Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?

Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Jag har oftast problem med tryck på och kring "knölen" uppe på vristen ned domningar och ont som följd. Därför har jag moddat mina liners rätt ordentligt (Lange Rx 130). Resåren ovanför plösen bortklippt. Vaddering uppe på plösen bortopererad och öppningen för plösen är breddad. Mina problem på vristen är nu helt borta, klarar t.o.m. av att ha ett tunt mellanlägg under linern för att tajta upp hela volymen i pjäxan efter denna moddning.

Edit. Förutom att skalet är punkttryckt för andra knölar så fick jag bredda dem ett snäpp just bakom "sjätte tån", detta ledde till att jag fick bak hälen ordentligt i hälfickan. Med ytterligare bättre plats för vristknölar och tår samt galet bra hälgrepp som följd.

Senast ändrad:
En fundering kring formbara skal, kaninte tå och häl hamna så att säga off-axis, med sämre bindningsanslutning som följd? Om skalet expanderar någa mm borde väl "vinklar" för tex tech inserts hamna snett?

Jag är fel person att svara på det, men jag tror att vid all formning förutom punkttryckning bör man nog ha bra koll på t.ex. parallellitet hälsula-tåsula, kanske extra viktigt vid tryckning i längsled?

Jag skrev mitt inlägg med mina moddar bara för att belysa att om man har lite "features" på sina fötter kanske det är alldeles på tok för mycket begärt att hitta pjux som sitter perfekt straight out of the box... Finns ju ett skitbra inlägg av bootfitting av ett par Lange RS nånstans här på FR, borde kanske komplettera det med det oxå... (tror det var A Nilssons, men sorry ids inte söka upp det nu)

Nått man inte får glömma med wrap innerskon på dalbellon är att den formars hela vägen upp, alltså kommer de problemen du upplever där längst upp vid skaftet sannoligt försvinna.

fast om problemet kommer av att jag blir för svettig kring benet (det materialet med slutna celler verkar väldigt tätt) så spelar nog inte formen någon roll. Friktionen kommer ju inte påverkas så mycket av formen. Jag blev ju blöt på en liten stund och är man blöt blir ju huden ömtålig(are).

JohnBull sa:
fast om problemet kommer av att jag blir för svettig kring benet (det materialet med slutna celler verkar väldigt tätt) så spelar nog inte formen någon roll. Friktionen kommer ju inte påverkas så mycket av formen. Jag blev ju blöt på en liten stund och är man blöt blir ju huden ömtålig(are).
Har du testat Absolut Torr? Finns på apoteket. Bättre att lösa roten till problemet än att bara behandla symptomen tänker jag...

Kalle_Luzern sa:
JohnBull sa:
Har du testat Absolut Torr? Finns på apoteket. Bättre att lösa roten till problemet än att bara behandla symptomen tänker jag...
Vet inte om jag tycker att det är en lösning från grunden eller ett djupare dämpande av symptomen...
Jag har åkt utför i snart 30 år (i snitt <1v/år förvisso) och aldrig behövt behandla ben och fötter med varken kemikalier eller tejp, så jag tycker inte det låter som en uppgradering riktigt. Föredrar att hitta en pjäxa som funkar på mig som jag är.

JohnBull sa:
Aha jag trodde problemet var att det var tight. Även om jag har svårt att se att en pjäxa skulle vara för varm, jag brukar oftast hoppas att mina tår fortfarande sitter fast på foten när jag tar av pjäxan. Men alla är vi väll olika.

Maxen99 sa:
JohnBull sa:
Aha jag trodde problemet var att det var tight. Även om jag har svårt att se att en pjäxa skulle vara för varm, jag brukar oftast hoppas att mina tår fortfarande sitter fast på foten när jag tar av pjäxan. Men alla är vi väll olika.
Jo, fryser gör jag också ibland. Särskilt när jag först blivit svettig. Isolerings- och andnings-förmåga är ju olika saker och har man lätt att svettas och det är kallt är ju kombinationen av de båda önskvärd.
Sen andas ju hårdplast dåligt, men det kändes som att Intution-skon blev väldigt tät och fuktig mot benet. Efter en stund undrade jag om de satt åt för hårt runt vaden. Men när jag stack ner handen var det inte så trångt, men ändå kändes det lixom "kvalmigt". Lite som galon istället för GoreTex. Det senare andas ju. Det hinner inte alltid med, men det ger helt klart bättre komfort.

Tillbaka
Topp