[Artikel] SJ lägger ner nattågen mellan Göteborg och Åre

Håller inte med. Fullbokningen indikerar bara att det finns en god efterfrågan på det som hittills erbjudits till det priset, men säger inget om att ”det borde gå” att få det hela att gå runt. Tvärtom indikerar väl SJs besked just att det är svårt att få det att gå runt. Åtminstone för dem.
Hur vet man var gränsen går? Min upplevelse (anekdotiskt) är att priserna höjts genom åren. Men aldrig att de sänkts, ändå säljs de slut. Borde inte priserna höjas än mer om lönsamheten är problemet? Eller finns det någon reglering av detta när man får ok av Trafikverket?

Om nånting som är slutsålt inte är lönsamt kan det bara har två anledningar, a) kostnaderna är för höga, b) det säjls för billigt. Men tanke på hur mycket dyrare det är med liggvagn än sittplats kan jag inte tänka mig att det är b, man ska ha i åtanke att det ändå är rätt många "sängar" i en liggvagn. Tror mer på att det finns kostnader som är allt för höga nånstans, som andra aktörer så som snälltåget eller ÖBB lyckades få ner.

Det kan ju finnas helt andra faktorer som inverkar. Det handlar om att få snurr på en verksamhet som på just denna sträcka är koncentrerad till några få vinterveckor. Jag ser Snälltågets vagnar stå tomma och stilla på Malmö C en stor del av året.

Kan tänka mig att en annan anledning är att Sthlmare åker tåg till Åre även när det inte är skidsäsong. Det gör nog mycket få göteborgare.

Tycker också Gbg-Åre är bra och menar att det är absurt att Sthlm-Åre prioriteras.

Åt andra hållet finns det alla möjlighet för sj att skapa en avgång som lämnar Sthlm vid 16. Jobba-> tåget, en övernattning i Åre sen ut i backen. Lite bökigare såklart men inte särskilt omständigt för sthlmare utan nattåg, jämfört med västkusten där en hel dag behöver läggas på tåget.
Absolut, jag är med dig. Men det som är så bra för mig som göteborgare med detta nattåg är kombinationen resa/sova/framme tidig morgon. Jag ”slipper” alltså den där första natten i Åre, den spenderas sovandes på tåget. Boende bokat sön-sön ger 8 hela skiddagar om man vill. (Visst, kanske står i liften först vid 10-11 ankomstdagen pga transfer, bagagemeck osv.) Och jag kan vara tillbaka och jobba på måndag vid kl 9-10.

Kan tänka mig att en annan anledning är att Sthlmare åker tåg till Åre även när det inte är skidsäsong. Det gör nog mycket få göteborgare
Varför skulle det vara så?

Det kan ju finnas helt andra faktorer som inverkar. Det handlar om att få snurr på en verksamhet som på just denna sträcka är koncentrerad till några få vinterveckor. Jag ser Snälltågets vagnar stå tomma och stilla på Malmö C en stor del av året.
Är ju ingen som.kräver att tåget körs dagligen,året runt. Blir märkligt om det bara finns "on eller off". Dvs dagligen hela året eller inställt. Som du ju säkert vet kör tex snälltåget mycket variabel beroende på årstid. Och många sträckor inte dagligen osv. Så det finns smartare sätt än att köra med tomma tåg hälften av året (om det nu är så).
Tomma vagn som står stilla kostar betydligt mindre än tomma vagn som körs till åre...

I Norge är väl Geilo, Voss och Hafjell/Kvittfjell enklast att nå med tåg. Oppdal funkar också, men långt med dagtåg och lite kort med nattåg.... Om de nu börjar köra gbg-oslo igen nån gång. (Är väl fortfarande buss som gäller där?)

Varför skulle det vara så?

