Har jag för mycket flex? (Pjäxor)

MUSN

Ny medlem
Hej!

Denna pjäxdjungel, jag vill hitta rätt.

Jag är osäker, har köpt min första egna skidutrustning från XXL för några månader sedan och de första pjäxorna (Flex 90) jag köpte var för breda (extra breda) och jag blev otroligt snabbt trött i musklerna av att åka med dessa samt fick spänna de ordentligt hårt för att foten inte skulle glida inne i dem, vilket resulterade i dålig blodcirkulation i foten. Var igår och bytte de till ett par Fischer RC Curv från fjolåret med flex 120, valde mellan de och årets modell, men fjolårets kändes skönare. Nu är jag rädd att dessa har för hård flex (tror själv att 100 är lämpligt). Försäljaren som verkade otroligt kunnig denna gång (berättade samma som jag läst på nätet innan) sade att det borde inte vara det med tanke på mitt skidval så behövs dessa.

Jag är ingen proffs, men åker i alla backar och åker rätt snabbt. Max 1 vecka per år.
Väger ~80 kg, 178 cm lång. Inte vältränad. Storlek: 26.5 (0,5 cm kortare än foten).
Valde att inte göra någon värmeutvidgning denna gång. Försäljaren tyckte det är bättre att först åka in de och se om de trycker på någonstans.

De hade ingen pjäxa som passade min fot med lägre flex inne på lager.

Denna köpte jag nu Fischer RC4 Curv 120 17/18 (dock fjolårets modell):
https://www.xxl.se/fischer-rc4-curv-120-18-19-alpinpjaxa-unisex-gul/p/1152957_1_style

Denna hade jag tidigare Nordica Sportmachine Pro 90 18/19:
https://www.xxl.se/nordica-sportmachine-pro-90-18-19-alpinpjaxa-herr/p/1153092_1_style

Dessa skidor har jag Fischer Progressor GTI 18/19 (längd 167):
https://www.xxl.se/fischer-progressor-gti-rs10-pr-18-19-carvingskida-unisex/p/1152952_1_style

Nu är kanske inte XXL optimala stället att handla (gillar dock prisnivån och deras bytesrätt på använda produkter), men där jag bor finns det inte så många andra valmöjligheter. Betalade ~1600 kr (skidpaket) för den första pjäxan och inget i mellanskillnad, så är nöjd med priset.

Kan man eventuellt sänka flexen på pjäxorna?

Detta är en djungel, jag vill utveckla min åkning, men samtidigt inte bli så otroligt muskeltrött så att jag måste sluta åka efter 3-4 timmar. Mera gym och träning före säsongen hjälper säkert, men funderar om jag borde gå tillbaka med dem trots allt.

Tack för alla svar!

Hej :) tror inte flexen avgör i detta. det du beskrev från din första pjäxa lät mer som om det var storlek och hur den passade för dig och din fot/smalben mm som gjorde att den var knepig .. att behöva spänna åt för att foten inte skulle glida tycker jag visar att storlek och passform på den pjäxan inte var för dig helt enkelt.

jag är inte heller proffs på flex men har lärt mig så mycket att jag förstått att flex 120 i ena pjäxmodellen inte är samma som 120 i en annan modell.

personligen är jag också en person som gillar hård flex så jag kanske är lite färgad i att det är bra med lite hårdare flex.

jag känner inte till något sätt som gör att man kan sänka flexen du frågar efter

värme och kyla utomhus ändrar också styvhet i pjäxan..

njaa jag har inga bättre svar.
det bäst är väl isåfall att veta/känna att pjäxan sitter bra och sitter fast runt din fot utan att den ska glida eller att den ska klämma/göra ont.

men som sagt. stirra dig inte helt blind på flex.
helt ärligt så tror jag inte man känner så stor skillnad på 100 och 120.

det är först vid 70-90 som det antagligen känns väldigt mjukt och sen efter 130 när det börjar bli racenivå då pjäxan också brukar bygga på annat sätt som det känns skillnad mer markant enligt min uppfattning.

jag själv prövade samma pjäxa i 100-120 och 130
jag märkte ingen skillnad mellan 100 och 120 utan först när jag prövade 130 så märkte jag skillnad.

:)

men som sagt det är jag och detta är väldigt personligt/färgat och hur du åker mm.

Tror inte den kommer vara för styv.

De flesta normalstora, normalatletiska män behöver pjäxor med flex kring 110-130 beroende på märke och modell (det finns 110'or som är styvare än 130 från andra märken).

