Hjälp med montering utav bindning!

Hej jag har ett par par movement fly 105w som jag skulle montera en look pivot 15 bindning på. Jag köpte dom utan bindning och när jag hade borrat två hål till ena tådelen så skulle jag skruve dit den och se så att hålen var rätt borrade, detta slutade inte bra och jag lyckas runddra ett av hålen. (Skruvade inte särskild hårt men antar att kärnan är mjukare eller något) vill inte gärna flytta fram eller bak bindningarna utan vill ha den där dom sitter. Finns det något jag kan göra?
Och tror ni att en verkstad skulle acceptera att montera dom?
Hjälp uppskattas!

Med tanke på din andra monteringstråd om borrsize: Har du riktiga borrar avsedda för att borra i skidor och riktig jigg? Eller freehandar du och testar dig fram lite...:-)?

Det låter som att du kan ha använt för tjockt borr. Är det skidor helt utan metall och med en kärna av den mjukare typen är det 3,5 mm som gäller. Det viktigaste är att du försöker lista ut varför du drog sönder ett hål, så att du inte gör det på fler.

Har du sabbat ett hål har du två alternativ att välja på:

1. Bummarlösningen. Fyll i något i hålet tillsammans med epoxy och hoppas på det bästa. Vissa använder stålull eller en bit ståltråd. Det går även att ta en bit av en (gräs-)trimmertråd eller en bit 3D-printerfilament eller liknande plasttråd. Det är ett gammalt gott trick också att bara ha i epoxy, sen värma upp skidan med hårtork så att limmet bli lättflytande och sugs upp av kärnan. Därefter ställer du skidan upp under härdning så att limmet lägger sig i ena kanten av hålet. Då bettar skruven bra sen. Ofta får man rensa hålet, oavsett materialval med ett 3-3,5 mm-borr innan man skruvar i skruven.

2. Verkstadslösningen. Använd inserts/helicoils. Det är den bästa varianten, men kräver att man har rätt prylar. Då borrar man upp hålet och bankar eller skruvar i en insert som man sen drar bindningsskruven i.

Senast ändrad:
Kör inserts. Då kan du lita 100% på monteringen och du kan ta bindningen för transport eller ha på fler par

sorry för sent svar alla, jag har ej riktiga borrar men har en pelarborrmaskin och har monterat många skidor innan, skidorna har ett metall lager så körde med 4mm borr då jag inte hade 4,1mm. Men det som oroade mig var att det rundades så enkelt jämfört med andra skidor. men antar att kärnan är mjukare i dessa.

Tyvärr är jag ju 70+ mil bort men det borde ju finnas någon som bor närmare även om det kan vara svårt att få tag på.
Inserts är inte svårt och det borde finnas nån gammal 'howto' här på freeride.
Såna här fungerar också (om skidan är tjock nog): https://www.specialbeslag.se/produkt/rampamuff/?attribute_pa_storlek=m5-100-st
Fäster man dom med marinepoxi i skidan och fukt-tätar bindningsskruven ordentligt så skall det mycket till innan man får fukt in i träkärnan på skidan imho.
#fwiw #lyckatill

sorry för sent svar alla, jag har ej riktiga borrar men har en pelarborrmaskin och har monterat många skidor innan, skidorna har ett metall lager så körde med 4mm borr då jag inte hade 4,1mm. Men det som oroade mig var att det rundades så enkelt jämfört med andra skidor. men antar att kärnan är mjukare i dessa.
Generellt sett är det 3,5 mm borr för montering av skidor med träkärna, och 4,1 med titanal plattor. Testa tricket med stålull och epoxy fungerar toppen. Fixa inserts själv utan rätt verktyg är omöjligt. Om du har en skidbutik i din närhet kan du kan köpa en borr från verkstaden.

Tillbaka
Topp