Värt att köpa en äldre bräda?

Hej
Har fått chansen att köpa en Rossignol Angus Amptek Snowboard från 2014 med Burton custom bindningar 2500 och undrar om det kan va värt de även om de är en gammal bräda men som är i gott skick, skulle uppskatta mig som en okej åkare som kommer ner för alla backar utan några problem och kan åka lite off pist även. Har bara hyrt bräda än men känner nu att jag hade velat ha en egen kan detta va nått för mig eller ska man köpa nytt?

Det är tokdyrt. 500 spänn. Max.
Du kan köpa en BRA bräda av mig från förr-förra året för 1500:- alternativ en från förra för 2500:- och ett par BRA bindningar för 1000:-

Mao. Det finns betydligt bättre saker att köpa än det där.

Senast ändrad:
Det är tokdyrt. 500 spänn. Max.
Du kan köpa en BRA bräda av mig från förr-förra året för 1500:- alternativ en från förra för 2500:- och ett par BRA bindningar för 1000:-

Mao. Det finns betydligt bättre saker att köpa än det där.
Okej vet du om märket aperture är något o ha har sett att blue tomato säljer dem?

Ingen aning om vad det är. Är det en ny bräda så är det antagligen bättre än den gamla. De flesta brädor på marknaden av väletablerade märken är bra idag. Skulle hellre (om jag var du) köpa en bräda av ett välrenommerat märke som man kan ha ett tag och som faktiskt har ett andrahandsvärde.

Ingen aning om vad det är. Är det en ny bräda så är det antagligen bättre än den gamla. De flesta brädor på marknaden av väletablerade märken är bra idag. Skulle hellre (om jag var du) köpa en bräda av ett välrenommerat märke som man kan ha ett tag och som faktiskt har ett andrahandsvärde.
Aa okej vet du någon bräda som är bra som inte kostar allt för mycket? Och tips på bra bindningar samt boots?

Bra bräda. men, den var redan då, för 10 år sedan, ingen dyr bräda. 1500?

Aa okej vet du någon bräda som är bra som inte kostar allt för mycket? Och tips på bra bindningar samt boots?
Hur många råd vill du ha? 😂
Det är som att fråga hur långt är ett snöre.
Anyway. Vad har du för storlek på fötterna och din längd/vikt? Att du vill ha en all mountain gör att du kan få väldigt många bra alternativ att välja på eftersom det är en stackad del av marknaden.

Anyway. Vad har du för storlek på fötterna och din längd/vikt? Att du vill ha en all mountain gör att du kan få väldigt många bra alternativ att välja på eftersom det är en stackad del av marknaden.
Den där brädan är bra! Jag har åkt. Jag har själv kanske samma årsmodell Rossi One magtek, jättebra! Angus är en modern hybrid camber bräda, och custom-bindningar är helt ok. Så, inget fel med brädan eller bindningarna. Bara priset!

Värt att poängtera är att bra brädor och bindningar är betydligt lättare att rekommendera än "bra" boots. Det har jag lärt mig på bara några år att bräda och bindningar spelar mindre roll om man inte har boots som sitter bra. Så börja med bootsen och sen letar du efter resten! Lägg 50% av budgeten på bootsen typ :)

FYI så om du har samma skostorlek som mig så kan jag ha en lösning åt dig åt dig som är klart kalasbra med bara kanonprylar bräda+bindning+boots med nypris (och i kanonskick) för bara nåt år sedan på över 16000:- för 5000:- en sån deal kommer du sannolikt inte hitta nånstans. Men det är ju bara om de sakerna är passande för dig. Och det får vi väl utforska istället.

Den där brädan är bra! Jag har åkt. Jag har själv kanske samma årsmodell Rossi One magtek, jättebra! Angus är en modern hybrid camber bräda, och custom-bindningar är helt ok. Så, inget fel med brädan eller bindningarna. Bara priset!
Sanning med modifikation det där. Burton air 5.1 var top of the line och kanonbra år 1993. Det har hänt väldigt mycket de senaste 10 åren sen hybridrockervansinnet äntligen ebbat ut. För 500 spänn är det värt det. Inte annars.

