Marker Griffon, GripWalk?

Plobben

Medlem
Tjena!

Har köpt ett par begagnade skidor med en Marker Griffon bindning. Oklart vilken årsmodell men skidorna är ett par Head Kore 93 -20 så gissar att bindningarna också tillhör samma årsspann.

Alpine ISO 5355 + Touring ISO 3523

Vad jag kan läsa mig till både här och på nätet så borde dessa funka med GW pjäxor men när jag lämnade in dom för ommontering pga storleksdiff så skruvade han lite på sig i affären och tyckte inte att dom lirade 100%. Så vänder mig hit för en second opinion helt enkelt.

Har ett par nyare Atomic Hawx Ultra 120 Gripwalk pjäxor.

Om det ska funka, krävs det någon ”modifiering” för att det ska lira 100% som han i butiken inte hade koll på?

Bifogar lite bilder på bindningarna om det underlättar.

Tacksam för all hjälp!

Bilagor

• IMG_7782.jpeg
    IMG_7782.jpeg
    1.1 MB · Besök: 355
  • IMG_7780.jpeg
    IMG_7780.jpeg
    1.1 MB · Besök: 212
  • IMG_7787.jpeg
    IMG_7787.jpeg
    1.1 MB · Besök: 209
Nyfiken på vilken affär du besökte?
Knåda Sport, lokala sportbutiken i edsbyn 😅 Är bara här på besök och hade skidorna med mig så hoppade bara in där med tanke på att de både säljer och hyr ut skidor. Väldigt trevliga och säkert duktiga på mycket annat men detta var uppenbarligen svårt.

Uppdatering. Har meckat lite idag och följt alla stegen, det blev bättre och pjäxan går såklart att trycka i med kraft och förmodligen rätt mycket lättare när man har den på sig med kroppsvikten bakom. Men är det normalt att pjäxan tar i bindningen på detta sätt utan någon vikt på? Kan det vara så att han failade även med monteringen av bindningen o satte den för tight?

Bilagor

• IMG_7790.jpeg
    IMG_7790.jpeg
    1.2 MB · Besök: 153
Senast ändrad:
Ser lite tight ut, men vad säger förspänningsskruven? Ska vara jämns med plasten när pjäxan är iklickad.

Ser lite tight ut, men vad säger förspänningsskruven? Ska vara jämns med plasten när pjäxan är iklickad.
Det är den efter att jag justerade den. Och fortsätter vara det efter flera gånger med pjäxan i och ur.. Så då kanske det är lugnt att det är lite tight eftersom det ändå går att få i den?

Senast ändrad:
Japp, jag hade kört på det när det går bra att klicka i bindningen. Om inte får man justera ut den så det går att klicka i men då blir det lite av en chansning hur slappt man vågar åka med den.. nåt klick ut är antagligen ok.

Jeg tok frem en Marker test strip nu og den er tynnere enn mitt kredittkort. Jeg ville kanskje brukt mellanläggspapper heller enn kredittkort

Ja och om man ställer in skruven på fel värde mer än tre gånger så händer det att kreditkortet äts upp av bindningen... ;)

Hopplösa att justera.... och att komma i när det är snöigt.
Markers bindningar är ju dom klart lättaste att justera. Så klart har nya GripWalk-bindningarna gjort det ännu lättare när man slipper ställa höjden på afd-plattan men jämfört med Tyrolia mfl så vet man ju att förspänningen kommer bli rätt och med hög precision på Marker.

Har du svårt att komma i när det är snöigt beror det på att du har för mycket snö under pjäxan. Hörde en gång av en person som är väldigt kunnig vad gäller bindningar att 70% av alla skidrelaterade knäskador skulle kunna undvikas om folk bara hade vett att få bort snön under pjäxan innan dom klickar i den i bindningen

Markers bindningar är ju dom klart lättaste att justera. Så klart har nya GripWalk-bindningarna gjort det ännu lättare när man slipper ställa höjden på afd-plattan men jämfört med Tyrolia mfl så vet man ju att förspänningen kommer bli rätt och med hög precision på Marker.

Har du svårt att komma i när det är snöigt beror det på att du har för mycket snö under pjäxan. Hörde en gång av en person som är väldigt kunnig vad gäller bindningar att 70% av alla skidrelaterade knäskador skulle kunna undvikas om folk bara hade vett att få bort snön under pjäxan innan dom klickar i den i bindningen
Om man står i knä djup lössnö och det är brant så är det genuint svårt att få bort så mycket snö som krävs plus att Marker kräver hög kraft för att klicka i så jag tycker tidigare inlägg stämmer precis. Tyrolias attack är mycket lättare att justera och mycket lättare att kliva i under bökiga förhållanden.

Om man står i knä djup lössnö och det är brant så är det genuint svårt att få bort så mycket snö som krävs plus att Marker kräver hög kraft för att klicka i så jag tycker tidigare inlägg stämmer precis. Tyrolias attack är mycket lättare att justera och mycket lättare att kliva i under bökiga förhållanden.
Håller med och jag föredrar Tyrolia, men inställningen är ju lättare med Marker och förspänningen blir mer precis eftersom justeringen är nästintill steglös.

Håller med och jag föredrar Tyrolia, men inställningen är ju lättare med Marker och förspänningen blir mer precis eftersom justeringen är nästintill steglös.
Jag tycker problemet med att ställa förspänningen på Marker är större då marginalen till pjäxan blir så tight. Det är svårt att bedömma när det är lagom. Och när det ÄR lagom är det också så tight att det ser konstigt ut

Tillbaka
Topp