Fallhöjd i Sälen?

KarinLager

Aktiv medlem
Fallhöjd i Sälen?
Enligt Freeride har Tandådalen/Hundfjället en fallhöjd på 315 meter, enligt Wikipedia 240 meter? Någon som vet vilken uppgift som stämmer? Är även nyfiken på vilken av de två orterna som har högsta berget? Eller har verkligen Tandådalen och Hundfjället exakt lika hög fallhöjd? PÅ Åres pistkarta enger Skistar fallhöjden på varje lift, men inte i Sälen. Synd.... Någon som kan reda ut begreppen?

Fallhöjd i Sälen?
Dom har väl alltid haft 240m fallhöjd där, men jag antar att marknadsavdelningen har hittat ngt nytt kreativt sätt att mäta. Kanske mäter dom skillnaden mellan anläggningens högsta och lägsta punkt även om det inte går att åka mellan dessa punkter i ett åk?

Fallhöjd i Sälen?
240m stämmer nog bättre. Liftarna går inte upp till 925m utan till ca. 820m och i Tandådalen går liftarna lite högre upp till ca. 860m

Fallhöjd i Sälen?
Sälen ligger ganska högt upp i sig, när vi flög drönare från botten av väggen upp till toppen så var det ganska exakt 200 fallhöjdsmeter. (vilket inte är högsta punkten)
Därför stämmer nog 240 fallhöjdsmeter ganska bra som sagts innan!

Fallhöjd i Sälen?
240 meters fallhöjd. Vilket skämt! Varför åker ens folk till sälen??
För att slippa Åres sjuka köer, slippa ytterligare några timmar i bil, slippa isiga pister osv. Dvs inte för att Sälen är bra utan bara för att Åre är sämre..... ;)
Eller så är det helt enkelt för att man har gratis boende....😜
Ps Kläppen har drygt 300 m fallhöjd..... 🤩

Fallhöjd i Sälen?
Tja, i töntiga Branäs är det 415m fallhöjd. Vill man ha mer så drar man till till Trysil över dagen och får 730m fallhöjd tillgängligt. Men onekligen så är det helt ok att åka i Branäs några dagar per vecka även om utbudet av pister inte är det största. Sen så finns knappt några möjligheter till offpist.

Fallhöjd i Sälen?
Nu har jag varit i kontakt med Skistar för att reda ut vilka siffror som stämmer och uppdaterat uppgifter här på Freeride.

Fallhöjden i Tandådalen är 868-634 = 234 meter
Fallhöjden i Hundfjället är 831-571 = 260 meter

Men eftersom orterna är ihopbyggda och vi har slagit ihop dem här på Freeride så blir den gemensamma fallhöjd 868-571 = 297 meter.

@KarinLager

Fallhöjd i Sälen?
Fast åkbart får vi nog säga är MIO Express med sina 220 fhm, de sista 14 är ryggen bort mot östra, som man får skata sig fram på eller transportliften.

I Hundfjället ger nya East Express 239 fhm, vågar gissa att högsta punkten är vid ravinenliftarna, kan då ge några extra fhm via trollskogen, men lägsta punkten borde vara i botten på väggen, således går det inte att åka 260 fhm i ren åkning.

Fallhöjd i Sälen?
Tja, i töntiga Branäs är det 415m fallhöjd. Vill man ha mer så drar man till till Trysil över dagen och får 730m fallhöjd tillgängligt. Men onekligen så är det helt ok att åka i Branäs några dagar per vecka även om utbudet av pister inte är det största. Sen så finns knappt några möjligheter till offpist.
Trysil ser ju bra ut på papperet men de utnyttjar berget dåligt tycker jag. Det finns bara en pist (nr 30, som iofs är ruggigt bra) som går från nästan toppen till nästan dalen. Annars vimlar det av pister som slutar halvvägs nedför berget. Konstigt system tycker jag. Men bättre än Sälen, ja det är det nog.

Fallhöjd i Sälen?
Trysil ser ju bra ut på papperet men de utnyttjar berget dåligt tycker jag. Det finns bara en pist (nr 30, som iofs är ruggigt bra) som går från nästan toppen till nästan dalen. Annars vimlar det av pister som slutar halvvägs nedför berget. Konstigt system tycker jag. Men bättre än Sälen, ja det är det nog.
Hästlängder bättre än Sälen. Ett helt stall bättre. Minst.

Fallhöjd i Sälen?
Fallhöjden är väldigt liten på alla svenska liftanläggningar utom Åre och Hemavan. Så liten att flera orter fallhöjdsfuskar rejält. Och de felaktiga uppgifterna står i skidortslistorna här på Freeride sajten också.
En av dem är Ramundberget som anger 300 fhm.
Den som hittar mer än 220 fhm på en topografisk karta i Ramundberget får gärna meddela mig.
Och tror ni inte på mig kan ni fråga @Ivo del Scandi som är certifierad fallhöjdsinspektör.🏔️;)
Fallhöjd är viktigt för upplevelsen när man åker skidor, det ger variation och flow.
Så om ni åker till fjällen, om ni inte åker till Åre, åk till Norge.🇳🇴

EDIT:
Kollade Tandådalen/Hundfjället på en karta och den högsta åkbara fallhöjden som jag hittar är 230 m, inga 315 fhm. En fallhöjdsfuskare till. ;)

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Haha!
Jo, idag ”inspekterades” Lofsdalens 492 höjdmeter. 49 mil från Sthlm. Vem väljer Sälen??

Bilagor

• 808FBDE0-E8CA-4B07-99B3-FB2CF94C4C9A.jpeg
    808FBDE0-E8CA-4B07-99B3-FB2CF94C4C9A.jpeg
    590.9 KB · Besök: 389
  • BB5DB05C-ABBC-4388-BF36-C2AAC0BB2CC1.jpeg
    BB5DB05C-ABBC-4388-BF36-C2AAC0BB2CC1.jpeg
    626.9 KB · Besök: 395
Fallhöjd i Sälen?
Och du är sannerligen inte ensam eftersom Sälen är Skandinaviens största skidområde (hur märkligt det än kan låta)

Lofsdalen berättade att de får en hel del danska gäster som tar färjan till Oslo och kör 38 mil till Lofsdalen (vore jag dansk skulle jag dock leta efter närmare skidorter i Norge)
Läste nyligen i SvD att Lofsdalen också har ett av Sveriges billigaste liftkort 1925 kr för sju dagar.

Fallhöjd i Sälen?
Danskarna har en fäbless för Stöten, åtminstone de danska "efterskole" vad det nu är, för det kryllar av danska ungdomar i stöten under lågsäsong. Det känns som man bor på ett danskt kollo och i princip ingen av dem kan åka skidor 😂

Fallhöjd i Sälen?
Och du är sannerligen inte ensam eftersom Sälen är Skandinaviens största skidområde (hur märkligt det än kan låta)

Lofsdalen berättade att de får en hel del danska gäster som tar färjan till Oslo och kör 38 mil till Lofsdalen (vore jag dansk skulle jag dock leta efter närmare skidorter i Norge)
Mest för att det är nära från min familj så min son kan hälsa på de innan och efter. Annars så är det andra orter som klappar mer för mig. Men nu för tiden pritoerar jag inte efter mig själv längre.

Norge går bort oftast. Dyrt jämfört med Sverige. Och du får knappt ta med ölen in ju i Norge. 🤣🤣

Fallhöjd i Sälen?
Mest för att det är nära från min familj så min son kan hälsa på de innan och efter. Annars så är det andra orter som klappar mer för mig. Men nu för tiden pritoerar jag inte efter mig själv längre.

Norge går bort oftast. Dyrt jämfört med Sverige. Och du får knappt ta med ölen in ju i Norge. 🤣🤣
Nja, inte alltid, åkte med barnen till Hamar/Kvitfjell v.9
Liftkortet billigare än Sälen, storhandla på vägen dit, boendet blev 12 000kr billigare än Vemdalen som var tänkta målet för 8st, då boka vi dock 4 veckor innan.

Tanka i Sverige innan gränsen, lite snopet att det då var billigare i Norge, fast valutaväxlingen hade troligen sabbat dom ören det skilde.

Men gillar man lunch i backen och after ski med andra brölande ekonomiskt oberoende, ja då blir det dyrt.

Fallhöjd i Sälen?
Liftkortet billigare än Sälen, storhandla på vägen dit, boendet blev 12 000kr billigare än Vemdalen som var tänkta målet för 8st, då boka vi dock 4 veckor innan.

Tanka i Sverige innan gränsen, lite snopet att det då var billigare i Norge, fast valutaväxlingen hade troligen sabbat dom ören det skilde.

Men gillar man lunch i backen och after ski med andra brölande ekonomiskt oberoende, ja då blir det dyrt.
Jag var precis i Kvitfjell och visst är det överklass-varning på det stället med alla lyxhytter (läs stora exklusiva knuttimmervillor på 200-300 m2) i terrängen och med Porschar och Teslor utanför, men stället är ändå inte dyrare än andra i Norge. Och vill man vistas bland en vuxen publik och slippa alla barnfamiljer (inget ont om dem), så är Kvitfjell ett fint ställe.
Boende och liftkort är inte dyrare än i Sverige, det är mat på restaurang och alkohol som är dyrt. Ta med egen kvällsmat och vin/öl och det blir inte dyrare än i Sverige, och njut av de norska fjällen som är högre än de svenska.
I Kvitfjell samlades hela överklassfolket till lunch och afterski på mycket trevliga Tyrihans (se bild nedan), men människorna är artiga och trevliga och absolut inte ”stroppiga”. Här flödade bokstavligen tusenlapparna ur fickorna på folk, och det dracks dyrt och exklusivt, och maten var förstås dyr. Men inte dyrare än på andra ställen i Norge, och för en gångs skull i Norge så höll maten mycket hög kvalitet. Och dyrare än i Schweiz är det inte.
Vi tyckte att Kvitfjell var väldigt trevligt och hade några fina dagar där.
1681675724257.jpeg

Fallhöjd i Sälen?

Hittar inget som slår boenden i kläppen för 5400 svenska kronor i påskveckan med 10 meter till barnbacken… Var hittar jag det billigare i Norge? Och Sverige är sjukt billigt för en med dansk inkomst.

Fallhöjd i Sälen?
…billigare i Norge, fast valutaväxlingen hade troligen sabbat dom ören det skilde.

Valutaväxlingen? 1 svensk krona är ännu = 1 norsk. Till stor skillnad från en dansk krona som nu kostar ca 1:50 svenska.

Instämmer dock i att mycket är nominellt dyrare i Norge och att matutbudet haltar.

Fallhöjd i Sälen?
exakt. Och man vet då inte heller vilken kurs man får förrän efteråt.
Men jag tror faktiskt det finns en del som tror det är dyrt för svenskar i Norge pga dålig valutakurs och/eller växlingsavgifter men så behöver det ju inte vara. Oklart för mig varför NOK inte är starkare än SEK.
Nog om detta från mig, sorry för OT

Fallhöjd i Sälen?
Skaffa Santander kreditkort och slipp valutapåslag.

NOK och SEK är antagligen svaga därför det är små valutor. Det har antagligen ingen koppling alls till hur bra stats-ekonomi Sverige eller Norge har (vilken är mycket bättre än EU-genomsnitt). För att kursen ska gå upp måste fler stora kapitalplacerare ”parkera” sina tillgångar i NOK eller SEK.
Finns egentligen bara ett sätt att få till det, att hålla högre reporänta än de stora valutorna, det är priset för att stå utanför Euron. Just nu är Riksbankens reporänta lägre än både ECB och FED, och kronkursen blir därefter.
Svenska folket har två vägar att välja och båda leder till att vi blir fattigare, sänk räntan som bl a LO vill och vi blir inflations- och devalveringsfattiga, eller höj räntan kraftigt och få en starkare krona och en del av oss blir då fattiga genom de höga bolånen.
Den tredje vägen?
En snabb avsiktsförklaring av våra styrande politiker att vi ska gå med i Euron, och kronkursen hade snabbt stigit. Vår ränta hade blivit satt av ECB (vilket är bättre än vad Stefan Ingves har ställt till med).

EDIT: Vi är långt ifrån fallhöjden i Sälen nu…. :ROFLMAO:

Fallhöjd i Sälen?
Danskarna har en fäbless för Stöten, åtminstone de danska "efterskole" vad det nu är, för det kryllar av danska ungdomar i stöten under lågsäsong. Det känns som man bor på ett danskt kollo och i princip ingen av dem kan åka skidor 😂
En av de saker som gör Stöten så bra. Danskarna är många, men de håller sig på Soltorget. Vi åkte orörd lössnö i skogen jämte Älvan på eftermiddagarna under sportlovsveckan! Helt orimligt i de flesta andra skidanläggningar.

Fallhöjd i Sälen?
Hittar inget som slår boenden i kläppen för 5400 svenska kronor i påskveckan med 10 meter till barnbacken… Var hittar jag det billigare i Norge? Och Sverige är sjukt billigt för en med dansk inkomst.
Fast det bokade du inte 4 veckor innan😉
För 8 personer🙄
Eller hyrde någon ut sin termos😆

Sen är Kläppen en chansning så sent på säsongen, om det inte är en riktigt tidig påsk.
Men annars trevligt ställe.

Fallhöjd i Sälen?
Fast det bokade du inte 4 veckor innan😉
För 8 personer🙄
Eller hyrde någon ut sin termos😆

Sen är Kläppen en chansning så sent på säsongen, om det inte är en riktigt tidig påsk.
Men annars trevligt ställe.
8 platser japp. Och nej vem bokar påsken 4 veckor innan man skall dit? Det är ju som att be om trubbel och framför allt lycka till att hitta något i Kvitfjell med Ski in och Ski out 4 veckor innan påsken. Om du gör det under 30k så gör det bra. (Om det inte har ändrat sig de senaste 5 år sedan min tjej gjorde säsong där säger hon efter 5 säsonger där uppe)

Och påsken är en chansning alltid söder om Åre är min erfarenhet.

Fallhöjd i Sälen?
OT, men påskdagen infaller tidigast 22/3 och senast 25/4. Så det ska ju inte behöva vara en chansning varje år, men jag förstår vad du menar. Dessvärre är ju ”vinter” lite av en chansning söder om Åre…
Nä häntyder mer till debbo om i år. Har haft sjukt bra åkning runt påsk och efter påsk både i Funäsdalen, Sälen och framför allt i alperna ända in i maj.

Fallhöjd i Sälen?
Jag förstår inte personer som ställer frågan: ”Varför väljer folk Sälen, de suger ju?!”
Då har man missat typ hela poängen med Sälen. Hur många tror ni rankar sig som duktiga skidåkare? De är mycket mindre än vad ni tror. Dom flesta medelålders personer rankar sig som medelmåttiga och tycker några åk om dagen räcker gott sen gör det ont i fötterna och kramp i muskler som dom aldrig visste fanns. Barnfamiljer åker till Sälen för det är en väldigt familjevänlig plats med mycket att göra för dom små, som Valle och badland osv. Backarna räcker gott och väl för den sortens besökare, eller skulle ni vilja dra upp en unge som aldrig stått på ett par skidor i en backe med 2000m fallhöjd? Låter otroligt utmattande och korkat rent ut sagt. Vill man ha bra skidåkning så drar man till Alperna och blir ruinerad ekonomiskt, vill man ha bäst pris så drar man till ställen som stöten som närmast kan liknas vid en camping. Vill man ha en helt lagom skidsemester för hela orutinerade familjen så drar man till Sälen, simple as that.

Fallhöjd i Sälen?
Jag förstår inte personer som ställer frågan: ”Varför väljer folk Sälen, de suger ju?!”
Då har man missat typ hela poängen med Sälen. Hur många tror ni rankar sig som duktiga skidåkare? De är mycket mindre än vad ni tror. Dom flesta medelålders personer rankar sig som medelmåttiga och tycker några åk om dagen räcker gott sen gör det ont i fötterna och kramp i muskler som dom aldrig visste fanns. Barnfamiljer åker till Sälen för det är en väldigt familjevänlig plats med mycket att göra för dom små, som Valle och badland osv. Backarna räcker gott och väl för den sortens besökare, eller skulle ni vilja dra upp en unge som aldrig stått på ett par skidor i en backe med 2000m fallhöjd? Låter otroligt utmattande och korkat rent ut sagt. Vill man ha bra skidåkning så drar man till Alperna och blir ruinerad ekonomiskt, vill man ha bäst pris så drar man till ställen som stöten som närmast kan liknas vid en camping. Vill man ha en helt lagom skidsemester för hela orutinerade familjen så drar man till Sälen, simple as that.
Jag förstår inte personer som säger att man blir ruinerad ekonomiskt av att åka till alperna? ;)
Självklart kostar det massa pengar men det går att hitta fantastiskt prisvärda alternativ, utan att bli speciellt mkt mer ruinerad än av att åka till Sälen.
Ta Val Cenis som exempel. Boende för 4 pers under påskveckan med ski in/out finns att hitta för 5 papp. Ok, lite tråkig standard på de boendena i Frankrike. Men vad kostar ski in/out under påsk i fjällen? 15 papp? 20 papp?
Liftkortet 6 dagar i Val Cenis, som för övrigt också gäller i 5 andra närbelägna skidorter, kostar 174 EUR. För vuxen!
Vill man "lyxa" till det lite, kan man hitta boende på hotell med helpension för ynka 22 papp. För 4 pers! Undrar vad helpension skulle gå på i Sälen?

Sen kanske man måste ta flyg och hyrbil, så visst, det brallar på lite. Men som sagt - det går absolut att hitta prisvärt till alperna!

Snödjup

Tillbaka
Topp