Jag vet att du ofta vurmar för brädor av äldre karaktär och all cred för dig som gillar det. Men det är väsentlig skillnad på brädor idag och från 5 år sen. Vilket är helt bananas egentligen. Man kan få väldigt mkt för pengarna idag.

FYI så om du har samma skostorlek som mig så kan jag ha en lösning åt dig åt dig som är klart kalasbra med bara kanonprylar bräda+bindning+boots med nypris (och i kanonskick) för bara nåt år sedan på över 16000:- för 5000:- en sån deal kommer du sannolikt inte hitta nånstans. Men det är ju bara om de sakerna är passande för dig. Och det får vi väl utforska
43-44

Stl 43-44 som jag skrev på sneakers längre ner.
185cm
88kg

Sanning med modifikation det där. Burton air 5.1 var top of the line och kanonbra år 1993. Det har hänt väldigt mycket de senaste 10 åren sen hybridrockervansinnet äntligen ebbat ut. För 500 spänn är det värt det. Inte annars.

Jag vet att du ofta vurmar för brädor av äldre karaktär och all cred för dig som gillar det. Men det är väsentlig skillnad på brädor idag och från 5 år sen. Vilket är helt bananas egentligen. Man kan få väldigt mkt för pengarna idag.

Jag skriver egentligen detta bara för att ge lite perspektiv på Sebbes åsikter. Hur man uppfattar brädor och deras egenskaper beror på så många faktorer att jag tycker att det är oerhört svårt med uttryck som till exempel "hybridrockervansinnet".

Under de senaste 15 åren har jag i princip åkt på alla olika hybridrockervarianter som funnits. Brädor från Gnu, Lib-Tech, Smokin, Rome, Never Summer och Furberg. De flesta har varit jättebra för min smak oavsett hur brädan varit "böjd". Det är så många andra saker med en bräda som påverkar dess egenskaper och jag tror inte att varianten av rocker/camber spelar större roll än till exempel styvhet, bredd eller skärningsradie. Hursomhelst har mina absoluta favoritbrädor alla haft någon slags kombination av rocker och camber.

Att hävda att det generellt skulle vara "väsentlig skillnad" på en bräda från 2025 jämfört med 2020 känns i mina ögon också väldigt svepande. Det KAN självklart vara väsentlig skillnad på en ny bräda jämfört med en som är 5 år men det behöver inte alls vara det. Många märken har modeller som hänger med från år till år och jag tror inte att en Burton Custom eller en Lib Skate Banana eller en Gnu Riders Choice från 2025 respektive 2020 uppvisar några skillnader som är direkt avgörande.

Jag är ju gammal och har definitivt en nostalgisk ådra för vissa gamla brädor men vill ju såklart åka på brädor som är bra. I det sammanhanget måste jag nämna min Lib Emma Peel 160w från 2000 med capkonstruktion och "single radius sidecut" som står sig otroligt bra när det gäller åkegenskaper jämfört med en ny bräda. Jag har alltid med den som referens när jag testar nya brädor och fortfarande är den lika bra eller bättre än de allra flesta nya brädor jag åkt på.

Hej
Har fått chansen att köpa en Rossignol Angus Amptek Snowboard från 2014 med Burton custom bindningar 2500 och undrar om det kan va värt de även om de är en gammal bräda men som är i gott skick, skulle uppskatta mig som en okej åkare som kommer ner för alla backar utan några problem och kan åka lite off pist även. Har bara hyrt bräda än men känner nu att jag hade velat ha en egen kan detta va nått för mig eller ska man köpa nytt?
Som flera skrivit så är det för dyrt men kan mycket väl vara en bra bräda.

