Fallhöjd i Sälen?

Fallhöjd i Sälen?
kan inte låta bli att fascineras över Sälen:
man hör sällan någon som tycker att stället är fantastiskt, bra eller ens billigt. Likväl är det Skandinaviens största största skidområde.

och hur funkar logistiken; nästan alla åker bil till Sälen - bilköerna på avresedagarna måste vara spektakulära? (här i Jämtland är det enorm trafik till Åre som ändå har färre bäddar och många som reser med tåg/flyg)
Det beror kanske på att Freeride's medlemmar varken återspeglar en representativ eller särskilt stor del av den primära kundgruppen som åker till Sälen? Dvs barnfamiljer som sporadiskt åker skidor och inte har några stora krav på fallhöjd, snömängd eller dylikt.

För riktiga skidentusiaster kan det vara svårt att förstå att många nöjer sig med och föredrar det Sälen har att erbjuda men för den typiske barnfamiljen finns allt de efterfrågar. Enkla backar för barnen, värmestugor, närhet, stor svenskspråkig skidskola, relativt kort körtid, utbud av underhållning utöver skidåkning.

När jag växte upp åkte vi varje år till Ramundberget som erbjuder ungefär samma sak som Sälen (fast med mindre folk, finare fjäll och bättre längdskidåkning) och för mina föräldrar räckte det alldeles utmärkt. Vi åkte också till Alperna ett par gånger men aldrig var det för fallhöjden utan snarare utsikten, kulturen och maten.

Fallhöjd i Sälen?
Det beror kanske på att Freeride's medlemmar varken återspeglar en representativ eller särskilt stor del av den primära kundgruppen som åker till Sälen? Dvs barnfamiljer som sporadiskt åker skidor och inte har några stora krav på fallhöjd, snömängd eller dylikt.

För riktiga skidentusiaster kan det vara svårt att förstå att många nöjer sig med och föredrar det Sälen har att erbjuda men för den typiske barnfamiljen finns allt de efterfrågar. Enkla backar för barnen, värmestugor, närhet, stor svenskspråkig skidskola, relativt kort körtid, utbud av underhållning utöver skidåkning.

När jag växte upp åkte vi varje år till Ramundberget som erbjuder ungefär samma sak som Sälen (fast med mindre folk, finare fjäll och bättre längdskidåkning) och för mina föräldrar räckte det alldeles utmärkt. Vi åkte också till Alperna ett par gånger men aldrig var det för fallhöjden utan snarare utsikten, kulturen och maten.
En berättelse, jag har redan berättat tidigare:

Polaren Pekka är en jätte duktig åkare, han har åkt med Finn hjältar många av de svåraste rännor i Chamonix. För några år sedan tog han sina tonåriga söner med. De åkte flera bekannta rännor, nog javisst inte de svåraste. Efter veckan frågade Pekka från söner: Nå, hur var det? Pojkarna svarade: Hmmm, ok, men det är mycket roligare i Talma! Talma är en 55 meter hög skidanläggning nära Helsingors, flera park linjer, liten halfpipe, mycket rails osv. ( https://talmaski.fi/ )

P.S. Jag gillar inte alls platser med många höjdmetern. Åker ju bräda. Något 300-500 meter med bra lutning och snö och breda pister gillar jag mera. Också en mycket bra (barn)park, väl och ofta preparerad, och under trädlinjen, är ett stort plus.

Fallhöjd i Sälen?
Lustig tråd det här. Började med TS som undrade över aktuell fallhöjd i Sälen men sen divergerade den iväg till att lyfta fram personliga favoritskidorter vs Sälen :S

Nåväl, jag tror de flesta som åker till Sälen inte bryr sig om fallhöjd. Dock syns ju varje åk i Skistar-appen, så det är väl bara kolla där.

Nu åker inte vi just till Sälen, främst pga trängsel och för avsaknaden av riktiga fjäll. Dock bryr sig minsta kidsen inte ett dugg om fallhöjd; de åker knapplift, gröna backar, och dricker varm choklad. Livet på en pinne! :)

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
En backe är trots allt ingen backe utan fallhöjd. Det hela påminner litet om debatten om högre pris, sämre räckvidd och längre transporttid med elbilar... Visst kan något vara tillräckligt bra/högt/snabbt etc etc. Men för min del tycker jag att bättre är bättre.

Sedan kan andra fördelar väga upp nackdelarna. Och alla nackdelar och fördelar är inte av samma betydelse för alla personer. Men det är en annan sak. En spade är fortfarande en spade.

Fallhöjd i Sälen?
Ja alltså att man har 53 backar idag är ju hittepå. Jag undrar var infon om de nya backarna finns?
Ja, det står 50 nedfarter på deras hemsida, så du har rätt. Sen läste du väl att det var destinationschefen av Stöten som svarade på frågorna för blaskan.
Jag reagerade bara på att backen ska få högre högsta fallhöjd och därför klistrade i den under denna rubrik som är "Fallhöjd i Sälen".

Fallhöjd i Sälen?
Då vill de väl bygga upp på V Granfjället. Toppen ligger ju på gränsen till naturskyddsområdet. Och den är ju typ 40 m högre än nuvarande toppstationerna...

Man inte direkt svarta backar där. Sen skulle det ju vara logiskt att bygga vidare därifrån åt NO. Där finns några brantare partier. SV sidan Granfjällsstöten är inte dumt, om det finns bra med snö. Men då är man ju inne i naturskyddsområdet, dvs tror ej att de får/ kan/ planerar att bygga där.

Fallhöjd i Sälen?
Sälen har blandad skidåkning som passar för många, oförskämt bra offpist (om man vet var man ska leta) och är rätt så nära två storstäder (Göteborg och Stockholm). Det är också snösäkert (högfjället har ofta snö in i maj) och längdskidåkningen är riktigt fin uppe på platåerna.

Bilköerna är faktiskt inte så farliga om man inte träffar peak avresetid efter sportlovet runt vasaloppsstarten.

Med det sagt har vi nästan sluta åka dit efter att Skistar försöker kapitalisera på precis allt med minutstyrda liftkortspriser och parkeringsavgifter överallt. De har verkligen blivit allmänt giriga. Och då har jag ändå mina 300 aktier sedan länge för att pressa ned kostnaderna lite.

Fallhöjd i Sälen?
Jag tror Sälens storhet ligger i en kombination av saker:
  1. Närheten till större städer som Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Borlänge/Falun, Karlstad, Stockholm, Uppsala minskar tröskeln då man tar sig dit på ca 3-5 timmar.
  2. Snösäkert. Stigningen från Sälenbyn till backarna bjuder oftast på en överraskning av hur stor snöskillnaden är.
  3. Natur-/fjällkänsla, kommer man från ovanstående orter med kanske mindre vana att vara i riktiga fjäll eller Alperna så är det en rejäl naturupplevelse efter klättringen från byn. I mitt tycke stor skillnad på t.ex. Romme, Branäs, Kungsberget, Kläppen.
  4. Stor variation på nedfarter, jag tror det är Nordens största system räknat till antalet nedfarter. Från Trollskogen till Väggen (och dess offpist bredvid) så kan många hitta sin nivå/utmaning i svårighetsgrad.
  5. Bekvämligheten, allt från stort restaurang- och afterskiutbud, rejäla mataffärer till äventyrsbad, bowling, shopping, hundsläde, go-cart och gud vet vad mer. Allt finns nära till hands.
  6. Längd och skoterspår. Längdspår i var och vartannat hörn som är välskötta och bjuder på det mesta. Vad jag förstått på skoteråkarna så är det väldigt bra spår och lössnö åkning i och runt Sälen.
  7. Korta backar. Det som vi på detta forum skrattar åt, tror jag är en fördel för en barnfamilj. Det går att ta med barnen tidigt till toppen utan att känna risken att man tar sig vatten över huvudet. För många vuxna med bristande teknik och inte en fulländad fysik så klarar dom inte att åka 200 höjdmeter i röd/svart backe utan att få mjölksyra.
  8. Välordnat, säga vad man vill om Skistars vilja att suga ut varenda krona från sina gäster men Sälen är en väloljad maskin som man kan lita på. Allt från liftar, skidspår, restauranger, värmestugor, afterskiband, artister, bussar, osv. fungerar sjukt bra och är väldigt pålitligt.
Vi har stuga där sen åtta år tillbaka och jag har åkt stora delar av mitt liv där. Skulle jag hellre både åkt och haft stugan i Åre, Kittelfjäll, Riksgränsen? 110% ja! Hellre åkt till Chamonix, St Anton eller någon annanstans i Alperna än i Sälen? 200% ja!
Har jag svårt att övertyga många av mina vänner om åka till Alperna varje år? Jajemän!
Hur många gånger har jag fått med min fru till Alperna? Noll gånger!

