Tips på boende i Dolomiterna

Sarastro

Aktiv medlem
Kan någon ge tips på boende i eller kring Dolomiterna för en "medelålders plus" gentleman (ensamresande)? Jag tänker mig att jag flyger till t ex Innsbruck (eller Bolzano, eller Venedig, eller...) och hyr bil en vecka i mars (typ). Idealet vore ett enklare/mysigare/mindre hotell med trevlig stämning lite "off", men med direkt tillgång till större liftsystem (typ Sella Ronda), samt bilavstånd till annat. Kanske inte ens samma hotell hela veckan, eftersom jag ju kan förflytta mig med bilen mellan två (eller t o m tre) boenden.

Jag åker i princip allt i pistväg utan problem (nåja, moguls och hopp kör jag väl inte längre). Bra mat ett krav, men i övrigt inget krav på lyx. Inget nattliv, bortsett från måhända ett glas vin tillsammans med likasinnade efter dagens strapatser. Jag prioriterar mycket hellre tidigt avslut på dagen, för att därmed kunna vara redo tidigt nästa dag innan "horderna" väller in :-).

Har skrivit en hel del om området, se länk nedan till ett inlägg med länkar till fler inlägg…

Bestäm dig först för en ort och gå sedan in på den officiella webbsidan för att hitta boende. Jag tror du skulle kunna gilla orter som Selva, Colfosco och doldisen lilla San Cassiano. Den senare ligger inte långt från Cortina som ju kan vara ett kul komplement, som dagsutflykt eller nytt boende.

Stort tack! Nu har jag lite "undersökande arbete" framför mig.

Om någon bott på ett speciellt hotell som ni gillat (eller inte gillat) får ni gärna skriva här.

Stort tack! Nu har jag lite "undersökande arbete" framför mig.

Om någon bott på ett speciellt hotell som ni gillat (eller inte gillat) får ni gärna skriva här.

Bodde här flera gånger innan de renoverade och ökade priset med 50%… Då hette det Garni Astrid. Ligger i Selva i Val Gardena. Perfekt läge, ägarparet Bruno och Tania är fantastiska, boendet är utmärkt. Lugnt och centralt på samma gång. Ingen egen restaurang men det finns massor med ätställen i olika prisklasser inom 5 minuters promenad. Den tvärs över gatan till vänster på bilden är utmärkt. Ski in/out. Om du har råd så… bara att boka.

1727156130851.jpeg

Senast ändrad:
Bodde här flera gånger innan de renoverade och ökade priset med 50%… Då hette det Garni Astrid. Ligger i Selva i Val Gardena. Perfekt läge, ägarparet Bruno och Tania är fantastiska, boendet är utmärkt. Lugnt och centralt på samma gång. Ingen egen restaurang men det finns massor med ätställen i olika prisklasser inom 5 minuters promenad. Den tvärs över gatan till vänster på bilden är utmärkt. Ski in/out. Om du har råd så… bara att boka.

Visa bilaga 33764

Lite roligt inlägg med tanke på att vi bott hos grannen Garni/Chalet Elisabeth i otaliga år. Sett förvandlingen från normalt B&B till lite lyxigare variant. Superfint läge och fantastisk skidåkning.

Ski Dolomit, vet att det fanns ett ski Super liftkort för alla Dolomit liftsystem för i tiden.
Finns detta kvar?
Vad kostar det?
Vore nice att rulla runt i husbilen en hel skidsäsong med massor av lift system att besöka.

Jag har fått ett mycket bra erbjudande om hotellvistelse och liftkort i Corvara 23-30 mars. Ok, jag inser att det kan bli lite "slushy" på eftermiddagarna, men riskerar jag att det blir riktigt uselt (knappt åkbart) då?

Det kommer att finnas gott om snö i pisterna, mest konstsnö. Grönt utanför pisterna troligen. Du kommer att höra fågelkvitter, höra vattnet porla i alpbäckarna och känna doften av blöt jord. 100% sol. Ja mjuk blöt snö, bra högre upp, litet väl blött längst ner.
Men ”Knappt åkbart” - nej nej, så funkar det inte i Sydtyrolen, inte så länge pisterna är öppna.

Två bilder från mitten av mars. En från Selva by i Val Gardena på ca 1560 meter över havet, en från toppen av glaciären Marmolada på 3260 m med utsikt över Sella-massivet. Troligen är det mindre snö än så i slutet av mars.

1727478011632.jpeg

1727478047946.jpeg

Senast ändrad:
Ett jättestort tack (y) för att du tar dig tid att skriva utförligt svar. Nu känner jag mig betydligt mer informerad. Inte lätt att veta, även om man iofs åkt en hel del, men av olika anledningar huvudsakligen i de nordiska fjällen.

Fantastiskt med alla vänliga och hjälpsamma personer på detta forum. Än en gång tack (y)(y) .
.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp