Nybörjarfrågor kring resa till alperna

Ev. lite missvisande titel men jag har lite frågor ang. resa till alperna.
Bakgrund: Vi är en familj 2 vuxna och en tonårsson, vi brukar åka skidor minst en vecka om året och det har hittils endast gått till svenska eller norska fjällen.
Jag själv är en erfaren åkare och har åkt sen jag var 7 år (är nu 50), min fru har lärt sig åka i vuxen ålder och håller sig främst i gröna och blå backar, min son har kommit igång ordentligt och håller hyfsat jämna steg med mig.
Även om jag gillar att åka till svenska fjällen så är det inte främst för skidåkningen och det är främst jag som lobbar för att nästa resa skall gå till alperna.
Jag har varit i alperna tidigare dock endast österike och senaste gången var 1992 då jag var i Zell am See.
Ok, nu till frågorna:
- Vilka skidorter i alperna skulle vara bäst för oss ?
- Vi har 2 hundar som vi brukar ta med oss när vi reser, hur funkar det alperna ?

Jag har säkert fler frågor men jag börjar så här.

Om du specificerar dina preferenser mer så blir det lättare att rekommendera något, annars är risken stor att du får rekommendationer på det som andra tycker passar dem själva bra.
- Vilken typ av boende är ni ute efter, hotell med halvpension eller lägenhet med självhushåll?
- När åker ni?
- Vilket land föredrar ni? Språk? Kultur etc?
- Är det viktigt för er med ett stort liftsystem? (Liftsystemen i Alperna är oftast mycket större, och stort i Alperna = enormt jmf med Fjällen.
- Transportsätt? Var utgår ni ifrån?
- Önskar ni en lugn mysig ort eller en med massor av folkliv och fest?
Alperna har ett utbud och en mångfald på en helt annan nivå än Fjällen, om du specificerar så ska jag försöka hjälpa er.

EDIT:
Budget?
Det är dyrare med en alpsemester än en fjällsemester, men det är i Alperna stora prisskillnader mellan olika länder och skidorter.

Senast ändrad:
Hej! Förstår att du frågar, man vill ju gärna att den första alpresan med osäker partner ska bli succé! Jag var i ungefär samma situation en gång. Siktade på en resa i mars (mer sol!), trevlig ort med snäll åkning nära orten, god möjlighet för delar av sällskapet att åka in i förtid vid trötthet, Ski in/out från boendet…
Det blev Selva i Val Gardena, och det blev lyckat. Dock har orten blivit ganska dyr numera. Likande förutsättningar finns i bl a Livigno och Cervinia men du kommer säkert att få fler goda tips.

Jag skulle avråda en första alpresa med familj till en del större kända orter som t ex St Anton eller Chamonix. Undvik också lägre belägna orter som t ex just Zell am See - vintrarna är inte vad de en gång var. Gärna ska en betydande del av skidområdet ligga över 2000 meters höjd.

Vet inget om att resa med hund tyvärr. Tror att många alphotell accepterar hund, kanske själva resan dit blir ett större problem.

Senast ändrad:
I Frankrike har de t o m med sig sina hundar inne i restaurangen. På senaste resan såg jag dock ingen av dem äta Raclette.🧀🐶
Ja, min erfarenhet är att de är mycket hundvänligare här nere än i Norden. I Tyskland och Österrike ser man däremot munkorgskrav på t.ex. kollektivtrafik och i liftar, så om hundarna inte är vana kan det ju bli en utmaning. Inte sett i Schweiz däremot.
För hotell/lägenhet gäller det nog att kolla specifikt innan man bokar oavsett.

Om du specificerar dina preferenser mer så blir det lättare att rekommendera något, annars är risken stor att du får rekommendationer på det som andra tycker passar dem själva bra.
- Vilken typ av boende är ni ute efter, hotell med halvpension eller lägenhet med självhushåll?
- När åker ni?
- Vilket land föredrar ni? Språk? Kultur etc?
- Är det viktigt för er med ett stort liftsystem? (Liftsystemen i Alperna är oftast mycket större, och stort i Alperna = enormt jmf med Fjällen.
- Transportsätt? Var utgår ni ifrån?
- Önskar ni en lugn mysig ort eller en med massor av folkliv och fest?
Alperna har ett utbud och en mångfald på en helt annan nivå än Fjällen, om du specificerar så ska jag försöka hjälpa er.

EDIT:
Budget?
Det är dyrare med en alpsemester än en fjällsemester, men det är i Alperna stora prisskillnader mellan olika länder och skidorter.
Hej,
-när det gäller boende så beror det ju främst på om vi kan ta med hundarna eller ej, dvs. utan hundar så är det hotell m. halvpension, med hundar så får det nog bli lägenhet med självhushåll.
- Det blir nog ingen resa i år utan jag siktar på nästa år, då vi kom hem från en vecka i sälen i lördags.
- När det gäller land så tänker jag antingen Österike eller Italien, men det ju också beroende på en del annat, dvs om vi skall ta med hundarna så kommer vi nog att ta egen bil ner och då blir det kanske för långt att dra ner till italien.
- Det måste ju inte vara jättestort liftsystem, det jag främst är ute efter är längre backar.
- Vi utgår från Göteborg, så antingen egen bil eller flyg
- Jag tror nog att vi helst åker till en hyfsat lugn ort, samtidigt så har vi inga små barn med så man vill ju inte hamna med massa småbarns familjer.

/A

Budget?
Är det verkligen så mycket dyrare ? Svenska fjällen har ju blivit väldigt dyrt, jag tror vår resa förra veckan om man lägger ihop boende, liftkort, skidhyra samt äta på restaurang + övrig mat (dvs det som skulle ingå om man hade halvpension) så tror jag det rullade på ca 28-29000 för vår familj.

Ja, min erfarenhet är att de är mycket hundvänligare här nere än i Norden. I Tyskland och Österrike ser man däremot munkorgskrav på t.ex. kollektivtrafik och i liftar, så om hundarna inte är vana kan det ju bli en utmaning. Inte sett i Schweiz däremot.
För hotell/lägenhet gäller det nog att kolla specifikt innan man bokar oavsett.
Det jag har sett när jag kollar runt är det verkar finnas en del hotell som accepterar hund men man får inte lämna dom ensamma på rummet och då blir det rätt svårt, då måste det nog bli att hyra lägenhet med självhushåll.
Så som vi gör när vi tar med hundarna när vi åker till svenska fjällen är att man går ut med dem på morgonen innan skidåkningen sen så brukar vi alltid boka boenden nära liftsystemet, så vi brukar alltid åka tillbaka till boendet vid lunch och då får även hundarna gå ut.

Vi har senaste åren alternerat varannat år mellan alperna och norden.
1: Du vill att det skall bli lyckat. Om man åker en vecka så får man lite på turen. Första året vi åkte til alperna med barnen vart det dåligt med snö. Det blev ingen skogsåkning. Året innan vräkte snön på oss i Lofsdalen. Året efter fick vi 75 cm snö på en vecka i Trysil. Därefter var barnen mer sugna på norden än alperna... Surt!

Så man får förlita sig lite på turen.
2: Lite klurigt när åknivån är lite ojämn, jag skulle leta efter orter med breda sköna pister, med god mat på restauranger. Tänker på Italien för matens skull. De tre dalarna i Aosta, Champoluc, Gressoney, Alagna. Cervigna. Canazei.
På gränsen mellan Italien och Franktike har ni La Thuile, lite mindre ort men trevlig.

Men det finns så många variabler i vad som gör en resa bra och det är individuellt.

Är det verkligen så mycket dyrare ? Svenska fjällen har ju blivit väldigt dyrt, jag tror vår resa förra veckan om man lägger ihop boende, liftkort, skidhyra samt äta på restaurang + övrig mat (dvs det som skulle ingå om man hade halvpension) så tror jag det rullade på ca 28-29000 för vår familj.
Ja, det är dyrare med en skidsemester i Alperna än i Fjällen (men man får också högre berg, större skidåkning, mer atmosfär, bättre liftsystem, bättre väder och helt andra valmöjligheter). En viktig anledning till fördyringen är kronförsvagningen de senaste åren.
Jag bor i södra Skåne och vi kör oftast bil till Alperna flera gånger per år. Vi åker sedan några år bara två personer eftersom våra barn är vuxna och inte längre följer med.
Trots detta så är det under vintersäsongen, om vi bor på ett 3* hotell med halvpension omöjligt att komma under 40.000- för en vecka för två personer. Vi äter iofs alla luncher på restaurang i backen, men vi hyr inte utrustning eftersom vi har egna skidor och pjäxor.

Jag ska utifrån era önskemål återkomma med ett förslag på skidort till er när jag har funderat färdigt. Jag har redan en idé om vad som skulle kunna bli en fantastisk första alpsemester för för dig och din familj.

Ja, det är dyrare med en skidsemester i Alperna än i Fjällen (men man får också högre berg, större skidåkning, mer atmosfär, bättre liftsystem, bättre väder och helt andra valmöjligheter). En viktig anledning till fördyringen är kronförsvagningen de senaste åren.
Jag bor i södra Skåne och vi kör oftast bil till Alperna flera gånger per år. Vi åker sedan några år bara två personer eftersom våra barn är vuxna och inte längre följer med.
Trots detta så är det under vintersäsongen, om vi bor på ett 3* hotell med halvpension omöjligt att komma under 40.000- för en vecka för två personer. Vi äter iofs alla luncher på restaurang i backen, men vi hyr inte utrustning eftersom vi har egna skidor och pjäxor.

Jag ska utifrån era önskemål återkomma med ett förslag på skidort till er när jag har funderat färdigt. Jag har redan en idé om vad som skulle kunna bli en fantastisk första alpsemester för för dig och din familj.
Jag skulle säga att det skiljer inte så mycket som man tror.
Jag har roat mig med att göra budgeoch uppföljning några gånger.
Vi reser från Göteborg.
V7, 2025, Andorra, flyg, hotell, halvpension. 67 000 kr exkl lunch, jämfört med kompisarna som åker tillbaka till Trysil i år. Så landar deras resa på ca 60 000kr exkl lunch.

V7 2024 Trysil, stuga AirBnB, lunch hemma alla dagar. Totalt 50 000kr
V7 2023 Saahlbach, lägenhet, lunch backen, bil, färja. 51 000kr

Vi reser från Göteborg.
V7, 2025, Andorra, flyg, hotell, halvpension. 67 000 kr exkl lunch, jämfört med kompisarna som åker tillbaka till Trysil i år. Så landar deras resa på ca 60 000kr exkl lunch.

Hmm… vi åker också då och då till Fjällen (Norge) och det blir mycket billigare än Alperna. Men vi undviker Skistar och vi har då också med egen mat och vin för kvällsmiddagarna. ;)

När det gäller våra skidresor till svenska fjällen och vi åker då primärt till sälen, så brukar vi mest på grund av att vi hundar med oss välja ett boende som är ski-in ski -out eller åtminstånde nära liftarna och när vi har åkt v2 eller v3 de senaste åren så har ett sånt boende gått på ca 10 - 12000, fördelen med ett sånt boende är ju att vi kan käka lunchen där och på så sätt spara in en del, dock är det skistars liftkortpriser som har blivit orimligt dyra.

I år så var vädret så dåligt att vi inte kunde åka i lindvallen där vi bodde så vi fick åka till tandådalen/hundfjället istället och då fick vi även luncha där så då gick kostnaderna upp en del.

Vi reser från Göteborg.

60000 för en vecka i Trysil låter ju väldigt dyrt, men jag antar att dom är ganska många i familjen och har bokat ett hyfsat dyrt boende ?

@AndreasDotNet
Många här på forumet har en förkärlek till Italien, och jag gillar också Italien, men om ni nu ska iväg för första gången så blir min rekommendation det land som får flest ”check” på alla punkter - Österrike.
✅ Bäst boendestandard
✅ Oftast snösäkert (många orter i Italien är inte snösäkra)
✅ Modernaste och bästa liftsystem
✅ Närmare Sverige om man kör bil
✅ Bäst kollektivtrafik, t ex skidbussar
✅ Bäst pistkartor och skyltning i skidområdet för orientering

För er (med hundar) gäller en semesterlägenhet (de håller hög standard i Österrike) och en högt belägen och snösäker ort där det inte är så långt ner från skidområdet när ni ska gå ut med hundarna.

Serfaus.
En superfin Tyrolerort belägen i soligt läge högt över Inntal. Ingen charter bara privatturister, bilförbud i byn, de som har bokat boende får lov att köra fram till sitt hotell/appartment och parkera där.
Stort modernt skidområde med många långa och öppna nerfarter, också många turistvänliga långa, svepande och lättare pister också om man vill ha det. Koncentration på blått och rött (beteckningen grön pist finns inte i Österrike).
Vackert alppanorama.
1737556691819.webp

1737556691886.webp

1737556740483.webp

Två andra fina orter som ”tickar boxarna” på samma sätt som Serfaus är Obertauern och Obergurgl.
OBS! Rekommendationen för Obergurgl gäller inte för dec-jan, det är högt och kallt och skidområdet är nordvänt. En perfekt skidort från slutet av feb och framåt.

Hmm… vi åker också då och då till Fjällen (Norge) och det blir mycket billigare än Alperna. Men vi undviker Skistar och vi har då också med egen mat och vin för kvällsmiddagarna. ;)

Ja och om man på alpresorna på samma sätt skippar halvpension och undviker full lunch i backen så kommer man ner en hel del i pris. Det är ju ganska kul att proviantera i Europas mataffärer och vinbutiker med roligare utbud och priser än i både Norge och Sverige. Dvs oavsett hur man bär sig åt så blir matbudgeten lägre i Alperna (förutsatt att man inte jämför restaurang/halvpension med medhavd mat).

För en tre personers familj går det att hitta lgh med kök under 10000 kr i Alperna. Behöver man inte Ski in/out finns det för 8000. Vi brukar göra smörgåspaket till lunch och kompletterar med Calimero och bubbel eller öl i backen.

Det som drar upp alp-priset är mest själva resan.

Instämmer i allt övrigt som Pistecarver skriver. Serfaus är ett utmärkt tips och Österrike ett naturligt val om man kör bil.

@AndreasDotNet
Många här på forumet har en förkärlek till Italien, och jag gillar också Italien, men om ni nu ska iväg för första gången så blir min rekommendation det land som får flest ”check” på alla punkter - Österrike.
✅ Bäst boendestandard
✅ Oftast snösäkert (många orter i Italien är inte snösäkra)
✅ Modernaste och bästa liftsystem
✅ Närmare Sverige om man kör bil
✅ Bäst kollektivtrafik, t ex skidbussar
✅ Bäst pistkartor och skyltning i skidområdet för orientering

För er (med hundar) gäller en semesterlägenhet (de håller hög standard i Österrike) och en högt belägen och snösäker ort där det inte är så långt ner från skidområdet när ni ska gå ut med hundarna.

Serfaus.
En superfin Tyrolerort belägen i soligt läge högt över Inntal. Ingen charter bara privatturister, bilförbud i byn, de som har bokat boende får lov att köra fram till sitt hotell/appartment och parkera där.
Stort modernt skidområde med många långa och öppna nerfarter, också många turistvänliga långa, svepande och lättare pister också om man vill ha det. Koncentration på blått och rött (beteckningen grön pist finns inte i Österrike).
Vackert alppanorama.
Visa bilaga 36988
Visa bilaga 36987
Visa bilaga 36989
Två andra fina orter som ”tickar boxarna” på samma sätt som Serfaus är Obertauern och Obergurgl.
OBS! Rekommendationen för Obergurgl gäller inte för dec-jan, det är högt och kallt och skidområdet är nordvänt. En perfekt skidort från slutet av feb och framåt.
Det låter ju jättefint, ju mer jag tänker på det så skall vi nog försöka ordna så nån passar hundarna och åka utan dem man blir ju rätt låst annars.
Är just att åka med egen bil något du rekommenderar ?
Annars känns det som att ta flyg är mycket smidigare ?

Det låter ju jättefint, ju mer jag tänker på det så skall vi nog försöka ordna så nån passar hundarna och åka utan dem man blir ju rätt låst annars.
De tre orterna är fantastiskt bra även om man inte har hund med. ;)
Rekommendationen kvarstår, det blir skönt för er som förstagångsalpresenärer att slippa ”klydda” med skidbussar på morgonen.
EDIT:
Fast ni kanske kan välja hotell med halvpension i stället? Är supertrevligt!
Är just att åka med egen bil något du rekommenderar ?
Jag bor i södra Skåne och har ca 20 min till bron, från Göteborg blir ju flyget förhållandevis mer attraktivt.
Annars känns det som att ta flyg är mycket smidigare ?
Ja, men inte smidigare med bagaget och hur mycket man kan ta med sig.

De tre orterna är fantastiskt bra även om man inte har hund med. ;)
Rekommendationen kvarstår, det blir skönt för er som förstagångsalpresenärer att slippa ”klydda” med skidbussar på morgonen.
EDIT:
Fast ni kanske kan välja hotell med halvpension i stället? Är supertrevligt!

Jag bor i södra Skåne och har ca 20 min till bron, från Göteborg blir ju flyget förhållandevis mer attraktivt.

Ja, men inte smidigare med bagaget och hur mycket man kan ta med sig.
Vi flyger i år och det är generöst med baggage. 1 skidfodral, 1 pjäxbäg, 1 väska på max 23 kg, 10 kg handbaggage + liten väska på max 5 kg.
Dock lite klurigare att flyga med 2 hundar även om det går.

Om ni ska till just Österrike så kanske tåget är ett alternativ. En egen sovkupé med plats för 6 pers om man inte bokar sportlovsveckorna går väl på 15-18 tusen tor :)

Stannar på många orter i Österrike och det är bara en mindre bussresa vidare till nästan alla orter av klass :) tex Serfaus är väl max en timme från Innsbruck.

Vi har ofta kört ner från Malmö, då tre personer. Nu är vi två och då blir det bara litet dyrare med flyg+hyrbil.

Vi bilkörning hela vägen ska man inte underskatta kostnader för bränsle, färjor och broar samt mat. Vid längre resor tillkommer dessutom extra övernattningar, extra restaurangbesök och inte minst fler förlorade arbets- och skoldagar.

När det gäller just Serfaus tror jag iofs det blir svårt att hitta billigt boende.

Vi bilkörning hela vägen ska man inte underskatta kostnader för bränsle, färjor och broar samt mat. Vid längre resor tillkommer dessutom extra övernattningar, extra restaurangbesök
Ca 10.000 totalt för biltransport fram och tillbaka får man räkna med. Kör man en egenägd modern fin bil och ska bära hela bilkostnaden själv så blir det ännu mycket dyrare, tåg eller flyg är bättre alternativ då.
När det gäller just Serfaus tror jag iofs det blir svårt att hitta billigt boende.
Ja, det finns egentligen inga ”billiga” boenden i Alperna längre. Förr fanns det många prisvärda frukostpensioner, men många av dem har försvunnit och blivit ersatta av ”up-market hotels”.
Den centraleuropeiska medelklassen har haft en bättre ekonomisk utveckling än den svenska de senaste 20 åren, och det får vi känna av. Även i Euro har priserna stigit kraftigt och lägg sedan +20% valutaförlust på det.

MEN!
Jag rekommenderade utifrån att TS ska få en fin första upplevelse i Alperna med sin familj (till en någorlunda genomsnittlig kostnad).
Jag rekommenderade faktiskt inte Zermatt och Davos.

Ca 10.000 totalt för biltransport fram och tillbaka får man räkna med. Kör man en egenägd modern fin bil och ska bära hela bilkostnaden själv så blir det ännu mycket dyrare, tåg eller flyg är bättre alternativ då.
10 000 om man tar färja med sovhytt ja.
Kör man rödby-putgarden landade vi förra året på drivmedel + färja. 7500kr. (Gbg-Saahlbach)
Då kör vi el och förmånsbil.

Ja, det finns egentligen inga ”billiga” boenden i Alperna längre. Förr fanns det många prisvärda frukostpensioner, men många av dem har försvunnit och blivit ersatta av ”up-market hotels”.
Den centraleuropeiska medelklassen har haft en bättre ekonomisk utveckling än den svenska de senaste 20 åren, och det får vi känna av. Även i Euro har priserna stigit kraftigt och lägg sedan +20% valutaförlust på det.
Då kan jag glatt meddela att det fortfarande finns billiga boenden i alperna!
Franska kedjan "Villages Clubs du Soleil" är en kedja som inriktar sig mot lite mer "prismedvetna" kunder... Se bilden för halvpension för 4 pers under påskveckan.
Har själv provat att bo där med familjen två ggr, och man skall vara medveten om att det naturligtvis inte är Top Notch på något vis. Rummen är enkla men sjysta och godkända. Maten är tyvärr ganska tråkig men det är buffé så man väljer det man känner för och hoppas det funkar. Vilket det alltid gör, för man är ju hungrig efter en dags skidåkning. ;) Men man skall inte räkna med trevlig presentation eller några fantastiska smakupplevelser.
Det positiva är att hotellen ofta ligger bra till, nära backarna. Så åker man till alperna primärt för skidåkningens skull och kan tänka sig att tumma lite på framför allt maten, då är det ett bra alternativ.

1737561808818.webp

Senast ändrad:
Med Lufthansa Economy Classic inkluderas utan extra avgift handbagage + 23 kg incheckad väska + ett par skidor i fodral + en bag med pjäxor och hjälm. Per person. Och bilhyra från München är ganska billigt (mkt dyrare är det i Innsbruck).
Vi har bott i två-sovrums-rumslägenheter med kök och allrum i Zillertal respektive Kappl för 7-800 Euro under högsäsong (dock ej jul/nyår/påsk). Fina stora lgh men en liten bit från liftarna. Kan man tänka sig köra 20 minuter till liftarna (eller hitta motsv Skidbuss) så kan man komma ner ytterligare, även i anslutning till större skidorter.

Då kan jag glatt meddela att det fortfarande finns billiga boenden i alperna!
Franska kedjan "Villages Clubs du Soleil" är en kedja som inriktar sig mot lite mer "prismedvetna" kunder... Se bilden för halvpension för 4 pers under påskveckan.
Har själv provat att bo där med familjen två ggr, och man skall vara medveten om att det naturligtvis inte är Top Notch på något vis. Rummen är enkla men sjysta och godkända. Maten är tyvärr ganska tråkig men det är buffé så man väljer det man känner för och hoppas det funkar. Vilket det alltid gör, för man är ju hungrig efter en dags skidåkning. ;) Men man skall inte räkna med trevlig presentation eller några fantastiska smakupplevelser.
Det positiva är att hotellen ofta ligger bra till, nära backarna. Så åker man till alperna för skidåkningens skull och kan tänka sig att tumma lite på framför allt maten, då är det ett bra alternativ.

Visa bilaga 36991
Ja, det är mycket billigare.
Det är bara någon tusenlapp mer än vad vi betalar för två pers på 3* hotell i Österrike. Men då bor vi i ett stort fräscht hotellrum, får en top-notch österrikisk frukost (den brukar vara rätt junkig i 🇫🇷), och blir serverade en fyra-rätters vid bordet i en mysigt inredd restaurang på kvällen, och behöver inte bo fyra personer i ett rum.
Man får vad man betalar för och ska jag ha samma hotellkoncept och standard i 🇫🇷 som i 🇦🇹, så är det nog dyrare i Frankrike.
Vi bodde för några veckor sedan över Nyår i Frankrike på en ort som inte tillhör de dyraste och mest kända, på ett 3* hotell med halvpension för 24.800 kr (exkl. tillägg för Nyårsmiddagen som gick på 2.070 kr) för en vecka för två pers. Servicen var mycket bra, maten på kvällen i en trevligt inredd restaurang var bra och motsvarade mittemellan 3* och 4* i Österrike, rummet höll lägre standard än i 🇦🇹, frukosten var torftig och serverades i en separat trist lokal. Totalt sett var vi nöjda med hotellet trots priset.

Nu glider diskussionen över mot hur man bäst skapar sin budgetsemester, jag vet inte var TS har sina prioriteringar där, men han får möjlighet att välja mellan de alternativ som presenteras.
Min rekommendation för en första alpsemester är som jag skrev tidigare Österrike eftersom det landet vinner på de flesta punkter. Sen kan vi alla ha preferenser som vi värderar på olika sätt.

Det är helt ok med en disskussion kring budget det är naturligtvis också en viktig faktor, men jag hade väl tänkt mig en budget på runt 50000 eller så, sen är det ju först nästa år som en sån resa kan bli av så mycket kan ju hända.

Det är helt ok med en disskussion kring budget det är naturligtvis också en viktig faktor, men jag hade väl tänkt mig en budget på runt 50000 eller så, sen är det ju först nästa år som en sån resa kan bli av så mycket kan ju hända.
Om du vill bo på 3* hotell med halvpension under högsäsong (Jul/Nyår, feb-mar, Fasching och Påsk), boka i mycket god tid, helst ett helt år innan!
De hotellen bokas upp mycket tidigt.
4* hotell blir inte lika snabbt uppbokade, men även de brukar bli fullbokade under högsäsong.
För info: Svenska sportlov har ingen som helst inverkan på priset i Alperna (endast om du bokar charter), vi svenskar är en väldigt liten minoritet där. Prisskillnaden i Alperna på hög- och lågsäsong är bara ca 20%, inte alls som i Fjällen där det kan skilja 200-300%.

Gällande hund: vi har två jyckar o de brukar vi ta med i sverige, norge o finland. Bor då i stuga. Men jag skulle aldrig släpa med dem till centraleuropa på skidresan. Då e de endå hyffsat beresta jyckar som sett både hela norden och baltikum. De får bo på hundhotell på hemmaplan.
Dock bor min väninna i Schweiz o hennes hund brukar följa med på skidresor i Schweiz,frankrike o italien. Då har vi oftast bott på hotell men även lägenhet. I det stora hela är folk därrunt mer hundvänliga än här så de e inget problem med att tom ha mef hunden på morgonmålet.. men man blir så låst! Och en massa gnäll om att hunden skällt i korridoren/rummet å nån wesserbisser som klockat hur den varit ensam.. nä för er egen trivsel ta inte med doggen.
Gällande pris vågar jag påstå de e hugget som stucket vad som blir dyrare alperna vs norden. Vi brukar sikta på 3 resor/vinter och då ska de va lågbudget för att vi ska ha råd. Dvs inte den budget pistcarver nämner. De mesta går åt till flyg o liftkort… men vi brukar bara vara vuxna på alpresorna så jag har inte direkt jämförelse material

Även vi har 2 hundar och dom har vi haft med på alla våra skidresor de senaste åren och även när vi tidiagre hade husvagn så har dom allitd varit med.
Men jag håller med att man blir väldigt låst och det är ju inte samma typ av skidresa att dra till alperna kontra den svenska fjällen.
När vi är i fjällen då prioriterar jag förutom att det skall vara liftnära boende även att det skall finnas bastu och helst braskamin, vi spenderar ofta ganska mycket tid i boendet när vi inte åker skidor.
Jag tänker att när man är alperna så kommer man inte spendera så mycket tid på rummet.

Har varit lite i samma situation med en sambo som började åka när vi träffades.
För vår först alpresa så var mina kriterier att det skulle vara solsäkert, härliga vyer för fikarasterna, känt för breda välpreparerade backar och att det inte skulle kosta skjortan.

Valet föll då på livigno över påsk. Nackdelen är den långa transfern från flygplatsen, vi bokade taxi för det. Annars brukar vi hyra bil (som bara står under veckan då vi bor nära backarna).

Resan blev en succe och numer är det min sambo som tar initiativ till alpresor.

Vår absolut bästa resa var till cervinia där vi spenderade mesta tiden i zermatt.

Även vi har 2 hundar och dom har vi haft med på alla våra skidresor de senaste åren och även när vi tidiagre hade husvagn så har dom allitd varit med.
Men jag håller med att man blir väldigt låst och det är ju inte samma typ av skidresa att dra till alperna kontra den svenska fjällen.
När vi är i fjällen då prioriterar jag förutom att det skall vara liftnära boende även att det skall finnas bastu och helst braskamin, vi spenderar ofta ganska mycket tid i boendet när vi inte åker skidor.
Jag tänker att när man är alperna så kommer man inte spendera så mycket tid på rummet.
Ja dehär ska du nog räkna med att blir annorlunda isf. Ingen bastu o braskamin om du inte flyttar commat ett steg. Istället e de nog att hoppas på en sittbar soffa

Snödjup

Tillbaka
Topp