Många som inte är hardcore skidåkare, t.ex. min fru och ett gäng av mina kompisar, åker hellre till Sälen med ovanstående anledningar, än till Alperna. Kostnad/ovetskap är nog också bidragande orsak.

Senast ändrad:
Fallhöjd i Sälen?
Jag tror Sälens storhet ligger av en kombination av saker:
  1. Närheten till större städer som Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Borlänge/Falun, Karlstad, Stockholm, Uppsala minskar tröskeln då man tar sig dit på ca 3-5 timmar.
  2. Snösäkert. Stigningen från Sälenbyn till backarna bjuder oftast på en överraskning av hur stor snöskillnaden är.
  3. Natur-/fjällkänsla, kommer man från ovanstående orter med kanske mindre vana att vara i riktiga fjäll eller Alperna så är det en rejäl naturupplevelse efter klättringen från byn. I mitt tycke stor skillnad på t.ex. Romme, Branäs, Kungsberget, Kläppen.
  4. Stor variation på nedfarter, jag tror det är Nordens största system räknat till antalet nedfarter. Från Trollskogen till Väggen (och dess offpist bredvid) så kan många hitta sin nivå/utmaning i svårighetsgrad.
  5. Bekvämligheten, allt från stort restaurang- och afterskiutbud, rejäla mataffärer till äventyrsbad, bowling, shopping, hundsläde, go-cart och gud vet vad mer. Allt finns nära till hands.
  6. Längd och skoterspår. Längdspår i var och vartannat hörn som är välskötta och bjuder på det mesta. Vad jag förstått på skoteråkarna så är det väldigt bra spår och lössnö åkning i och runt Sälen.
  7. Korta backar. Det som vi på detta forum skrattar åt, tror jag är en fördel för en barnfamilj. Det går att ta med barnen tidigt till toppen utan att känna risken att man tar sig vatten över huvudet. För många vuxna med bristande teknik och inte en fulländad fysik så klarar dom inte att åka 200 höjdmeter i röd/svart backe utan att få mjölksyra.
  8. Välordnat, säga vad man vill om Skistars vilja att suga ut varenda krona från sina gäster men Sälen är en väloljad maskin som man kan lita på. Allt från liftar, skidspår, restauranger, värmestugor, afterskiband, artister, bussar, osv. fungerar sjukt bra och är väldigt pålitligt.
Vi har stuga där sen åtta år tillbaka och jag har åkt stora delar av mitt liv där. Skulle jag hellre både åkt och haft stugan i Åre, Kittelfjäll, Riksgränsen? 110% ja! Hellre åkt till Chamonix, St Anton eller någon annanstans i Alperna än i Sälen? 200% ja!
Har jag svårt att övertyga många av mina vänner om åka till Alperna varje år? Jajemän!
Hur många gånger har jag fått med min fru till Alperna? Noll gånger!

Många som inte är hardcore skidåkare, t.ex. min fru och ett gäng av mina kompisar, åker hellre till Sälen med ovanstående anledningar, än till Alperna. Kostnad/ovetskap är nog också bidragande orsak.
Bra sammanfattat. (y)

Fallhöjd i Sälen?
En backe är trots allt ingen backe utan fallhöjd. Det hela påminner litet om debatten om högre pris, sämre räckvidd och längre transporttid med elbilar... Visst kan något vara tillräckligt bra/högt/snabbt etc etc. Men för min del tycker jag att bättre är bättre.

Sedan kan andra fördelar väga upp nackdelarna. Och alla nackdelar och fördelar är inte av samma betydelse för alla personer. Men det är en annan sak. En spade är fortfarande en spade.
Nu blandar du ihop backe med berg. Sälen är en backe eller kulle hur man än vänder sig, berg finns längre norr ut i Sverige eller i närmre i Norge eller nere i Alperna

Tillbaka
Topp