Jag skriver egentligen detta bara för att ge lite perspektiv på Sebbes åsikter. Hur man uppfattar brädor och deras egenskaper beror på så många faktorer att jag tycker att det är oerhört svårt med uttryck som till exempel "hybridrockervansinnet".

Under de senaste 15 åren har jag i princip åkt på alla olika hybridrockervarianter som funnits. Brädor från Gnu, Lib-Tech, Smokin, Rome, Never Summer och Furberg. De flesta har varit jättebra för min smak oavsett hur brädan varit "böjd". Det är så många andra saker med en bräda som påverkar dess egenskaper och jag tror inte att varianten av rocker/camber spelar större roll än till exempel styvhet, bredd eller skärningsradie. Hursomhelst har mina absoluta favoritbrädor alla haft någon slags kombination av rocker och camber.

Att hävda att det generellt skulle vara "väsentlig skillnad" på en bräda från 2025 jämfört med 2020 känns i mina ögon också väldigt svepande. Det KAN självklart vara väsentlig skillnad på en ny bräda jämfört med en som är 5 år men det behöver inte alls vara det. Många märken har modeller som hänger med från år till år och jag tror inte att en Burton Custom eller en Lib Skate Banana eller en Gnu Riders Choice från 2025 respektive 2020 uppvisar några skillnader som är direkt avgörande.

Jag är ju gammal och har definitivt en nostalgisk ådra för vissa gamla brädor men vill ju såklart åka på brädor som är bra. I det sammanhanget måste jag nämna min Lib Emma Peel 160w från 2000 med capkonstruktion och "single radius sidecut" som står sig otroligt bra när det gäller åkegenskaper jämfört med en ny bräda. Jag har alltid med den som referens när jag testar nya brädor och fortfarande är den lika bra eller bättre än de allra flesta nya brädor jag åkt på.
Jag håller med dig i stort här.
Det som jag syftar till med hybridrockervansinnet är helt enkelt den eran där allt som inte var hybridrocker i profil ansågs som skräp.
Det är väsentligt mer balanserad marknad där idag. Där det finns mycket olika att välja mellan beroende på vad man gillar.

Det är som du skriver ganska liten skillnad mellan en bräda som funnits i linen länge som exempelvis Burton custom. Även om dagens custom är långt ifrån samma bräda som 1998as version så är det inte mkt som skett de senaste åren på exempelvis capita doa och vissa andra.
En Jones flagship å andra sidan är absolut en helt annan bräda än den för 5 år sedan.

Något som skiljer sig åt ganska mkt däremot är flexmönster och griptech-lösningar. Eller hela midwide-segmenten. Det har varit väldigt stor utveckling på just bräddesign de senaste åren så även om det är ett brett begrepp att slänga sig med så är kontentan att man kan få väldigt mycket bra bräda för pengarna idag än en bräda från 2014.

Såklart finns det undantag och personlig smak som spelar stor roll. Med så mkt bra som finns idag så finns det få anledningar att köpa äldre än 2019. Av nostalgi, ekonomiska skäl eller exempelvis om man vill ha en doughboy shredder.

Jag tror inte heller att brädorna har utvecklats så mycket. Jag hittade en Allian Backman från 2004 och har kört på den nån vecka nu. Den är suverän. Vilket kantgrepp i pisten!

Citat sebmacahan;

"Såklart finns det undantag och personlig smak som spelar stor roll. Med så mkt bra som finns idag så finns det få anledningar att köpa äldre än 2019."

100% enig.

Ok, låt mig spä på förvirringen. :)

Som referens så är vi i princip identiska till alla nämnda format; jag har åkt totalt 116 dagar (don't ask) spritt över 12 säsonger. Medelgod; sämre i park, kanske snäppet vassare på carving och ännu lite bättre i off-pist. Min nuvarande go-to setup är en 2019 Rossignol One 161w med Rome Katanas M/L och Burton Photon wides 43,5.

Nu råkade jag ta ett åk på en Angus 2103 ganska tidigt i min karriär i storlek 162w i rätt kassa förhållanden. Den kändes då lite som en båt men jag hade nog älskat den idag. Väldigt stabil och dämpad.

