Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Vad skulle ni säga att ett par Fischer Ranger 90 FR från 2019/20 med Tyrolia Attack 11 är värda idag? Relativt fina belag och kanter, men ganska slitna rent kosmetiskt.

Det är ju en bra skida i grunden, kanske litet klen bindning kan en del tycka men troligen ok för de flesta i målgruppen. Å andra sidan kanske en del stör sig på slitet topsheet... Om jag hade varit ute efter ett sådant par hade jag möjligen kunnat betala max 2000 men helst mindre. Det finns ju många liknande skidor i detta segment att få nya på rea varav en del för klart under 5000 med bindning.

Ok, inte ens motsvarande? Jag drog redan ner förslaget pga bindningen.

FR-modellerna har nog utgått, se nedan. Typ att man inför 2022/23 tog det bästa ur FR- och Ti-modellerna och gjorde något mittemellan. Så Ranger 90 FR är nog litet "snällare" än dagens 90 men för rätt köpare kan ju det vara en fördel. Kanske den mest förlåtande i Ranger-serien någonsin? Kan tänka mig att den passar för många medelåkare som "första bredare skida", särskilt kanske till yngre eftersom den har viss twintip.

Men visst finns det liknande nya av andra märken, och den som letar begagnat är ju oftast inte ute efter en viss skidmodell utan mer en skidtyp.

Senast ändrad:
Inte heller samma skida nedan men nästan samma "segment" och klass på bindning... det finns ju massor med prisvärda allmountainskidor runt 90 mm att hitta sprillans nya, särskilt om man inte behöver ha senaste modell eller biffiga bindningar. Att tänka på för den som ska sälja sina gamla repiga lagg.

1732201478759.png

Vad skulle ni säga att ett par Fischer Ranger 90 FR från 2019/20 med Tyrolia Attack 11 är värda idag? Relativt fina belag och kanter, men ganska slitna rent kosmetiskt.
Jämför med den här annonsen på FB marketplace med en säsong nyare skidor (visserligen bredare varianten) och snäppet vassare bindningar så får du en indikation:

Till er som har koll på detta med värdet att begagnade skidor. Jag har ett par Blizzard ThermoGel RC 165 cm med bindningar som jag tror heter Marker m6.s. Dom åktes på förra vintern av en vän, innan dess har de stått i förrådet sen ca 20 år tillbaka. Så med detta har jag svårt att se att de kommer åkas på inom det närmaste o tänkte därför lägga ut dem till försäljning. Frågan är bara vad man kan tänkas få för dom. Någon som har kolla på vad jag kan tänkas begära?
Tack på förhand!

Till er som har koll på detta med värdet att begagnade skidor. Jag har ett par Blizzard ThermoGel RC 165 cm med bindningar som jag tror heter Marker m6.s. Dom åktes på förra vintern av en vän, innan dess har de stått i förrådet sen ca 20 år tillbaka. Så med detta har jag svårt att se att de kommer åkas på inom det närmaste o tänkte därför lägga ut dem till försäljning. Frågan är bara vad man kan tänkas få för dom. Någon som har kolla på vad jag kan tänkas begära?
Tack på förhand!
20 år gamla skidor och inte retrosnygga (såklart en smaksak). Allt mellan att du skänker bort dom mot en fika eller 200kr kanske?

Tack på förhand!
Ge dom till fritidsbanken

Glöm 18 år av teknisk utveckling och åk på dessa gamla bindningar för 800 kr... Undrar om han själv läst de recensioner han länkar till. De är iofs ganska roliga!

Eller lägg till några hundralappar och köp den här om du vill ha en sprillans ny blå bindning:

1732896159691.png

Glöm 18 år av teknisk utveckling och åk på dessa gamla bindningar för 800 kr... Undrar om han själv läst de recensioner han länkar till. De är iofs ganska roliga!
Egentligen är det ingenting fel med 18 år gamla bindningar. Gamla Look Pivot eller Salomon med driver-tådel i stål är uppskattede av många fortfarande om man inte har behov för GW.

Egentligen är det ingenting fel med 18 år gamla bindningar. Gamla Look Pivot eller Salomon med driver-tådel i stål är uppskattede av många fortfarande om man inte har behov för GW.
Recensionerna här på freeride för denna bindning var ju knappast lysande när bindningen var ny. Och nu har plasten dessutom åldrats 18 år.
Hur bra står sig fjädrarna i en gammal bindning? Borde man egentligen skruva ned bindningen till minimum när de inte används på ett tag? Någon som vet?

Jag snackade om stål varianterna, typ Salomon 916.

JFYI, Marker Jester introducerades 2007.
Marker Jester? Det här är en Salomon 912ti och många recensioner påpekar att plasten ofta gick sönder när bindningarna var nya.
Men ja, kvalitetsbindningar i mestadels metall bör hålla bra i många år.

No shit, Sherlock. Jag kommenterade enbart fredws inlägg att 18 år gamla bindningar är urgamla och att det har hänt mycket teknisk utveckling sedan dess.
👍 Jaha, visst har det hänt mycket teknisk utveckling vad gäller bindningar, men det är ju rando/tech. Håller med om att det inte skett mycket utveckling för alpin bindning.

Är detta ett intressekoll eller en säljannons? 🤔

Svårt att värdera Cast 1.0 sedan 2.0 kom förra säsongen. De är inte kompatibla och 1.0 är inte längre tillgänglig. För den som har 1.0 och vill kunna använda på flera skidor blir man därför hänvisad till andrahandsmarknaden, alternativt byta till 2.0 på alla sina skidor.

Sorry. Högst oklart inlägg. Skrev nyss ett långt svar men insåg att det inte blev mycket tydligare. Jag förstår att annonsören inte gjort något försök att förklara i annonsen, det blir för rörigt.

För att fatta det någorlunda kort och begripligt: detta är en gammal version av Cast som inte är godkänd av Look. Förra året kom en ny godkänd version ut: Cast 2.0.
Den icke godkända 1.0 finns inte längre att köpa annat än via begagnatmarknaden. Reservdelar finns så långt lagret räcker om jag förstått det rätt.

Den som vill veta mer om Second Ski Kit som ingår i denna annons hänvisas till casttouring.com

Senast ändrad:
För info: Jag la ut dom för 1500 och fick 1000.
Litet mindre än jag trott men en god gärning! Ett bra köp. Och du får mer plats i skidförrådet och en tusenlapp mer till de nya.

Problemet är ju ofta att efterfrågan blir låg eftersom de flesta i ”målgruppen” är i precis samma situation som säljaren - man har ngt gammalt i skåpet men vill köpa ngt nytt.

Denna är riktigt go också finns ju spretansnya för 500kr billigare med!

Senast ändrad:
Är dessa likadana bindningar?

Ja det verkar vara likadana förutom färgsättningen 👍Bra pris hos tysken för grym binding 🔥

Det här övergår mitt klena förstånd. Hur i h…..e kan man lägga så mycket pengar på en skida som man inte vet funkar.
För mycket pengar?
Ingen koll?
En kombi av ovanstående?
Nu har jag ju några st skidor, men har inte slantat upp innan jag vet att dom funkar.
Men så är man ju ”fattig” pensionär 😉

Alla har iofs inte samma möjlighet att testa men ja det är mycket pengar. Själv köper jag nästan allt beggat men när jag förra året skulle ha nya topptursskidor blev det ett dyrt köp utan test först och fan så fel det blev (för klen pjäxa för hur styv skidan var). Men hade lite flyt så kunde dema andra skidor och hittade dom för bra pris så mitt misstag kostade i slutänden ”bara” ca 3000 efter att ha sålt av den andra skidan här 🫣

7800 kr för ett par 16 år gamla parkskidor? Är det nån sots nostalgivärde inblandat?

Särskilt när det går att köpa den 17 år gamla versionen för kaffepengar......250 kr
Visserligen kortare men, men..

Tillbaka
Topp