Skidbag på hjul med plats för pjäxor?

Boobnoob

Medlem
Vet arr det är tveksamt om man får checka in skidbag som innehåller såväl skidor som pjäxor. Däremot hade det varit otroligt skönt att ha en mindre väska att släpa på.

Någon som kan tipsa på en skidväska på hjul som får plats med två skidor samt ett par pjäxor?

Gärna så billig som möjligt.

Packade förra veckan 2 par skidor, ett par stavar, en bräda, ett par pjäxor och ett par boots i douchebags stora skidväska. Platsen finns, ditt största problem lär bli vad väskan väger

Senast ändrad:
Lär väl gå i samtliga dubbelfodral med hjul. Håller med om att det blir tungt att släpa på. Jag kör Dakines variant "fall line double 190cm".

Förutom db, dakine och evoc så har de flesta skidtillverkar ett dubbelfodral.

db för 1800kr: https://www.stadium.se/sport/alpint/alpintillbehor/374276101/db.snow-roller.black-out

head för 1350kr: https://www.stadium.se/sport/alpint/alpintillbehor/398013101/head.freeride-double-skibag.black
Är denna DB som behövs för att få i 2 par skidor

Är det någon av dem som har band på insidan för att fästa skidorna? Ska man få plats med ett par pjäxor också så måste man ju dela på skidorna och då vill man ju inte att de nyslipade kanterna ligger och nöts mot något.

Har en swix som är riktigt bra. Flera fästband på insidan. Har fått ner ett par vuxen skidor , två par skidor på ca 120cm, två par pjäxor två hjälmar och en del kläder.
Det viktiga är att kolla hjulen, är dom ordentliga och går det att byta dom.
Har några väskor från Burton som kör med skate hjul som går att byta. Riktigt smidigt.

vi har kört på intersports egna. Tycker jag betlade 999 för kanske 4 år sen på interpsort umeå.. om de finns mer? ifjol var de slutsålda. dit ryms åtmn 2 par skidor+stavar en bräda samt 2 par skor + lite mjukdelar.
Innan dess hade vi ett 10-15 år gammalt från peltonen. där gav tyget upp

Ser även att det står i recensionen på den jag länkade att pjäxor inte får plats, jag tar bort den, dålig rekommendation :D
Det får definivt plats med 2 par skidor, pjäxor, hjälm och andra kläder i den stora DB väskan, där den nya dessutom är lättare att packa med dragkedja runt hela väskan. Fick inte med alla kläder i denna när jag hade 2 par skidor, men annars är DB'n den enda väskan jag har.

Bilagor

• IMG_5635.jpg
    IMG_5635.jpg
    506.9 KB · Besök: 272
Det får definivt plats med 2 par skidor, pjäxor, hjälm och andra kläder i den stora DB väskan, där den nya dessutom är lättare att packa med dragkedja runt hela väskan. Fick inte med alla kläder i denna när jag hade 2 par skidor, men annars är DB'n den enda väskan jag har.
Så att få plats med ett par skidor, stavar, hjälm, pjäxor och skidkläder tror du fungerar? Dvs så man inte behöver fler väskor att ta med på skidresan?

Så att få plats med ett par skidor, stavar, hjälm, pjäxor och skidkläder tror du fungerar? Dvs så man inte behöver fler väskor att ta med på skidresan?
DB-skidgodrslet är stort, men sen beror det ju på hur länge du ska vara borta och hur mycket ombyte du behöver….
Jag packar ofta det mesta i DB fodralet och har dessutom en supertunn liten bag i ”fallskärmstyg” med i DB fodralet. I den bagen lägger jag underkläder, T-shirts, mm för att slippa bära med mig skidfodralet in på rummet. (Jag byter ofta skidorter några gånger under en vanlig Alperna på en vecka…) Sen har jag alltid en skidryggsäck med som handbagage på planet. I den har jag skidbyxor, goggles, handskar (ibland även hjälm) samt ett underställ + skidstrumpor, lavinsöksre, mm. Jacka som går att åka skidor i har jag på mig under flygresan. På så sätt slipper jag köpa de dyraste prylarna OM skidfodralet inte kommer med planet. Reseförsäkringen räcker ju inte till att köpa allt nytt vid förseningar på någon dag eller två, men definitivt till att hyra skidor, pjäxor, köpa tandborste mm….

Beror som sagt på hur mycket du ska ha med. Jag har fått med all skidutrustning samt lite kläder för långhelgsresor i den. Dock är vikten på en fullpackad det som brukar bli problem vid flyg.

Tycker att Hawk summerar det rätt bra. För en vecka så har jag allt i min väska, men något som jag ska börja med från nästa gång är att ta hjälm i handbagaget, för den får stryk när den ligger i väskan. Flyger alltid direkt så unnar mig att inte ta med så mycket grejer i lavinryggsäcken (som jag använder som handbagage).

Kan tilläggas att jag aldrig har med mycket vanliga kläder, utan kanske 3 t-shirt, underkläder, mysbyxor och träningsshorts utöver det man flyger i. Varken Swiss, Lufthansa eller KLM har gnällt över att man har lite övervikt, bara att hävda att du inte använder ditt 10kg handbagage.

Packade förra veckan 2 par skidor, ett par stavar, en bräda, ett par pjäxor och ett par boots i douchebags stora skidväska. Platsen finns, ditt största problem lär bli vad väskan väger
Håller med. Sålde av den anledningen. Sitter just nu på tåg i Alperna med lätt skidfodral, stooor rullväska och en skidrygga. Smidigare vid tågbyten och på flygplatsen om man är klen som jag. Skidfodralet på rullväskan på stationer o flygplatser.

Tycker också dubbelbagen är jobbig på tåg. Den blir alldeles för otymplig och svårhanterlig. Får typ aldrig plats i avsedda bagageställ och tung att lyfta upp på hyllan om den är välfylld. Jag är dock fortsatt nöjd med min dakine fall line double för bil och flyg.

Tillbaka
Topp