[Artikel] Nyheter i svenska fjällen

Redaktionen

Aktiv medlem
ramundberget11-1000x667.jpg

Skidsäsongen är officiellt igång och här är vinterns nyheter på våra svenska skidorter!

Läs hela artikeln:

Hur många nyheter är det som egentligen berör skidåkningen? Som skidåkare struntar jag faktiskt i att anläggningen fyller 30 år, har ny VD, ändrade busstidtabeller, fler hundspann eller utökade öppettider på ICA. Till och med ett vindskydd vid liften är ju mera intressant för skidåkningen. Premiera de som har verkligt intressanta nyheter att presentera istället för de som har en överaktiv kommunikationsavdelning.

Hur många nyheter är det som egentligen berör skidåkningen? Som skidåkare struntar jag faktiskt i att anläggningen fyller 30 år, har ny VD, ändrade busstidtabeller, fler hundspann eller utökade öppettider på ICA. Till och med ett vindskydd vid liften är ju mera intressant för skidåkningen. Premiera de som har verkligt intressanta nyheter att presentera istället för de som har en överaktiv kommunikationsavdelning.
Vad som är intressanta nyheter är ju relativt, vissa tycker att de nyheter du beskriver är av stort värde och vissa inte. Vi väljer att presentera alla nyheter :)

Flera år i rad har man kunnat läsa om nya besöksrekord, framförallt drivna av en krona på dekis. Vi svenskar åker på hemmaplan i större utsträckning men även utsocknes intresserar sig. Det är ju billigt och vintrarna är oftast vita. Reflektionen när jag läser artikeln är att det skidmässigt händer ganska lite. En barnlift här eller där, kanske någon enstaka ny nedfart. Jag kanske är gnällig men lite mer göttigheter hade jag nog förväntat mig...

Bra att ni presenterar alla nyheter! Men mellan raderna märks ju stagnationen - inte konstigt, Sverige är ju officiellt i recession. Men varje gång Branäs presenterar sitt "nya skidområde" Nötåsen med fyra liftar etc kommer jag att påpeka att det handlar om max 35 meters fallhöjd.

ungefär 88 av de 91 nyheterna var ju helt ointressanta ur ett skidperspektiv.

Ni kunde ju skriva om de nya liftkortssamarbeten som är på gång (och då tänker jag inte bara på nyheterna i Scandinavian Skipass som jag driver):

Bjursås och Rättviksbacken kör gemensamt säsongskort i vinter (grattis dalmasar, mycket lovvärt initiativ!)

Fjällpasset i Funäsfjällen finns numera i Fjällpass Lift, Fjällpass längd och Fjällpass skoter (jag förstår dock inte om det går att köpa ett kort som gäller alla dessa..?)

och en trist nyhet: Almåsa kommer inte snurra i vinter (då kanske man kan gå uppför i backen gratis..?!)

Bydalsfjällen öppnar en ny våffelstuga vid Långravinsliften; innebär att det finns nu 5 restauranger i skidområdet. (well, den här nyheten var väl i paritet med artikelns nyheter..)

Senast ändrad:
ungefär 88 av de 91 nyheterna var ju helt ointressanta ur ett skidperspektiv.

Blir nästan lite tjatigt men medhåll på detta

Ni kunde ju skriva om de nya liftkortssamarbeten som är på gång (och då tänker jag inte bara på nyheterna i Scandinavian Skipass som jag driver):

Bjursås och Rättviksbacken kör gemensamt säsongskort i vinter (grattis dalmasar, mycket lovvärt initiativ!)

Fjällpasset i Funäsfjällen finns numera i Fjällpass Lift, Fjällpass längd och Fjällpass skoter (jag förstår dock inte om det går att köpa ett kort som gäller alla dessa..?)

Men det skriver dom ju faktiskt om, Fjällpass Kombi. Men liftkortssamarbeten tycker jag är det i särklass mest positiva och spännande. Inte för egen del men av maknadsskäl med en idag dominerande aktör

och en trist nyhet: Almåsa kommer inte snurra i vinter (då kanske man kan gå uppför i backen gratis..?!)

Är det helt låst läge alltså? Jag förstår kommunen helt och hållet. Varför ska kommunen med betydligt mer samhällskritiska utgifter betala överpris för en anläggning som rent tekniskt närmar sig ruckel-status. Wärdshuset är väl i hyffsat skick men i övrigt så ...... Kindbergs attefallare är ju förvisso i bra skick men dom skulle ju inte ens ingå i affären.

Förbannat synd när kullen faktiskt erbjuder helt ok åkning. Å andra sidan så verkar ju lokalbefolkningen mer eller mindre övergett Almåsa för flera år sedan så ett stort ansvar vilar ju på dom också.