Vanligtvis så sitter det 1-3 skruvar i ryggen på pjäxan, de går att ta bort för att justera hur mycket du behöver ta i för att flexa pjäxan.

jag glömde... läste lite på din pjäxa.. den har väldigt smal läst.. det kan göra jätteont och bli jättejobbigt med tröttkänsla om man/foten kämpar hela dagen i en pjäxa med smal/för smal läst.
du kanske har så smal läst så jag ska inte säga något om det mer än som en tanke att det kanske där är ett problem istället för flexen

Tack för svar, otroligt svårt detta och de lägger myror i mitt huvud.
För jag kan eventuellt byta pjäxorna ännu om de är oanvända.
Försäljaren sade dock tydligt att använda får jag ej byta längre.

Min nivå ligger alltså här på denna skala:
http://www.insideoutskiing.com/level.html

Level 8 Early Advanced
"I can comfortably ski all the pisted runs on the mountain under control and can pick my line down any piste. I am linking turns in fresh snow just off-piste."

You can carve clean tracks on blue runs when the conditions are good with only a little skidding. You are keen to get better on icy pistes and in variable conditions. Your progress may be hampered by a lack of technique or fitness. You may be reliant on pushing your heels or picking up the inside ski to initiate your turns or have bad habits you struggle to break. You probably pick your way down moguls a few turns at a time and traverse really difficult areas. When you think you are carving you may not be actively piloting the skis. You may be thinking of taking an Level 1 Instructor course but are unsure if you are at the right standard just yet.

Wow vilket kap det blev till slut. Lämna inte tillbaks dom i utbyte mot ett par sämre i första taget.
Om du åker rätt snabbt och tar dig ned i alla backarna låter de jättebra för dig. Billigare pjäxor med väldigt lågt flex har för övrigt inte bara lägre flex. De har alltid en billigare sämre innersko.

Är ingen superexpert eller så men din pjäxa har två skruvar bak och flexet borde bli mjukare om du tar bort en av dom. Sen kan man nog teoretiskt fräsa bort en del plast på typ två ställen för att göra den mjukare. OM det nu skulle behövas vilket jag inte tror. Är det en vacuumpjäxa du har? Hade den förra vacuumpjäxan i 130. Den hade dock den gamla vacuumplasten. Var jättenöjd med dem och de var rätt så mjuka för övrigt för att va en 130.

Prova åk i nån backe nära dig så märker du hur dem funkar. Du kan experimentera med att ha plastspoilern som sitter fast med kardborre i eller inte.

Wangler sa:
jag glömde... läste lite på din pjäxa.. den har väldigt smal läst.. det kan göra jätteont och bli jättejobbigt med tröttkänsla om man/foten kämpar hela dagen i en pjäxa med smal/för smal läst.
du kanske har så smal läst så jag ska inte säga något om det mer än som en tanke att det kanske där är ett problem istället för flexen
Tack för svar. Jag bytte pjäxor pga att jag tror lästen var allt för bred.

De tidigare Nordica hade extra bred läst 102.
Dessa jag nu köpte (Fischer) har läst 100.

De mätte min läst i affären, där hade jag 0,95 och när jag själv mätt hemma har den vart 0,97.

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Wow vilket kap det blev till slut. Lämna inte tillbaks dom i utbyte mot ett par sämre i första taget.
Om du åker rätt snabbt och tar dig ned i alla backarna låter de jättebra för dig. Billigare pjäxor med väldigt lågt flex har för övrigt inte bara lägre flex. De har alltid en billigare sämre innersko.

Är ingen superexpert eller så men din pjäxa har två skruvar bak och flexet borde bli mjukare om du tar bort en av dom. Sen kan man nog teoretiskt fräsa bort en del plast på typ två ställen för att göra den mjukare. OM det nu skulle behövas vilket jag inte tror. Är det en vacuumpjäxa du har? Hade den förra vacuumpjäxan i 130. Den hade dock den gamla vacuumplasten. Var jättenöjd med dem och de var rätt så mjuka för övrigt för att va en 130.

Prova åk i nån backe nära dig så märker du hur dem funkar. Du kan experimentera med att ha plastspoilern som sitter fast med kardborre i eller inte.
Tack, är helnöjd med priset och servicen.
De tog mig verkligt på allvar och förstod mitt problem.
Hade fått årets modell, den jag länkar till ovan om jag betalt ytterligare 500 kr.
Jag blev ju lite sugen, men de satte inte lika bra på foten (blev för mycket volym vid tårna och det spännet gjorde inget trots att jag drog åt de max). De hade ju matchat utseendemässigt skidorna perfekt och vart en ännu bättre deal, dock vet jag inte om de teknologi/ funktionsmässigt skiljer sig åt.

Skrev ovan om hurdan åkare jag är. medium-avancerad skulle jag väl säga, med mer riktning mot medium.

Jag hittade denna guide, dessa två skruvarna finns även på min pjäxa, de är alltså dessa som skall avlägsnas enligt följande guide (metod 1)? Det kom dock inte med några "clips", som de står om i texten.
http://www.lange-boots.com/skiboots-faq-flex-adjustment

Jag skall även experimentera att ha i sulorna som följde med + "plastspoilern" med kardborre.

Egentligen vill man bara åka, utan att göra det allt för tekniskt (som förr när man hyrde mediumskidor).

Senast ändrad:
bootfitta sa:

De flesta normalstora, normalatletiska män behöver pjäxor med flex kring 110-130 beroende på märke och modell (det finns 110'or som är styvare än 130 från andra märken).

Vanligtvis så sitter det 1-3 skruvar i ryggen på pjäxan, de går att ta bort för att justera hur mycket du behöver ta i för att flexa pjäxan.
Tack, då kanske flexen fungerar trots allt.

Jag hittade denna guide, dessa två skruvarna finns även på min pjäxa, de är alltså dessa som skall avlägsnas enligt följande guide (metod 1) för att sänka flexen? Det kom dock inte med några "clips", som de står om i texten. Kan man pröva att skruva bort skruven och se skillnaden eller är detta bara något man kan göra en gång?

Kom ihåg att när du läser att en pjäxa har en viss lästbredd så är det i en viss given storlek. SÅ om säg stl 25 har en läst på 100 så kommer storlek 26 ha en lite bredare läst än 100 osv.

Sen när det gäller flex på pjäxor så är det där väldigt individuellt. Personligen föredrar jag klart mjukare pjäxor än jag borde. Jag är 188cm, väger 77kilo och kör fort, nånstans mellan 9 och 10 på den där skalan men jag har ofta upplevt att pjäxor börjar bli jobbiga när jag kommit upp i lite styvare. Idag kör jag MTN Lab på 120 men den är ju lite annorlunda jämfört med en normal alpinpjäxa. Tidigare trivdes jag suveränt med Shoguns med flex 100 typ (powerstrapen gick av så jag körde utan en halv säsong med) När jag efter Shogunen köpte Pinnacle 110 upplevde jag att åkningen blev lite mer statisk och stum igen. Nu med MTN Lab känns det bättre igen. Så allt beror ju på hur mycket stöd du egentligen behöver. Min teori är att folk vill ha så styva pjäxor som möjligt istället för tvärtom. Jag vill leta mig uppåt på flexskalan tills jag precis känner att "den här, är inte för mjuk". I takt med att man inte längre kan påvisa att man är coolast skidåkare genom att ha längst DH-skidor så har flexet i pjäxan lite grann blivit en statussymbol. Sen finns det gott om folk som behöver styva pjäxor men jag tror att många åker runt och sliter med alldeles för styva pjäxor.

Pillard sa:
Kom ihåg att när du läser att en pjäxa har en viss lästbredd så är det i en viss given storlek. SÅ om säg stl 25 har en läst på 100 så kommer storlek 26 ha en lite bredare läst än 100 osv.

Sen när det gäller flex på pjäxor så är det där väldigt individuellt. Personligen föredrar jag klart mjukare pjäxor än jag borde. Jag är 188cm, väger 77kilo och kör fort, nånstans mellan 9 och 10 på den där skalan men jag har ofta upplevt att pjäxor börjar bli jobbiga när jag kommit upp i lite styvare. Idag kör jag MTN Lab på 120 men den är ju lite annorlunda jämfört med en normal alpinpjäxa. Tidigare trivdes jag suveränt med Shoguns med flex 100 typ (powerstrapen gick av så jag körde utan en halv säsong med) När jag efter Shogunen köpte Pinnacle 110 upplevde jag att åkningen blev lite mer statisk och stum igen. Nu med MTN Lab känns det bättre igen. Så allt beror ju på hur mycket stöd du egentligen behöver. Min teori är att folk vill ha så styva pjäxor som möjligt istället för tvärtom. Jag vill leta mig uppåt på flexskalan tills jag precis känner att "den här, är inte för mjuk". I takt med att man inte längre kan påvisa att man är coolast skidåkare genom att ha längst DH-skidor så har flexet i pjäxan lite grann blivit en statussymbol. Sen finns det gott om folk som behöver styva pjäxor men jag tror att många åker runt och sliter med alldeles för styva pjäxor.
Tack för din kommentar.

