Var köpa hus/lgh i Alperna?

Ragnar00

Medlem
Vi ska försöka förverkliga en dröm om att köpa ett mindre hus eller lägenhet i Alperna. Både för skidåkning på vintern och traillöpning på sommaren. Har ni tips på bra områden? Behöver inte ligga i ngn populär ort, men gärna närhet till större liftsystem. Snösäkert och ok att ta sig med bil/tåg vore kanon.

Får kolla lite avsides då. Kanske Goms, Surselva eller Landwassertal. Eller Ticino, men då blir det lite sämre med/längre till skidåkningen.
Comparis.ch har en bra söktjänst för fastigheter.

Schweiz vore fantastiskt. Högst på listan. Men prisläget att både köpa och leva känns lurigt. Annars funderat på Österrike. Bara man kommer upp en bit så det blir snösäkert. Budget runt 4 msek.
I Österrike får du generellt inte köpa/hyra om du inte planerar att ha din Hauptwohnsitz i huset/lägenheten, samma regler gäller även för oss som bor här. Vissa bostäder har dock Freizeitwohnsitz, dessa får man använda utan Hauptwohnsitz (även EU-medborgare) utan att flytta dit ”på riktigt”. Det är dock väldigt begränsat med bostäder som har Freizeitwohnsitz i i alla fall Tirol eftersom myndigheterna inte vill ha tomma byar.

Sen finns det många som struntar i reglerna, men då riskerar man böter och skulle gissa tvångsförsäljning..

I Österrike får du generellt inte köpa/hyra om du inte planerar att ha din Hauptwohnsitz i huset/lägenheten, samma regler gäller även för oss som bor här. Vissa bostäder har dock Freizeitwohnsitz, dessa får man använda utan Hauptwohnsitz (även EU-medborgare) utan att flytta dit ”på riktigt”. Det är dock väldigt begränsat med bostäder som har Freizeitwohnsitz i i alla fall Tirol eftersom myndigheterna inte vill ha tomma byar.

Sen finns det många som struntar i reglerna, men då riskerar man böter och skulle gissa tvångsförsäljning..
Finns liknande regler i Schweiz om s.k. Zweitwohnung, men låter som att AT är betydligt hårdare då. Här är det ett försök att hålla antalet halvtomma lägenheter inom rimliga gränser, men alla redan registrerade Feriewohnungen kan de inte göra något åt. Dessutom är den relativt nya lagen full med hål och kringås hela tiden…

Finns liknande regler i Schweiz om s.k. Zweitwohnung, men låter som att AT är betydligt hårdare då. Här är det ett försök att hålla antalet halvtomma lägenheter inom rimliga gränser, men alla redan registrerade Feriewohnungen kan de inte göra något åt. Dessutom är den relativt nya lagen full med hål och kringås hela tiden…
Har för mig att maxgränsen per by för hus/lägenheter med Freizeitwohnsitzwidmung är 8% i Tirol, sen är det många byar som har mindre än så. Mycket klagande från lokalbor som har svårt att hitta boende på grund av att så många vill ha ett semesterboende här.

Sen är det ju inte helt omöjligt att hitta boende som har Freizeitwohnsitz, men de brukar kosta därefter.

Om jag hade varit samma sits så hade något som https://www.immobilienscout24.at/expose/665493bbcdbce37cfd61a42b varit intressant för att testa konceptet utan att köpa direkt. Lätt att sig till med bil eller tåg (byt till lokaltåg i Jenbach), Zillertal har sjukt mycket att erbjuda både sommar och vinter.

Vi ska försöka förverkliga en dröm om att köpa ett mindre hus eller lägenhet i Alperna. Både för skidåkning på vintern och traillöpning på sommaren. Har ni tips på bra områden? Behöver inte ligga i ngn populär ort, men gärna närhet till större liftsystem. Snösäkert och ok att ta sig med bil/tåg vore kanon.
Bourg saint-Maurice 800m över havet tror inte det är så dyrt där.Finns lift upp till les arcs 1600 som ingår i paradiski(400km pist).Längre upp i dalen 30min ligger val d’Isère/tignes(250km pist).Lite innan bourg ner i dalen har du tre dalar rakt fram.Finns massvis med orter runt här.La rosiere finns som sitter ihop med la Thule i Italien och över där på sommaren är det inte långt till Chamonix.Snösäkraste delen av Frankrike och bästa ställena om man vill åka skidor in i maj.Jag hade inte tvekat på att köpa här.

Bourg saint-Maurice 800m över havet tror inte det är så dyrt där.Finns lift upp till les arcs 1600 som ingår i paradiski(400km pist).Längre upp i dalen 30min ligger val d’Isère/tignes(250km pist).Lite innan bourg ner i dalen har du tre dalar rakt fram.Finns massvis med orter runt här.La rosiere finns som sitter ihop med la Thule i Italien och över där på sommaren är det inte långt till Chamonix.Snösäkraste delen av Frankrike och bästa ställena om man vill åka skidor in i maj.Jag hade inte tvekat på att köpa här.
Kom på att det går tåg hit också.15mil till Genève och enkelt att åka till med bil.Inte långt till vackra annecy också.

Jag tror schweiz är bara att glömma. Om du inte har minst C-permit kan du bara köpa speciella lägenheter för utlänningar, å gissa vad dom kostar. Det är du å en massa oligarker som tävlat om dom :)

Jag skulle föreslå norra italien. Högt upp i dalarna borde man kunna få tag i nått rustico att renovera. Alternativ en lägenhet i franska alperna. Men skall man upp i skidorterna är det ett gäng miljoner skulle jag tro.

Jag tror schweiz är bara att glömma. Om du inte har minst C-permit kan du bara köpa speciella lägenheter för utlänningar, å gissa vad dom kostar. Det är du å en massa oligarker som tävlat om dom :)

Jag skulle föreslå norra italien. Högt upp i dalarna borde man kunna få tag i nått rustico att renovera. Alternativ en lägenhet i franska alperna. Men skall man upp i skidorterna är det ett gäng miljoner skulle jag tro.
Just ja, hade glömt vad som gäller om man inte bor här. Svårare om man inte minst är gränspendlare, men C-permit behövs inte för EU-medborgare. Frågan är hur hårda kantonerna är gentemot EU-medborgare som inte bor i CH?

Zillertal har sjukt mycket att erbjuda både sommar och vinter.

Min bonus-son (och vi på besök) har tillbringat både några vintrar och somrar i Zillertal och där finns 4-5 stora liftsystem med olika karaktär, definitivt ett rikt levande community både sommar och vinter, Europas kanske bästa kvarvarande året-runt skidåkning i Hintertux och flera trail-runs varje år med en geografi och lokal kultur som lämpar sig mycket väl för allt ovanstående. Plus ett lokalsamhälle där inte alla jobbar med turistsektorn.
Huvudorten Mayrhofen är en trevlig medelstor tyrolerby/stad och tåg går ända fram till centrum. Med flyt kan man stiga på tåget i Malmö tidigt på morgonen och efter fyra byten vara i Mayrhofen på kvällen och det blir säkert bättre när Fehmarn-tunneln (ersätter färjan Rødby/Puttgarden) är klar. Med svenska Snälltåget kan det räcka med ett enda tågbyte i Jenbach. Annars ligger Innsbruck 1 timme och München 2 timmar bort med bil.
Fastighetsmarknaden där vet jag dock inget om, låter litet knepigt. Men jag gillar Zillertal (framgår det? 😉) och området tickar många rutor för oss.

Senast ändrad:

Norra Italien är ett bra tips - där kan man hitta orter av mer året-runt-typ i dalar inte långt ifrån skidorterna. Eller bo i en mindre "hemma-skid-ort" med större orter inom räckhåll med bil. Titta gärna i området där Dolomiti Super Ski gäller, ett enda liftkort som täcker ett enormt område med stora sammanhängande liftsystem i vacker terräng och totalt över 460 liftar och 1200 km pist. Något som jag tänker kan vara smart om man ska köpa en lgh nånstans och slippa åka skidor på samma ställe hela säsongen. Det snöar inte lika ofta som i Frankrike och topparna når inte lika högt men de vet hur man håller pisterna fulla av snö genom hela säsongen. Och denna del av Italien bekänner sig helt till österrikisk och tysk ordning och reda vilket kan vara skönt för en skandinav, samt att alla talar tyska vilket kan vara ett plus. Kan vara litet dyrt men troligen också värdebeständigt - italienarna litar (med rätta) mer på investeringar i fastigheter än på sina banker.

Detta sagt så finns det andra områden med lockande ”stora” liftkort t ex i Tyrolen i Österrike och i Aostadalen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp