skidorter liknande cervinia

Sohede

Medlem
Söker tips om en mysig skidort liknande Cervinia. Den enda skidorten i alperna där jag varit och gillade verkligen skidåkningen och vyerna där och vill gärna ha något liknande.
Vill åka på sportlovet 2025 men priserna i Cervinia är aningen höga för hela vår familj. Så letar efter något liknande, gärna nära någon flygplats dit man kan flyga från stockholm. Gärna där man kan hitta en större lägenhet för 6-8 pers nära pisterna så bilen kan stå.

Hjälp mig :)

Söker tips om en mysig skidort liknande Cervinia. Den enda skidorten i alperna där jag varit och gillade verkligen skidåkningen och vyerna där och vill gärna ha något liknande.
Vill åka på sportlovet 2025 men priserna i Cervinia är aningen höga för hela vår familj. Så letar efter något liknande, gärna nära någon flygplats dit man kan flyga från stockholm. Gärna där man kan hitta en större lägenhet för 6-8 pers nära pisterna så bilen kan stå.

Hjälp mig :)
Stort skidområde, vackra vyer över 4000 meters berg och ski-in/ski-out som i Cervinia?
Finns inte många sådana orter i Alperna, och de få som finns är inte billigare än Cervinia. Det är tyvärr ganska dyrt överallt i Alperna, och vill du känna någon större skillnad i plånboken så får du tyvärr göra avkall på något av det som Cervinia har.
Lite billigare är det i skidorterna i östra Österrike (Steiermark och Salzburger Land), där finns också hyfsat stora skidsystem, men inte lika mäktiga berg och oftast inte ski-in/ski-out.

En fin skidort som skulle kunna passa er är Livigno, med en ännu finare by än Cervinia och snösäkert läge och viss möjlighet till ski-in/ski-out. Det är lite billigare där (skattefri zon) men det är inga jätteskillnader.

Att resa till Alperna är numera tyvärr ett ganska dyrt nöje för oss som får lön i svenska pesetas.

Sportlovet är knas prismässigt.
Ja, om man tvunget måste åka svensk charterresa.
Om man ordnar sin resa själv med reguljärflyg och egen hotellbokning så är det samma pris som alla andra februari- och marsveckor.

EDIT: Med det menar jag inte att det är säkert att det blir billigare att ordna allt själv för det, utan bara att reguljärflyg och hotell i Alperna inte är dyrare för att det är svenskt sportlov än vad de kostar andra veckor.

Senast ändrad:
Låter som det blir knivigt att hitta något liknande 😅 Behöver inte vara lika stort, det är mest vyerna jag vill åt även om jag nu inser att lika magiska kanske de inte blir då. Men gärna iaf ovanför trädgräns så det är vyer med kala berg/fjäll. Livigno ser ju mysigt ut :) Tittade lite på franska alperna och det ser ju fint ut på bilderna iaf, kan det finnas någon av orterna där som är fin :)
Har kollat både paketresor men är nu kanske inne på att flyga själv och hyra bil så nära en flygplats är väl att föredra också och kanske man inte behöver åka en hel vecka och kan hålla nere priset lite. Vi ska fira jämn födelsedag just på sportlovet så därför är det då vi letar. (till svenska fjällen brukar vi försöka åka utanför lovveckorna)

Bra tips ovan.
Om du kommer med hyrbil så tänk på att det går att komma undan mycket billigare om du bokar boende en bit från skidområdet. T ex är boende i Valtournenche redan billigare än Cervinia, och ännu mer för pengarna får man längre ner i samma dal. Visst, man offrar närheten till skidorten. Men om man ändå har pjäxorna av så gör 20 minuters extra bilkörning kanske inte så stor skillnad.
T ex går det då att åka skidor i den mycket trevliga norra delen av Ski Arlberg (med några av alpernas dyraste orter som Lech och Zürs) utan att bli ruinerad om man hittar boende i dalen som leder upp till Warth/Schröcken. Nås enkelt med hyrbil från München. Inte riktigt lika högt som Cervinia men vackra majestätiska berg, öppna vidder med fina röda backar och jag tror inte du skulle bli missnöjd.

Tänkte egentligen slå ett slag för Val d'Isère om ni kan tänka er att bo i olika lägenheter. Finns mängder med lägenheter likt denna, som inte är stor men har ett väldigt bra pris. Ni ska väl ändå inte vara i lägenheten? ;)

Höll på att storkna när jag såg att direktflygen till Geneve den veckan gick på närmare 10 000 per skalle, men insåg sedan att det banne mig kostar lika mycket till alla orter i alperna den veckan, så om ni inte vill hosta upp 28000 på flyg kanske att köra ner är alternativ? Vet inte vad det skulle kosta, men gissningsvis inte 28000. Hittade oavsett 2 rimliga flighttider kontra kostnad. Sedan kostar transfer till Valdi 109 € per skalle.

Liftkorten är inte billiga, men vill ändå säga att Val d'Isère är värt varenda krona. (420€)

Obs nu kom jag på att byn kommer vara fylld med odrägliga kids, men la ner för mycket tid på detta inlägget för att bara ta bort det :(
1727250794852.png
1727251342968.png

Hur är det med Fiss/ Serfaus? Det ligger väl rätt högt iaf? Och mycket Ski in/ ski out.
Annars har man ju oftast problemet att man bo nere i dalen i alperna...

Hur är det med Fiss/ Serfaus? Det ligger väl rätt högt iaf? Och mycket Ski in/ ski out.
Annars har man ju oftast problemet att man bo nere i dalen i alperna...
Ja fast där är det ganska dyra boenden, minst lika dyrt som Cervinia. Men visst, man kan bo en bit bort om man har bil. Redan i Ladis är det litet billigare (liftar går därifrån) och längre ner säkert ännu billigare.

Ja fast där är det ganska dyra boenden, minst lika dyrt som Cervinia. Men visst, man kan bo en bit bort om man har bil. Redan i Ladis är det litet billigare (liftar går därifrån) och längre ner säkert ännu billigare.
"Fina vyer" och "nära till pisten så bilen kan stå" är dock svårt att uppfylla om man bor längre ner....
Ville bara slänger in nåt som jag tycker är högt belägen och rätt mysigt.
Obergurgl/ Hochgurgl ligger högt och fint också. Men inte heller billigt. Är väl som så oftast, många vill bo högt och fint intill backen. Men det finns inte så många såna ställen = dyrt.

Bra tips ovan.
Om du kommer med hyrbil så tänk på att det går att komma undan mycket billigare om du bokar boende en bit från skidområdet. T ex är boende i Valtournenche redan billigare än Cervinia, och ännu mer för pengarna får man längre ner i samma dal. Visst, man offrar närheten till skidorten. Men om man ändå har pjäxorna av så gör 20 minuters extra bilkörning kanske inte så stor skillnad.
T ex går det då att åka skidor i den mycket trevliga norra delen av Ski Arlberg (med några av alpernas dyraste orter som Lech och Zürs) utan att bli ruinerad om man hittar boende i dalen som leder upp till Warth/Schröcken. Nås enkelt med hyrbil från München. Inte riktigt lika högt som Cervinia men vackra majestätiska berg, öppna vidder med fina röda backar och jag tror inte du skulle bli missnöjd.
Valtournenche är dessutom en riktigt mysig håla. Stella Alpina och La Maison Du Coq Rogue för kalasbra käk. Biblos för smaskig pizza!

Men som TS redan upptäckt är det förhållandevis dyrt denna period oavsett så det absolut bästa är att försöka välja annan period.

Ville bara slänger in nåt som jag tycker är högt belägen och rätt mysigt.
Obergurgl/ Hochgurgl ligger högt och fint också...
Kul att höra. Vi ska till Obergurgl v. 5. Jag har google street-gått genom hela byn men den kändes inte direkt som en mysig alpby. Hoppas jag har fel. Nåväl, det ska vara riktigt snösäkert iaf. och tydligen obefintliga liftköer.

Kul att höra. Vi ska till Obergurgl v. 5. Jag har google street-gått genom hela byn men den kändes inte direkt som en mysig alpby. Hoppas jag har fel. Nåväl, det ska vara riktigt snösäkert iaf. och tydligen obefintliga liftköer.
Har varit där och åkt en dag, det är jättefint (up-market) och dyrt.
Mycket trevligare område än Sölden.

Ja, Sölden ingår ju i liftkortet så det lär väl bli någon vända dit också för omväxlings skull. Menar du liftsystemet eller byn med "området"?
Skidområdet i Sölden är större än Obergurgl/Hochgurgl men framför allt är byn större och stökigare med mycket mer folk, och den har blivit ganska fult sönderbyggd på senare år. Uppe på Giggijoch myllrar det av folk.
Obergurgl andas stil, klass och ingen trängsel och inga liftköer. Det är numera sammanbyggt med Hochgurgl via en tvärgående gondol. Skidåkningen är ganska olika i Obergurgl med brantare mer varierad terräng, jmf med Hochgurgl med långa svepande sköna lite enklare nerfarter (dock brant högst upp på Wurmkogl). Vyerna är häftigast från Hohe Mut ovanför Obergurgl med utsikt på nära håll mot alla de högsta topparna i Ötztaler Alpen. Och första parkett mot den mäktiga ”rotmosglaciären” Rotmoosferner.
Personligen så skulle jag ha valt att åka till Obergurgl i slutet av februari eller under mars. Det ligger högt och snösäkert, och hela skidområdet vetter åt nordväst så det kan vara lite kallt och skuggigt där under midvintern. Den första bilden nedan har jag tagit den 27 mars 2018. Mycket snö var det där då.
Ni kommer säkert att få en fin resa dit. Jag var för en månad sedan mycket nära att boka resa till Obergurgl den kommande säsongen, men valde slutligen en ort i Italien i stället.

Utsikt från Hohe Mut, Obergurgl:
1727295347252.png

Rotmoosferner (ej min egen bild):
1727295604297.png

Skidområdet i Sölden är större än Obergurgl/Hochgurgl men framför allt är byn större och stökigare med mycket mer folk, och den har blivit ganska fult sönderbyggd på senare år. Uppe på Giggijoch myllrar det av folk.
Obergurgl andas stil, klass och ingen trängsel och inga liftköer. Det är numera sammanbyggt med Hochgurgl via en tvärgående gondol. Skidåkningen är ganska olika i Obergurgl med brantare mer varierad terräng, jmf med Hochgurgl med långa svepande sköna lite enklare nerfarter (dock brant högst upp på Wurmkogl). Vyerna är häftigast från Hohe Mut ovanför Obergurgl med utsikt på nära håll mot alla de högsta topparna i Ötztaler Alpen. Och första parkett mot den mäktiga ”rotmosglaciären” Rotmoosferner.
Personligen så skulle jag ha valt att åka till Obergurgl i slutet av februari eller under mars. Det ligger högt och snösäkert, och hela skidområdet vetter åt nordväst så det kan vara lite kallt och skuggigt där under midvintern. Den första bilden nedan har jag tagit den 27 mars 2018. Mycket snö var det där då.
Ni kommer säkert att få en fin resa dit. Jag var för en månad sedan mycket nära att boka resa till Obergurgl den kommande säsongen, men valde slutligen en ort i Italien i stället.

Utsikt från Hohe Mut, Obergurgl:
Visa bilaga 33792

Rotmoosferner (ej min egen bild):
Visa bilaga 33793
Tack för matnyttiga tips PC. Precis sådana små personliga tips som man uppskattar. Har hunnit studera en hel del på pistkartor och Youtube. Vill man ha morgonsol så är det tydligen bäst att dra sig till pisterna 41-44 i Hochgurgl.

Personligen så skulle jag ha valt att åka till Obergurgl i slutet av februari eller under mars. Det ligger högt och snösäkert, och hela skidområdet vetter åt nordväst så det kan vara lite kallt och skuggigt där under midvintern.

Men ändå inte helt fel för en decemberresa -eller? Solen värmer ju ändå inte så mycket någonstans då och "kallt och skuggigt" bör kanske vara uthärdligt jämfört med Norge/Sverige vid samma tid på året?

Men ändå inte helt fel för en decemberresa -eller? Solen värmer ju ändå inte så mycket någonstans då och "kallt och skuggigt" bör kanske vara uthärdligt jämfört med Norge/Sverige vid samma tid på året?
Frågar du mig som är en sol- och vackert väder skidåkare?☀️😎
Nej, jag skulle inte välja Obergurgl i december.
@Frasse-Masen ska dit vecka 5 och då har solen börjat komma lite högre på himlen igen och det har kommit mer snö! Och där finns skön eftermiddagssol.
I december skulle jag välja Kappl eller Serfaus t ex, med sydläge på många nerfarter.
Sölden har skidåkning på samma höjd som Obergurgl/Hochgurgl men ligger åt öster, dvs inget eftermiddagsmys i solen där under midvintern. Det finns en anledning till att Sölden även kallas för "Kölden".

Känner helt klart igen mig i att ha "Steet Googlat hela byn"... :-) det är ju ett härligt sätt att förbereda sig på.

Känner helt klart igen mig i att ha "Steet Googlat hela byn"... :-) det är ju ett härligt sätt att förbereda sig på.

Känner igen det också! :LOL: Och efter några år i "Gissa bilden"-tråden här på Freeride har jag snart streetgooglat inte bara alperna och fjällen med alla toppar, pister och gator, inklusive alla kyrkor i Tyrolen med lök-kupoler utan också Antarktis, Japan, Kazakstan, Sveg plus nån spansk badort där "Storpotatens" svärfar håller till. Så välkomna all kartnördar och streetgooglare till den tråden! :)

Hej!

Här kommer några förslag på skidorter som liknar Cervinia men som kanske är lite mer prisvärda (det känns ju som det är en del tur involverat för att hitta bra priser på sportlovet..). Här är några förslag som kan passa bra för er och kan vara värda att söka vidare på:
  1. Sölden, Österrike: Fantastiska vyer och bra skidåkning. Flygplatsen i Innsbruck ligger bara 1,5 timme bort. Det finns gott om lägenheter nära pisterna för större sällskap.
  2. La Rosière, Frankrike: Ligger högt upp med härliga vyer och bra snösäkerhet. Du kan flyga till Genève och ta transfer därifrån. Byn är mysig och det finns bra boendealternativ för familjer.
  3. Livigno, Italien: Tullfri zon vilket gör det lite billigare. Fina backar och bra offpist. Flyg till Milano och ta transfer. Det finns många större lägenheter att välja mellan.
  4. Flaine, Frankrike: Del av det stora Grand Massif-området med massor av pister. Nära Genève flygplats. Byn är bilfri och det finns gott om ski-in/ski-out-boenden.

Alla dessa orter har bra skidåkning och vackra vyer som påminner om Cervinia. De tenderar också att vara lite mer prisvärda, särskilt om ni bokar i god tid. Kolla efter erbjudanden för sportlovet 2025 redan nu, så kan ni nog hitta bra deals på boende för 6-8 personer.

Hoppas något av dessa alternativ låter lockande och att du prickar rätt! Lycka till med planeringen!

Tacksam för alla tips. 😊
Nu funderar jag lite på hur det är med folkmängd. Är det mycket köer under v8 i alperna? Cervinia v 3 var ju helt perfekt. Aldrig några köer att tala om.

Tacksam för alla tips. 😊
Nu funderar jag lite på hur det är med folkmängd. Är det mycket köer under v8 i alperna? Cervinia v 3 var ju helt perfekt. Aldrig några köer att tala om.
Januari efter Trettonhelgen är det lågsäsong i Alperna, februari och mars är högsäsong. Men skillnaderna är mycket mindre än i svenska fjällen, det enda som svenska sportlovsveckor påverkar i Alperna är priset på svenska charterresor.
Det du ska undvika (om inte party-hallabalou är prioritet ett) är Fasching-veckan i Österrike. Den varierar från år till år och infaller sju veckor innan Påsk.
Jag åker oftast under högsäsong till Alperna ca 2-3 ggr per år och har inga problem med köer.

Tillbaka
Topp