Angående lästbredd, så läste jag att den utgår från storlek 26.5, dvs samma storlek som jag har.

Nu har jag ju varken en bra backe nära mig eller möjlighet att provåka pjäxor.
Det betyder att mitt provåk går till att "åka i affären".
Vet inte hur man gör för att i praktiken pröva sig fram till rätt flex och rätt pjäxa?
Jag har ju en OK kassa, men har trots det inte lust att köpa på mig en drös pjäxor för det lilla jag endå skidar i året.

Jag vill ha en bra utrustning som passar mig och kunna åka utan dess mer värk i föttrena.
Jag valde att köpa utrustning av ekonomisk och tidsparande orsak, dessutom trött på felinställda bindningar och dåliga pjäxor.

Senast ändrad:
Det bästa sättet att köpa pjäxor är att köpa dem på en skidort. Dag 1 går du till butiken och provar vad du ska ha. Dag 2 åker du i dem och får antagligen pissont i fötterna. Så på kvällen dag2 går du tillbaka till butiken och berättar var det klämde vad som gör ont osv. De fixar till en del modifieringar på kvällen så du kan hämta ut dem för att åka dag 3. Nu går det förhoppningsvis mycket bättre men du kan säkert behöva komma tillbaka även kvällen dag 3 för att fixa lite mer. Sen ska det förhoppningsvis funka. Sen finns det folk som har magiska fötter och bara kan plocka pjäxor direkt ur butik och köra men för oss övriga så är det en process. Jag har själv hållit på i säkert 10 år att hitta pjäxor som bara fungerar helt och hållet. Förra året landade jag totalt, även om jag haft år däremellan där det funkat ganska bra, men det är först nu jag insett hur bra det verkligen kan bli. Mina nuvarande pjäxor är första pjäxorna då jag kan knäppa dem på morgonen och sen köra en förmiddag utan att knäppa upp allt i liften varje gång.

MUSN sa:
bootfitta sa:

Jag hittade denna guide, dessa två skruvarna finns även på min pjäxa, de är alltså dessa som skall avlägsnas enligt följande guide (metod 1) för att sänka flexen? Det kom dock inte med några "clips", som de står om i texten. Kan man pröva att skruva bort skruven och se skillnaden eller är detta bara något man kan göra en gång?
Tror inte att båda kan avlägsnas.. Borde vara den översta som kan tas bort.
Men du kanske ska åka med dem först. det är som sagt verkligen inte marknadens allra styvaste pjäxa du har:) Lagom styv flex är bra.

Skidsuge-Erik sa:
MUSN sa:
bootfitta sa:

Tror inte att båda kan avlägsnas.. Borde vara den översta som kan tas bort.
Men du kanske ska åka med dem först. det är som sagt verkligen inte marknadens allra styvaste pjäxa du har:) Lagom styv flex är bra.
Tack för svar.
Jag har köpt en annan pjäxa än vad jag har trott:

Dvs, det är denna pjäxa jag har köpt (Fischer RC Pro 120 17/18):
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/fischer-rc-pro-120-2018.html

Senast ändrad:
Tack för alla svar, nu känner jag mig lagom dum... Vet ej hur jag missat detta.

Jag har köpt en annan pjäxa än vad jag har trott:

Dvs, det är denna pjäxa jag har köpt (Fischer RC Pro 120 17/18):
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/fischer-rc-pro-120-2018.html

Flex är 120 även på den, men bredden är 100 mm istället för 97 mm.

Jag ställde pjäxan ut i minusgrader och prövade den på altanen, de visade sig att vara rejält styva.
Hade otroliga problem med att få de att flexa.

Jag har bett XXL, om att få byta till denna istället (Fischer RC Curv 110 18/19):
https://www.xxl.se/fischer-rc4-curv-110-18-19-alpinpjaxa-unisex-gra/p/1152958_1_style

Senast ändrad:

Instämmer helt. Jag tror att race flex försämrar åkningen för många i onödan. 110-120 är nog väldigt lagom även för riktigt duktiga friåkare. Annan femma om man är väldigt lång och tung eller tävlar alpint.

Man får inte ont i fötterna av tighta pjäxor, det får man av för stora pjäxor.

Snödjup

Tillbaka
Topp