[Artikel] Afterski-döden: Är den här?

Redaktionen

Aktiv medlem
32403509566_a42f78d205_o-1000x667.jpg

Nyligen släppte Club Med sin Resenärsrapport 2024, som visar att 25-30-åringar prioriterar spabad över afterski.

Läs hela artikeln:

”Vandring” som nr 2; kan det vara översättning som spökar så det skulle vara ”Randonee” (dvs ”topptur” på svenska)?

”Topptur” finns inte med på listan annars 🤷

(Nu är jag kanske inte representativ, men nästan alla mina skidåkande vänner vill nog kombinera liftåkning med just toppturer)

Jag tror att 39% av de tillfrågade pustade ut och valde ”Prova lokal mat och dryck” istället för att avslöja för tillhörande sambo att det faktiskt är shotbricka, cilinötter och Patrik’s Combo man avser aktivera sig med. Så afterski får egentligen 62%.

Och jag gillar att 15% inte vet vad de ska göra förutom skidåkning. De vill bara åka skidor.

Så med min tolkning är det alltså 77% som åker på skidresa som bara vill åka skidor eller åka skidor och gå på afterski. Det är kanske mer ok. 😁

Såg ett inslag om att generation Greta inte går på nattklubb så då lär de ju inte gå på after ski heller.

Sju av tio svenskar erkänner att de någon gång tabbat sig i backen. Vanligaste är att man: ramlat i backen (36 procent), klätt sig för varmt eller för kallt (24 procent), tagit sig an en för svår backe (21 procent) eller ramlat i liften (16 procent).
Bingo! Flera gånger om.

Antingen förskönas sanningen en hel del eller så räcker det tydligen med knappliftar och Valle-land för att folk ska bli nöjda.

Bara tre procent uppger att de tappat något på afterski… Två procent säger sig ha druckit för mycket alkohol.
Yeah sure!

Fast ok, Club Med verkar vara nischade på all inclusive och då blir ju urvalet och svaren därefter.

Senast ändrad:
Att 41-55 åringar prioriterar After ski högst av åldersgrupperna är föga förvånande.
En grupp som är gifta/sambo, har barn som bor hemma etc. Möjligheten för att vara crazy med slipsen, i detta fall skidglasögonen över pannan och dricka jäger tänker dessa män inte missa.
Obligatoriska skämt om att någon i sällskapet är hunsad av frun och hur allt var bättre förr hör givetvis till.

Hyrde skoter i Ruka för 25 år sen. När jag lämnade tillbaka den fick jag ett glass sprit i handen, en stol att sitta på. Sen satt vi där , Essa-Pekka och jag på varsin stol och varsit glas sprit med finska P2 på radion. Lätt topp tre på min after ski lista.

Själv tillhör jag då åldersgruppen 41-55 men ger ändå inte mycket för after ski. Spelas nästan uteslutande skitmusik och folk beter sig som kompletta idioter. Sen hjälper det inte att jag inte kan dricka så mycket längre eftersom en släng av vestibularisneurit 2017 gjorde mig till en "fjolla" för all framtid.

Men jag är ok med att vara fjolla. Är extremt trygg i min manlighet och har inga som helst behov av att uttrycka toxisk maskulinitet. Ett pass i spat för mina åldrande muskler, tack.

En kommentar till de som känner sig träffade.
Ironiska inlägg är inte menade som start på seriösa diskussioner. Förstår man inte det så kanske man ska gå en humorkurs eller nåt.
För övrigt tycker jag fortfarande att det är trevligare med en Schokolade mit Rhum i eftermiddagssolen till skön musik, än att gå på spa. ;)

Vi försökte oss på hotellets Spa (eller ”Wellness” som det tydligen heter på både tyska och italienska…). Detta i Selva i Val Gardena. Trodde att jag och frugan hade bokat hotellets lilla bastu för oss själva.
In i bastun stiger plötsligt tre helnakna och mycket ludna (överallt, ut till armbågarna, ner till knäna…) tyskor. Det var mycket pratglada men jag märkte att jag som var ung på 80-talet nu kanske med åren blivit litet… privat. Frugan var inte heller helt nöjd med sällskapet. Det var nästan svårt att ta sig ut ur den lilla bastun utan att ”bump into something”. Sedan dess har det mest blivit vin och ost på rummet istället.

Vi försökte oss på hotellets Spa (eller ”Wellness” som det tydligen heter på både tyska och italienska…). Detta i Selva i Val Gardena. Trodde att jag och frugan hade bokat hotellets lilla bastu för oss själva.
In i bastun stiger plötsligt tre helnakna och mycket ludna (överallt, ut till armbågarna, ner till knäna…) tyskor. Det var mycket pratglada men jag märkte att jag som var ung på 80-talet nu kanske med åren blivit litet… privat. Frugan var inte heller helt nöjd med sällskapet. Det var nästan svårt att ta sig ut ur den lilla bastun utan att ”bump into something”. Sedan dess har det mest blivit vin och ost på rummet istället.
I vår ålder får man vara glad för det lilla.... :)

Ironiska inlägg är inte menade som start på seriösa diskussioner. Förstår man inte det så kanske man ska gå en humorkurs eller nåt.
+1 på det.
Men även i ironiska inlägg ska man vara försiktigt med vilka uttryck man använder. Att blir kallat fjolla är inget speciellt roligt för en massa ungdomar därute. Så använd kanske nåt annat om du vill vara roligt.

Haha, underbart hur en tråd om förändring av synen på After ski leder till detta…
Det var ju inte ens någon som blev kallad fjolla. Som jag förstod det så användes det för att göra sig lustig över folk som anser att det är töntigt/fjolligt etc att inte dricka alkohol.

Själv har jag aldrig fattat det där med afterski med massa sprit och dåligt musik. Jag är ju där för att åka skidor och vara bland fina berg eller i fjällen. Så jag föredrar att vara ute lite till,turar nånstans, hänga på terrassen,mysa inne eller bygga snögrottor med barnen.
Lite bastu efter kvällsturen är dock aldrig fel. Och då är jag varken ungdom eller 41+. Men även som ungdom var det nog samma. Så jag är nog en sån där fjolla som inte är ute och festar och inte varit det som ungdom heller. Inte när jag är bland berg/ i fjällen och vill åka skidor iaf

Men stopp hoppla lugn i stormen, nu blev det alldeles för seriöst det här. Mitt eget inlägg var mest menat som något syrligt med ett litet leende i mjugg.

Det var bättre förr.
Åja, det vet jag inte. Det har nog alltid spelats alldeles för lite thrash/dödsmetall, industrisynth, psytrance, världsmusik, swingjazz eller ambient (det sistnämnda kanske förståeligt, folk skulle nog somna) på after skin. ;)

Men stopp hoppla lugn i stormen, nu blev det alldeles för seriöst det här. Mitt eget inlägg var mest menat som något syrligt med ett litet leende i mjugg.
Med barn i skolåldern reagerar man på såna utryck som används allt för mycket och allt för negativ, framförallt bland tonåringar. Då blir det lätt så här... tycker som ändå är vuxna kan vara bättre än det. Även om vi skämtar.

Kan det måhända vara japaninfluenser som tar över även här? After ski finns i princip inte där, men efter ett avslut på en Onsen efter en fin skiddag så är det lätt att förstå varför. Spa/Onsen för mig alla dar i veckan (och sen en/ett par kalla på det).

Kan det måhända vara japaninfluenser som tar över även här? After ski finns i princip inte där, men efter ett avslut på en Onsen efter en fin skiddag så är det lätt att förstå varför. Spa/Onsen för mig alla dar i veckan (och sen en/ett par kalla på det).
ni-san mai? :)

Min erfarenheter från skidåkning i Italien sedan 1990-talet är att italienarna själva aldrig intresserat sig för After-Ski med svenska mått, men på vissa ställen anpassat sig till efterfrågan (mest från tyskar, svenskar och britter tror jag). Sedan har kanske vi tillresta turister istället anpassat oss efter hur man betett sig lokalt. Italienarna tar det ganska lugnt efter en skiddag, går hem och duschar och klär om och går sedan gärna ut och äter gott (mycket hög prio hos dem) eller äter på hotellet eller hemma i sin lgh. Gärna med öl eller vin förstås men de blir oftast inte så berusade att det tydligt märks, det är inget som uppskattas.

Åja, det vet jag inte. Det har nog alltid spelats alldeles för lite thrash/dödsmetall, industrisynth, psytrance, världsmusik, swingjazz eller ambient (det sistnämnda kanske förståeligt, folk skulle nog somna) på after skin. ;)
Dödsmetal eller Mahler (även han var ju från Österrike) hör inte till afterskin! Då sku det inte vara afterski längre. Sådant bara går inte an!

Själv tillhör jag då åldersgruppen 41-55 men ger ändå inte mycket för after ski. Spelas nästan uteslutande skitmusik och folk beter sig som kompletta idioter. Sen hjälper det inte att jag inte kan dricka så mycket längre eftersom en släng av vestibularisneurit 2017 gjorde mig till en "fjolla" för all framtid.

Men jag är ok med att vara fjolla. Är extremt trygg i min manlighet och har inga som helst behov av att uttrycka toxisk maskulinitet. Ett pass i spat för mina åldrande muskler, tack.
På förekommen anledning så måste jag tacka för att du upplyste mig om att jag uttrycker min toxiska maskulinitet när jag after ski'ar. Kanske ska välja något annat istället för 2 h ölande och pjäxdans. Man lär sig mycket på nätforum.

EDIT: p.g.a av hur du tolkat tidigare inlägg är det kanske bäst att förtydliga att min skratt-like förstås inte beror på din kroniska yrsel utan bara har med det andra stycket att göra.

Senast ändrad:
Att 41-55 åringar prioriterar After ski högst av åldersgrupperna är föga förvånande.
En grupp som är gifta/sambo, har barn som bor hemma etc. Möjligheten för att vara crazy med slipsen, i detta fall skidglasögonen över pannan och dricka jäger tänker dessa män inte missa.
Obligatoriska skämt om att någon i sällskapet är hunsad av frun och hur allt var bättre förr hör givetvis till.

Hyrde skoter i Ruka för 25 år sen. När jag lämnade tillbaka den fick jag ett glass sprit i handen, en stol att sitta på. Sen satt vi där , Essa-Pekka och jag på varsin stol och varsit glas sprit med finska P2 på radion. Lätt topp tre på min after ski lista.
Haha, jag har åkt på skidresa och hamnat i samma stuga som tjejgäng i samma ålder. Flera gånger ....... 🤪

Drycken, rekvisitan och skämten skiljer en aning men i övrigt är scenen precis densamma. Lika många som har ångest och nojjar dagen efter. Inte för vad dom faktiskt gjorde kvällen innan utan primärt för hur dom ska hindra att ryktet om kvällens/nattens eskapader ska sprida sig hela vägen hem.

Det är dock inget som hindrar mig från att ha kul, dricka öl, pjäxdansa och vara toxiskt maskulin :) Tänker att som vuxen får man välja att ta/inte ansvar helt själv.

Senast ändrad:
Haha, jag har åkt på skidresa och hamnat i samma stuga som tjejgäng i samma ålder. Flera gånger ....... 🤪

Drycken, rekvisitan och skämten skiljer en aning men i övrigt är scenen precis densamma. Lika många som har ångest och nojjar dagen efter. Inte för vad dom faktiskt gjorde kvällen innan utan primärt för hur dom ska hindra att ryktet om kvällens/nattens eskapader ska sprida sig hela vägen hem.
Aaa shit. Sorry för att jag gjorde en könsindelning. Kvinnor kan! 😜🥳🍻🤯
Observera antalet emojis vilket syftar på att jag skojar.
Men givetvis är kvinnor duktiga på After ski beteende som beskrivits ovan.

altså.. undetecknad kvinna på typ 20*2 föredrar ju nog fortsättningsvis ompaompan. Har dock nångång besökt spat, mest då för att mjuka upp de ngt stela musklerna i bastun, ser det inte som nån upplevelse direkt.
Men längre skulle jag inte afterskia till den grad att det förstör morgondagens åk. Kan kanske ponera att så hänt nångång tidigare.... Men familjesituationen kanske inte riktigt heller tillåter att man rummlar hem vid 23-tiden längre.
Men har dock gjort en studie att övriga damer på afterskin mestadels nog satsar mer på after-skin än åkningen. Denna studie har gjorts i gruppens habitat o baserar sig främst på deras klädsel.
Men jag o mina åäkande väninnor skiljer ju nog oss också från övriga tjejer i samma ålder som ännu inte avancerat från den blåbacken.
Men ute i europa är ju som någon konstaterade klientelet åldrande o består av fulla britter, tyskar o nordeuroper. OCH det dricks numera mycket skumppa😱
I Finland tycker jag no mig endå våga tro att återväxten är tryggad. Efter vårskidåkningen i hemavan o Kittelfjälle jag nog mer oroad för den svenska tillväxten

Men de e klart, min genopol e mest finsk-norsk-wealsisk. Uppväxt på en ort där man tidigt lärt sig dricka ur dunk och hängt fullt tillräckligt många år på universitetets svartklubbar. Livet märker ju en...
@fredw man badar alltid bastu naken-frågor på det?

Ungefär samma grupp som åker till hotell med mer än tre stjärnor - höginkomsttagare i ett internationellt perspektiv, och en del medelinkomsttagare som har pengar över när skatter och bostadslån är betalda. Alltså inte många svenskar.
Att prata om "afterski-död" baserat på en undersökning av just denna mkt begränsade grupp resenärer känns lite överdrivet.

Att prata om "afterski-död" baserat på en undersökning av just denna mkt begränsade grupp resenärer känns lite överdrivet.

Jo precis, Och med tanke på att cirka 30% av de svarande tydligen aldrig vare sig ramlat i backen, klätt sig för varmt eller för kallt, tagit sig an en för svår backe eller ramlat i liften så undrar man ju om de någonsin stått på ett par skidor.

Detta sagt så har jag nog ändå sett ett minskande intresse för klassisk after-ski typ pjäxdans på borden (och annat under borden) till kl 04, men kan tänka mig att det beror på att allt färre svenska och brittiska ungdomar idag har råd att själva ta sig ner för en blöt alpvecka. Kanske har den världsberömda "super-spreader"-veckan i Ischgl mars 2020 (6000 smittade varav 32 dog) också dämpat entusiasmen något.

Själv dröjer jag mig gärna kvar i gott sällskap efter liftstängning om vädret tillåter på en lägre backrestaurang med utsikt och något gott i glaset så begreppet är ju ganska brett.

Och ja Emmis, man bastar utan kläder, det var mer den visuella effekten (bastu-chock!) jag ville beskriva. :)

Haha, jag fattar inte? Två herr ris? 😊
Två/tre glas. Eller ni-san bon, två-tre flaskor. Japanskt uttryck för när man tagit ett par öl...eller kanske lite mer än så. :)
På förekommen anledning så måste jag tacka för att du upplyste mig om att jag uttrycker min toxiska maskulinitet när jag after ski'ar.
Nu var det ju inte själva after skin jag syftade på, utan attityden att man är en fjolla om man inte super. Men jag missade den subtila ironin i @PisteCarver s inlägg så min egen ironiska replik blev ett skott i luften.

Sen finns det ju after ski och after ski. After skin på La Folie Douce har tyvärr märkt mig för livet, trots att jag betraktade den på avstånd (som i, från berget ovanför :LOL:).

Jo precis, Och med tanke på att cirka 30% av de svarande tydligen aldrig vare sig ramlat i backen, klätt sig för varmt eller för kallt, tagit sig an en för svår backe eller ramlat i liften så undrar man ju om de någonsin stått på ett par skidor.

Detta sagt så har jag nog ändå sett ett minskande intresse för klassisk after-ski typ pjäxdans på borden (och annat under borden) till kl 04, men kan tänka mig att det beror på att allt färre svenska och brittiska ungdomar idag har råd att själva ta sig ner för en blöt alpvecka. Kanske har den världsberömda "super-spreader"-veckan i Ischgl mars 2020 (6000 smittade varav 32 dog) också dämpat entusiasmen något.

Själv dröjer jag mig gärna kvar i gott sällskap efter liftstängning om vädret tillåter på en lägre backrestaurang med utsikt och något gott i glaset så begreppet är ju ganska brett.

Och ja Emmis, man bastar utan kläder, det var mer den visuella effekten (bastu-chock!) jag ville beskriva. :)
Ja, det kan ju vara så att det minskat, och det kan förstås betyda mycket olika saker att ha afterski. Har ingen bestämd uppfattning eftersom jag, som otroligt överårig, bara ser afterski-ställena på håll nuförtiden. Åkte med guide i Italien en gång som körde before-ski, en liten konjak han fick i liftstationen... det blir kanske framtiden för mig?

En kommentar till de som känner sig träffade.
För övrigt tycker jag fortfarande att det är trevligare med en Schokolade mit Rhum i eftermiddagssolen till skön musik, än att gå på spa. ;)
Den där sköna musiken får man sällan höra vid offentliga tillfällen, så det blir bara schokolade med tillbehör man kan njuta av. ;)

Nu var det ju inte själva after skin jag syftade på, utan attityden att man är en fjolla om man inte super. Men jag missade den subtila ironin i @PisteCarver s inlägg så min egen ironiska replik blev ett skott i luften.
Får väl läsa mitt inlägg igen, men jag är ganska säker på att jag INTE skrev att de som inte ”super” är fjollor. Du kan väl citera var jag skrev det.
Har nog aldrig själv ”supit” på någon afterski.
Däremot så tycker jag att det är rätt ”fjolligt” att jönsa runt på en spa-anläggning i vita tofflor och badrock. ;)

Många yngre jag sett på afterski senaste åren även om de är många tillsammans har de mest focus på sina mobiler och verkar inte gilla att behöva prata med varandra. Lättare att texta på mobilerna. Så jag förstår att behovet inte finns för party, hellre bra uppkoppling. Själv tycker jag det är den godaste ölen man kan få när man sladdar in sista åket för dagen och snacka var man åkt.

Tillbaka
Topp