Personligen hade jag ALDRIG satt ett par Customs på den brädan. Alldeles för mjuka i min mening.

Vad är det för storlek på brädan? Det är en viktig faktor för åkupplevelsen. Är den rätt storlek för dig (158w eller 162w) så skulle den kunna vara något om du betalar 500-700 eller nåt sån't för den. Men jag är som sagt högst tveksam till de bindningarna.

Som andra påpekat är bootsen dock det viktigaste. Tråkigt, jag vet, för boots är ingen penisförlängare. Men det är sjukt många som har helt fel boots på sig (läs: för stora), speciellt de som har breda fötter, och åkningen blir därefter.

m2c

Som referens så är vi i princip identiska till alla nämnda format; jag har åkt totalt 116 dagar (don't ask) spritt över 12 säsonger. Medelgod; sämre i park, kanske snäppet vassare på carving och ännu lite bättre i off-pist. Min nuvarande go-to setup är en 2019 Rossignol One 161w med Rome Katanas M/L och Burton Photon wides 43,5.

Nu råkade jag ta ett åk på en Angus 2103 ganska tidigt i min karriär i storlek 162w i rätt kassa förhållanden. Den kändes då lite som en båt men jag hade nog älskat den idag. Väldigt stabil och dämpad.

Personligen hade jag ALDRIG satt ett par Customs på den brädan. Alldeles för mjuka i min mening.

Vad är det för storlek på brädan? Det är en viktig faktor för åkupplevelsen. Är den rätt storlek för dig (158w eller 162w) så skulle den kunna vara något om du betalar 500-700 eller nåt sån't för den. Men jag är som sagt högst tveksam till de bindningarna.

Som andra påpekat är bootsen dock det viktigaste. Tråkigt, jag vet, för boots är ingen penisförlängare. Men det är sjukt många som har helt fel boots på sig (läs: för stora), speciellt de som har breda fötter, och åkningen blir därefter.

m2c
Vilket årsmodell i Custom? Jag har kanske 4 år gamla Cartels och kanske 10 år gamla Missions. Missions är om inte 1000, kanske 2 gånger styvare än nyare Cartels. Jag har One magtek årsmodell 2014. jag har åkt också de nyare. Nyare One magtek är en helt annorlunda bräda: Känns styvare, inte alls så lätt att jibba.

Så, det vore bra att du hade någon koll också om årsmodellen du talar om.

Angus är en mycket bra bräda. Bra isgrepp, kanske bra för stora hopp och halfpipe också.

m2c
Okej tack ska ta med mig de😃

Vilket årsmodell i Custom? Jag har kanske 4 år gamla Cartels och kanske 10 år gamla Missions. Missions är om inte 1000, kanske 2 gånger styvare än nyare Cartels. Jag har One magtek årsmodell 2014. jag har åkt också de nyare. Nyare One magtek är en helt annorlunda bräda: Känns styvare, inte alls så lätt att jibba.

Så, det vore bra att du hade någon koll också om årsmodellen du talar om.

Angus är en mycket bra bräda. Bra isgrepp, kanske bra för stora hopp och halfpipe också.
Visst. Men jag har haft Cartels i årsmodell 2013 och 2018 och Customs har väl "alltid" varit mjukare än Cartels. Jag hade personligen inte satt något mjukare än Cartels på den brädan - MEN det ska sägas att jag gillar min setup hyfsat styv och ymmv.

One var väl i princip samma bräda fram till de införde LF tech 2016? Och även efter skulle den vara sig hyfsat lik fast något mer dämpande. Sen var den samma bräda fram tills de klantade till den 2021 och sen rättade till allt året efter och gjorde den till vad den borde ha varit hela tiden (dvs satte mer camber på den och gjorde den lite mer styv).

Ok, det där blev lite nördigt...

Visst. Men jag har haft Cartels i årsmodell 2013 och 2018 och Customs har väl "alltid" varit mjukare än Cartels. Jag hade personligen inte satt något mjukare än Cartels på den brädan - MEN det ska sägas att jag gillar min setup hyfsat styv och ymmv.

One var väl i princip samma bräda fram till de införde LF tech 2016? Och även efter skulle den vara sig hyfsat lik fast något mer dämpande. Sen var den samma bräda fram tills de klantade till den 2021 och sen rättade till allt året efter och gjorde den till vad den borde ha varit hela tiden (dvs satte mer camber på den och gjorde den lite mer styv).

Ok, det där blev lite nördigt...
Jag har nu de där. Mjukaste haibäkken jag har haft. Mycket bra i lössnö, men litet för mjuka för ec-carving. Rossi one 161 w är också jätte mjuk. Den ger litet för ofta överaskningar, när man försöker hasa ner litet för fort. Mjuk bräda med aggressiv magnetraction kant passar inte så väl ihop. När man åker med full fart från is till lössnö, brädan och gubben flyger till höger eller till vänster blixtsnabbt.

Bilagor

• Screenshot_2025-01-23-12-07-51-764_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2025-01-23-12-07-51-764_com.android.chrome.webp
    77.6 KB · Besök: 66
Jag har köpt billiga begagnade brädor / skor till mig och mina barn, kanske väl gamla, men eftersom vi nyligen varit på nivån kravla i barnbacken har det räckt...

Vi har hittills mest åkt där det inte finns hopp, park osv, (Idre och Grövelfjäll) så det är väl "all mountain" eller vad det kallas som är rimligast då. Men ev ska vi försöka hitta nåt nytt ställe till nästa vinter. Ingen av oss är avancerade åkare, så det är nog inte superkritiskt att det är exakt rätt, men det är ju synd om man åker runt på nåt som inte alls passar för åkstil och vikt/längd.

Jag åkte för 25-30 år sen och kom igång igen på några timmar - köpte beg boots men hyrde bräda i två dar i vintras. Min fru åker skidor och ser helst jag åker skidor, men beroende på var man åker så bör det funka att hänga med rätt bra på bräda om man får träna lite tror jag (och man kan ju ha både och med sig och variera över veckan). Jag är ju över 50, så vet inte hur länge till känns som man kan åka bräda, men hoppas på ett par år till iallafall... Sålänge man åker med barnen hoppas jag kroppen hänger med... Dottern har flow-bindningar, supersmidigt iom så snabba att kliva i. Jag hittade just en bräda till vettigt pris på marketplace med flowbindningar som jag köpte för bindingarnas skull då jag blev så avundsjuk på dottern i vintras... Så till nästa år har vi båda flowbindningar... :) Så jag skulle tro den brädan funkar för mig iallafall nästa år...

Dottern är väl inne på tredje säsongen, för tre år sen hyrde hon ett par dagar när det var dåligt väder så de fina pisterna var stängda och lärde sig åka i småbackarna, sen köpte vi den beg bräda hon åkt på 2 år nu. Hon åkte bara bräda och inga skidor alls i vintras och är nöjd med brädan men jag har ju ingen aning om vad det är för sorts bräda, ganska hård, lång och rak tror jag. Hon verkar landat i att det är bräda som gäller och jag tror hon växt klart så där tycker jag det kan vara värt köpa en ny till henne, men en bra begagnad kanske är mer prisvärt? Vi åker ju bara en vecka om året... Hon vill nog åka mest pist, men kunna åka i nåt hopp eller liknande om det finns... Finns nåt knep att (om man inte hittar data på en beg bräda när man googlar) att förstå vad man har? Eller vad som man hellre skulle satsa på? Har sett att det så här års finns många som rear ut nya brädor för 2-3.000, om man är nöjd med boots och bindningar så kanske det är nåt att satsa på? Eller är en 2-3 år gammal "dyrare" bräda bättre?

