Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Just nu verkar bara abonnemanget ligga uppe på hemsidan. Tidigare har de aviserat att de slutat med säsongskort för bara Åre men fått backa, de kanske testar igen och bara kör på abonnemanget för de som vill ha säsongkort. 835x12 = 10 020. Det priset är inte justerat från förra året, ännu...

Klart att Skistar försöker vinstmaximera på en oligopolmarknad, de har har också hjälp av den fallande kronkursen som devalverar oss mot Alperna. Skistar höjer ca 2,5% utöver den allmänna löneökningstakten, så på 10 år kommer liftkorten att bli 28% dyrare relativt svenskarnas köpkraft.
Med en stabil valuta hade det inte varit möjligt för Skistar att höja så mycket, Alperna hade varit för prismässigt attraktivt. Men utvecklingen pekar ju inte på någon förbättring, de flesta skriker hela tiden efter sänkta räntor ( = ännu svagare kronkurs), och den svenska medelklassens fortsatta färd mot att bli EUs lågavlönade och överbelånade fattighjon fortsätter.

Känns som att dessa blir s.k.keepers för annonsören. :unsure:

Haha jösses. Noll koll eller ingen heder? Tur att bindningen var tejpad i alla fall.
Kollade lite snabbt och det går att plocka ihop otaliga likande kit på Conrad för någon tusenlapp mindre än det där.

Haha jösses. Noll koll eller ingen heder? Tur att bindningen var tejpad i alla fall.
Kollade lite snabbt och det går att plocka ihop otaliga likande kit på Conrad för någon tusenlapp mindre än det där.
Heder har han väl, eftersom han avslöjar att bindningen är paj och fixad i vedboden, men priskoll verkar vara lite mindre intressant för honom.

12 lax 🤠
Eller 11 för nytt...
armada.PNG

Jag är så förundrad över hur folk tror att dom kan tjäna pengar här.
Du köpte fel skidor okej, men då får du nog sälja dom lite mindre än du gav?
Jag har väl +\- 10 par utförs i förrådet, och byter hej vilt.
Kul att testa olika, men jag köper billigt och säljer billigt så det går nog på ett ut.
Värsta var när jag sålde ett par Scott Superguide med techbindning,hudar och teleskopstavar för tre papp.
Jag blev anfallen av svar.
Sensmoral: det finns en ekonomisk verklighet där ute.

På förstasidan ligger just nu två par Mirus Cor. Kan inte bestämma mig för vilket par jag vill ha.

Det ena paret är oanvända och kostar 9 000kr.

Det andra paret har 30 skiddagar och kostar 9 500 kr.

😄
Lite kul sammanträffande. :) Fast i ärlighetens namn skriver den dyrare att det bara är ett riktpris och att man ska komma med förslag.

Alltså, jag vill inte vara en gammal grinig gubbe (men det är jag ju tydligen).
Jag borde ju vara glad som en lärka nu när snön har lagt sig även nere i byn.
Men vad är det som händer på K/S.
Är det jag som inte är med i matchen längre eller?
Jag pekar inte ut någon men…….?

Varför skulle man inte vilja vara gammal grinig gubbe? Nåt gratisnöje måste man väl få unna sig...
Men, du får gärna utveckla din kommentar ang K/S, något svårtydd...

Jag har nyligen både köpt och sålt här på freeride och är väldigt nöjd med upplevelsen. Alltid kul att ha kontakt med andra entusiaster istället för blockets "vad är sista pris"-tjafs.

Sen kan jag hålla med om att prissättningen spretar något enormt.

Jag har nyligen både köpt och sålt här på freeride och är väldigt nöjd med upplevelsen. Alltid kul att ha kontakt med andra entusiaster istället för blockets "vad är sista pris"-tjafs.

Sen kan jag hålla med om att prissättningen spretar något enormt.
Har också sålt (mest sålt) och köpt, håller med om att det är bättre här. På Blocket får man först hundra frågor och sen ett skambud hur lågt pris man än sätter. Nästan värre om man sätter ett riktigt lågt pris.
Utbudet är dock ganska dåligt på framförallt skidor just nu.

Senast ändrad:
Alltså, jag vill inte vara en gammal grinig gubbe (men det är jag ju tydligen).
Jag borde ju vara glad som en lärka nu när snön har lagt sig även nere i byn.
Men vad är det som händer på K/S.
Är det jag som inte är med i matchen längre eller?
Jag pekar inte ut någon men…….?
hmmmm kanske tänker du på dessa?! 5000!!! Ehhh

Ojdå, nu har jag lite att svara på här.
Som jag skrivit tidigare här tycker jag att det är för många som ska ha sina pengar tillbaka på sina felköp.
Speciellt som man får samma prylar nya med garanti billigare hos tysken.
I det tänket är @fredw på samma linje.
Just i det här fallet var det två par skidor som stack ut.
Nu ska jag lägga ut två par handskar, om någon tycker att det är helt åt helvete så är ni välkomna att hänga ut mig här .
H eder insnöade gubbe!

Helt enig med att det ofta är fantasisummor. Misstänker att många blir kvar med sina skidor. När jag la ut mina Fischer Ranger 96 med Marker Duke PT16 för 7000:- på blocket kändes det lite högt men men allt var i nyskick och jag var inte helt säker på att jag ville sälja. Två spekulanter bjöd 5000:-, en bjöd 6000:- och en spekulant som ville hämta någon vecka senare för det utsatta priset. Jag valde spekulanten som bjöd 6000:- för att affären blev smidigast. Kollar historiken och annonsen sattes in 12:e mars 2024 och jag plockade ner den 16:e mars, dvs försäljningen gick ganska snabbt men det var inte direkt rusning. Jag köpte skidorna för 1050 Euro, vilket är ca 11 500 sek och sålde för lite drygt halva priset jämfört marknadens lägsta pris. I stort en helt okej affär för både mig och köparen där det kostade mig ca 700 sek per åkdag för att få testa ett par riktigt intressanta och utmanande skidor. Antar att de flesta som lägger ut en vara är rätt säker på att de vill sälja och vill man få sålt så får man anpassa sig till marknaden. Önskar att blocket eller freeride hade en funktion där man lägger ut lägsta pris och köpnu-pris med ett slutdatum. Vill man verkligen bli av med ett par skidor sätter man ett lågt pris och om man som spekulant vet att man vill ha just den skidan så kan man slå till på köpnu-pris.

Har också sålt (mest sålt) och köpt, håller med om att det är bättre här. På Blocket får man först hundra frågor och sen ett skambud hur lågt pris man än sätter. Nästan värre om man sätter ett riktigt lågt pris.
Utbudet är dock ganska dåligt på framförallt skidor just nu.
Lustigt nog är min upplevelse lite tvärtom.

Gjorde en rensning i förrådet nu i höstas och la ut en drös med prylar, allt från goggles till skidor, både här och på Blocket.
Sålde två av grejerna här och det gick smidigt, resten via Blocket.
Det var betydligt fler här som ställde många frågor om prylarna, bad om fler bilder/info m.m. och sen i bästa fall gav ett lågt bud men oftast blev det bara radiotystnad. Det är ju sånt jag förväntar mig på Blocket men inte på forumet.
Med reservation för att jag kanske blivit en grinig gubbe jag också.

Mindre skillnad mellan begagnat och nypris ger produktägarna fler nyköp. Om inte det är så att inflationen gjort att nyköp tryckts ner till förmån för begagnat vilket gjort att köpare inte är särskilt priskänsliga.

Alltså.....det går ju att hitta hutlösa priser på annat håll.....8500 för så pass gamla skidor och med lagning. Trodde Hendryx-ägare var värst men de finns tydligen bland Salomonåkare också.

Alltså.....det går ju att hitta hutlösa priser på annat håll.....8500 för så pass gamla skidor och med lagning. Trodde Hendryx-ägare var värst men de finns tydligen bland Salomonåkare också.

Hendryxgruppen på facebook håller ju priser av typen kompispriser jämfört med Blocket och här på köp och sälj många gånger

Problem, bara massa problem.
Hörde jag någon säga IL- problem?
Själv måste jag sälja 3/4 par inför säsongen för att komma ner till en rimlig nivå av: N+1= för många.
Kanske dags att starta upp AS (anonyma skidköpare).
Vem ställer upp som ordförande?

Jaja dom är nya i plast men dyrare än tysken och inget skydd från konsumentköpslagen

Problem, bara massa problem.
Hörde jag någon säga IL- problem?
Själv måste jag sälja 3/4 par inför säsongen för att komma ner till en rimlig nivå av: N+1= för många.
Kanske dags att starta upp AS (anonyma skidköpare).
Vem ställer upp som ordförande?
3/4 som i tre av dina totalt fyra skidor, eller som i tre fjärdedelar av skidorna du har, eller tre till fyra skidor?

I begreppet n+1 ska man inte glömma tillägget n-1 där n är antalet skidor som leder till skilsmässa 😅

Tillbaka
Topp