Ganska oklart vad Fjällpass Kombi är:
För dags/veckokort ingår spår/liftar.
Men vill du ha ett säsongskort behöver du köpa både och (?).
Och Fjällpass Skoter tycks inte att få som kombo (trots namnet ”kombi”).

Kan även notera att Funäs liftkortspriser är väldigt nära Skistar. Rimligt?

Ganska oklart vad Fjällpass Kombi är:
För dags/veckokort ingår spår/liftar.
Men vill du ha ett säsongskort behöver du köpa både och (?).
Och Fjällpass Skoter tycks inte att få som kombo (trots namnet ”kombi”).

Kan även notera att Funäs liftkortspriser är väldigt nära Skistar. Rimligt?

Japp, det har du fan rätt i. Var inne och kollade på flera av anläggningarnas webbsidor och dom gör det verkligen inte lätt för sina gäster. Oklart är bara förnamnet. 5+ för initiativet men 1+ för genomförandet!

Gör om, gör rätt!

När det gäller nyheter från skidorter i fjällen så kan ni väl rapportera lite om de norska fjällorterna också?
För oss syd- resp. västsvenskar är det mycket intressantare än svenska fjällen. Och det är inte bara pga de ligger närmare, förutom Åre så är de flesta norska skidområdena bättre än de svenska, större fallhöjd och (ofta) mer snö.

När det gäller kostnader så tycker jag också att skidåkning i Norge är nästan samma kostnad som för en resa i Sverige. Det är bara restaurangmaten som är lite dyrare.

Ja, är det någon vinter man ska åka i Norge så är det i år; den norska kronan är, om möjligt ännu mer nedvärderad än den svenska (vilket är märkligt med tanke på summorna de säljer gas/olja/el för nu. NOK borde stå 50% högre).

Även jag som bor i Jämtland åker gärna till Norge. Längtar redan till Strandas djupa snö ❄️❄️❄️

Hej
Angående Dundrets detaljplan och utbyggnad så är hela området som detaljplaneras beräknat att vara klar till 2032, inte bara första etappen av området :) / Tobias

och extremt mycket sämre... Ärligt talat har jag nästan ångest över det när jag ska till Trysil nästa vecka.

Men håller med. Hade också gärna sett norska nyheterna tillsammans med de svenska.
Haha spot on. Grillkrydda på pommesen. Och majs bredvid, eller om det är riktigt kreativt, i hamburgaren :)

och extremt mycket sämre... Ärligt talat har jag nästan ångest över det när jag ska till Trysil nästa vecka.

Men håller med. Hade också gärna sett norska nyheterna tillsammans med de svenska.
Ja, norsk gastronomi är oftast dålig tyvärr.
Men! Prova att besöka Tyrihans i Kvitfjell.😋
Ligger mitt i pisten, ett kanon lunch- fika- och afterskiställe. Där håller norska överklassen till och där är det gourmetkvalitet på mat och dryck. Champagnen och Bourgognen flödar vid borden och det är en vänlig och skön stämning (var där i Påskas).🍾🥂💳💲
Priserna är bara lite högre än för det vanliga norska skräpet, men kvaliteten topp!

Norge har Schweizpriser utan Schweizkvalité. :D
Håller inte riktigt med:
med en NOK på 0,97 är Norge knappt dyrare än hemma och det finns en del gobitar att leta fram; Stranda-Morr, Får-i -kål (nä jag skämtar inte), lokala ostar, spikemat, skaldjur, färsk fisk osv.
Däremot är skräpmat dyrt i Norge; skiljer inte så mycket mot att gå på finare restaurang. Skippa pizzan/burgaren och leta upp något bättre! (jo, jag är medveten om att endast finns skräpmat vissa norska skidorter)

och Schweiz är ju inte heller kända för sin gastronomi...

Håller inte riktigt med:
med en NOK på 0,97 är Norge knappt dyrare än hemma och det finns en del gobitar att leta fram; Stranda-Morr, Får-i -kål (nä jag skämtar inte), lokala ostar, spikemat, skaldjur, färsk fisk osv.
Däremot är skräpmat dyrt i Norge; skiljer inte så mycket mot att gå på finare restaurang. Skippa pizzan/burgaren och leta upp något bättre! (jo, jag är medveten om att endast finns skräpmat vissa norska skidorter)

och Schweiz är ju inte heller kända för sin gastronomi...
Beror på var du käkar och vill betala så klart.
Samma i Norge.

Hur många nyheter är det som egentligen berör skidåkningen? Som skidåkare struntar jag faktiskt i att anläggningen fyller 30 år, har ny VD, ändrade busstidtabeller, fler hundspann eller utökade öppettider på ICA. Till och med ett vindskydd vid liften är ju mera intressant för skidåkningen. Premiera de som har verkligt intressanta nyheter att presentera istället för de som har en överaktiv kommunikationsavdelning
smaken är som baken! Och som skidåkare tyckte jag det var väldigt intressant läsning! Du kanske kan skicka in en egen artikel med lite intressant läsning? Du verkar ju ha många intressanta idéer på g! 😊

Flera år i rad har man kunnat läsa om nya besöksrekord, framförallt drivna av en krona på dekis. Vi svenskar åker på hemmaplan i större utsträckning men även utsocknes intresserar sig. Det är ju billigt och vintrarna är oftast vita. Reflektionen när jag läser artikeln är att det skidmässigt händer ganska lite. En barnlift här eller där, kanske någon enstaka ny nedfart. Jag kanske är gnällig men lite mer göttigheter hade jag nog förväntat mig...
Jag tänkte kommentera årets nyheter men ser att jag kan återanvända förra årets kommentarer. Torftigt och idéfattigt i de svenska fjällen - i år igen.

Jag tänkte kommentera årets nyheter men ser att jag kan återanvända förra årets kommentarer. Torftigt och idéfattigt i de svenska fjällen - i år igen.
precis!
men det finns ju lite kul att rapportera om:
- Idrepasset utökar till att gälla i Grövelsjön.
- Säsongskort i Sunne ger två dagskort i Ramundberget (hur nu de e möjligt eftersom Ramis har samma kort som funäs-Tänndalen)
- Bjursås säsonskort gäller även i Rättvik
- Narvik börjar samarbeta med Riksgränsen/Björkliden (500kr extra så gäller säsongskortet båda)
- Skistar bjussar 75 plussare och ungdomar på fri åkning i hemkomunerna
- Bydalsfjällen hakar på och erbjuder samma (i Åre- och Bergs kommun)

Årets nyheter i Scandinavian SkiPass är så omfattande att det skulle krävas en egen artikel (och så gnäller alltid någon över "smygreklam" 🫣)

precis!
men det finns ju lite kul att rapportera om:
- Idrepasset utökar till att gälla i Grövelsjön.
- Säsongskort i Sunne ger två dagskort i Ramundberget (hur nu de e möjligt eftersom Ramis har samma kort som funäs-Tänndalen)
- Bjursås säsonskort gäller även i Rättvik
- Narvik börjar samarbeta med Riksgränsen/Björkliden (500kr extra så gäller säsongskortet båda)
- Skistar bjussar 75 plussare och ungdomar på fri åkning i hemkomunerna
- Bydalsfjällen hakar på och erbjuder samma (i Åre- och Bergs kommun)

Årets nyheter i Scandinavian SkiPass är så omfattande att det skulle krävas en egen artikel (och så gnäller alltid någon över "smygreklam" 🫣)
Du får väl sända det till Freeride så de kan publicera det om de tycker det är relevant?

att Idre Fjäll ska anordna en knep&knåp-tävling
Knep&knåp-tävlingen får man ju ändå säga skulle kunna vara inspirerad av en och annan tråd i det här forumet där det ritas liftar och pister på diverse berg. Och det verkar ju som att det skulle kunna leda till mera åkbar yta, så i förlängningen känns det som en av de mer relevanta nyheterna.

Knep&knåp-tävlingen får man ju ändå säga skulle kunna vara inspirerad av en och annan tråd i det här forumet där det ritas liftar och pister på diverse berg. Och det verkar ju som att det skulle kunna leda till mera åkbar yta, så i förlängningen känns det som en av de mer relevanta nyheterna.
Mjo, du har väl en tiondels poäng meeeeen ........ Knep&knåp-tävlingen är för barn, tror du själv att dom ritar in något annat än monster, pannkakshus och flygande dinosaurer?

Kläppen tar bort sin 4 stolslift och bygger en 6 stol vid stora vägen. Samt ny släplift med lättare parkelement. Imponerad över logistiktänket och möjligheten att få ytterligare några fhm.. :)

Så jäkla spännande med nya VD:ar! Det är ju precis det man grubblar på när man åker upp i sittliften. Vem har egentligen det operativa ansvaret på kontoret just nu? Är det Bosse, Jocke eller Calle som drar i de strategiska spakarna??
"Vår familj väljer att åka till det här stället på sportlovet för Bosse är VD där" 😄

"Vår familj väljer att åka till det här stället på sportlovet för Bosse är VD där" 😄

då är det kanske intressantare vad VDn tjänar om man vill undvika vissa orter:

VD-lön och ersättning för SkiStar​

• Total ersättning: cirka 14 miljoner kronor per år för räkenskapsåret till augusti 2025. Totalt inkluderar detta både fast lön och bonus/optioner/aktier.

• Total ersättning: cirka 14 miljoner kronor per år för räkenskapsåret till augusti 2025. Totalt inkluderar detta både fast lön och bonus/optioner/aktier.
Vad tjänar VD:n hos konkurrenten Scandinavian Skipass?:unsure:;)

Är den för hög eller låg kompensation?

Tillbaka
Topp