Sälja nya pjäxor, redan värmebehandlade?

• Trådstartare Trådstartare User 192383
  • Start datum Start datum
U

User 192383

Guest
Jag hade en fundering om slalompjäxor och innerskon/ innerpjäxan. Går det att värma om innerskon till pjäxan till någon annans fot om den redan är värmd efter min fot? Det är nämligen så att jag köpte ett par pjäxor som visade sig vara lite för styva för min åkning, och redan i butiken hann jag värma innerskon eftersom att jag trodde allt skulle passa perfekt. Efter första åkningen känner jag redan att dom är för styva och tänkte sälja dom vidare. Så återigen är min fundering om det är värt något att sälja ett par pjäxor som är använda ca en gång, fast dom redan är värmd efter min fot. Kan vara bra att tillägga att pjäxorna är köpta den här säsongen i år.

Värma om pjäxor ska gå, om du pratar om innerskon. Har skalet pressats ut så kan det vara svårare att få det tillbaka till original. Och såklart är det en annan sak om vi pratar formsprutade inneskor, men det låter inte som det är vad du menar här.

Värma om pjäxor ska gå, om du pratar om innerskon. Har skalet pressats ut så kan det vara svårare att få det tillbaka till original. Och såklart är det en annan sak om vi pratar formsprutade inneskor, men det låter inte som det är vad du menar här.
Precis, det var innerskon som togs ut ur skalet och värmdes upp i butik och sedan fick jag stå i några minuter med hela pjäxan (alltså skalet också). Men då är det väl endast innerskon som man räknar är värmd? Vet du hur mycket pjäxorna går ner i pris om dom redan är värmda och använda en gång? Tack för svaret!

Inga problem i de flesta fall. Innerskon går att värma ett par gånger med i princip identiskt resultat som den första gången. Då är det värre med många åkdagar där materialet i innerskon har mattats ut. Prismässigt är det väl som det mesta begagnat efter användningsgrad och ålder.

Sen måste jag ju ge cred för att du offentligt erkänner att pjäxorna är för styva. Grundregeln är ju annars att man som skidåkare på Freerides forum ALDRIG någonsin erkänner att pjucken är för styva eller att skidorna för långa eller breda. Det tar man med sig i graven genom att sälja i tysthet till köpesannons. Det är sen gammalt.

Senast ändrad:
Precis, det var innerskon som togs ut ur skalet och värmdes upp i butik och sedan fick jag stå i några minuter med hela pjäxan (alltså skalet också). Men då är det väl endast innerskon som man räknar är värmd? Vet du hur mycket pjäxorna går ner i pris om dom redan är värmda och använda en gång? Tack för svaret!
Att en gång värma innerskorna och sen inte ens åka i pjäxorna tycker jag nästan kan kännas som pjäxorna fortfarande är nya. Som MnO skriver, de är inte utmattade, vilket hade varit värre. Men vad du faktiskt kan få för dem begagnat kan jag tyvärr inte sia om. Kika runt på vad andra nyskick säljs för, där folk bara ångrat sig och inte kan byta i butik.

Beroende på vad det är för pjäxor kanske de går att göra dem mjukare, kan vara värt om du tycker de passar bra. Jag tycker t.ex att en booster-strap gör pjäxorna mjukare (lättare att komma in i flexet från start), eller bara knappa dem ett snäpp mindre längst upp, om det nu funkar.

Om du snart tänkt bli starkare/snabbare/fetare kanske flexet är perfekt i mars.

Beroende på vad det är för pjäxor kanske de går att göra dem mjukare, kan vara värt om du tycker de passar bra. Jag tycker t.ex att en booster-strap gör pjäxorna mjukare (lättare att komma in i flexet från start), eller bara knappa dem ett snäpp mindre längst upp, om det nu funkar.

Om du snart tänkt bli starkare/snabbare/fetare kanske flexet är perfekt i mars.
Håller med, det borde ju gå att göra dem mjukare. Kolla med nån bra bootfiter, att göra en pjäxa styvare är nog svårare

Inga problem i de flesta fall. Innerskon går att värma ett par gånger med i princip identiskt resultat som den första gången. Då är det värre med många åkdagar där materialet i innerskon har mattats ut. Prismässigt är det väl som det mesta begagnat efter användningsgrad och ålder.

Sen måste jag ju ge cred för att du offentligt erkänner att pjäxorna är för styva. Grundregeln är ju annars att man som skidåkare på Freerides forum ALDRIG någonsin erkänner att pjucken är för styva eller att skidorna för långa eller breda. Det tar man med sig i graven genom att sälja i tysthet till köpesannons. Det är sen gammalt.
Eller att man med ålderns rätt har gått ner till din8 på bindningar som dessutom inte är värsta race modellen med XXXL fjäder.
Sånt skulle jag aldrig erkänna det fattar ni va!
Nu skriver jag åt en kompis, eller hur?

Eller att man med ålderns rätt har gått ner till din8 på bindningar som dessutom inte är värsta race modellen med XXXL fjäder.
Sånt skulle jag aldrig erkänna det fattar ni va!
Nu skriver jag åt en kompis, eller hur?
Kollade på 930 (med extra stark fjäder i) när jag skulle montera mina nya Formula 88.. Sen kom jag på att jag är gammal så köpte ett par nya istället. Gammal och rädd om mina skadade knän…

Tillbaka
Topp