Parkskidor till AM/Pistskidor

Syrdi

Medlem
Tjena!

Går och funderar på hur jag bäst löser min situation.

Köpte för ett antal år sen ett par Fischer Nightstick och bad om mittmonterade bindningar. MEN nu är jag äldre och har även två barn som börjat åka och känner att dessa inte passar så bra längre.

Vill heller inte lägga några stora summor på nya skidor då det inte blir så jättemycket åka längre men vill ändå ha ett par så man slipper hyra.

Tror ni dessa skulle gå att få till skapligt som pist/am skidor genom att montera om bindningarna på och få dom längre bak?

Om inte, så tar jag gärna emot tips på skimodeller att hålla utkik efter på begagnade marknaden till vettiga priser.

Inser att jag kommer till 95% hålla mig i pisten med barnen. Gillar dock inte riktigt den typiska looken som pistskidor oftast har.

Har mest åkt snowboard innan så har väldigt dålig koll på detta ämnet..

183cm
95kg
Helt ok på skidor men ingen expert

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Bilagor

• FischerNightstick.jpg
    FischerNightstick.jpg
    67 KB · Besök: 349
Kanske någon av dessa?

Vad är fel med Nightsticks? Enligt Blister låter Nightsticks 2016-17 riktig så bra:

"The traditional camber profile loads up and snaps from edge to edge in a predictable fashion that can make you forget you are on a center mounted park ski."

"Someone who appreciates ripping groomers and the ability to hold an edge on icy of conditions would feel right at home on the Nightstick, too."

Hugg hellre til med ett par till så att du slipper sakna snowboarden på de bra dagarna: https://www.freeride.se/annonser/atomic-bent-chetler-120.185278/

Kanske någon av dessa?

Tusen tack, ska kika på dom 😊

Vad är fel med Nightsticks? Enligt Blister låter Nightsticks 2016-17 riktig så bra:

"The traditional camber profile loads up and snaps from edge to edge in a predictable fashion that can make you forget you are on a center mounted park ski."

"Someone who appreciates ripping groomers and the ability to hold an edge on icy of conditions would feel right at home on the Nightstick, too."

Hugg hellre til med ett par till så att du slipper sakna snowboarden på de bra dagarna: https://www.freeride.se/annonser/atomic-bent-chetler-120.185278/

Tack för svar! det är väl egentligen inte några direkta "fel" på dom, mer än att det känns opraktiskt med mitt monterade bindningar med barnen. Sen hade jag för mig att detta i princip var fullblodade parkskidor men bra om det inte stämmer 😊

Om jag ska be någon flytta bak bindningarna, vet dom var dom skall sitta eller hur långt bak ska jag be dom?

Försökt hitta någon info om mina bindningar också men hittar verkligen inte, har du nån aning om va det är för några? Förutom att dom är oerhört fula så jag stör mig på dom 😅

Kollade på dom du länkade, det var en hel del skruvhål i dom, är det generellt ingen fara? Och är det skidor mest för puder? Blir som sagt 95% pist nu för tiden.. Men snygga var dom 👍

Bilagor

• 20250109_180939.jpg
    20250109_180939.jpg
    540.5 KB · Besök: 71
  • 20250109_180927.jpg
    20250109_180927.jpg
    563.6 KB · Besök: 78
  • 20250109_180921.jpg
    20250109_180921.jpg
    591.8 KB · Besök: 75
Bindningar (framförallt hälen och det gråa bandet i tån) ser ut som mina tyrolias som satt på mina Völkl P40... länge, länge sen. Själv hade jag alltid problem att sitta fast i de.

Vettiga alpin bindningar kostar inte mycket, tyep ett par beggade griffons eller nåt.

Sen ser det ut som en liten pil i en bild. Om det är markeringen så är det väl ändå monterat på recommended, typ iaf

Edit: Står ju på blister att recommended är true center....

Okej, det stärker mina misstankar.. Köpte dom på en sportoutlet och i efterhand verkar det mesta blivit lite galet..