Sonen (11) har lärt sig åka förra vintern, men åker helst skidor, han åkte bara ett par förmiddagar bräda... hans grejor verkar rätt OK, de är nog inte supergamla och han växer ju, så det får duga nästa år, men sen behövs nog nåt nytt. Åker han bara nån/några dagar om året blir det nåt beg tänker jag... Men även där bra att förstå vad man ska köpa.

Det viktigaste är att bootsen passar. Så har vi fått det ur världen. :)
Min fru åker skidor och ser helst jag åker skidor
Jag tycker att du kan svara din fru att du helst ser att hon åker snowboard. ;)
Jag är ju över 50, så vet inte hur länge till känns som man kan åka bräda, men hoppas på ett par år till iallafall...
Det borde inte vara något problem i många år till, såvida inte några hemskt specifika medicinska skäl tillträder. Jag vet folk med amputerat ben som åker snowboard.
Dottern är väl inne på tredje säsongen, för tre år sen hyrde hon ett par dagar när det var dåligt väder så de fina pisterna var stängda och lärde sig åka i småbackarna, sen köpte vi den beg bräda hon åkt på 2 år nu. Hon åkte bara bräda och inga skidor alls i vintras och är nöjd med brädan men jag har ju ingen aning om vad det är för sorts bräda, ganska hård, lång och rak tror jag. Hon verkar landat i att det är bräda som gäller och jag tror hon växt klart så där tycker jag det kan vara värt köpa en ny till henne, men en bra begagnad kanske är mer prisvärt?
Så länge inte utrustningen faller sönder eller håller en tillbaka så måste man inte byta upp sig.

När man börjar känna att utrustningen håller en tillbaka kan man börja med två frågor: "Behöver jag nya boots?" och "Behöver jag ta lektioner för att slipa bort kass teknik?" När dessa två faktorer är ur världen kan man börja fundera på ny bräda.
Finns nåt knep att (om man inte hittar data på en beg bräda när man googlar) att förstå vad man har? Eller vad som man hellre skulle satsa på?
Om man inte hittar info när man googlar är det förmodligen en vääääldigt gammal (eller obskyrt märke på) bräda man har. I det läget kan det vara svårt att veta vad det är, men några tumregler:
* Swallowtail = puderbräda
* Styv som fan och kan med svårighet pressas (alltså att du står på ett ben och hänger över nose eller tail) eller vridas torsionellt = freeridebräda
* Mjuk och sladdrig = till för att åka på rails

Jag skulle säga att 90% av alla åkare klarar sig med en all mtn-bräda för alla sina behov, även om många (inkl jag själv) gillar att inbilla sig annat. FÖR DET ÄR KUL ATT KÖPA BRÄDA! 😅
Har sett att det så här års finns många som rear ut nya brädor för 2-3.000, om man är nöjd med boots och bindningar så kanske det är nåt att satsa på? Eller är en 2-3 år gammal "dyrare" bräda bättre?
En 2-3 år gammal "dyrare" bräda är lämplig att betala 2-3000 pix (eller absolut max 4k) för. Tyvärr finns det rätt många som säljer (och köper) brädor på Blocket som inte har kontakt med verkligheten.

Sonen (11) har lärt sig åka förra vintern, men åker helst skidor,
Får någon annan svara på, jag åker inte plank. :)

Hoppas att du finner det här användbart.

Hoppas att du finner det här användbart.
Tack, ja, jag ska kolla att styvhet och längd stämmer på ett ungefär, om så så kan vi nog köra en säsong till på det vi har.

Boots är viktiga altså? Dotterns fötter har sannolikt växt klart, så då kan det vara värt att satsa på ett par bra BOA som är välsittande. Nuvarande är snörning med ytter och innersnören /skorsom verkar funka och sitta bra iofs.

Jag tror det är rätt gamla grejor, så risken finns väl att de inte håller ihop hur länge som helst, men då kan man ju göra ett planerat inköp istället för att plötsligt stå och behöva hyra en vecka för att nåt pajar... För mig som åker både skidor och bräda spelar det mindre roll, men dottern kommer sannolikt bara ha med bräda, iallafall om hon framöver ska åka själv nånstans, då känns bra om hon har fräsha grejor som inte riskerar gå sönder...