Sthlmare har närmare till Åre. Fler äger stugor och andelar där. Etc etc. Åre är för göteborgare ffa en skidort, som dels har rykte om sig att vara mindre familjevänlig och dessutom är knöligare att ta sig till än många alternativ. Om man inte ska åka skidor blir alternativen dessutom ännu mer attraktiva och närmare. För Sthlmare är Åre mer naturligt #1 i fjällen. Har bott länge både i Gbg och Sthlm och det är så jag uppfattat det.
För Sthlmare har Åre de senaste somrarna även blivit mer attraktivt på sommaren, men då vänder Göteborgarna blicken åt andra håll.
Åre är mycket mer en destination bland andra för göteborgarna. Om man åker ända upp dit är det för skidåkningen. Vill man vandra i bergen på sommaren så blir dessa faktorer ännu tydligare.

Är ju ingen som.kräver att tåget körs dagligen,året runt. Blir märkligt om det bara finns "on eller off". Dvs dagligen hela året eller inställt. Som du ju säkert vet kör tex snälltåget mycket variabel beroende på årstid. Och många sträckor inte dagligen osv. Så det finns smartare sätt än att köra med tomma tåg hälften av året (om det nu är så).
Tomma vagn som står stilla kostar betydligt mindre än tomma vagn som körs till åre...

Att snälltåget lyckas driva verksamhet på vissa (av dem) utvalda sträckor är ju jättebra men inte hugget i sten. Jag kan tänka mig att det är svårt att få en så säsongsberoende verksamhet att gå runt, där man står utan betydande inkomster stora delar av året.
Sverige har inte en oändlig tillgång på entreprenörer. Det är lätt att påstå att någon borde få det att fungera. Inte jag. Kanske du?

Verkar ändå berör många....

1724334249925.png

Ja 0,4% av Sveriges befolkning vill att vi övriga ska subventionera något som just de vill ha. Jag har släkt ungefär lika långt åt andra hållet, vem ska subventionera mina resor?

Nu är jag motvalls men hoppas att någon försöker ha en överblick över alla dessa pengar vi tvingas skicka fram och tillbaks mellan varandra. Och hur det snedvrider incitament, betalningsvilja mm

Jag kan tänka mig att i ett system med färre subventioner av ditt och datt på politisk grund så skulle det mycket väl finnas ett gott kommersiellt underlag för nattåg mellan Gbg och fjällen.

Senast ändrad:
Ja 0,4% av Sveriges befolkning vill att vi övriga ska subventionera något som just de vill ha. Jag har släkt ungefär lika långt åt andra hållet, vem ska subventionera mina resor?

Nu är jag motvalls men hoppas att någon försöker ha en överblick över alla dessa pengar vi tvingas skicka fram och tillbaks mellan varandra. Och hur det snedvrider incitament, betalningsvilja mm

Jag kan tänka mig att i ett system med färre subventioner av ditt och datt på politisk grund så skulle det mycket väl finnas ett gott kommersiellt underlag för nattåg mellan Gbg och fjällen.
+1 på den.
Om inte det finns kommersiellt underlag för att driva en viss transportlinje utan subventioner så ska den inte heller drivas, om det inte är av stor vikt för vårt lands infrastruktur (dit hör dock inte att kunna åka med skid-tåg till Åre).
Om någon entreprenör anser annorlunda så har vi en fri företagsmarknad för att starta privata projekt.

Och angående att subventionera resor till din släkt i stället, så håller jag med om att det är intressantare med smidiga resealternativ till Toscana än till Åre. ;)

+1 på den.
Om inte det finns kommersiellt underlag för att driva en viss transportlinje utan subventioner så ska den inte heller drivas, om det inte är av stor vikt för vårt lands infrastruktur (dit hör dock inte att kunna åka med skid-tåg till Åre).
Om någon entreprenör anser annorlunda så har vi en fri företagsmarknad för att starta privata projekt.

Och angående att subventionera resor till din släkt i stället, så håller jag med om att det är intressantare med smidiga resealternativ till Toscana än till Åre. ;)
Ska vi använda samma argument när det gäller landsbygden? Som ni vet lägsta det rätt mycket pengar där också....
Skattemedel för att subventionera dyra elbilar för folk med pengar?
Subventionera att folk pendlar med sina bilar?
Jag tycker då.inte heller att vi ska bygga motorvägar med skattemedel. Om det inte finns ett kommersiellt sätt att driva, underhålla och bygga motorvägar ska vi inte ha det.
Det finns en hel djungel av subventioner. Jag håller helt med om att det borde städas rejält. Men att gnälla på nåt som är a) ett väldigt miljövänlig sätt att resa och b) nåt som subventioneras på många andra ställe känns fel. Vi lever i ett system där biltrafik och flyg är stark subventionerat, flygbränsle, stöd,förmånsbilar, skatteavdrag osv. Varför ska vi då.inte stödja det som är mest miljövänlig?

Just här handlar det mycket om att det finns 2 nattågslinjer från Stockholm till norra Sverige som får stöd, men inte en enda från gbg eller Malmö.

Ska vi använda samma argument när det gäller landsbygden?
Skattemedel för att subventionera dyra elbilar för folk med pengar?
Subventionera att folk pendlar med sina bilar?
Jag tycker då.inte heller att vi ska bygga motorvägar med skattemedel. Om det inte finns ett kommersiellt sätt att driva, underhålla och bygga motorvägar ska vi inte ha det.
Det finns en hel djungel av subventioner. Jag håller helt med om att det borde städas rejält. Men att gnälla på nåt som är a) ett väldigt miljövänlig sätt att resa och b) nåt som subventioneras på många andra ställe känns fel. Vi lever i ett system där biltrafik och flyg är stark subventionerat, flygbränsle, stöd,förmånsbilar, skatteavdrag osv. Varför ska vi då.inte stödja det som är mest miljövänlig?
Nu började du köra din miljöpolitik igen, det var inte det som det här handlade om.

Nu började du köra din miljöpolitik igen, det var inte det som det här handlade om.
Nä. Vinlever i ett system där en massa saker subventioneras. Då kan man inte kommer med att nånting ska kunna drivas kommersiellt eller ställas in. Det är en massa saker som inte löner sig kommersiellt eller inte hade varit möjligt utan subventioner... Men när det gäller nånting som inte spelar roll för just er, så ska det lyftas fram att det är era skattemedel. Märkligt.

Edit: förresten handlar det om miljöpolitik om flyg och bil trafik stöds, fast inte tåg.

Om du har släkt I södra tyskland/Österrike finns det bra tågförbindelse, även nattåg. Mycket billigare än åre tåget förresten. Men det vet du säkert? En del är då subventionerat av alla som bor i Tyskland.

Nä. Vinlever i ett system där en massa saker subventioneras. Då kan man inte kommer med att nånting ska kunna drivas kommersiellt eller ställas in. Det är en massa saker som inte löner sig kommersiellt eller inte hade varit möjligt utan subventioner... Men när det gäller nånting som inte spelar roll för just er, så ska det lyftas fram att det är era skattemedel. Märkligt.
Ja, allt åt alla, bara töm statskassan.
När inte ditt älskade tåg kör några högsäsongsveckor per år mellan Gbg och Åre så tycker du att skattebetalarna ska hosta upp pengarna. Och görs det då inte så ska det göras pga ”miljön”. Inget pris är för högt för in minska CO2 utsläppen med några kg. Tåget till Åre räddar inte regnskogen, försök för en gångs skull att diskutera något utan att dra in miljöpolitik.:sleep:

Edit: Jag ska inte diskuterar det här ändå...
Vissa bryr sig om andra, andra inte. Vissa fattar vad det betyder att leva i ett samhälle, andra inte. Vissa tycker att så fort det inte handla om de är det "allt åt alla" och pengaslöseri...

Senast ändrad:
Lite trött blir man av att någon alltid ska komma in och berätta att alperna är bättre så fort det pratas om Åre. Helt irrelevant i frågan om tågtrafik inom Sverige.

För övrigt är det många västsvenskar som åker och vandrar på somrarna, och det är inte bara Stockholmare som går jämtlandstriangeln eller andra leder som finns i närheten av Åre. Det är utomordentligt att kunna ta tåg sedan byta till buss sista sträckan, särskilt när man ska vandra mellan två olika punkter. Lite omständigt att komma på att bilen står kvar på andra sidan fjället 10 mil bort när man vandrar i mål annars.

Fast det diskuterades ju subventioner av tåg, som säkerligen har grund i miljöpolitik. Vad är ditt problem?
Din egen snedtolkning av diskussionen.
Artikeln som startade tråden handlade om nedläggningen av en tågförbindelse.

EDIT: Oavsett vad för ämne som diskuteras så finns det ju ett par personer här som tvunget ska vrida över diskussionen till miljöpolitik, och detta är inte första gången. Tråkigt
Elbilstråden där vi konstruktivt försöker hjälpa varandra med tips, råd och erfarenheter för elbilsköp och användning, är också en tråd där diskussionen vid något tillfälle saboterades av en ”miljöfanatiker”, och du var själv där inte sen att gå in och heja på sabotaget.

Senast ändrad:
Artikeln som startade tråden handlade om nedläggningen av en tågförbindelse.

EDIT: Oavsett vad för ämne som diskuteras så finns det ju ett par personer här som tvunget ska vrida över diskussionen till miljöpolitik, och detta är inte första gången. Tråkigt
Elbilstråden där vi konstruktivt försöker hjälpa varandra med tips, råd och erfarenheter för elbilsköp och användning, är också en tråd där diskussionen vid något tillfälle saboterades av en ”miljöfanatiker”,
Det är ju inte på något sätt off-topic att diskutera mekanismerna bakom nedläggningen av tåglinjen. Tråkigt att du tycker det är tråkigt, men uppenbarligen så är det flera som tycker det är intressant. Ett sabotage är det iaf inte...

Edit: Jag ska inte diskuterar det här ändå...
Vissa bryr sig om andra, andra inte. Vissa fattar vad det betyder att leva i ett samhälle, andra inte. Vissa tycker att så fort det inte handla om de är det "allt åt alla" och pengaslöseri...

Vissa kan inte skilja på sak och person och ägnar sig istället åt mental masturbation.
Vissa tycker att en viktig aspekt av att ”leva i ett samhälle” och att ”bry sig om andra” är att deras skidresor ska subventioneras av andra, varav de flesta som ska tvingas betala i detta fall troligen har sämre ekonomi än de själva.
Vissa påstår att de vill städa i djungeln av subventioner i samma inlägg som de vill utöka dem.

Och var kommer den regionala politiken in? Är Göteborg fattig glesbygd? Och miljön? Är skidturism något som ska subventioneras med miljömotiv? Är det bra för miljön att svenskar som inte åker skidor alls ska betala så att göteborgarna åker till Åre istället för till närmare skidorter i Sverige eller Norge?

Senast ändrad:
Mata inte de två trollen.

Ja fortsätt istället med personangrepp och att upprepa plattityder. Stöd den självutropade trådpolisen. Försvara dina ihåliga argument med att du åtminstone är en bättre person än de som inte instämmer.

Eller hade du något att tillföra diskussionen om nattågens subventioner?

Vissa kan inte skilja på sak och person och ägnar sig istället åt mental masturbation.
Vissa tycker att en viktig aspekt av att ”leva i ett samhälle” och att ”bry sig om andra” är att deras skidresor ska subventioneras av andra, varav de flesta som ska tvingas betala i detta fall troligen har sämre ekonomi än de själva.
Vissa påstår att de vill städa i djungeln av subventioner i samma inlägg som de vill utöka dem.

Och var kommer den regionala politiken in? Är Göteborg fattig glesbygd? Och miljön? Är skidturism något som ska subventioneras med miljömotiv? Är det bra för miljön att svenskar som inte åker skidor alls ska betala så att göteborgarna åker till Åre istället för till närmare skidorter i Sverige eller Norge?
Som jag skrev så lever vi i ett system där en massa saker subventioneras, för att de annars inte hade funnits. Men vi ändå vill har de. Oftast är det bara en mindre del av befolkningen som vill ha det ena, men en annan del som vill ha nåt annat. Så det jämnas ut över tid och mängden.
Ska man komma med argumentet att allt ska vara ekonomiskt lönsamt eller ställas in, så kommer vi snart stå utan texteater, djurparker, offentliga parker, sociala träffpunkter och en massa annat utveckling kommer bromsas (vissa kanske acceleras, såklart). Det svåra är ju att drar gränsen. Det fanns röster att Lund borde se till att det byggs fler laddplatser. Ja, gäller samma då? Hade det varit lönsamt hade nån privat aktör gjort det, eller? Nu handlar det här om nånting som inte berör fredw och pistecarver,och då höjs ekonomi argumentet. Men samtidigt lyftes det fram hur elbilar blir lönsamt för att de har högre förmånsvärde eller vad det nu var (kan inte det där med leasingbilar) och det kravs att städer bygger ut sin laddinfrastruktur. Så tydligen bryr ni er om saker som berör er,men ett tåg som ni inte vill använder ska vara lönsamt.
Sen tycker jag att möjöigheten till miljövänliga resor är av gemensamt och statligt intresse. Och det verkar politiken också tycker, men bara när det gäller Stockholm. Jag tycker att det borde gälla alla våra 3 storstäder.
Att en resa som tar 12 timmar är bäst med nattåg är inte heller konstigt att tycka,eller? Att i dagens läge fördela subventioner med miljön i åtanke är inte heller så konstigt. Att inte subventionera flyg, men nattåg istället är väl ganska logiskt då?
Så jag vet inte riktigt var det radikala är i de åsikterna.
Som sagt, drar man fram argumentet att nånting ska vara lönsamt eller ställas in, så tycker jag att man ska se på allt på samma sätt. Tror det blir ett tråkigt liv. Personligen tycker jag att det är bra att vi som samhälle stötta saker som annars inte funnits, men som många vill ha, och detta även om jag inte alls bryr mig om just det....
Så jag vet inte vad du tycker min "mental masturbation" var, men det var visst ett roligt utryck.
Jag tycker inte nödvändigtvis att vi ska utöka subventionera, utan fördela de rätt. Och inte subventionera tex två saker som konkurrera med varandra.

Till dina sista frågor: ja, det är rimligt. I ett samhälle betalar man för andra. Jag får står för vägbygge,även om jag inte använder de. Jag betalar för teater, även om jag kanske inte använder de. Jag betalar för cancerforskning, även om jag inte har cancer. Du fattar, eller?

Förresten, det var inte jag som sänkte nivån till "din älskade nattåg till åre" och inte kunde skilja på sak och person. Det var nån annan som påstod att jag kommer med "min" miljöpolitik.

Edit: förresten är det inget skid-tåg. På de sidorna jag länkade kak man även läsa varför folk skriver under. Det flesta där ska använda tåget för att de har släktingar och/ eller jobb i Östersund eller gbg och reser därför....

Edit 2: förresten var min utgångspunkt att jag tror att gbg-åre borde kunna drivas lönsamt. Bara att sj får titta på kostnader och hur man kan göra det rätt. Tex genom att har en smartare tidtabell, istf att köra dagligen, året runt. Konstigt att jag nu blir anklagat för att drar in miljöpolitik och vill tömma statskassan....

Senast ändrad:
Ok tack för sakligt svar. Rop på subventioner berör alla som förväntas vara med och betala, också principiellt. Ska fler och fler beslut och resurser gå via 30000 politiker och X-hundratusen tjänstemän eller direkt via de 10 miljoner invånare som tjänat in pengarna? Vem ska få mindre pengar till sin tågresa (eller annat) om du vill ha subventioner till din? Det finns mycket mer att säga men jag tror vi får lämna det där.

"Oftast är det bara en mindre del av befolkningen som vill ha det ena, men en annan del som vill ha nåt annat. Så det jämnas ut över tid och mängden."

Det jämnas inte alls ut och incitamenten blir märkliga. Resurser fördelas till sådant som en minoritet inte vill bekosta själv men gärna vill att de övriga 99% ska vara med och betala, och vice versa, och när hela pengakarusellen är över så är det inte alls säkert att vi totalt sett har fördelat resurserna på bästa sätt.

Senast ändrad:
Ok tack för sakligt svar. Rop på subventioner berör alla som förväntas vara med och betala, också principiellt. Ska fler och fler beslut och resurser gå via 30000 politiker och X-hundratusen tjänstemän eller direkt via de 10 miljoner invånare som tjänat in pengarna? Vem ska få mindre pengar till sin tågresa (eller annat) om du vill ha subventioner till din? Det finns mycket mer att säga men jag tror vi får lämna det där.

"Oftast är det bara en mindre del av befolkningen som vill ha det ena, men en annan del som vill ha nåt annat. Så det jämnas ut över tid och mängden."

Det jämnas inte alls ut och incitamenten blir märkliga. Resurser fördelas till sådant som en minoritet inte vill bekosta själv men gärna vill att de övriga 99% ska vara med och betala, och vice versa, och när hela pengakarusellen är över så är det inte alls säkert att vi totalt sett har fördelat resurserna på bästa sätt.
Nu handlar det inte om min eller din.
Varför ska 2 nattåg från Stockholm subventioneras, men ingen från Gbg eller Malmö?

Edit: eller är.det tom 3, med sj tåget till Berlin, får den stöd?

Nu handlar det inte om min eller din.
Varför ska 2 nattåg från Stockholm subventioneras, men ingen från Gbg eller Malmö?

Edit: eller är.det tom 3, med sj tåget till Berlin, får den stöd?

I grunden när det gäller tågtrafik bör den offentliga sektorn stå för infrastrukturen (räls, signalsystem etc), göra allt för att underlätta bokningssystemen och samordna detta mellan länderna. Där misslyckas det rejält.
Trafiken kan i grunden vara kommersiell utan subventioner. Om detta finns det på pappret brett politiskt stöd.
Om man tycker att flyget subventioneras ska man hellre kompensera genom att ta bort dessa än att lägga till nya. Gäller även tåg där vs tåg här. Här tycker folk olika beroende på politisk grundinställning.

Miljö- och regionalpolitik påverkar också, men då ska det vara tydligt motiverat. I denna tråd tycker jag att motiven ofta blandas ihop. Och det behövs insikt om att om vi subventionerar allt som några tycker är viktigt så subventionerar vi till sist ingenting - då skickar vi bara runt resurser i en ineffektiv och luddig snurra (vilket vi delvis redan gör).
Hur detta faller ut i enstaka fall kan förstås diskuteras men nu tar jag paus.

Senast ändrad:
SJ verkar ha problem med sin lönsamhet även på mera trafikerade sträckor.

Pressmeddelande - 29 Augusti 2024 11:55

Snälltåget undersöker förutsättningar för nattåg Göteborg - Jämtland​

Nyheten att SJ lägger ner nattåget Göteborg – Jämtland efter vintersäsongen 2024/25 gör att Snälltåget nu utreder förutsättningarna för nattåg från Skåne via Göteborg till Jämtland.

- Vi vill i dialog med turistnäringen och andra intressenter i Jämtland undersöka förutsättningarna för att köra nattåg under vinter- och sommarsäsong från Malmö via Göteborg till Jämtland och omvänt, säger Marco Andersson, Kommersiell chef för Snälltåget.

Snälltåget kör sedan 2007 nattåg Malmö – Stockholm – Åre – Storlien under vinter- och sommarsäsongen. Alla Snälltågets avgångar körs endast på biljettintäkter från resenärerna, d v s helt utan bidrag från staten.

Var ett inslag i ”efter fem”. Där menade snälltågets talesperson att det inte är lönsamt att köra tågen lika ofta om ens alls under lågsäsong och att det ibland inte ens är lönsamt att köra vissa dagar under högsäsong pga bytesdagarna för boendena.

” I likhet med många regionala sträckor har den svårt att bära sina egna kostnader”

Problemet i ett nötskal. Hela tiden är lösningen att nån annan ska betala. Samtidigt som man själv är ”nån annan” från en annan regions perspektiv. Till sist försöker man lösa problemen genom att alla regioner subventionerar varandra vilket förstås inte skapar något.

Subventioner är luriga eftersom de tydligast ses och uppmärksammas där de landar, inte där de tas ifrån.

” I likhet med många regionala sträckor har den svårt att bära sina egna kostnader”

Problemet i ett nötskal. Hela tiden är lösningen att nån annan ska betala. Samtidigt som man själv är ”nån annan” från en annan regions perspektiv. Till sist försöker man lösa problemen genom att alla regioner subventionerar varandra vilket förstås inte skapar något.

Subventioner är luriga eftersom de tydligast ses och uppmärksammas där de landar, inte där de tas ifrån.
Jag instämmer att subventioner är luriga. Men när det gäller kollektivtrafik är det inte så svårt. Klart det ska finnas. Är ju ett av de största punkten som de som bor i glesbygden tar upp, att det inte finns kollektivtrafik. Och då är det inte så konstigt att man måste finansiera det. Vill man ha ett sammanhängande nät med kollektivtrafik får man stötta det. Man kan inte förvänta sig att allt är ekonomisk lönsamt, som jag skrev innan. Och jag tror ingen vill leva i en värld där det bara finns saker som är ekonomisk lönsamt. Ganska tråkigt liv, faktiskt.

Så i kollektivtrafiken är det inte så svårt egentligen: Man ska reda ut vilka sträckor som ska finnas, så att folk kan tar sig runt i vårt stora land. Sen ska de finnas. Och då stötas, eller drivas av staten.

Jag instämmer att subventioner är luriga. Men när det gäller kollektivtrafik är det inte så svårt. Klart det ska finnas. Är ju ett av de största punkten som de som bor i glesbygden tar upp, att det inte finns kollektivtrafik. Och då är det inte så konstigt att man måste finansiera det. Vill man ha ett sammanhängande nät med kollektivtrafik får man stötta det. Man kan inte förvänta sig att allt är ekonomisk lönsamt, som jag skrev innan. Och jag tror ingen vill leva i en värld där det bara finns saker som är ekonomisk lönsamt. Ganska tråkigt liv, faktiskt.

Så i kollektivtrafiken är det inte så svårt egentligen: Man ska reda ut vilka sträckor som ska finnas, så att folk kan tar sig runt i vårt stora land. Sen ska de finnas. Och då stötas, eller drivas av staten.

Kollektivtrafik är viktig och finns överallt, i alla regioner, inte minst i storstadsregionerna.

Visst finns det verksamheter som bäst drivs i offentlig regi men det finns baksidor som får alldeles för låg vikt. Om det visar sig att de som potentiellt kan tänka sig att åka längs en viss sträcka (eller få en viss service) inte tycker att kostnaden är värt det den kostar - är det då rimligt att andra som inte ens bor där ska förväntas tycka det är rimligt att de betalar? Eller är det möjligen så att den typen av finansiering fungerar bara eftersom de som istället faktiskt betalar sällan uppmärksammas och måste betala ändå (annars åker man ju i fängelse)?

Allt måste inte vara "ekonomiskt lönsamt" men om något faktiskt kostar, och man inte själv är beredd att betala priset för det, så tycker jag man kan kliva ner från sina höga hästar. Den som "kräver mer pengar från regeringen" bör inse att det innebär att du kräver att någon annan (som kanske behöver pengarna bättre) ska betala det du själv inte vill betala för.

Tillbaka
Topp