Mina fötter är 280mm (3d scannade för skridskor för inte så längesen) men dom sålde på mig 295mm

Bindningar ingick i priset som stod på skidorna men dom pratade aldrig på vad det var för några utan det blev lite av en överraskning..

Dumt att göra affärer när man är smått stressad..

Men vad hade ni gjort? Bytt bindningar och flyttat bak dom en bit? Försökt sälja dom som dom är och köpt något annat?

Ja dom är monterade i centrum av pilen som också är i centrum på skidan. Tycker tyvärr det är långt från optimalt med mittmontering när man har med barnen..

Jag hade köpt nåt vettigt. Typ nån AM skida runt 90 mm. Även om de (enligt blister) är bra i pisten,så är de ju bra i pisten för att vara en symmetriskt parkskida.
Du fick ju några tips från fredw där uppe... bara in o kolla. Finns rätt billiga rätt ofta.

Jag hade köpt nåt vettigt. Typ nån AM skida runt 90 mm. Även om de (enligt blister) är bra i pisten,så är de ju bra i pisten för att vara en symmetriskt parkskida.
Du fick ju några tips från fredw där uppe... bara in o kolla. Finns rätt billiga rätt ofta.

Okej, tack då ska jag nog kika runt lite.
Har du någon gissning vad jag kan tänkas få för mina skidor? Inte alls mycket använda så väldigt fint skick. Dom blev mest liggandes då jag hellre åkte bräda tidigare.

Här finns lite diskussion kring pris osv.

Med såhär gamla prylar tycker jag inte att det spelar roll hur mycket de är använda. Helt oanvänt kan kanske ger pengar om det är nån kultstatus på de.
Lägg ut de för 500 spänn kanske. Eller ge de till nån klubb/ fridtidsbanken/ ungdom som vill lära sig jibba....

Okej, tack då ska jag nog kika runt lite.
Har du någon gissning vad jag kan tänkas få för mina skidor? Inte alls mycket använda så väldigt fint skick. Dom blev mest liggandes då jag hellre åkte bräda tidigare.

Tveksamt. I teorin är de ju en perfekt skida t ex för en park-glad tonåring. Men som förälder hade jag nog gärna satt modernare bindningar på dem. En tusenlapp kanske?

Om du själv (eller nån kompis) är bra på att montera bindningar så går de ju att fräscha upp, t ex med dessa:

Senast ändrad:
Här finns lite diskussion kring pris osv.

Med såhär gamla prylar tycker jag inte att det spelar roll hur mycket de är använda. Helt oanvänt kan kanske ger pengar om det är nån kultstatus på de.
Lägg ut de för 500 spänn kanske. Eller ge de till nån klubb/ fridtidsbanken/ ungdom som vill lära sig jibba....

Okej, tack för info. Tror jag köpte dom nya 2019 men det är klart, åren går fort så dom är ju inte så nya som det känns, haha.

Tveksamt. I teorin är de ju en perfekt skida t ex för en park-glad tonåring. Men som förälder hade jag nog gärna satt modernare bindningar på dem. En tusenlapp kanske?

Om du själv (eller nån kompis) är bra på att montera bindningar så går de ju att fräscha upp, t ex med dessa:

Tack, frågan är då om det är bättre att sälja dom för runt tusenlappen och köpa andra istället?

Kikat en del på dessa som du länkade:

Är det en bra affär tror du? Ser rätt slitna ut men priset kanske går att diskutera också.

Tack, frågan är då om det är bättre att sälja dom för runt tusenlappen och köpa andra istället?

Kikat en del på dessa som du länkade:

Är det en bra affär tror du? Ser rätt slitna ut men priset kanske går att diskutera också.

Instämmer i att de ser rejält slitna ut och absolut anledning till betydande prutning. Knappast ”bra skick”… Tror han får svårt att sälja dem alls. Själv skulle jag tveka att köpa såna skidor av utseende-skäl om inte annat. Men om du inte bryr dig om utseende och får ett riktigt bra pris och helrenoverar belaget så går de nog bra att åka på flera år till.

