Puderturande - vilka lagg?

Började fundera lite över vikterna och hur det kommer sig att det kan skilja så lite.
Har ett par nya omonterade hustle 9 som jag ev tänk ha som turskida och vägde dem. Väger 1700/1710g så i så fall c:a180g lättare/skida än Rustler 9 (1880g)
Vägde sen mina Rustler 10 med Tyrolia attack 13, de väger nästan 3,2kg , bindningen väger lite drygt 1kg så då väger skidan c:a 2150g (186cm) Blizzard uppger 1980g
Hustle verkar använda glasfiber istället mför titan i laminatet så viktskillnaden blir inte så stor men det blir olika karaktär mellan laggen.

Hustle verkar använda glasfiber istället mför titan i laminatet så viktskillnaden blir inte så stor men det blir olika karaktär mellan laggen.
Glasfiber har nog alla skidor, Hustle har kolfiber ist för aluminium (titanal)
Kolfiber blir ju lättare än titanal men inte lika vridstyv och inte lika dämpad.

Senast ändrad:
Klippte detta från evo.com eftersom Blizzard verkade inte ha Hustle kvar på sin hemsida.

Laminates​

Carbon D.R.T. – The Dynamic Release Technology concept has been thoroughly tested and enthusiastically approved by users of the Rustler series skis, and the carbon iteration pushes the D.R.T. concept even further. Using a shorter Carbon and fiberglass insert rather than Titanal allows Blizzard to keep the strength and stability with less weight.

Kolfiber blir ju lättare än titanal men inte lika vridstyv tror jag och inte lika dämpad.
Här beskriver man Rustlers laminat. Samma källa som för Hustle.

Laminates
FluxForm – FluxForm - Two pieces of Titanal run the length of the ski on either side and taper toward the extremities of the ski. Combined with a separate Titanal plate underfoot, this construction allows for precise edge grip and dampening underfoot while allowing the tips and tails to flex freely. FluxForm varies according to model, with the Rustler 9 using more metal than the 10 or 11.

Nice att höra ! Jag vet inte om det måste vara en specifik bredd, men lite mer bärighet än vad Endorcer 104 ger hade varit nice när man har 40cm nytt. Vet inte om det räcker med 110-112 eller om 115-120 krävs för att känna markant skillnad. Har egentligen åkt bräda senaste 2 årtiondena och det här med skidor är nytt sen förra året (men är uppe i ca 35 skiddagar över dessa två säsonger hittills), och saknar väl lite av lyftet och trycket mot snön man kan hitta med bräda.

Får kolla in den ! Har nog också tänkt att en atk 15 blir fint på.. duger den för Schirmers linjer så..
Om man inte snålar lite dvs. Just nu kan man få både en gammal shift och Duke PT 16 för 300 Eurosar..
Turlängd. Skulle tänka mig att 95% av alla turer blir mellan 1000 och 2000 fallhöjdsmetrar.

Vill inte släpa på onödigt mycket vikt, men gjorde säsongens första tur i helgen och nedfarten var inte så kul i blött och delvis uppåkt puder med BL95, kändes som att skidorna bara stack iväg åt alla möjliga håll och kanter, saknade verkligen mina enforcers då.. så tänker att jag vill ha lite mer massa och stabilitet. Kanske räcker det med 1800gr på BL117, eller så kommer de fortfarande kännas för lätta? Dvs det kanske är värt att släpa med R11,QST eller liknande?
Ovan upplevelse kan såklart också vara lite problem med pjäxor, tycker inte turpjäxorna radical pro har lika bra passform som mina Cochise samt med forward lean och rampvinkel(?), de känns väldigt upprätta. Har också känslan att lättare hamna i baksätet. Ska också prova BL95 med Cochisepjäxorna och se om jag ser ngn skillnad.. funderar också på om det kan vara värt att plocka bort spacern för tådelen på bindningen för att komma fram mer, eller är det knäppt/omvänt tänkt ?
Är personligen klart nöjd med mina Rustler 11 för precis det syftet du beskriver. Har ett par Enforcer 100 som mellanskida och det är stor skillnad på bärighet mellan dessa två när det ligger ett par-tre dm nysnö… kör dem med ett par shift så visst, inte lättaste setupen men de går även mäkta fint i pist så länge det inte är isigt. Hyfsat lätta att lägga upp på kanten och de äter det mesta så man kan bomba på rätt friskt i pist.

Jeg har ikke prøvd UL men elsker mine vanlige JJ som jeg brukte 99/1 bakke/tur (Jester m/Trekkers)

kör du majoritet pist skulle jag inte gå på UL.
Kör du däremot 50 % + tur är det ju värt det. Dom är grymma

Senast ändrad:
Har du sett vad ski essential tycker om skidan?

Yes men känns mer som en säljreklam än en komparativ analys mot andra alternativ. Mycket av det de säger låter intressant med både bra flyt (ser ut att vara lång nose rocker) och bra isgrepp. Vet inte heller om jag har tillräckligt ”capable legs”. Är rimligt stark men som sagt tidigare i tråden ganska ny på att ha två skidor.. har iaf kommit upp i 25 åkdagar denna säsong och tekniken tar sig. Funderar på om de är väldigt mycket svårare att åka än enforcers, pga lång svängradie, lite lättare (och styvare ?) samt kort tailrocker. Och därmed hur lätt de är att sno runt i djupare snö utanför pisten. Om det är mer storslalomsväng istället för korta svängar i pistlika förhållanden är det okej, men om de är för knepiga att få runt i pudersväng och kortsväng för att kontrollera farten i branta, hårda och tekniska partier och bara vill straightlinea kanske jag inte riktigt är där än för dem skidorna.

Jag tycker att Scott tillverkar rätt ointressanta skidor och de kommer inte att ha något bra andrahandsvärde heller. Så om du inte får det jättebiligt, skulle jag titta på nåt annat.

När det gäller radius, är längre radius att föredra på offpist. Du kommer inte att carva dina svängar och längre radius gör skidan enklare att sladda och mindre orolig och grabby i f***-s*** förhållandena.

Jag tycker att Scott tillverkar rätt ointressanta skidor och de kommer inte att ha något bra andrahandsvärde heller. Så om du inte får det jättebiligt, skulle jag titta på nåt annat.

När det gäller radius, är längre radius att föredra på offpist. Du kommer inte att carva dina svängar och längre radius gör skidan enklare att sladda och mindre orolig och grabby i f***-s*** förhållandena.
298 hos tysken på ett par rimligt lätta skidor som ska vara kapabla, styva och är i rätt bredd skapar onekligen intresse. Varför känner du att de är ointressanta?

298 hos tysken på ett par rimligt lätta skidor som ska vara kapabla, styva och är i rätt bredd skapar onekligen intresse. Varför känner du att de är ointressanta?
Jag tycker att du sammanfattar det bra i ditt inlägg:
  • Billigt hos tysken - dålig efterfrågan, man måste dumpa priserna att bli av med dem
  • Lätta och styva - tråkig combo, vilket gör skidan oförlåtande i varierande snö
  • Shape - Jag skulle föredra mera rocker och taper

Jag tycker att du sammanfattar det bra i ditt inlägg:
  • Billigt hos tysken - dålig efterfrågan, man måste dumpa priserna att bli av med dem
  • Lätta och styva - tråkig combo, vilket gör skidan oförlåtande i varierande snö
  • Shape - Jag skulle föredra mera rocker och taper
Ligger något i det du säger !

Yes senaste ! Vilken längd kör du på?
Tanken är wendenlucke imorgon bara för att prova på att gå något kort med dem, och sen hoppas på lite puder i airolo på söndag !
Jag har ett par gamla gröna, andra årsmodellen, med Tecton. 188 cm, 180 hade nog räckt egentligen.
Wendenlücke är en klassiker. 👍 Kan nog vina lite uppe vid kammen i morgon, se hur det utvecklar sig.

Jag har ett par gamla gröna, andra årsmodellen, med Tecton. 188 cm, 180 hade nog räckt egentligen.
Wendenlücke är en klassiker. 👍 Kan nog vina lite uppe vid kammen i morgon, se hur det utvecklar sig.
Hur lång var du ? Toppen då känner jag mig mindre galen att köra pinbindning på sådana skidor. Fick en tjuvsläppning första gången jag droppade in på lite återfrysta kockor.. så tappade såklart lite förtroende för bindningen där och då. Skruvade upp från 8 till 9 på samtliga inställningar och håller tummarna 🤞

Hur lång var du ? Toppen då känner jag mig mindre galen att köra pinbindning på sådana skidor. Fick en tjuvsläppning första gången jag droppade in på lite återfrysta kockor.. så tappade såklart lite förtroende för bindningen där och då. Skruvade upp från 8 till 9 på samtliga inställningar och håller tummarna 🤞
Jag är kort och lätt. 176 cm, knappt 70 kg. Återfruset är inte så kul… 😅
Personligen kommer jag nog aldrig köpa en bindning med roterande häldel igen även om man ser en del som kör hårt och fort på ATK på Titlis.

Jag är kort och lätt. 176 cm, knappt 70 kg. Återfruset är inte så kul… 😅
Personligen kommer jag nog aldrig köpa en bindning med roterande häldel igen även om man ser en del som kör hårt och fort på ATK på Titlis.
Tror det var tån som släppte om jag känner efter. Dock inte helt säker. Är ännu kortare. Men tyngre. 170cm, 75kg 🕶️

Jag är sugen på att skaffa Bent 120 med Marker duke och köra 50/50 ungefär, kanske lite mer resortåkning beroende på, vilken längd bör jag gå på? Är 185 väger 80kg, finns ju isf 184 och 192, känns som att 184 kan bli lite kort med tanke på rocker i tip och tail, nån som har erfarenhet av för långa eller för korta skidor med ändamålet puderåkning osv?

Tillbaka
Topp