Åka själv till alperna

eurocarve

Ny medlem
Åka själv till alperna
Jag har aldrig varit i alperna och tänkte åka första gången ner själv i en eller två veckor. Har åkt bräda sen jag var 8år, 2 säsonger i Hemavan. Mina bästa åk har jag haft i Hemavan-kobåset och Riksgränsen-framsidan & nordals. Vad jag söker är brantare puderåkning som har en del klippor man kan droppa. Kanske vore bra om åkningen är sidecountry snarare än backcountry då jag är själv. Ytterligare plus om det är lätt att ta sig dit, helst att jag inte behöver hyra bil. Finns det orter där tåg stannar mitt i byn? Håller mig helst till mindre orter, men större orter inte är ett hinder. Jag har kollat på: Stuben, Andermatt, Disentis, Montafon, Sölden

Hur skulle ni rangordna dessa områden om ni åkte själva?
Gärna förslag på andra orter som ni tycker passar och boende så billigt som möjligt, pensionat eller liknande.

Tacksam för svar
Mvh :cool:

Senast ändrad:
Åka själv till alperna
eurocarve sa:
Måste tydligen tillägga att jag inte är någon rookie. Tacksam för den som kan svara på frågorna.
Hur menar du nu?? (inte är någon rookie)
UCPA har nog några av dom bästa skidåkarna i Sverige (som åker på "charter") som gäster.
En vecka med dom är oftast jättebra, och det är många som åker ensamma.

Åka själv till alperna
.... well, rookie i alperna såg det ju ut som i ditt första inlägg. Ber om ursäkt för mitt högst oinitierade svar.

Åka själv till alperna
Jag har seriöst inte kollat speciellt noga på vad det är, det tog inte många sekunder att döma. Jag tar inte bussen 30 timmar. Jag har åkt helikopter med guide och när du åker i grupp så tas ett samlat beslut om var du får och inte får åka, de blir för strikt. Guider i all ära om de har bäst koll, men när du åker med grupp (som jag antar det blir med ucpa) så tas beslut var du får åka baserat på hur bra den sämsta i gruppen är och många där såg ut att hyra utrustning, därav dömde jag de som reste med ucpa som mindre erfarna. Men jag har säkert fel, ber om ursäkt isåfall. Men jag tar hellre rygg på en local och gör min egen bedömning av ett åk än att följa med i någon grupp, det blir som sagt för strikt för mig.

Åka själv till alperna
Visst. Kan hålla med om en del. Nackdelen med guide är att man inte får bestämma själv var man vill åka. Detta är dock den stora fördelen också för att undvika alltför lavinfarlig terräng och hitta bra åk. Som du säger är en annan nackdel att grupperna kan bli alltför varierande även om UCPA försöker nivåindela. UCPA:s värstingvariant verkar vara "branta korridorer" - ser ut som en utmaning men inget jag har provat själv.
Att ta rygg på en local känns som ett osäkert kort.

Åka själv till alperna
Precis som du säger så är en nackdel att man måste vara säker på alla risker som innebär att åka själv. Jag har polare som åker bräda och skidor, men hela syftet är att åka iväg själv, gå runt i byn själv och filosofera i lugn och ro och åka hur och när jag vill. Så frågeställningen bygger på att åka ensam och jag skrev "Kanske vore bra om åkningen är sidecountry snarare än backcountry då jag är själv" vilket innebär att jag är medveten om laviner, ev plötsligt dålig sikt mm. Så att jag kan synas från liftar och av skidpatrull om något skulle hända är viktigt därför frågar jag om områden som lämpar sig för en ensamåkare. Och att ta rygg ja det är självklart osäkert det gäller ju att ta reda på lavinrisk och fråga skidpatrull innan vart de avråder en att köra.
Allt gott!

Åka själv till alperna
Magngan sa:
eurocarve sa:
Måste tydligen tillägga att jag inte är någon rookie. Tacksam för den som kan svara på frågorna.
Hur menar du nu?? (inte är någon rookie)
UCPA har nog några av dom bästa skidåkarna i Sverige (som åker på "charter") som gäster.
En vecka med dom är oftast jättebra, och det är många som åker ensamma.
Skämtar du? Jag har stött på ganska många UCPA-åkare som tillhört de mest avancerade grupperna och ja, hur ska man uttrycka det "jag är inte imponerad". Tveksam om majoriteten skulle klara att ta sig ner snyggt och kontrollerat i Åres störtlopp.

Ja, det är klart - de kan ju oftast prata om fantastisk skidåkning på ett sätt som är få förunnat (eller som man som vuxen kanske borde låta bli om man inte vill framstå som fånig och banal), så ur den aspekten är de ju riktigt duktiga.

Åka själv till alperna

@la_grave rent logiskt kan de flesta i UCPA:s offpistgrupper vara halvkassa åkare även om nu flera av Sveriges bästa skidåkare väljer att åka med UCPA.

Låt oss anta att;
99 % av Sveriges skidåkare är halvkassa
1% är bra

Om en procent av de halvkassa åker med UCPA och 50% av de bra åker med UCPA kommer de halvkassa att utgöra 2/3 av UCPA-gruppen.

... om någon skulle få för sig att jag har tråkigt på jobbet idag så stämmer det.

Åka själv till alperna
erik_lagg sa:
@la_grave rent logiskt kan de flesta i UCPA:s offpistgrupper vara halvkassa åkare även om nu flera av Sveriges bästa skidåkare väljer att åka med UCPA.
Vilka då? Eller menar du guiderna?

Låt oss anta att;
99 % av Sveriges skidåkare är halvkassa
1% är bra

Om en procent av de halvkassa åker med UCPA och 50% av de bra åker med UCPA kommer de halvkassa att utgöra 2/3 av UCPA-gruppen.

... om någon skulle få för sig att jag har tråkigt på jobbet idag så stämmer det.
Om du har så tråkigt borde du lägga tid på att räkna rätt. Av alla skidåkare blir det 1,49% som åker med UCPA vara 0,99% halvkassa. 0,99 av 1,49 är inte 2/3-delar! Hut!

Åka själv till alperna
Okej du läste uppenbarligen inte mitt senare inlägg. Jag har förstått nu att ucpa har olika nivåer av åkare i dess grupper, och att de bästa grupperna är väldigt avancerade, jag har full förståelse för detta. UCPA diskussionen slutar här. Hur som haver, jag vill göra min egen resa, anlända till en idyllisk liten by täckt av snö, bli välkomnad på ett främmande språk, se mig omkring bland stora berg och nya miljöer, uppfylla min dröm som jag haft som liten. Det blir lite into the wild stuk på det hela, men det är halva grejen. Som sagt tar jag gärna emot förslag på mindre orter, jag har väl bara nämnt större orter. Uppskattar alla svar, allt gott!

Åka själv till alperna
Ger man sig ut i offpisten själv? Dumdristigt, spelar ingen roll vilken nivå du ligger på om olyckan är framme. Vem skall rädda dig? Känns som du blundar lite för riskerna. Hur som haver, har bara åkt i Andermatt och Disentis av de exempel du kikat på. Tyckte att de var mindre puderhets I Disentis, färre åkte offpist. Körde nästan ospårat i 1 vecka. Vi åkte bara på en liten liten bråkdel av vad som var möjligt, dåligt med snö i vintras kring nyår.

Åka själv till alperna
Jag gillar din beskrivning av dina förväntningar. Av ställena du nämner har jag varit i Stuben - mycket puderhets och få klippor men bra skidåkning om man åker lite längre utanför.

Åka själv till alperna

@eurocarve
Både Andermatt Engelberg är väldigt smidiga att resa till (dock rätt bra hets på båda orterna..)
Flyg till Zürich, tåget direkt ifrån flygplatsen till någon av orterna. Tåget stannar mitt i byn….

Av de bägge orterna är nog Engelberg lättast att hitta bra skidåkning direkt bredvid backarna.
Jag skulle dock kolla av med lokal guide att få hänga på (kostar ca 1000kr om man blir del av grupp) en dag. Gör detta i början så kommer ni att åka igenom stora delar av de närområden som finns, och du får en väldigt bra orientering av området.

Du kan sedan själv hålla dig nära backarna och söka offpist, -men stall tipset är att söka några via Freeride att hänga med någon dag för att kunna åka lite mer exponerat, och OM du känner att du hittar de ”rätta” så kommer ni att kunna dra många fina åk i anslutning till skidområdet (med kamratsäkerhet om det skiter sig)
Som tack kan man alltid erbjuda en bummare ett skrovmål, eller några kalla...:)

Jag har något namn på utbildad guide att förmedla om du önskar.
Med honom kan kan du även åka i Andermatt eller i Airolo..

Åka själv till alperna
jaha du
@la_grave,
Är inte 0,66442953... väldigt nära 2/3? Ungefär 0,002 ifrån. Knappt synligt om man skulle rita ett cirkeldiagram.

Du skrev:
"0,99 av 1,49 är inte 2/3-delar! Hut!"

Kanske vore på plats med en ursäkt... äh, jag skojade bara.

Jag borde förstås ha skrivit:
"Om en procent av de halvkassa åker med UCPA och 50% av de bra åker med UCPA kommer de halvkassa att utgöra SNUBBLANDE NÄRA 2/3 av UCPA-gruppen"

Ok, ganska onödigt inlägg från början från min sida. Men lite intressant ändå tycker jag då det skulle kunna förklara varför "UCPA har nog några av dom bästa skidåkarna i Sverige (som åker på "charter") som gäster." inte står i konflikt med påståendet "Jag har stött på ganska många UCPA-åkare som tillhört de mest avancerade grupperna och ja, hur ska man uttrycka det "jag är inte imponerad". Tveksam om majoriteten skulle klara att ta sig ner snyggt och kontrollerat i Åres störtlopp."

Åka själv till alperna
erik_lagg sa:
jaha du
@la_grave,
Är inte 0,66442953... väldigt nära 2/3? Ungefär 0,002 ifrån. Knappt synligt om man skulle rita ett cirkeldiagram.
Beror väl på hur stort cirkeldiagram man ritar och hur nära man står...

"Om en procent av de halvkassa åker med UCPA och 50% av de bra åker med UCPA kommer de halvkassa att utgöra SNUBBLANDE NÄRA 2/3 av UCPA-gruppen"
Ja, precis så borde du ha skrivit! Viktigt det där med bråk och flyttal...

Åka själv till alperna
la_grave sa:
erik_lagg sa:
jaha du
@la_grave,

... visst, det motsvarar ju trots allt knappt en grad av 360. Inga problem för eagle-eye-la_grave.
... en annan osmidig lösning på ett ickeproblem skulle vara att skriva "Om 1,01 procent av de halvkassa...".

Senast ändrad:
Åka själv till alperna
erik_lagg sa:
la_grave sa:
erik_lagg sa:
jaha du
@la_grave,

... visst, det motsvarar ju trots allt knappt en grad av 360. Inga problem för eagle-eye-la_grave.
... en annan osmidig lösning på ett ickeproblem skulle vara att skriva "Om 1,01 procent av de halvkassa...".
Det var du som hade tråkigt på arbetet...Jag bara hjälpte dig att fördriva tiden lite.

Tillbaka
Topp