Instämmer i att de ser rejält slitna ut och absolut anledning till betydande prutning. Knappast ”bra skick”… Tror han får svårt att sälja dem alls. Själv skulle jag tveka att köpa såna skidor av utseende-skäl om inte annat. Men om du inte bryr dig om utseende och får ett riktigt bra pris och helrenoverar belaget så går de nog bra att åka på flera år till.

Okej, tack för det! Har dålig koll så glad att du ger mig rekommendationer. Vad skulle du säga är ett skäligt bud isåfall? Förstår ju med såpass låg budget att jag inte får nyskick på grejerna om det skall vara bra grejer så kanske jag kan stå ut med utseendet sålänge det är bra grejer.

Vad kostar det att få belaget renoverat? Kan inte själv och känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig med det heller.

Bor heller inte i närheten så dom behöver isåfall skickas och kan tänka mig att det kostar en hel del också..

EDIT: såg precis samma annons på Blocket för 2000kr och den är såld/borttagen så då går dom bort.

Okej, tack för det! Har dålig koll så glad att du ger mig rekommendationer. Vad skulle du säga är ett skäligt bud isåfall? Förstår ju med såpass låg budget att jag inte får nyskick på grejerna om det skall vara bra grejer så kanske jag kan stå ut med utseendet sålänge det är bra grejer.

Vad kostar det att få belaget renoverat? Kan inte själv och känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig med det heller.

Bor heller inte i närheten så dom behöver isåfall skickas och kan tänka mig att det kostar en hel del också..

EDIT: såg precis samma annons på Blocket för 2000kr och den är såld/borttagen så då går dom bort.
En basservice, dvs planslip, kantslip, vax brukar väl liga på 500-700 spänn. Behöver det fyllas med P-Tex tillkommer kanske 200-300 spänn.
QSTn du länkade hade jag köpt utan problem, men bara för nån 1000-lapp. Jag personligen hade inte haft problem med att åka som de är... Tycker att framförallt gamla skidor säljs oftast för dyrt. Men du kan ju se om du blir av med dina för 1000 eller nåt och sen köper du nåt i samma prisnivå. Det är egentligen inget fel på gamla skidor, bara att de inte är värda så mycket som vissa tror, eller iaf inte jag tycker det ;).
Den senaste åren har jag köpt ett gäng olika skidor till 500- 2000 sek per par. Alla i helt ok skick för åkning, typ som de hade sett ut efter nåt år med mig ändå... Kör själv på ett par från 2017 som jag köpte för 3 år sen för 1tkr, med turbindning och hudar.

Senast ändrad:
En basservice, dvs planslip, kantslip, vax brukar väl liga på 500-700 spänn. Behöver det fyllas med P-Tex tillkommer kanske 200-300 spänn.
QSTn du länkade hade jag köpt utan problem, men bara för nån 1000-lapp. Jag personligen hade inte haft problem med att åka som de är... Tycker att framförallt gamla skidor säljs oftast för dyrt. Men du kan ju se om du blir av med dina för 1000 eller nåt och sen köper du nåt i samma prisnivå. Det är egentligen inget fel på gamla skidor, bara att de inte är värda så mycket som vissa tror, eller iaf inte jag tycker det ;).
Den senaste åren har jag köpt ett gäng olika skidor till 500- 2000 sek per par. Alla i helt ok skick för åkning, typ som de hade sett ut efter nåt år med mig ändå... Kör själv på ett par från 2017 som jag köpte för 3 år sen för 1tkr, med turbindning och hudar.

Kanon, då har jag mer kött på benen. Dom QST var redan sålda så dom blir det inte. Får jag säg 1000kr för mina så kan jag lägga till 1000kr så kanske det går få något skapligt iallafall?

Kommer ju som sagt nästan enbart åka pist men ogillar verkligen utseendet på "slalomskidor". Har sett en hel del snygga skidor av märket black crows, men har noll koll på märket om det svindyrt eller skräp osv.

Om du har lust att scrolla typ Blocket åt mig lite snabbt så får du hemskt gärna göra de ;)

Jag skulle kika på dessa, Atris:n är egentligen för bred att sladda runt i barnbacken men då jag använder mina Atris till allt så går det om man vill.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp