14-åring död i lavin i Les Arcs

Chew

Aktiv medlem

När jag kollade snötäcket i Les Arcs igår var det 80 cm nysnö på röda nålen och en 4 på lavinfara. Sen åker människor utan säkerhetsutrustning. Antagligen känner de inte ens till lavinprognosen. Det är så tragiskt och onödigt. Inbillar ju mig att medvetenheten ska vara större nuförtiden.

Har dessutom kommit en hel del vind ihop med senaste snöfallet i det området. Läskigt värre. Gissar att det är samma även i övriga alperna?

Usch så hemskt. :(

Något man ser från amerikanska skidorter är att de har ett gäng hundar med skidpatrullen som kan sniffa och gräva fram lavinoffer.
Har man sådana i Sverige och Europa? Har aldrig sett någon sådan här, varken i verkligheten eller på film.

Något man ser från amerikanska skidorter är att de har ett gäng hundar med skidpatrullen som kan sniffa och gräva fram lavinoffer.
Har man sådana i Sverige och Europa? Har aldrig sett någon sådan här, varken i verkligheten eller på film.

I Sverige så har Fjällräddningen (polisen) hundar. För att söka efter folk.
Vissa utav dessa fjällräddare. Jobbar även på skidanläggning som pistörer.

Finns 2 konton på Instagram.
Där man kan följa fjällräddningshundar ifrån Norrbotten å Härjedalen.

Sådana finns iallafall i Chamonix har jag sett, så säkert på fler ställen.

Helt hål i huvudet av de vuxna i sällskapet, och de kommer med all rätt att få leva med det resten av livet.

Ja, såg en som tränade (hoppas jag att det var iaf) i Cervinia förra vintern. Den såg helt överlycklig ut som fick jobba i snön.

Det framgår inte hur snabbt skidpatrullen var på platsen men utan kamraträddning så minskar chanserna att överleva dramatiskt. Det är långt ifrån säkert att hundar hade ändrat utgången. Kunskap o rätt utrustning för samtliga i sällskapet är det som gäller.

Som gammal tävlingsåkare kan jag tycka att det är anmärkningsvärt att inte ens inom den organiserade delen att man skidförbundet ha några krav på lavininfo/kurser.

Självklart tävlar man I pisten men hur många tar inte första bästa chans att åka puder? Då hade man iaf nått fler yngre som kan vara lite ambassadörer mot kompisar osv.

Man inser ju nu som vuxen att man har tagit ganska ansenliga risker när man var liten.

Sedan kan jag nog ändå också tycka att det borde ingå i skolan med lavinkunskap. En stor andel människor åker ändå skidor, xc eller skoter i fjällen så känns som rimligt att lägga nån timme på frågan. Jämfört med hur många x2 ekvationer normal svensken behöver jobba med...

Tillbaka
Topp