Boots är viktiga altså?
Passande boots är viktigast. Punkt.
Jag tror det är rätt gamla grejor, så risken finns väl att de inte håller ihop hur länge som helst, men då kan man ju göra ett planerat inköp istället för att plötsligt stå och behöva hyra en vecka för att nåt pajar...
Ja, absolut. Särskilt bindningar som börjar närma sig 20-årsstrecket kan ju ge upp när som helst p.g.a. att plasten degraderats. Det har också hänt väldigt mycket under de senaste 20 åren vad gäller komfort hos bindningar.

Hursomhelst ser flödesschemat ut så här:
1. Boots som passar fötterna
2. Bindningar som passar bootsen
3. Cool bräda. ;)

Boots är viktiga altså?

Ja! Seppuccus prio-ordning är helt rätt. Jag gillar att testa prylar och har säkert åkt 40-50 olika brädor under de senaste åren och kanske testat 8-10 olika par boots. Av brädorna så har jag inte hatat någon och haft mer eller mindre kul på alla. Av bootsen så är det endast ett par modeller som inte hindrat mig från att åka mer än ett par timmar utan att ha ont. Slutsats - en dålig bräda kanske är lite tråkig men dåliga boots kan få dig att lida och hindra dig från att åka mer.

Intressant det där med prioriteringsordning.
Jag håller verkligen inte med om att boots är ”sååååå viktiga”. Det är ofta nåt som styva-boots-gänget hävdar. Det här är ur mitt perspektiv och absolut ingen sanning för alla. Jag väger runt 70kg och är ca 170cm lång så det färgar tydligt mina preferenser.

En skitbräda kommer vara skit under fötterna även om bindningen och bootsen är gjorda av guld. Såklart att om man har världens sämsta boots som någonsin tillverkats så kommer det vara en värdelös upplevelse att ha boots på fötterna. Så dåliga boots har jag personligen aldrig haft på fötterna och det borde ingen ha.
Nyckeln är generellt att köpa utrustning som är ”good enough”

Ju styvare bräda/setup desto mer krävs av dig som åkare för att få brädan att göra det du vill och det kräver ofta styvare boots och eller bindningar. Det gör att om man har styva boots som sitter dåligt så kommer man få ont. För krafterna som krävs för att manövrera åbäket blir större.

Mjuk bräda, mjuka bindningar och mjuka boots är motsatsen. Det är mindre avgörande hur ”bra” bootsen är eftersom krafterna blir mindre. Men det är ju inte optimalt när man åker i mach 1. Men hur många av oss gör ens det?

Ja, det är klart att allt spelar roll. Men jag väljer definitivt bra bräda över bra boots. Med det sagt har jag just nu tre olika par boots och hade 5 olika i början av säsongen. Lol.

Har åkt åtminstone 6 olika brädor bara i år som jag inte stod ut med och bara tog max 2 åk. Men det här är en väldigt personlig preferens. Tror jag har 10 brädor just nu där alla är olika, har sina styrkor, svagheter och verkligen kräver olika bindningar för att fungera optimalt (för mig).

Egentligen är det sjukt att vi tror att vi behöver styva saker om det inte är för att vår vikt kräver det. Det är väl övertron om ens egna kapacitet antar jag.

Anyway. Jag tror det viktigaste här är att ha något som är lättåkt men bra. Och om TS kollar brädor så kan jag verkligen rekommendera Jones youth flagship. Den är löjligt lättåkt och kompetent som ungdomsbräda, även som vuxen kan man ha riktigt kul på den. Dyker då och då upp som begagnad eller på rea såklart.

Så länge inte bootsen ger skavsår eller tydliga tryckpunkter så är det inte så bråttom med boots.

High performance är inte det de flesta av oss behöver.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp