Bila ner till St:Anton v. 8 - tips på boende

SebGH

Medlem
Godkväll! Jag vet att det finns tusen trådar om St:Anton, men ingen kändes rätt för mina frågor som för en gångs skull inte handlar om att säsonga där.

Vi är åtta personer som tänkte packa ihop oss i två bilar och köra från Lund ner till S:t Anton på sportlovet (v. 8)

Först undrar jag om resan. Vilken tid på dygnet är det trevligast att köra på Autobahn? Ska man satsa på att lämna Sverige mitt i natten och anlända till S:t Anton nästa eftermiddag/kväll eller ska man köra på eftermiddagen och komma fram på morgonen?

Sedan har vi boendet. Eftersom att vi alla är studenter vill vi gärna komma så billigt som möjligt undan och därför undrar jag om någon som varit där tidigare har tips på boende i form av pensionat/hotell/vandrarhem/stuga/igloo som ligger hyfsat centralt men inte kostar skjortan. Eftersom att vi har bil kan det även vara intressant att bo lite utanför byn, förutsatt att man kan köra in och parkera bilen över dagen.

Har varit inne på S:t Antons egna bookingsida och hittat några alternativ för ca 300 €/pers och vecka. Är det så billigt man kan få det?

Pengarna som sparas kommer för övrigt att läggas på fernet och strohrom.

Senast ändrad:
När vi åkte ner så tog vi färjan från Trelleborg till Sassnitz 22.30 (efter noga räknande och jämförande av bensinpris vs. kostnad av färjan vs. tid vs. trötthet) den tog ca. 4h. Är man snabb på färjan kan man se till att få någon soffa att sova i. Vi körde vi hela natten och målet var att vara förbi Berlin innan klockan sju på morgonen och det klarade vi med ca. en timme.
Vi rullade in i St. Anton runt 14 dagen efter.

Jag tror för övrigt att det kan bli svårt att hitta billigt boende just v. 8, det är liksom väldigt mycket högsäsong... tyvärr

Hoppas det hjälpte lite iaf.=)

Tack så mycket All info är bra info :)

Vi hade nog tänkt köra via Rödby-Puttgarden, men jag ska kolla upp Trelleborgfärjorna också!

Angående boendet så är ju 300 €/pers för en vecka helt okej tycker jag (i och med att det är höghögsäsong) men tänkte att har man tur så finns det någon här på Freeride som vet om världens bästa boende i S:t Anton och av någon anledning vill tipsa om det...:cool:

Körde ner till Montafondalen (40 min innan St Anton) via Bregenz v7 i våras. Tog Puttgardenfärjan vi 22-tiden på fredagen och körde hela natten (med några pauser (även sov, då jag körde hela vägen)). Väldigt lite trafik, då man slipper köra via Munchen, och var framme vid lunchtid.

Låter ju rätt trevligt. Vi kommer att vara två förare i varje bil så då borde vi ju också klara det utan problem tycker jag. Tack för inputen!

Ang. att köra ner.

Nu har jag "bara" kört till en annan dal som ligger tio mil närmare Innsbruck ett tiotal tillfällen :) men... Kan du så hade jag undvikit att köra på lördagen, det stora bytardagen. Antagligen samma kaos där med ju närmare dalen du kommer, om man inte hittar på de små lokala vägarna i alla fall. Även lite kaos på Autobahn då många (holländare/danskar) även kör ner. Stundtals är det mer gula holländska nummerplåtar än tyska där. :) Måste du promt köra på lördagen så se till att komma till Tyskland så tidigt som möjligt så du kommer fram innan de flesta andra.

Kör försiktigt ner med så ni inte missar allt det roliga där. ;)

Ni kan ju alltid ha lite koll på vilken tid ni tänker passera Hamburg. Där kan det bli en del trafik vid tider då mycket folk åker till/från jobb. Det är dessutom inte så långt från Lund så det går ju lätt att slippa att bli sittandes i trafiken där. I övrigt så är det rätt lugnt på långa sträckor där, men det är klart att på natten blir man nästan ensam med alla lastbilar så om man inte tycker att det är trist att allt är svart runt en hela tiden så är väl det smidigt.

Rödby Puttgarden är ju enkelt men Det är ju en bit genom Danmark. Soppa + broavgift gör att alternativet från Trelleborg kan vara ett bra val. Dessutom finns en eller i alla fall fanns en nattfärja med mest långtradare som hade ett bra pris
Kommer man längre norrifrån är ju naturligtvis kombibiljett Helsingborg Helsingör + Rödby Puttgarden ett enkelt men inte så billigt sätt. Förra säsongen betalade jag en dryg tusing enkel. Konstigt nog var samma biljett billigare vid köp på Tyska sidan. Vill man inte köra Autobahn finns Autozug från Hamburg / Altona. Bekvämt men dyrare, men ibland finns billigare biljetter beroende på bokningsläget.
Autobahn kan vara en rysare med Stau.i många timmar. Denna ostliga dragningen är mindre trafikerad, Då är färjan till Rostock bättre.

Senast ändrad:
Vilken informationskavalkad! Vi satsar nog på att köra fredagen så att vi är framme lördag. Ang. färdsätt till Tyskland har jag ju mer att kolla upp nu, men det lutar nog ändå åt Rödby Puttgarden. Har visserligen åkt nattfärjan från Trelleborg en gång och det fungerade ju smidigt, men då blir det svårt att komma dit lördag morgon (fredag kväll går ju dock...).

Tack så mycket alla! Nu ska bara boendet lösas :cool:

Senast ändrad:
Vill minnas att om man kör du bron Sverige - Danmark lönar det sig direkt ekonomiskt att skaffa Brobizz. Dessutom dras avgiften på bizzen för färjan Rödby - Puttgarden och tvärtom.

Kom ihåg att köpa öl på pråmen i Puttgarden.

Tillbaka
Topp