtåg till/från Stockholm inte särskilt illa, det kortar ner restiden totalt sätt jämfört med lokdragna varianter. Utmaningen blir att sätta en rimlig bytestid. Där tycker jag klockan 05 på morgonen inte är det från huvudstaden.
I det här fallet lägger man också en del av ansvaret på arbeten som ska utföras nattetid mellan Göteborg och Hallsberg under några års tid vilket skulle stycka upp tidtabellen då arbeten främst ligger under helg. Vilket kan uppfattas lite märkligt då SJ hela tiden föredragit arbeten nattetid mot att lägga det dagtid. Prioritering för SJ (läs där pengarna finns) kommer aldrig vara på deras nattågstrafik när de tjänar miljonerna på snabbtågen dagtid.